محیط زیست
موضوعات داغ

همه چیز درباره نگهداری گیاه اکسالیس بنفش

گیاه اکسالیس بنفش که معمولاً به نام شبدری کاذب یا شبدری ارغوانی شناخته می‌شود، گیاهی چند ساله است که برگ‌های بنفش تیره تقریباً سیاه رویش می‌دهد. در مورد خواص این گیاه و نحوه کاشت آن در باغچه خود بیشتر بدانید.

به گزارش تلنگر؛ بنفش روشن، برگ های مثلثی شکل و شکوفه‌های صورتی، گیاه اکسالیس بنفش قوی را به یکی از ضروریات باغچه و خانه‌های آپارتمانی تبدیل کرده است. رنگ بنفش این گیاه تازگی و زندگی بخش به حال و هوای خانه است. لهجه‌ای رنگارنگ به مجموعه گیاهان آپارتمانی یا ظرف مخلوط در پاسیو تابستانی می‌بخشد.

در خاک مرطوب و در نور روشن و غیرمستقیم رشد کنید زیرا این پرورش‌دهنده آسان در آفتاب جزئی رشد می‌کند. محلول رقیق کود را هرماه در طول فصل رشد فعال استفاده کنید. در مناطق ۷-۱۰، اغلب به‌عنوان یک پوشش زمین جذاب رشد می‌کند.

گیاه اکسالیس بنفش یا (oxalis regnellii) چیست؟

گیاه اگزالیس دورنگگیاه اکسالیس بنفش یا (oxalis regnellii) گیاهی علفی و چندساله است. اگزالیس بنفش که به‌عنوان گیاه شبدری کاذب یا بنفش نیز شناخته می‌شود، دارای برگچه‌های بنفش تیره و قلبی شکل است که به صورت خوشه های سه‌تایی رشد می‌کنند. توده‌های گل‌های صورتی کوچک یا گل‌های سفید از گیاه اگزالیس بنفش شکوفا می‌شوند.

در طول شب یا در روزهای تاریک و ابری، برگ‌های اگزالیس بنفش به سمت پایین جمع می‌شوند و قبل از باز شدن در نور صبح، شکلی چتر مانند می‌دهند. اگزالیس بنفش بومی آمریکای جنوبی است و در آب و هوای گرم که در مناطق سختی ۸ تا ۱۱ USDA دیده می‌شود بهترین عملکرد را دارد. اغلب در داخل خانه به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی در آب و هوای سردتر رشد می‌کند.

شرایط نگهداری گیاه اکسالیس بنفش

رشد اگزالیس بنفش در شرایط مناسب آسان است. علاوه بر این، می‌تواند یک شاخه منحصر به فرد از شاخ و برگ بنفش تیره به باغ شما اضافه کند. تکثیر گیاهان جدید از طریق پیاز به‌جای بذر برای این گیاه انجام می‌شود. مراحل ساده زیر را برای نحوه استفاده از پیازهای Oxalis triangularis برای رشد اگزالیس بنفش دنبال کنید.

نحوه پرورش اگزالیس بنفش

گیاه اگزالیسجای خود را انتخاب کنید. نقطه ای در باغ خود با خاکی با زهکشی خوب پیدا کنید که چهار ساعت در روز آفتاب کامل داشته باشد و در عین حال نیمه سایه نیز داشته باشد. اگر در آب‌وهوای گرم یا خشک زندگی می‌کنید، سایه را در اولویت قرار دهید تا گیاه شما در زیر نور مستقیم خورشید بعدازظهرهای گرم نسوزد.

سوراخ‌های خود را حفر کنید. سوراخی به عمق حدود دو اینچ در خاک آماده‌شده حفر کنید که به‌اندازه عرض پیاز اگزالیس شما باشد. اگر چندین پیاز می‌کارید، گیاهان خود را سه یا چهار اینچ از هم فاصله دهید.

پیازهای خود را بکارید. در هر سوراخ یک لامپ قرار دهید و با خاک گلدان بپوشانید. به‌آرامی خاک را پاک‌کنید. بلافاصله پس از کاشت پیاز آبیاری کنید.

کمی آبیاری کنید. حدود یک‌بار در هفته به پیازهای خود آبیاری کنید تا زمانی که متوجه رشد جدید از پیاز خود شوید. در طول فصول رشد فعال (بهار و پاییز)، هر زمان که سطح زمین یا دو اینچ خشک شد، باید آبیاری کنید. اگزالیس بنفش شما باید در حدود چهار هفته شروع به رشد جدید کند.

