محیط زیست

معرفی 17 گل خوشبو بهاری و زیبا برای عید نوروز

در ایام نوروز و فصل بهار خیلی از افراد از گل خوشبو بهاری و زیبا برای تزئین سفره هفت‌سین، فضای داخلی و خارجی خانه، حتی در محل کار استفاده می‌کنند. ارگ از آن دسته از افراد هستید که به گشاهان علاقه‌مند هستید، این مقاله را از دست ندهید.

به گزارش تلنگر؛ اگر قصد دارید یک باغچه خانگی داشته باشید و یا به عنوان یک هدیه به کسی که دوستش دارید از گل استفاده کنید، توجه به برخی موارد مانند رنگ گلبرگ ها و رایحه گل بسیار مهم است. اینکه رنگ و ظاهر این گیاه جدید به باغچه و خانه با هم تناسب داشته باشند یا خیر یکی از این نکات است، اما همه چیز به زیبایی و ظاهر نیست. عطر نیز مساله مهمی است که علاوه بر ظاهر، زیبایی و ساختار لایه دیگری را به طراحی شما وارد می‌کند. پس برای آشنایی با گل خوشبو بهاری و زیبا ادامه مطلب را از دست ندهید.

گل خوشبو بهاری و زیباA beautiful spring flower in a pot of soil

گل‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم از جمله گل خوشبو بهاری و زیبا با رنگ‌ها و شکل‌های متنوع هستند که برای هدیه یا افزایش زیبایی منزل و محیط کار عالی هستند. همچنین این گل‌ها نمادهایی از احساسات و ارزش‌های ما هستند که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها، به خانواده و دوستانمان ابراز علاقه‌ کنیم.

از گاردنیا و نرگس که نشانه‌های عشق و خوش‌شانسی هستند، تا لاله و بنفشه آفریقایی که نمادهای سلطنت و خوشبختی هستند، هر گلی معنای خاص خودش رو داره. پامچال و حسن یوسف هم با برگ‌های رنگارنگی که دارن، شادی و تجدید را به سفره هفت‌سین اضافه می‌کنند.

گاردنیا؛ گل خوشبو بهاری و زیباگاردنیا

گاردنیا گیاهی است که نگهداری آسانی دارد و می‌تواند در هر مناطق سردسیری و گرمسیری گل بدهد. گل‌های شیری رنگ و بزرگ این گیاه بسیار زیبا هستند و عطری شیرین و قوی، البته به اندازه یاس دارند. این گیاه به شدت ظاهر مجلل و زیبایی دارد و خانه شما را می‌تواند به یک مکان لاکچری تبدیل کند. این گیاه به خاطر یک دلیل ساده گیاهی بسیار دوست داشتنی شده، بوی دل انگیز و به یاد ماندنی‌ است.

شرایط نگهداری از گل گاردنیا

گیاه به مکانی روشن و با نور زیاد نیاز دارد اما باید آن را از آفتاب مستقیم، به خصوص آفتاب شدید تابستانی، دور نگه داشت. در طول فصل رشد خاک گیاه را همواره مرطوب نگه دارید و با فرا رسیدن زمستان آبیاری را به تدریج کاهش دهید. گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. مواظب باشید در هنگام غبار پاشی آبی بر روی غنچه‌های گاردنیا نریزید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید.

زیر گلدانی را باید پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. گیاه به دمایی متعادل تا زیاد نیاز دارد و از دماهای پایین بدش می‌آید. گاردنیا را از معرض بادهای سرد و خشک زمستانی در امان نگه دارید. برای این گیاه از خاک قلیایی استفاده نکنید. گاردنیا خاک اندکی اسیدی را ترجیح می‌دهد. گیاه را ۲ هفته یک بار با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند و خاصیت اسیدی هم ندارند، کود دهی کنید.

گل خوشبو بهاری و زیبا یاس رازقییاس رازقی

گیاه بعدی در میان انبوهی از گل‌های خوشبو بهاری و زیبا یاس رازقی است که اغلبعلاقه مندان به گل و گیاه آن را به خوبی می‌شناسند و نیازی به تعریف از بوی خوشش نیست. این گیاه آنقدر گل می‌دهد که بتوان با آن یک اتاق را پر کرد و بویش را از چندین متر آن ورتر استنشاق کرد.

