سلامت

فواید آمپول پروژسترون بر بدن + عوارض جانبی و تداخلات

پروژسترون یک هورمون زنانه است که در بسیاری از موارد پروژسترون پایین می تواند بدن شما را به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار دهد و گاهی باعث علائم قابل توجهی شود. از همین رو برای جبران کمبود این هورمون، آمپول پروژسترون را تجویز می‌کنند.

به گزارش تلنگر؛ اگر بخواهیم پروژسترون(Progesterone)  را به زبان ساده معرفی کنیم، باید بگوییم که یکی از هورمون‌های جنسی زنانه است. با این حال در بدن خانم‌ها بیشتر از بدن آقایان دیده می‌شود. سطح پروژسترون می تواند بر دوره های قاعدگی و علائم یائسگی تأثیر بگذارد. تمام محصولات پروژسترونی از جمله آمپول پروژسترون در آزمایشگاه ساخته می شوند. اصطلاح “پروژسترون طبیعی” به پروژسترون ساخته شده از ماده شیمیایی به نام دیوسژنین اشاره دارد که از سیب زمینی یا سویا وحشی به دست می آید. بدن انسان قادر به ساخت پروژسترون از دیوسژنین نیست، بنابراین خوردن سیب زمینی وحشی یا سویا باعث افزایش سطح پروژسترون نمی شود.

این هورمون به طور طبیعی در دوران قاعدگی از جسم زرد ترشح و تولید می‌شود. جسم زرد در حقیقت بخشی از تخمدان است. این هورمون استروئیدی یک کربنه است و قطع ترشح و تولید آن در بدن خانم‌ها باعث شروع دوره عادت ماهیانه می‌شود. بنابراین باید بگوییم پروژسترون هورمونی است که ابتدا تخمدان‌ها آن را تولید می‌کنند. پس از آن توسط جفت در دوران حاملگی تولید می‌شود؛ همچنین در سن بلوغ، رشد پستان‌ها به ترشح این هورمون بستگی دارد. علاوه بر این موارد، Progesterone بدن خانم باردار را برای شیردهی آماده می‌کند.

آمپول پروژسترون چگونه استفاده می‌شود؟عوارض پروژسترون

در بالا به تاثیر پروژسترون در عملکرد بدن خانم‌ها اشاره کردیم. گاهی اوقات ممکن است سطح ترشح این هورمون در بدن خانم‌ها کاهش بیابد و عملکردهای طبیعی بدن آن‌ها را مختل کند؛ به عنوان مثال قاعدگی نامنظم یا عدم باروری از جمله مشکلاتی است که به دنبال کاهش این هورمون در بدن خانم‌ها به وجود می‌آید. بنابراین برای درمان این مشکل، پزشک Progesterone را تجویز می‌کند. یکی از شکل‌های مختلف این داروی تجویزی، آمپول است. تزریق آمپول پروژسترون به منظم شدن قاعدگی و همچنین جلوگیری و کنترل خونریزی‌های غیر طبیعی کمک فراوانی می‌کند.

به خاطر داشته باشید که آمپول پروژسترون باید با تشخیص و تجویز پزشک استفاده شود. لازم است تا شما مطابق دستور و تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید. بهترین روش استفاده از این آمپول، شلیک آن به عضله است. البته می‌توان آن‌را به صورت تزریق زیر پوستی نیز استفاده کرد. تعیین دوز مصرفی دارو و فواصل زمانی دریافت آن به عهده پزشک است. به طور کلی Progesterone در موارد زیر برای شما تجویز می‌شود؛

  1. تعادل هورمونی‌تان بهم ریخته باشد و خونریزی غیر طبیعی داشته باشید.
  2. سیکل ماهانه پریود نداشته باشید و یا نظم آن بهم ریخته باشد.
  3. به دلیل مشکلات و بیماری‌های دیگر، پزشک تشخیص داده باشد که راه درمان شما تزریق پروژسترون است.

نحوه عملکرد و فواید آمپول پروژسترون

پروژسترون یک هورمون جنسی زنانه است که نقش مهمی در چرخه قاعدگی، بارداری، و شیردهی ایفا می کند. آمپول پروژسترون با افزایش سطح پروژسترون در بدن، اثرات مختلفی را ایجاد می‌کند.

  1. آمپول پروژسترون با کمک به رشد و بلوغ تخمک ها و آماده سازی رحم برای بارداری، احتمال بارداری را افزایش می دهد.
  2. آمپول پروژسترون با کاهش میزان خونریزی، به درمان خونریزی غیر طبیعی رحم کمک می کند.
  3. با تنظیم چرخه قاعدگی، به درمان اختلالات قاعدگی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک می کند.
  4. با جلوگیری از تخمک گذاری و لقاح، از بارداری جلوگیری می کند.
  5. برای درمان برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه و سرطان رحم استفاده می شود.

