بین المللی

نبرد تنگاتنگ جو بایدن و ترامپ به کجا خواهد کشید؟

هرچه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، تب‌وتاب رقابت میان دو رقیب کهنه داغ تر می‌شود.

به گزارش تلنگر؛ با برگزاری انتخابات درون حزبی ۱۵ ایالت در «سه شنبه بزرگ» و کنار کشیدن بیشتر رقبای دونالد ترامپ در حزب جمهوری خواه، تقریبا مشخص شده که دونالد ترامپ رقیب جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواهد بود و اگر دادگاه های ترامپ در لحظه آخر، یقه او را نگیرند، احتمالا رقابت حساس و نفس گیر سال ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۴ تکرار شود.

پیش بینی برنده انتخابات آمریکا

برخی تحلیلگران معتقدند بایدن می تواند بار دیگر ترامپ را شکست دهد و طرفداران خود را علیه مرد مو نارنجی آمریکا متحد کند. برخی دیگر اما معتقدند این بار ترامپ می تواند از نقاط ضعف بایدن در ۴ سال اخیر استفاده کرده و آنها را برجسته کند و او را شکست دهد. این تحلیلگران معتقدند ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ بر خلاف انتخابات ۲۰۲۰، حالت تدافعی نخواهد داشت و از تخصصش یعنی حمله تمام عیار به رقیب استفاده خواهد کرد و این، برگ برنده او خواهد بود.

نظرسنجی ها به نفع ترامپ

اگرچه بسیاری دوست ندارند رقابت ترامپ – بایدن تکرار شود اما آنهایی که از این رقابت استقبال می کنند بیشتر ترجیح می دهند ترامپ پیروز رقابت شود. یک نظرسنجی جدید که توسط دانشگاه سیینا و پایگاه نیویورک تایمز صورت گرفته، نشان می ‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در برابر رقیب بالقوه‌اش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، شانس کمتری دارد و احتمالا در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، شکست بخورد.

نظرسنجی انجام شده نشان می دهد که ۴۸ درصد از شرکت کنندگان در انتخابات، ترامپ را حمایت می کنند، در حالی که اگر انتخابات امروز برگزار شود، فقط ۴۳ درصد  از افراد واجد شرایط به بایدن رای می دهند.

نقاط ضعف برجسته و مهم بایدن در مقابل ترامپ چیست؟

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی ها نشان داده اند که بایدن، با وجود بسیاری از شاخص های اقتصادی مثبت، در تلاش است تا آمریکایی ها را متقاعد کند که سیاست هایش برای آنها مفید بوده است. با این حال، او تا کنون نتوانسته در این زمینه موفق باشد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از هر ۴ رأی دهنده، یک نفر معتقد است که کشور آمریکا در مسیر درستی حرکت می کند، در حالی که بیش از دو برابر این تعداد، تاکید کرده اند که سیاست های بایدن به جای اینکه به آنها کمک کند، به آنها آسیب رسانده است.

نکته ترسناک برای بایدن و دموکرات ها این است که نظرسنجی ها کاهش حمایت از بایدن را در میان گروهی از رای‌دهندگان نشان می دهند که آراء شان معمولاً برای دموکرات ‌ها تضمین شده بود، مانند کارگران و رای‌دهندگان غیرسفیدپوست (اقلیت های نژادی). این افراد که معمولا از دموکرات ها حمایت می کردند در انتخابات ۲۰۲۴ کمتر به سمت بایدن رفته و ترجیح داده اند دست دوستی به سمت فرد دیگری دراز کنند.

این در حالی است که ترامپ توانسته به طور قابل توجهی پایگاه حمایتی خود را متحد کند. نظرسنجی ها نشان می دهند که ۹۷٪ از کسانی که در سال ۲۰۲۰ به ترامپ رای داده اند، امسال نیز این کار را خواهند کرد. در مقابل، فقط ۸۰٪ از کسانی که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رای داده اند، اعلام کرده اند که دوباره به او رای خواهند داد.

دادگاه هایی که وبال گردن ترامپ شده اند

ترامپ در حالی در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت می کند که با ۹۱ اتهام جنایی و قضایی مختلف روبرو است و انتظار می رود حداقل یکی از چهار محاکمه وی قبل از روز رای گیری که برابر با ۵ نوامبر است، آغاز شود. بسیاری معتقدند این دادگاه ها می توانند برای ترامپ دردسر ایجاد کنند و اجازه ندهند او در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند. با این حال، برخی حقوقدانان معتقدند بعید است این دادگاه ها بتوانند جلوی او را بگیرند. تنها اتهامی که می توند ترامپ را اذیت کند، اتهام حمله به کنگره آمریکا است که آن هم با لابی دیوان عالی ایالات متحده قابل رفع است.

تحلیلگران بر این باورند که تسلط ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان، مخالفت شدید با نامزدی او را در میان جمهوری خواهان و مستقلین محافظه کار کاهش می دهد و این مساله می تواند به او در انتخابات نهایی کمک کند؛ چون ترامپ برای شکست بایدن به حمایت هم حزبی هایش احتیاج مبرم دارد.

از آن سو، ممکن است مانند چهار سال قبل بسیاری از مستقلین علیه ترامپ متحد شده و به بایدن رای دهند تا ترامپ به کاخ سفید باز نگردد. البته هنوز مشخص نیست که چه تعداد از رای دهندگان بلاتکلیف به او رای خواهند داد تا شاهد بازگشت ترامپ به کاخ سفید نباشند. این مساله در روزهای آینده و با نزدیک شدن به انتخابات مشخص می شود.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x