شرایط نگهداری از گل یاس رازقی

این گیاه را در مکانی با آفتاب کامل و مستقیم یا در مکانی نیم سایه – نیم آفتاب بکارید. درست است که گیاه در سایه هم به خوبی رشد می‌کند و گل می‌دهد اما برای بیشترین گل دهی و پرپشت شدن، باید آن را در آفتاب مستقیم بکارید. اگر یاس رازقی‌تان را به درون خانه آورده اید، آن را در کنار پنجره‌ای با آفتاب مستقیم بگذارید. یاس رازقی نیاز دارد که خاکش مرطوب باشد، به خصوص در فصل گلدهی. در کل اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

شما می‌توانید در فصل زمستان آبیاری گیاهتان را به نف برسانید. یاس رازقی از سرما و یخبندان خوشش نمی‌آید پس باید آن را از معرض بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید قبل از شروع فصل سرما گیاه را به داخل خانه بیاورید و در کنار پنجره‌ای آفتابی قرار دهید. به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارد. نسبت به خاک‌ها آهکی حساس است و از بین می‌رود. بد نیست خاک گیاه را با موادی مانند خاک برگ و پیت موس مخلوط کنید. گیاه در فصل رشد و به خصوص در هنگام گلدهی به کود نیاز دارد پس آن را با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است تغذیه کنید. در پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید.

گل خوشبو بهاری و زیبای کاملیاکاملیا

نکته جالبی که در مورد کاملیا، این گیاه زیبا، وجود دارد، گل دهی زمستانه آن است و البته که در بهار هم گل دارد. این گیاه، گیاهی مخصوص باغچه است اما می‌توان با توجه بیشتر و فراهم کردن گردش هوا و نور خوب آن را در خانه هم پرورش داد.

شرایط نگهداری گیاه کاملیا

نیاز به نور شدید دارد ولی از آفتاب مستقیم بیزار است. خاک کاملیا را همواره مرطوب نگه دارید. اگر آبیاری کاملیا کم باشد و گیاه هر از گاهی خشکی بکشد، تعدا گل‌ها و تعداد گلبرگ‌های هر گل کاهش می‌یابد. استرس خشکی، همچنین، کاملیاتان را به آفت کنه عنکبوتی مستعد می‌کند. پس آبیاری به موقع آن را فراموش نکنید. در صورت مشاهده آفت سم مناسب را از گلفروشی‌های منطقه‌تان خریداری کنید.

پس از اتمام دوره گلدهی گیاه می‌توانید کاملیا را هرس کنید تا از شر شاخه‌های مریض، شکسته و بدون گل راحت شوید. هر شاخه‌ای که روی زمین افتاده را از گیاه جدا کنید. کود دهی برای داشتن گل‌هایی بزرگ و سرحال لازم است. گیاه‌تان را در اواخر شهریور، به وسیله کودهایی با درصد پتاسیم زیاد، کود دهی کنید تا گل‌ها درشت تر شوند. در اوایل فصل بهار گیاه را با کودهای نیتروژن داری که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند، کود دهی کنید، به این ترتیب برگ‌هایی سبز و شاداب خواهید داشت.

شمعدانی معطرشمعدانی معطر

شمعدانی معطر یک گل خوشبو بهاری و زیبا در بین انواع مختلف شمعدانی‌ها است، این مدل از شمعدانی به قدری در رایحه ها مختلفت متنوع است که ممکن است همه آن‌ها را پیدا نکنید؛ اما بدانید که شمعدانی‌های معطر به رایحه‌های شکلات، لیمو، رز، زنجبیل و جوز هندی موجود هستند، البته این‌ها هم تنها تعدادی از چندین گونه شمعدانی معطر است. درست است که در این گیاه منبع تولید بود برگ است اما باز هم تفاوتی ایجاد نمی‌کند، ما به دنبال گیاهان معطریم! برگ این نوع شمعدانی هم در شکل‌های متفاوتی، توری شکل یا ساده، قابل یافت است. همچنین برگ‌ها ممکن است پوشیده از مو یا بدون مو باشند. با دست زدن به برگ‌های این نوع شمعدانی دست‌تان هم بو می‌گیرد.

شرایط نگهداری شمعدانی معطر

این گیاه را در مکانی با آفتاب مستقیم قرار دهید و از تماس با بادهای سرد و خشک حفظش کنید. شمعدانی معطر به آبیاری و کود دهی منظم نیاز دارد.

گیاه یاسمنگیاه یاسمن

گل خوشبو بهاری و زیبای یاسمن سفید رنگ و براق هستند و بوی خوشی آزاد می‌کنند. البته گیاه حتی زمانی که گل ندارد هم جذاب است و با شاخسارش از شما دلبری می‌کند.

