در متن جامعه

هر آنچه که باید از گپ تحصیلی برای مهاجرت بدانید

گپ تحصیلی برای مهاجرت می‌تواند به عنوان اصلی ترین رکن پروسه اقدام برای تحصیل در یک کشور خارجی باعث خلل در روند کاری شما باشد. اما اینکه گپ تحصیلی را چگونه پر کنیم یک موضوع مهم است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

به گزارش تلنگر؛ گپ تحصیلی برای محاجرت چیست و چگونه می‌توانیم آن را توجیه کنیم؟ اگر قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور را داشته باشید، ممکن است با اصطلاح گپ تحصیلی یا study gap مواجه شوید. عدم داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، می‌تواند پروسه دریافت پذیرش یا حتی ویزای تحصیلی شما را با مشکل مواجه کند.

گپ تحصیلی چیست؟

ازلحاظ لغوی، گپ به معنی شکاف است. گپ تحصیلی (study gap) به فاصله زمانی اشاره می‌کند که بنا به دلایل مختلفی، بین مقاطع تحصیلی ایجاد می‌شود.

گپ تحصیلی برای مهاجرت برخی اوقات اصطلاح  “وقفه یا فاصله تحصیلی” نیز استفاده می‌شود. هرچه مدت‌زمان گپ تحصیلی بیشتر بشود، طبیعتاً احتمال فراموش‌شدن دروس مقطع قبل نیز بیشتر می‌شود. به عبارتی، هرچه گپ تحصیلی زیاد باشد، احتمال کاهش اعتبار علمی دانسته‌های یک فرد نیز بیشتر می‌شود.

شاید همین می‌تواند یکی از دلایل اصلی حساسیت برخی از دانشگاه‌های خارجی به موضوع گپ تحصیلی باشد. مساله ای که برای مسولین پذیرش دانشگاه و آفیسر پرونده ویزا مهم است اینکه دوست دارند بدانند، متقاضی در این مدت چکار می‌کرده و چقدر از فضای تحصیل دور بوده است.

حال با این اوصاف، شاید این سؤال به ذهنتان خطور کند که وقفه تحصیلی تا چه حدی نرمال محسوب می‌شود. آیا سقف خاصی برای آن مشخص‌ شده است یا خیر. در ادامه قصد داریم این موضوع را روشن کنیم.

گپ تحصیلی برای مهاجرت در دانشگاه های مختلف

مزایا و معایب گپ تحصیلی

این موضوع برای برخی از دانشگاه‌ها به قدری مهم است که برای آن سقف مشخصی را در نظر می‌گیرند. اغلب اوقات، دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خارجی نسبت به موضوع گپ تحصیلی سختگیری می‌کنند و اگر متقاضی نتواند این مورد را توجیه کند، با درخواست پذیرش او موافقت نمی‌کنند.

نکته خیلی مهم این است که گپ تحصیلی، علاوه بر اینکه برای یک دانشگاه مهم است برای سفارت و افسر ویزای پرونده هم اهمیت دارد. گاهی ممکن است شما باوجود گپ تحصیلی، از دانشگاه موردنظرتان پذیرش را دریافت کنید اما افسر ویزا شما را رد کند. در چنین شرایطی، باید سعی کنید با دلایل موجه، افسر ویزا را متقاعد کنید.

پس اگر به فکر ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستید و هیچ اطلاعاتی هم در مورد گپ تحصیلی برای مهاجرت ندارید، توصیه می‌کنم اطلاعات  مقاله را با دقت مطالعه کنید. ما سعی داریم گپ تحصیلی، راه‌های توجیه، تاثیرات منفی و سؤالات پیرامون آن را بررسی کنیم. با ما تلنگر همراه باشید تا همه چیز را در باره گپ تحصیلی برای مهاجرت در ابتدا بهتر است با مفهوم گپ تحصیلی آشنا شویم.

گپ تحصیلی چند سال است

حد نرمال گپ تحصیلی چند سال است؟ گپ تحصیلی برای مهاجرت در مقاطع تحصیلی متفاوت می‌تواند متغیر باشد. به‌عنوان مثال، ۲ تا ۳ سال وقفه تحصیلی بعد از دیپلم عموماً مشکلی ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی هم ندارد.

