محیط زیست

چگونه گل کوکب(داهلیا) را در خانه پرورش بدهیم؟

گل کوکب(داهلیا)، از جمله گل هایی است که در خانه می توانید پرورش بدهید. این گل زیبا به گل چند ساله معروف است که در این مقاله نحوه نگهداری و پرورش گل کوکب را آموزش می دهیم.

به گزارش تلنگر؛ گل کوکب(داهلیا) از دسته گل های کاسنیان است. این گل رنگ های بسیار زیبایی دارد که شما را به نگهداری از این گل تشویق می کند. این گل زیبا اصالتا بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و کلمبیا است و حدود ۳۶ گونه مختلف از آن وجود دارد.

معرفی گل کوکب(داهلیا)

اکثر ما کوکب را به عنوان یک گل شاخه بریده می‌شناسیم که در گل‌آرایی‌ها استفاده می‌شود، اما باید بدانید که کوکب می‌تواند به‌عنوان یکی از گلهای آپارتمانی زینتی نیز نگهداری شود.

معمولا این گیاه نمی‌تواند زمستان طاقت بیاورد و از بین می‌رود مگر اینکه در منطقه‌ای گرمسیر باشد. که دمای زمین به زیر -۶ درجه نرسد یا پیاز گیاه به داخل منتقل شود و برای فصل بعدی نگهداری شود.

شرایط نگهداری از گل کوکب(داهلیا)

گل کوکب برای نگهداری شرایط سختی را ندارد و شما می توانید این گیاه را در روزهای گرم سال در بیرون از خانه و حیاط نگهداری کنید و در زوهای سرد سال در خانه بگذارید.

این گل مانند گل های زینتی دیگر از پیازچه رشد می کند. شما اگر بخواهید مراقبت خوبی از این گل داشته باشید. در پاییز و زمستان هم با ایجاد دمای مناسب باقی می ماند.

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل کوکب

کوکب از آفتاب صبحگاهی لذت می‌برد. اگر می‌خواهید کوکب شما گل‌دهی خوبی داشته باشد باید یک آفتاب کامل را برای آن تامین کنید، یعنی چیزی حدود ۶ الی ۸ ساعت آفتاب کامل و مستقیم، البته این در شرایطی است که منطقه زندگی شما خیلی گرم نباشد.

درغیراینصورت اگر در منطقه‌ای به‌شدت گرم زندگی می‌کنید بهتر است گیاه در موقعیتی باشد که از نور مستقیم آفتاب در میانه روز در امان باشد، چراکه نور به‌شدت قوی و زیاد می‌تواند باعث سوختن این گیاه شود. همچنین گیاه باید از بادهای شدید نیز درامان باشد.

خاک مناسب برای رشد گل کوکب(داهلیا)

گل کوکب(داهلیا)، نیازمند خاکی است که زهکشی شده باشد. خاک این گیاه باید سبک و پر از مواد مغذی باشد. همچنین سطح PH خاکش خنثی در حدود ۶.۵ باشد. به یاد داشته باشد که اگر پیاز گیاه را زودتر از زمانش در گلدان قرار دادید برای جوابدهی بهتر خاگ باغچه را با خاک گلدان ترکیب کنید.

دلیل اینکار این است که خاک گلدان به‌سرعت خشک می‌شود و برای این گیاه مهم است که تا زمانی که ریشه نداده در محیطی مرطوب بماند و به سرعت خشک نشود، چون در صورتی که خاک خشک شود، خبری از رویش گیاه نخواهد شد.

نحوه آبیاری گل کوکب

گل کوکب برای زنده ماندن نیازمند آب زیادی نیست. آبیاری این گل باید به اندازه باشذد و اگر بیش از حد مجاز این گل را آبیاری کنید باعث خراب شدن این گل می شوید.

ریشه های گل کوکب در سطح خاک رشد می کند. بنابراین با آبیاری سطیحی و سبک این گل به خوبی رشد خواهد کرد.