عوارض جانبی پروژسترون

  • قلبی عروقی: ادم
  • سیستم اعصاب مرکزی: افسردگی، خواب آلودگی، بی خوابی
  • پوستی: آکنه ولگاریس، راش پوستی آلرژیک، ریزش مو، هیرسوتیسم (پرمویی)، خارش، راش پوستی، کهیر
  • غدد درون ریز و متابولیسم: آمنوره، تغییر میزان خونریزی قاعدگی، گالاکتوره غیرمرتبط با زایمان، افزایش وزن، کاهش وزن
  • گوارشی: تهوع
  • ادراری تناسلی: خونریزی بین دو قاعدگی، حساسیت به لمس در پستان، فرسایش سرویکس، تغییر در ترشحات سرویکس، لکه بینی
  • کبدی: یرقان کلستاتیک
  • ازدیاد حساسیت: شوک شبه آنافیلاکسی
  • موضعی: قرمزی محل تزریق، تحریک محل تزریق، درد محل تزریق
  • متفرقه: تب

موارد منع مصرف پروژسترون چیست؟

در صورت وجود اختلالات ترومبوآمبولیک، سرطان پستان، خونریزی واژن و سقط فراموش شده نباید از پروژسترون استفاده شود. تجویز داخل رحمی پروژسترون به جهت جلوگیری از بارداری در مواردی مانند آبستنی، سابقه آبستنی نابجا، وجود بیماری های التهابی لگن و یا سابقه آن، وجود یا سابقه بیماری های قابل انتقال آمیزشی مثل سوزاک و عفونت های کلامیدیایی، آندوکاردیت بعد از زایمان و یا سقط عفونی، اکتینومیکوز دستگاه تناسلی، ایدز و نیز نیاز به درمان با کورتیکواستروئیدها نباید صورت گیرد.

تداخلات دارویی آمپول پروژسترونتداخلات قرص پروژسترون

به پزشک و داروساز خود در مورد تمام داروهای نسخه‌ای یا ، محصولات طبیعی، ویتامین هاو مشکلات سلامتی خود بگویید. شما باید بررسی کنید تا مطمئن شوید که تزریق پروژسترون با تمام داروها و مشکلات سلامتی شما بی خطر است. بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی را شروع، قطع یا تغییر ندهید. زیرا که ممکن است تداخل‌های دارویی ایجاد کند.

مشخصات کلی تداخلات:

– سوبسترای CYP3A4

– آگونیست پروژسترون

– تشدید اثرات ترومبوژنیک

تداخلات ردهآمپول پروژسترون – X پرهیز

داروهای ضد قارچ (واژینال)، یولی‌پریستال

کاهش اثرات داروها توسط پروژسترون:

داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد دیابت، سینکالید، یولی‌پریستال

کاهش اثرات پروژسترون توسط داروها:

داروهای ضد قارچ (واژینال)، القاکننده‌های متوسط و قوی CYP3A4، دابرافنیب، دفراسیروکس، انزالوتامید، اردافیتینیب، ایووسیدنیب، میتوتان، ساریلومب، سیلتوکسیمب، توسیلیزومب، یولی‌پریستال

افزایش اثرات داروها توسط پروژسترون:

مهارکننده‌های C1، پومالیدومید

افزایش اثرات پروژسترون توسط داروها:

گیاهان (با خاصیت پروژسترونی)

تداخل با غذا:

مصرف غذا فراهمی زیستی فرم خوراکی را افزایش می‌دهد.

مراقبت‌های قبل از مصرف پروژسترونفوایید آپول پروژسترون

قبل از تزریق پروژسترون چه چیزی را باید به پزشک خود بگویم؟. این سوالی است که باید نسبت به آن توجه داشته باشید و اطلاعاتی را در زمینه‌های زیر به پزشک‌تان ارائه کنید.

  1. اگر به پروژسترون یا هر قسمت دیگر از تزریق پروژسترون حساسیت دارید.
  2. اگر به تزریق پروژسترون حساسیت دارید؛ هر بخشی از تزریق پروژسترون؛ یا هر دارو، غذا یا ماده دیگری. در مورد آلرژی و علائمی که داشتید به پزشک خود بگویید.
  3. اگر هر یک از این مشکلات سلامتی را داشته اید: اختلال خونریزی؛ لخته شدن خون یا خطر لخته شدن خون؛ سرطان سینه یا سرطان دیگر؛ بیماری کبد؛ حمله قلبی؛ سکته؛ یا توموری که در آن استروژن یا پروژسترون باعث رشد آن می‌شود.
  4. اگر خونریزی واژینال بدون دلیل دارید.
  5. اگر اخیراً سقط جنین داشته اید.

هشدار های مصرف پروژسترون

  1. در صورت کاهش شدید بینائی، بیرون آمدگی چشم، دوبینی، میگرن، بروز اختلالات ترومبوتیک مثل ترومبوفلبیت، اختلالات مغزی عروقی، آمبولی ریوی و ترومبوز شبکیه چشم باید تجویز پروژسترون تزریقی قطع شود.
  2. احتمال بروز آبستنی نابجا با کاشت داخل رحمی پروژسترون بیشتر از سایر روشهای جلوگیری از بارداری است. این احتمال بویژه در جراحی لگن، آندومتریت و آندومتریوز افزایش می یابد.
  3. قبل از تزریق پروژسترون بایستی آزمایشات فیزیکی پستان و معاینه وضعیت لگن انجام شود.
  4. در صورت وجود بیماری هایی مثل صرع، میگرن، آسم، اختلال قلبی و کلیوی و نیز سابقه افسردگی روانی و دیابت، با احتیاط تجویز شود.
  5. در صورت نیاز به تجویز استروژن، بهتر است تجویز پروژسترون را در دو هفته بعد از استروژن آغاز نمود. چنانچه طی تجویز پروژسترون خونریزی قاعدگی آغاز شود، بایستی تزریق پروژسترون قطع گردد.

این محصولات نیازی به تایید FDA ندارند. در مورد استفاده از محصولات پروژسترون تجویزی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x