۶ نکته مراقبت از اگزالیس بنفش

اگزالیس بنفش زمانی که در شرایط مناسب رشد می کند می‌تواند گیاهی آسان و کم نگهداری باشد. این نکات مراقبت از گیاه را دنبال کنید تا اگزالیس خود را رشد دهد. گیاهان خود را در ماه‌های زمستان به داخل خانه بیاورید. اگزالیس بنفش در زمستان خفته است، اما همچنان به مراقبت‌های اولیه برای حفظ سلامت آن برای فصل رشد بعدی نیاز دارد. گیاهان خود را حفر کنید و قبل از اولین سرمای پاییز در داخل خانه نگهداری کنید تا گیاهان شما در تمام طول سال رشد کنند.

نحوه آبیاری گیاه اگزالیس بنفش

آبیاری گیاه اکسالیس

آبیاری گیاه اکسالیس بنفش باید در حد اعتدال باشد؛ آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند منجر به بیماری ریشه شود، به‌خصوص اگر خاک به‌خوبی زهکشی نشود. تجمع کپک پودری یا زنگ ممکن است نشانه بیماری قارچی ناشی از پوسیدگی ریشه باشد.

خاک مناسب گیاه اگزالیس بنفش

خاک مناسب را انتخاب کنید. خاک لومی برای اگزالیس بنفش ایده آل است، اما هر ترکیب خاک شنی با زهکشی خوب باید برای گیاه سالم باشد. اگر گیاه خود را در ظرفی می‌کارید، یک مخلوط گلدانی استاندارد و سبک با زهکشی خوب انتخاب کنید.

آفات و بیماری گیاه اگزالیس بنفش

مراقب آفات گیاه اکسالیس بنفش باشید. کنه‌های عنکبوتی، شته‌ها و شپشک‌های آردآلود سه آفت شایع هستند که شبدرهای بنفش را آلوده می‌کنند. آن‌ها را با اسپری حشره‌کش (یا روغن چریش) که روی هر دو طرف برگ‌ها و همچنین ساقه‌ها اعمال می‌شود، درمان کنید.

علت پژمردگی گیاه اکسالیس بنفش

اگر گیاه شما پژمرده شود، ممکن است به این معنی باشد که در حال خوابیدن است. آبیاری یا تغذیه گیاه خود را در زمان خواب متوقف کنید. پس از سپری شدن آخرین یخبندان بهار، می‌توانید گیاهان خود را به فضای باز بازگردانید و آبیاری را از سر بگیرید.

کود دهی به گیاه اکسالیس بنفش

گل گیاه اگزالیس

ماهی یک‌بار کود دهی کنید. در طول فصول رشد هرماه یک‌بار کود مایع رقیق‌شده و آهسته رهش را به گیاه خود بمالید. در ماه‌های خواب گیاه خود را کود ندهید.

هرچند وقت یک‌بار اگزالیس را هرس کنیم

سالی یک‌بار هرس کنید. قبل از اینکه گیاه شما وارد دوره‌های خواب (تابستان و زمستان) شود، شاخ و برگ‌های مرده را هرس کنید.

زمان کاشت و تکثیر گیاه اگزالیس بنفش

تکثیر اگزالیس

بهترین زمان برای کاشت و تکثیر اگزالیس بنفش اوایل بهار پس از سپری شدن آخرین یخبندان است. هنگامی که اگزالیس بنفش را در فضای باز پرورش می‌دهید، در اواخر بهار قبل از یک دوره خواب کوتاه در تابستان به گل می‌دهد. زمانی که پاییز هوای خنک‌تری به ارمغان آورد، گیاه اکسالیس بنفش دوباره شکوفا می‌شود. اگزالیس بنفش ممکن است در طول تابستان زمانی که به‌عنوان یک گیاه سرپوشیده رشد کند.

آیا گیاه اکسالیس بنفش سمی است؟

اگزالیس بنفش برای حیوانات و انسان سمی در نظر گرفته می شود. این گیاه حاوی اسید اگزالیک است که می‌تواند در هضم بدن اختلال ایجاد کند و بر کلیه‌های افراد مبتلابه آرتریت، نقرس یا مستعد ابتلا به سنگ کلیه تأثیر بگذارد. مقادیر زیاد اسید اگزالیک همچنین می‌تواند جذب کلسیم را در انسان و همچنین حیوانات خانگی مهار کند. زمانی که اگزالیس بنفش را به‌عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید، به دلیل سمی بودن آن را از دسترس گربه‌ها و سگ‌ها دورنگه دارید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x