از سوی دیگر به‌دلیل نزدیک بودن ریشه‌های گیاه به سطح خاک نباید اجازه دهید که خاک گیاه بیش‌از‌حد خشک شود، زیرا خشک شدن چند سانتی‌متر بالایی خاک به معنای این است که ریشه‌ها دیگر به آب و رطوبت دسترسی ندارند و در نتیجه گیاه رو به خشک شدن می‌رود.

گل کوکب(داهلیا) در چه دمایی رشد می کند؟

دمای مورد نیاز گل کوکب ۵ و حداکثر این دما باید ۳۰ سانتی گراد باشد. این گل دمای مرطوبش بین ۱۳ تا۲۵ درجه سانتی گراد است.

به‌این‌معنا که اگر قصد نگهداری از این گیاه در داخل فضای خانه‌تان را دارید، دمای داخل خانه برای آن مناسب است. نکته‌ای که در مورد شرایط دمایی گل کوکب وجود دارد این است که این گل مناسب سرما و دماهای زیر صفر نیست، بنابراین در طول زمستان و سرمای بهاره باید پیاز آن را به داخل خانه منتقل کنید.

همچنین در ارتباط با رطوبت مورد نیاز این گیاه باید گفت که زمانی پیاز آن در سطح خاک است باید مرطوب باشد. اما اگر پیاز آن داخل داخل خاک باشد به رطوبت خاصی نیاز ندارد.

کود برای گل کوکب

کوکب از تغذیه شدن با کود لذت می‌برد و کود می‌تواند کمک زیادی به رشد آن بکند. این گیاه هر چقدر مواد غذایی بیشتری دریافت کند ریشه‌های قوی‌تر و بزرگ‌تری خواهد داشت. در نتیجه گل‌های بیشتر و سالم‌تری می‌دهد.

فصل کوددهی به این گیاه فصل رشد آن یعنی تابستان است و کودی که برای این گیاه انتخاب می‌کنید بهتر است نیتروژن کمتری داشته باشد. در مورد کوددهی به کوکب درنظر داشته باشید که بعد از فصل تابستان نباید به گیاه کود بدهید؛ چراکه پس از پایان تابستان این گیاه وارد مرحله استراحت شده و باید از خاک خارج و به خواب زمستانی برود.

انواع گل کوکب

در زیر چند نوع از معروف ترین انواع گل کوکب را برای آشنایی شما آورده ایم:

  • کوکب توپی یا پومپون(Pompon Dahlia): دارای گل های توپی شکل
  • شکل رسمی دکوری (Formal Decorative Dahlia): دارای گل های گرد و پهن و گلبرگ های منظم
  • شکل غیر رسمی دکوری (Informal Decorative Dahlia): دارای گلبرگ های مواج و نامنظم
  • کوکبهای نیمه کاکتوسی (Semi-cactus Dahlia): دارای گلچه های نوک تیز و باریک و گاهی به عقب برگشته و مواج
  • کوکب کاکتوسی(Straight-cactus Dahlia): دارای گلچه های شعاعی و منظم
  • کوکب دندانه دار(Laciniated Dahlia): گلچه های دندانه دار
  • کوکب شقایقی(Anemon Dahlia): دارای گلچه های شعاعی و متراکم اطراف گلچه های لوله ای
  • کوکب توپی یا پومپون(Pompon Dahlia): دارای گل های توپی شکل

نحوه کاشت و تکثیر گل کوکب

این گیاه به سه روش: قلمه زنی، کاشت و تقسیم غده تکثیر می شود. در این بخش به شما نحوه تکثیر این گونه از گیاهان را آموزش می دهیم.

تقسیم غده برای تکثیر گل کوکب

تقسیم غده در واقع همان تقسیم پیاز گل کوکب است که بهترین زمان خارج کردن آن ها از خاک فصل پاییز می باشد. کاشت این ژوخه ها در فصل بهار انجام می شود. بعد از خارج کردن ژوخه ها از خاک آن ها را به مدت چند روز در آفتاب قرار می دهند تا رطوبتشان کمی خارج شود.