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، گپ تحصیلی تا ۵ سال نیز قابل‌پذیرش است و می‌توان آن را توجیه کرد.

گپ تحصیلی برای دکترا

چگونه گپ تحصیلی را پر کنیم

جالب است بدانید که این سختگیری‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا کم‌رنگ‌تر است و این موضوع خیلی حائز اهمیت نیست. شما با ارائه سوابق تدریس، تألیف، پژوهش‌های معتبر و سوابق کاری مرتبط ، می‌توانید در هر سنی که هستید، بدون هیچ نگرانی برای ادامه تحصیل در این مقطع، اقدام کنید.

البته این به این معنا هم نیست که نباید فاصله تحصیلی‌تان را توجیه کنید. درکل، اگر گپ تحصیلی توجیه نشود می‌تواند امتیاز منفی در رزومه شما محسوب شود.

گپ تحصیلی آلمانمهاجرت تحصیلی به آلمان

از آنجا که گپ تحصیلی آلمان برای خیلی از متقاضیان تحصیل در این کشور اهمیت دارد، در این بخش همه چیز در مورد فاصله یا وقفه تحصیلی آلمان را با شما در میان می گذاریم. آلمان کشوری توسعه یافته که از دانشگاه هایی با کیفیت بالا برخوردار است، و افرادی که سودای درس خواندن در دانشگاه های بین المللی و با رنکینگ بالا را دارند، این کشور را برای ادامه تحصیل بر می گزینند. نیز  ادامه تحصیل و دریافت پذیرش یکی از بهترین روش های اخذ اقامت آلمان است، چرا که نیاز به هزینه کمی دارد و برای جوانان گزینه مناسب و دردسترسی خواهد بود.

چطور تأثیر منفی وقفه تحصیلی را کاهش دهیم؟

زمانی که درصدد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج هستید، می‌تواند موضوع گپ را از چند دیدگاه مختلف بررسی کرده و به فکر جبران آن باشید:

شما می‌توانید با نگارش برنامه تحصیلی مناسب، گپ تحصیلی را پر کرده و پذیرش خود را قطعی کنید. در این برنامه باید توضیحات قانع‎ کننده‌ ای درمورد برنامه و اهداف تحصیلی‌ تان بیان کنید، به طوری که پاسخ‎های قابل توجهی برای این سؤالات ارائه دهید:

  • چرا می‎خواهید در آلمان و در این رشته تحصیل کنید؟
  • چرا در کشور خودتان ادامه تحصیل نمی‌‌دهید؟
  • هدف کلی شما از تحصیل چیست؟
  • تاکنون چه تحقیقات مرتبط با رشته انتخابی خود انجام داده‌اید؟
  • آیا این رشته فرصت‌های شغلی شما را در کشور خودتان افزایش می‌دهد؟ چگونه؟
  • آیا به کشور خودتان دلبستگی و وابستگی دارید؟
  • وضعیت مالی‎تان چگونه است؟
  • حامی شما در ادامه تحصیل کیست و چرا او از شما حمایت می‌کند؟

چگونه گپ تحصیلی را پر کنیم؟

چند سال وقت داریم تا گپ تحصیلی را پر کنیم

البته  که گپ تحصیلی شاید امتیاز منفی در رزومه تحصیلی محسوب بشود، اما حقیقت این است که با ارائه مدارک تحصیلی معقول یا داشتن رزومه خوب می‌توان این موضوع را تا حدی پوشش داد.

شاید شما با مواردی همچون مقاله، رزومه خوب یا نمرات زبان معقول بتوانید تا حدودی وقفه تحصیلی ایجادشده خودتان را جبران کنید، اما برای ویزا ممکن است به مشکل بربخورید. چون در این مرحله شما باید حتماً ثابت کنید که هدفتان صرفاً تحصیل در کشور مقصد است و قصد دارید بعد از اتمام تحصیل به کشور خود برگردید.

در صورت داشتن وقفه تحصیلی، باید در مصاحبه حضوری در سفارت، با ارائه دلایل موجه و محکم، آفیسر پرونده خودتان را قانع کنید. در چنین شرایطی، نشان دادن سابقه کاری، یا مقاله‌هایی که در این مدت منتشر کردید، اثبات وابستگی به کشور مبدأ و کیفیت دانشگاه مقصد، می‌توانید شانس دریافت ویزای تحصیلی اتان را افزایش دهید.

