محیط زیست

پرورش خاص گیاه سپر فارسی/ نحوه آبیاری، آفات و تکثیر

گیاه سپر فارسی یک گیاه بنفش رنگ آپارتمانی زینتی و کم یاب است. اگر شما هم قصد خرید این گیاه با طراوت را دارید یا در خانه از یکی از آن‌ها نگهداری می‌کنید، با ما همراه شوید تا با نگهداری گیاه سپر فارسی به طور کامل آشنا شوید.

به گزارش تلنگر؛ از دیر باز که خانه‌ها ویلایی و حیاط دار بودند نگهداری گل و گیاه هم رواج داشت و همچنان با آپارتمان نشینی این عادت همراه ما هست. یکی از این گیاه ها که به خانه رنگ و جلا می‌دهد گیاه سپر فارسی (PERSIAN SHIELD) است. گیاه بنفش سپر فارسی گیاهی بسیار کمیاب است. نگهداری از سپر فارسی به هبچ عنوان دشوار نیست اما این گیاه نیازمند هرس است تا رشد بیش از حد آن به گیاه آسیب نزند. در این مقاله نکات نگهداری گیاه سپر فارسی را به شما توضیح خواهیم داد.

معرفی گیاه کمیاب به نام گیاه سپر فارسی (PERSIAN SHIELD)

شناخت گیاه کمیاب سپر فارسیسپر فارسی یک گیاه آپارتمانی همیشه سبز اما با رنگ بنفش است. خاستگاه این گیاه مناطق گرمسیری قاره آسیا و مادگاسکار می‌باشد. این گیاه از خانواده ACANTHACEAE  – آکانتاسه با نام علمی STROBILANTHES DYERIANUS نیز شناخته می‌شود. سپر فارسی به علت داشتن شاخ و برگی زیبا و رنگین کمانی شکل بسیار محبوب می‌باشد. این گیاه مناسب برای کاشت در گلدان، نگهداری در گلخانه، کاشت در باغ‌های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می‌باشد. همچنین برای مرزبندی کردن نیز کاربرد دارد.

گیاه سپر فارسی، گیاهی همیشه سبز به صورت یک ساله و یا چندساله است. رشد این گیاه تا ارتفاع ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می‌رسد و گستردگی برگ‌های آن نیز چیزی در حدود ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است. برگ‌های سپر فارسی بزرگ و بنفش بوده و به صورت مخالف هم قرار می‌گیرند، طول برگ‌ها بین ۱۰ تا ۱۸ سانتیمتر است و دارای بافتی راه راه و رنگین کمانی شکل می‌باشند.

ترکیب رنگ این گیاه سبز تیره، نقره ای، ارغوانی، صورتی و بنفش است و حاشیه برگ‌ها نیز دارای دندانه‌هایی کوچک دارند. اگر مراقبت از سپر فارسی مناسب باشد گل‌های بنفش کمرنگی نیز می‌دهد و در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا روی گل می‌نشیند. گل‌های آن قیفی شکل دارای ۵ لوب و دارای سنبله‌های کوتاه هستند. (این گل‌ها جنبه زینتی خاصی ندارند) و تبدیل به میوه می‌شوند.

شرایط نگهداری و پرورش گیاه سپر فارسی

بر خلاف سایر گیاهان که توصیه می‌شود بین دو آبیاری حتما خاک گیاه خشک شود، گیاه سپر فارسی نیاز به خاک مرطوب دارد و حتماً بین دو آبیاری خاک گیاه خشک نشود. پس گیاه را به طور مرتب آبیاری کنید، اما از آبیاری بیش از حد آن هم پرهیز کنید.

دما مورد نیاز

دمای بین ۲۱ تا ۲۸ درجه برای رشد این گیاه مناسب است. این گیاه در برابر سرما مقاوم نیست و حداقل دمایی که تحمل می‌کند ۱۸ درجه است بهتر است در زمستان، گیاه را به گلخانه منتقل کنید.

خاک مناسب و کوددهی

خاک شنی، ماسه ای، غنی از مواد آلی و یا خاکی غنی، با پایه پیت و با زهکشی خوب، خاکی مناسب برای پرورش گیاه سپر فارسی است. بهتر است ۲ بار در سال به گیاه کود دهید.