و سپس آن ها را باید درون ماسه ای که کاملا مرطوب باشد قرار بدهیم و تا زمان کاشت صبر کنیم. رطوبت ژوخه ها معمولا ۵۰ درجه باید باشد و دمای مورد نیاز برای رشد ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد می باشد.

بعد از مدتی ژوخه ها جوانه می زنند. بعد از این که جوانه های پیدا شده از ژوخه ها را مشاهده کردید و جوانه ها به اندازه ۲ سانتی متر رشد کردند می توانید ژوخه ها را کشت کنید.

البته برای این کار ابتدا باید ژوخه های جوانه دار را تقسیم نمایید. بعد از کاشت ژوخه هایی که جوانه دارند می توانید بعد از ۸-۱۲ هفته شاهد گلدهی آن ها باشید.

قلمه زدن:

زمان مناسب برای قلمه زدن این گیاه ابتدای فصل زمستان می باشد. شما باید بعد از آن که ژوخه ها در گلدان و ماسه کاشته شدند و ارتغا آن ها ۳ تا ۵ سانتی متر بود شروع به قلمه زدن بکنید

به قلمه های تهیه شده هورمون ریشه زایی زده و آن ها را در عمق ۱ تا ۲ سانتی متری بستری ناسه ای می کارند. در صورت فراهم کردن شرایط گلخانه ای بعد از ۳ تا ۴ هفته ریشه زایی صوررت می گیرد. بعهد از آن می توان گیاه را به گلدان و یا باغچه منتقل کرد.

کاشت بذر گل کوکب

زمان کاشت بذر گل کوکب کوهی در اسفند ماه است. در این فصل بذر مناسب را خریداری کنید و در باغچه بکارید. مراحلی که در ادامه نام می‌بریم را رعایت کنید.

  1. بذر گل کوکب را در لایه اولیه خاک قرار دهید و به آرامی آن را به سمت داخل خاک فشار دهید.
  2. نکته‌ای که باید به آن متعهد باشید رطوب است. سعی کنید تا خاک را مرطوب نگه‌دارید.
    در زمان آبیاری از قسمت پایین بذر را آب دهید؛ زیرا فشار و شدت آب ممکن است بذر را جا به جا کند.
  3. پس از اینکه جوانه زنی گیاه آغاز شد، یعنی مراحل را به خوبی طی کردید، صبر کنید تا نزدیک به ۸ سانتی متر گیاه رشد کند.
  4. سپس آن را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید

نحوه جدا کردن پیاز گل کوکب از خاک باغچه

سخت‌ترین بخش در نگهداری گل کوکب در زمستان این قسمت است. اگر در این قسمت بی دقتی کنید، کار گیاه تمام است. پس مراحلی که در ادامه نام می‌بریم را قدم به قدم انجام دهید.

قبل از اینکه پیاز را از خاک جدا کنید بهتر است گیاه را بررسی کنید، اگر گل‌های آن رنگ پریده و خشک شدند این نشانه‌ای است که به شما این نوید را می‌دهد که زمان برداشت پیاز از خاک باغچه است.

  1. در مرحله اول ساقه گیاه را با چاقو تیز و استلیزه شده ببرید، به گونه‌ای که تنها ۵ الی ۱۰ سانت از ساقه باقی بماند.
  2. از فاصله چند سانتی‌متری اطراف گیاه، شروع به کندن خاک کنید، اصلا در این مرحله عجله نکنید. آرام آرام خاک را از اطراف گیاه بردارید تا به پیازه گیاه برسید.
  3. زمانی که پیاز گیاه را دیدید، دقت خود را دو برابر کنید تا مبادا آسیبی به گیاه وارد شود.
    به آرامی پیاز گیاه را خارج کنید.
  4. خاک اطراف آن را تمیز کنید و اگر آسیبی به آن رسیده، می‌توانید با کمک چاقو جدا کنید.
    پس از جداسازی، پیاز را در خاک قرار دهید تا به خوبی خشک شود.
  5. در این قسمت می‌توانید از خاکی بسیار سبک مانند خاک ماسه استفاده کنید، پیاز را داخل این خاک بگذارید و اجازه دهید تا به راحتی این گیاه به خواب زمستانی برود.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x