شرایط نگهداری از گیاه یاسمن

یاسمن را در مکانی بسیار روشن با آفتاب مستقیم بگذارید و آن را از بادهای سرد و خشک حفظ کنید. گیاه را در بهار و تابستان مرتبا آبیاری و کود دهی کنید. در فصل پاییز و زمستان آبیاری را کم کنید و کود دهی را متوقف کنید.

یاس رونده (یاس ستاره‌ای)یاس رونده

این گیاه در واقع یاس نیست اما گل‌های ستاره شکلی دارد که مانند گل‌های یاس هستند. این گیاه در مکانی آفتابی یا نیم آفتاب و نیم سایه به سرعت تا ارتفاع ۹۰ تا ۱۸۰ رشد می‌کند. این گیاه در نیمه بهار گل‌هایی خوشبو می‌دهد. خویشاوند این گیاه، یاس ستاره‌ای ژاپنی، می‌تواند تا ۶ متر هم ارتفاع پیدا کند و گل‌هایی ۵ گلبرگه تولید کند. بعضی قسمت‌های این گیاه برای انسان سمی است.

یاس زرد (یاسمن زرد)

این همان گیاهی است که در اولین روزهای بهار با گل‌های زرد و معطر خود شهر را زینت می‌بخشد. یاس زرد هم یکی دیگر از گیاهان رونده‌ای است که سریع رشد می‌کند. در مکانی آفتابی تا ارتفاع ۶ متر و عرض ۱۸۰ سانتی متر هم رشد می‌کند. این گیاه در صورت جویده شدن برای انسان سمی است و نباید در نزدیکی حیوانات خانگی هم باشد.

روش نگهداری گیاه یاس زرد (یاسمن زرد)

یاس زرد مکانی با آفتاب کامل و نور مستقیم را دوست دارد پس برای کاشت گیاه قسمتی از باغچه با آفتاب زیاد را در نظر بگیرید. البته اگر آفتاب مستقیم زیادی ندارید هم می‌توانید یاس زرد را در باغچه داشته باشید اما ممکن است گلدهی گیاه کمتر شود. گیاهانی که به تازگی کاشته اید را به خوبی آبیاری کنید تا گیاه در زمین مستقر شود. بعد از استقرار گیاه در زمین آن را به طور منظم و متعادل آبیاری کنید. یاس زرد به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد اما چون گیاهی سرسخت است، تا حدودی به خاک رسی هم مقاوم است. از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

کلماتیسکلماتیس

کلماتیس خزان کننده است اما آرماندز کلماتیس گیاهی همیشه سبز است که در اوایل بهار گل می‌دهد. این گیاه تا ارتفاع ۳ تا ۴٫۵ متری رشد می‌کند و نسبتا عریض می‌شود. آرماندز کلماتیس گل‌هایی سفید و خوشبو تولید می‌کند. این گیاه در مکان‌هایی آفتابی یا سایه دار رشد می‌کند.

گل رزرز

گل خوشبو بهاری و زیبا رز یکی از متنوع ترین گیاهان روی کره زمین اند. ۱۴۰۰۰ واریته مختلف رز وجود دارد که بعضی از آن‌ها حتی سرمای زیر صفر درجه سانتی گراد را طاقت می‌آورند و بعضی دیگر در آب و هوای و گرمای طاقت فرسای مناطق استوایی هم چنان گل می‌دهند.

شرایط نگهداری گل رز

بهترین زمان برای کاشت رز بهار تا اوایل تابستان است. بعد از خریدن رزها از گلفروشی سریعا آن‌ها را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید چرا که معمولا گلدان‌های اولیه آن‌ها کوچک هستند. در مناطق استوایی تا نیمه استوایی رزها را در بین پاییز و زمستان بکارید. بعد از چند وقت گلدان‌های رزتان را به محل پرنور تری که حداقل ۷ ساعت از روز آفتاب دارد منتقل کنید. زرها نمی‌توانند برای مدت طولانی کم نوری را تحمل کنند و ضعیف می‌شوند. در سراسر سال گلدان‌های رزتان را به مقدار مناسب و منظم آبیاری کنید و مواظب باشید گیاه‌تان خشکی نکشد چرا که رز خشکی را تحمل نمی‌کند. یکی از خوبی‌های پرورش گیاهان در بالکن این است که گل‌های موجود در بالکن نسبت به گیاهانی که در باغچه کاشته شده اند گرم‌تر می‌مانند. اما همچنان هم باید کارهایی برای گرم کردن گیاهان بالکنی‌تان انجام دهید مثل مالچ پاشی با عناصر طبیعی و حفظ گیاهان از سرمای هوا .

