محیط زیست

تکنیک های نگهداری گیاه کالادیوم/ نحوه تکثیر، آبیاری و نور

گل کالادیوم گیاه حساس به سرما است، اگر از این گیاه نگهداری می‌کنید پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید زمستان راحتی را سپری کنید.

به گزارش تلنگر؛ گیاه کالادیوم از زیبا ترین گیاهان زینتی است که نگهداری آن در آپارتمان فضای لاکچری ایجاد می‌کند. گل کالادیوم گیاه حساس به سرما است، اگر از این گیاه نگهداری می‌کنید پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید زمستان راحتی را سپری کنید.

معرفی گل کالادیوم

گل کالادیوم یا فیل گوش با نام علمی “Caladium bicolor”، از نژاد “Araceae” می‌باشد. محل زندگی کالادیوم در تایلند است و عادت به گرما دارد و هنگام سرما ضعیف می‌شود. کالادیوم برگ های بزرگ رنگارنگ و قلبی شکل دارد. برگ‌ها تیر کمانی بوده و بر روی یک دمبرگ طویل رشد می‌کنند. تزئین این برگ‌ها با لکه‌های سفید و قرمز است. بعضی از برگ‌ها نیز دارای رگ‌برگ‌ها و لبه‌های سفید، گرم و یا قرمز می‌باشند.

برگ های کالادیوم شبیه به سر نیزه هستند و دم آن ها کشیده و بلند است. این برگ ها دارای رنگ های مختلفی مثل قرمز، سفید، سبز و زرد می‌ باشند. اگر قصد نگهداری از این گل را دارید باید بدانید که نگهداری از آن نیازمند به تجربه است و اگر در نگهداری از گل و گیاه بی تجربه هستید گیاه دیگری را برای شروع انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با کالادیوم و شرایط نگهداری از آن آشنا شوید.

نگهداری از گیاه کالادیوم در سرما

قسمت هوایی کالادیوم در پاییز از بین می‌رود. کالادیوم اگر از سرما و بادهای زمستانی محافظت شود، به طرز شگفت انگیزی سالم می ماند و رشد خوبی خواهد داشت. کالادیوم ها اصلا نمی توانند سرما را تحمل کنند. نگهداری از این گیاه کار سختی نیست و فقط با رعایت چند نکته ساده، می توانید گلدان زیبایی از این گیاه داشته باشید.

انواع گیاه کالادیوم

انواع گیاه کالادیوم

این جنس دارای ۱۵ گونه مختلف است که تماماً چند ساله بوده و در گلخانه پرورش داده می‌شوند. ولی ریشه‌های غده‌ای آن در زمین باقی می‌ماند که باید آن را در محل خشکی، تا هنگام کاشت نگهداری کرد. گونه bicolor، بومی آمریکای جنوبی بوده، دارای ارتفاعی در حدود ۲۲ تا ۴۰ سانتیمتر می‌باشد و گسترش آن در حدود ۳۰ سانتیمتر است. اما به طور کلی همه‌ ی گونه های کالادیوم از دو گونه قدیمی  C.picturatum  و C.bicolor نشات می‌گیرند.

گونه‌ ی Caladium bicolor که زیباترین نوع کالادیوم محسوب می شود ، گل های کوچک و برگ های بزرگی دارد. برگ های این گونه در رنگ های قرمز، سفید، سبز و زرد یافت می‌ شود. گونه‌ی دیگر که caladium humboldtii نام دارد ، دارای برگ هایی کوچک با لکه های سفید رنگ است. این گونه سخت جان تر از دیگر گونه هم نژاد خود است و به راحتی می‌تواند به راحتی در دمای اتاق رشد کند.