انتخاب کشورهایی که نسبت به گپ تحصیلی حساس نیستند

اگر وقفه تحصیلی دارید پیشنهاد می‌کنیم در مورد مقاصد تحصیلی بیشتر تحقیق کنید. چراکه برخی از کشورها ازجمله آلمان، نسبت به گپ تحصیلی بسیار حساس هستند و درمورد صدور ویزای تحصیلی سختگیری زیادی می‌کنند. شما با استفاده از مشاوره کارشناسان مجرب این امر، می‌توانید متناسب با شرایط تحصیلی خود تصمیم بگیرید.

متقاضی برای جبران گپ تحصیلی برای مهاجرت، دست کم می بایست ۲سال سابقه کار مرتبط داشته باشد، و این شغل و کار مربوط به رشته انتخابی، مورد پذیرش اداره مهاجرت قرار بگیرد. بعلاوه متقاضی در تطبیق رشته انتخابی خود با سابقه علمی پیشین می تواند شانس پذیرش خود را بالاتر ببرد، و سختگیری ها برای گپ تحصیلی را مهار کند.

راه دیگر برای پر کردن گپ تحصیلی برای مهاجرت، انجام پروژه ها و مقالات علمی است. هرچند زمان طولانی ای از فارغ التحصیلی متقاضی گذشته باشد، اما او می تواند با انجام یک مقاله یا پروژه، علم خود و فعالیت های علمی خود را به روزرسانی کند. نیز شرکت در کنفرانس ها و همایش های مربوطه نیز می تواند به عنوان رزومه ای قوی، گپ را به روزرسانی کند.

راهکارهایی که می‌توانند تا حدودی تأثیر منفی گپ تحصیلی شما را کمتر کنند:

  • تهیه رزومه کاری، تحصیلی و یا پروژه تحقیقاتی معتبر
  • تهیه انگیزه نامه خوب (در انگیزه نامه باید قید کنید که هدف شما از تحصیل، انتخاب رشته تحصیلی، دانشگاه موردنظر چیست.
  • ارائه نمرات بالای تحصیلی و معدل مدرک قبلی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس با حداقل نمره ۶-۶٫۵
  • ارائه توصیه‌نامه از اساتید
  • ارائه سوابق تحصیلی مرتبط با رشته
  • ارائه حداقل ۲ سال سابقه کاری
  • ارائه سوابق تدریسی مرتبط با رشته تحصیلی
  • ارائه دلایل قانع‌کننده و قابل استناد برای گپ تحصیلی به آفیسر پرونده
  • شرکت در اجلاس و همایش‌های معتبر و مرتبط با رشته تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های تحصیلی و زندگی
  • شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی ازجمله GMAT و GRE و کسب نمره خوب

انجام این موارد می‌تواند مسئولین سفارت را مجاب کند که شما به راستی به دنبال ادامه تحصیل هستید، به کشور خود تعلق خاطر دارید، به دنبال وابستگی به کشور مقصد نیستید و دور شدن شما از تحصیل به دلیل مشکلات دیگری است و نه به قصد مهاجرت. به این ترتیب، با رزومه و توضیحاتی قوی بر قانون گپ تحصیلی برای مهاجرت چیره خواهید شد.

کشورهایی که گپ تحصیلی مهم نیست

ویزای تحصیلی

در کشورهای اتریش، فنلاند، دانمارک، پرتغال، ترکیه و قبرس شمالی دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با هر میزان گپ تحصیلی برای مهاجرت در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند. البته، داشتن گپ تحصیلی طولانی می‌تواند تأثیر منفی بر شانس پذیرش دانشجو داشته باشد.

  • اتریش
  • فنلاند
  • دانمارک
  • پرتغال
  • ترکیه
  • قبرس شمالی

جمع بندی

اگرچه راهکارهای مختلفی برای حل مشکل گپ تحصیلی برای مهاجرت وجود دارند، ‌ اما ممکن است برخی از افراد نتوانند از این روش ها را به نحو مناسب استفاده کرده و ثابت کنند که در طول گپ تحصیلی برای مهاجرت مورد نظر مشغول به انجام فعالیت‌های خاصی بوده‌اند.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x