نور مورد نیاز سپر فارسی

گیاه سپر فارسی می‌تواند در شرایط نوری آفتابی و یا نیمه سایه رشد خوبی داشته باشد. میزان آفتاب مورد نیاز گیاه به شرایط محیطی نگهداری شما برای این گیاه و منطقه ای که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. اگر بعد از گذشت مدتی از نگهداری سپر فارسی احساس کردید، برگ‌های آن بی رنگ شده است، گیاه را به مکانی با سایه بیشتر و یا نور ضعیف تر انتقال دهید.

نحوه تکثیر سپر فارسی

گیاه سپر فارسی در باغ
تکثیر آن به دو روش صورت می‌پذیرد، روش اول کاشت بذر و روش دوم قلمه می‌توان می‌باشد. تکثیر این گیاه به روش قلمه ساقه در بهار و یا تابستان صورت پپذیر است. برای جوانه‌زدن برگ‌ها دما باید بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین از طریق گرفتن قلمه ساقه می‌توان کار تکثیر را انجام داد. این کار باید در فصل بهار و تابستان انجام شود. حداقل طول قلمه انتخابی شما باید بین ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر باشد.

برگ‌های پایین ساقه را جدا کنید. در آب و در خاک می‌توانید قلمه را ریشه‌دار کنید. بعد از بریدن قلمه مناسبی از گیاه می‌توان آن را در گلدانی با خاک مناسب قرار داد و گرمای محیط را حفظ کرد تا ریشه‌ها به وجود می‌آید. خاک البته باید مرطوب نگه داشته شود. گلدان گیاه خود را نیز در مکانی تقریبا سایه و بدون نور مستقیم قرار دهید که به آن نور غیرمستقیم برسد. دو تا پنج هفته به طول می‌انجامد تا گیاه ریشه‌دار شود. بعد از مشاهده اولین نشانه‌های رشد، می‌توانید نگهداری گیاه سپر فارسی خود را به شکل معمول قبل انجام دهید.

تعویض گلدان گیاه سپر فارسی

سپر فارسی گیاهی نسبتا سریع رشد است و به صورت بوته‌ای چوبی و چند ساله درمی‌آید. اگر گیاه را در درون خانه کاشته اید، باید با هرس مرتب اندازه آن را در حدی قابل کنترل نگه دارید و از رشد بی‌رویه و شلخته گیاه جلوگیری کنید. گلدان گیاهان جوان تر را، تا زمانی که گیاه به حداکثر رشد خود برسد، به صورت سالانه عوض کنید. بعد از این زمان تعویض گلدان را یک سال در میان انجام دهید. بهتر است در هنگام تعویض گلدان ریشه گیاه را هم هرس کنید، این به کوچک ماندن اندازه گیاه کمک شایانی می‌کند.

اگر در مورد هرس ریشه گیاه تجربه‌ای ندارید، ابتدا به خوبی راجع به آن مطالعه کنید و سپس اقدام به هرس کنید. اگر گیاهتان شروع به دراز و نامرتب رشد کردن کرد، از آن قلمه تهیه کنید و بقیه گیاه را هم به طور کامل هرس کنید. برای تعویض گلدان گیاه به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را آرام از آن خارج کنید. گلدان شما باید تنها یک سایز بزرگ‌تر از سایز گلدان قبلی باشد، گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

آفات و امراض گیاه سپر فارسی

تقریباً می‌توان گفت در نگهداری سپر فارسی با بیماری خاصی مواجه نخواهید شد. البته تا جایی که بتوانید رطوبت و دمای گرم محیط گیاه خود را حفض کنید. برخی آفات هستند که ممکن است به گیاه شما هجوم آورند. کپک پودری و سایر مشکلات قارچی برگ‌ها. باید گیاه خود را بررسی کنید تا بتوانید آن را سالم و شاداب نگه دارید.

آفاتی همچون کنه قرمز یکی از موارد معمول در این گیاه است. این آفت شیره گیاه را می‌مکد و باعث از بین رفتن آن خواهد شد. وجود آن باعث ایجاد نقاطی زرد رنگ روی برگ‌ها می‌شود. گیاه سپر فارسی در معرض بیماری پوسیدگی ریشه، کنه‌های عنکبوتی و شته‌ها و شپشک‌ها می‌باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x