اسم های دیگر کالادیوم عبارتند از بال های فرشته و فیل گوش. اما آنها را با گیاهانی مثل آلوکازیا، کولوکازیا و زانتوزوما که به آن ها هم گوش فیل می گویند، اشتباه نگیرید. کالادیوم یک گیاه قدیمی است که از اواخر دهه ۱۷۰۰ کشت می شده است. کالادیوم شاخ و برگ های بسیار زیبایی دارد. برگ ها معمولا دارای قسمتهای میانی رنگی برجسته، حاشیه های متضاد و الگوهایی از جمله خالدار، رگبردار و راه راه، در ترکیبات و سایه های مختلف سبز، سفید، صورتی، رز و یا قرمز هستند.

محل مناسب برای نگهداری گیاه کالادیوم

کالادیوم ها جزو گیاهان زینتی محسوب می شوند که در داخل خانه نگهداری می شود. اما در فصل تابستان هم که هوا گرم تر است، می شود این گیاه را در فضای آزاد کاشت. به دلیل بزرگ بودن برگ‌ها، گیاهان را در مکانی محافظت شده از بادهای شدید قرار دهید تا آسیب نبیند. از آنجایی که گیاه کالادیوم بومی تایلند و مناطق استوایی است، هوای گرم را ترجیح می‌دهد.

نگهداری از گل کالادیوم

تا به اینجا کمی با گیاه کالادیوم و گونه های مختلف آن آشنا شدید. حال قرار است به شرایط نگهداری از این گل پرطرفدار مثل میزان نور ، رطوبت ، دما ، کود و مقدار آبیاری بپردازیم. پس در ادامه مطلب همراهمان باشید.

از این دستورالعمل ها برای مراقبت از کالادیوم استفاده کنید. این راهنما به شما می گوید که چگونه یک کالادیوم را آب کنید. ترجیحات نور، دما، رطوبت و هرگونه مراقبت اضافی که ممکن است برای کمک به رشد آن نیاز داشته باشد.

نور مورد نیاز گیاه کالادیوم

نور مناسب گیاه کالادیوم

گیاه کالادیوم به یک نور فیلتر شده نیاز دارد. به استثنای گونه‌های جدیدتر که می توانند نور خورشید بیشتری را تحمل کنند. حداقل ۴ ساعت نور فیلتر شده از یک پنجره جنوبی، شرقی یا غربی، برای گیاه لازم است. رنگ برگ ها اغلب وقتی در سایه رشد می کنند زیباتر هستند. کالادیوم شما در نور غیر مستقیم روشن تا متوسط ​​به بهترین شکل رشد می کند. می تواند آفتاب مستقیم صبحگاهی را مانند پنجره های شرقی یا شمالی تحمل کند. از مناطقی که در آنها در معرض آفتاب شدید بعد از ظهر قرار می گیرد خودداری کنید.

 آبیاری گل کالادیوم

زمانی که ۲۵ درصد بالای خاک خشک شد، کالادیوم خود را آبیاری کنید. آب را کاملاً آبیاری کنید و حتماً نعلبکی را از آب اضافی خالی کنید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. زمانی که گیاه در زمستان به خواب رفت، آبیاری را بسیار کم کنید تا گیاه استراحت کند. آبیاری را مجدداً در بهار شروع کنید تا گیاه از خواب بیدار شود.

 رطوبت مورد نیاز کالادیوم

کالادیوم شما محیط مرطوب را ترجیح می دهد. به طور مرتب برگ ها را مه پاش کنید، یک مرطوب کننده در نزدیکی آن قرار دهید یا از یک سینی سنگریزه برای افزایش رطوبت استفاده کنید.

 دما مطلوب محیط برای گیاه کالادیوم

کالادیوم شما دمای بین ۶۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت را ترجیح می دهد. از بادهای سرد و تغییرات ناگهانی دما اجتناب کنید. در طول زمستان، زمانی که گیاه به طور طبیعی در خواب است، آن را در منطقه ای با دمای بالای ۶۰ درجه فارنهایت نگهداری کنید. در بهار، دمای بسیار گرم در ۷۵ درجه فارنهایت یا بالاتر، برای «بیدار کردن» سریع‌تر کالادیوم مفید است.