گل برف (موگه، زنبق دره)

این زیبای خوش بو یکی از آسان رشد ترین گیاهان پوششی است. این گیاه برای رشد در مکان‌های سایه داری مثل بالکن‌ها یا در حیاط و زیر سایه درختان بزرگ، عالی است. حواستان باشد این گیاه قدرتمند می‌تواند گسترش زیادی پیدا کند.

پریوش

از جمله گل خوشبو بهاری و زیبا پریوش است که در بهار درمی‌آیند و تا پاییز همراهی تان می‌کنند غرق لذت می‌شوید. گل‌های سفید، آبی و صورتی آن جلوه دو چندانی به شاخ و برگ سبز براق گیاه می‌دهند. این گیاه بسیار شکیبا شرایط خاکی بسیار مختلفی را تحمل می‌کند. این گیاه می‌تواند رشد بسیار سریعی داشته باشد.

شرایط نگهداری از گیاه پریوش

برای نگهداری از گل پریوش سایه کامل و خاک مرطوب با زهکشی خوب.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم با نام رایج و برازنده ” peace lily” ، گیاهی چند ساله از خانواده شیپوریان است و بومی جنگل‌های مرکزی و جنوب آمریکا هستند و در آمریکا خارج از منزل رشد میکند و در بقیه مکان ها گیاه آپارتمانی محسوب میشوند. گل اسپاتی فیلوم برگهای سبز و نوک تیز دارد و وظیفه تصفیه آلودگی هوا را دارند و سموم موجود در منازل شامل فرمالدهید و آمونیاک را از بین می‌برد.گیاهی است که مراقبت راحتی دارد، و با نور کم هم سازگار است.

از مزایای گل اسپاتی فیلوم می‌توان به تصفیه هوا و نیاز به مراقبت کم آن اشاره نمود. ارتفاع این گل می‌تواند به بیش از ۵۰ سانتی‌متر هم برسد. خیلیا اسپاتی فیلوم رو به‌ خاطر گل‌های سفیدی که داره، نماد صلح و اعتماد می‌دونند.

حسن یوسف

احتمالا حسن یوسف رو خیلی زیاد روی سفره‌های هفت‌سین مشاهده کردید. این گل زیبا ارتباط عمیقی با نوروز و هفت‌سین دارد. برگ‌های رنگارنگ حسن یوسف توجه بسیاری از افراد رو به سمت خودش جذب می‌کند. تجدید و تولد دوباره از نمادهای حسن یوسف هستند که می‌تواند با نمادهای اصلی عید نوروز مطابقت داشته باشد.

گل خوشبو بهاری و زیبای گل فریزیاگل فریزیا

گل خوشبو بهاری و زیبا فریزیا نوعی گل بسیار زیبا و باشکوه، و در عین حال حساس است که از پیاز گل رشد ‌می‌کند. گل‌های فریزیا ‌می‌توانند به باغچه خانه شما، و یا به گلخانه شما، زیبایی شگفت انگیزی ببخشند. به همین دلیل، بیشتر مردم به این قصد آنها را ‌می رویانند که در زمان مناسب آنها را قلمه زنی کنند و برای زیبا کردن فضای خانه از آن استفاده کنند. گل‌های فریزیا را ‌می‌توان هم در باغچه و هم در گلدان کاشت. این گل‌ها حدود ۱۲ هفته بعد از کاشته شدن، شکوفه ‌می‌دهند. سپس، ‌می‌توانید تا ماه‌ها از زیبایی گل‌های فریزیا لذت ببرید.

گل لیلیوم اورینتال

این نوع از گل خوشبو بهاری و زیبا لیلیوم بوی بیشتری نسبت به انواع دیگر آن دارد و زیبایی آن چشمگیر است این گیاه یکی از گل های خوشبو به شمار می‌رود. لیلیوم اورینتال می تواند تمام یک باغچه را معطر کند. این گل خوشبو اواسط تا اواخر تابستان گل دهی دارد و در انواع رنگ های سفید، صورتی و زرد یافت می شود. این گل به عنوان یک گل شاخه بریده هم بهترین انتخاب برای درست کردن سبد گل است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x