کوددهی گیاه کالادیوم

برای بهترین نتیجه، یک بار در ماه در طول بهار و تابستان از کود مایع گیاهان آپارتمانی رقیق شده به نصف قدرت توصیه شده استفاده کنید. هرگز به خاک خشک کود نزنید. همیشه قبل از تغذیه گیاه از مرطوب بودن خاک مطمئن شوید. در پاییز و زمستان نیازی به کود نیست.

تعویض گلدان گیاه کالادیوم

برای تعویض کردن گلدان یا کاشت این گیاه، بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که هوا اصلا سرد نباشد. اگر قصد دارید کالادیوم را از گلدان خارج کنید و در فضای آزاد بکارید، حتما به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشید و در فصل بهار و تابستان که هوا گرم تر است این کار را انجام دهید.

مراقبت های اضافی

مراقبت های ویژه از گل کالادیوم

حتی در داخل خانه، پس از تولید برگ های جدید، کالادیوم شما به احتمال زیاد وارد مرحله خاموشی یا خواب می شود. این چرخه زندگی طبیعی این گیاه غده ای است. زمانی که برگ های پیر در پاییز شروع به از بین رفتن می کنند، آبیاری را کاهش دهید و برای تشویق گیاه به خارج شدن از حالت خواب در بهار، باید آبیاری کنید، کود ضعیفی بدهید و کالادیوم را در مکانی گرم نگه دارید. برگ های قدیمی که تغییر رنگ می دهند را همانطور که ظاهر می شوند هرس کنید.

روش تکثیر گیاه کالادیوم

نحوه تکثیر گیاه کالادیوم را به دو صورت است، یکی کاشتن غده و دیگری تقسیم بوته می‌باشد. درباره هر کدام از این روش ها را به طور جداگانه صحبت خواهیم کرد.

تکثیر گل کالادیوم با تقسیم بوته

روش تقسیم بوته برای فصل بهار یا تابستان مناسب است. ۱۰ تا ۱۲ تا ساقه نازک از هر غده به وجود می آید که می توانید هر یک از این ها را با قسمتی از ریشه جدا کنید. در یک خاک سبک در گلدان بکارید و کالادیوم را تکثیر کنید.

تکثیر گل کالادیوم با کاشتن غده

برگ گیاه کالادیوم

کالادیوم یک غده زیرزمینی دارد که این غده در فصل بهار و تابستان فعال است و در فصل های سرد، به خواب زمستانی می رود. زمانی که برگ های کالادیوم در حال پژمرده شدن است، غده هایش را خارج کنید و در یک مکان خشک با دمای حدودا ۱۶ درجه سانتی گراد، قرار دهید. البته باید مراقب باشید که این غده ها قارچ نزنند.

ابتدای بهار می توانید غده ها را بیاورید و غده های جوان را جدا کنید. هر کدام از این غده ها را به تنهایی در یک گلدان بکارید. قطر گلدان بهتر است بین ۹ تا ۱۱ سانتی متر باشد. خاکی که استفاده می کنید، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت باشد. غده ها را نباید در عمق زیادی از خاک بکارید و باید سطحی کاشته شوند.

زمانی که غده را می کارید، دما را ۲۴ درجه سانتی گراد نگه دارید و بعد از جوانه زدن و شروع رشد کالادیوم، دما را به ۲۰ درجه سانتی گراد برسانید. در ابتدای کاشت هم آب زیادی به غده ها ندهید تا زمانی که جوانه ها رشد کنند، آن موقع می توانید آبیاری را زیادتر کنید.

درجه سمیت گل کالادیوم

در صورت بلعیدن کالادیوم شما برای حیوانات خانگی و انسان سمی در نظر گرفته می شود. می تواند باعث تحریک دهان و معده شود.

سخن پایانی

امروز درمورد شرایط نگهداری گیاه کالادیوم، برایتان گفتیم. امیدواریم با مطالعه این مقالع بتوانید گیاهتان را دربهترین شرایط نگهداری کنید. اگر هنوز سوالی دارید که به آن پاسخ نداده ایم، در قسمت نظرات می‌توانید کامنت بگذارید تا در اولین فرصت به شما پاسخ دهیم.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x