محیط زیست

کارهایی که باعث خشک شدن درختچه کامکوات می شود

درختچه کامکوات یک بونسای از درخت پرتقال است که جنبه زینتی دارد. انواع گیاه بونسای به‌شدت حساس هستند. اما در این مقاله قصد داریم تا نگهداری درختچه کامکوات را کامل به شما آموزش دهیم.

به گزارش تلنگر؛ نگهداری درختچه کامکوات یا همان پرتقال زینتی کار دشواری نیست بلکه نیاز به‌دقت به چند مورد بنیادی دارد. اگر مراقب این موارد باشید گیاه شما دچار شک یا آسیب‌دیدگی نمی‌شود. درختچه پاکوتاه پرتقال زینتی زیبایی خاصی دارد. به‌ویژه هنگامی‌که میوه‌های پرتقالی شکل در اندازه کوچک و کشیده می‌دهد. نگهداری از این درخت آسان بوده و می‌توان در خانه نیز پرورش داد. با هرس به‌موقع می‌توانید از این درخت یک بونسای زیبا بسازید.

نگهداری درختچه کامکوات یا پرتقال زینتی

نگهداری گیاه کامکوات وابسته به آبیاری، کود، خاک، نور مناسب است. در ادامه مطلب این موارد را به وضوح برایتان شرح می‌دهیم تا در نگهداری و مراقبت از این گیاه به مشکل برنخورید.

روش آبیاری درخت کامکوات

در سال اول کاشت این گیاه بخصوص در فضای باز، آبیاری حتماً باید به شکل منظم انجام شود تا به رشد، توسعه و استقرار ریشه‌های گیاه کمک شود. اما این به معنی همیشه مرطوب بودن سطح خاک نیست. بلکه زمانی که سطح خاک نسبتاً خشک شد باید اقدام به آبیاری گیاه کرد.

نور موردنیاز درخت کامکوات

نور درختچه کامکواتکامکوات به مکانی با نور کامل و مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت نیاز دارد. هر مقدار که از میزان نور کم شود، گلدهی و به دنبال آن میوه دهی آن‌هم کاهش می‌یابد. البته در مورد نمونه‌های گلدانی باید گلدان را در مکانی گذاشت که نور صبح نور بعدازظهر را بگیرد. سایه برخوردار باشند.

دما متناسب برای نگهداری درختچه کامکوات

درختچه کامکوات در تابستان که هوا گرم است، گرما را دوست دارد. اما این به معنی داغ بودن و گرمای شدید نیست بدین معناست که دما باید بین ۳۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد تا نیاز نگهداری درختچه کامکوات را تأمین می‌کند. در طی زمستان نیز تا حدود دمای ۱۰ درجه را تحمل می‌کند و از بین نمی‌رود البته در این دما برگ‌های خود را از دست خواهد داد.

مکان‌های گرم و عدم وجود زمستانی سرد موجب می‌شود که این گیاهان میوه‌هایی درشت‌تر و شیرین‌تری را تولید کنند. جالب است بدانید؛ اگر حساسیت سرمایی کامکوات در صورت پرورش در گلدان بیش از حساسیت سرمایی درختانی است که در خاک باغچه و یا باغ کشت‌شده‌اند. بنابراین زمانی که دمای هوا به کمتر از ۱۰ درجه می‌رسد بهتر است که گیاه به مکانی محافظت‌شده منتقل شود.

خاک مناسب درخت کامکوات

کامکوات به خاکی با زهکش مناسب نیاز دارد تا اضافه آب حاصل از آبیاری در اطراف ریشه‌ها باقی نماند. اگر قصد کاشت این گیاه را در خاک باغچه را دارید بهتر است که برای نگهداری درختچه کامکواتدر خاک باغچه، خاک‌برگ را ابتدا با خاک باغچه مخلوط ‌کنید به ‌نحوی‌که نسبت آن‌ها به هم در گودال کاشت این گیاه برابر باشد.

در مورد گلدان نیز می‌توان از مخلوط‌هایی سبک همانند خاک باغچه، خاک‌برگ، شن و یا کوکویت، پرلیت، خاک‌برگ و یا پیت ماس، پرلیت، ورمی کولیت، خاک برگ استفاده کرد. برای کوددهی می‌توان از کودی کامل همانند فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هرماه یک مرتبه استفاده کرد. کوددهی از اوایل بهار شروع می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه می‌یابد؛ اما نیازی به کوددهی در فصل پاییز و زمستان نیست؛ اما در صورت مناسب بودن مکان نگهداری می‌توان از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر ۷-۶ هفته یک‌بار استفاده کرد.

لازم به ذکر است که برخی از پرورش‌دهندگان ترجیح می‌دهند از کودهایی با مقادیر نیتروژن و پتاسیم بیش از فسفر یا مقادیر فسفر و پتاسیم در نگهداری درختچه کامکوات استفاده کنند؛ اما کمتر از نیتروژن استفاده کنند. به‌طور کل چنین مسئله‌ای در مورد گیاهان مرکبات از سوی برخی پرورش‌دهندگان پیشنهاد شده است. مثلاً رعایت فرمول با نسبت ۱-۱-۳ و ۸-۴-۸ را به کار می‌برند.

درختچه کامکوات نگهداری در خانهدر تابستان به‌کارگیری لایه‌ای از مالچ (مواد ارگانیک همانند خاک برگ) بر روی خاک اطراف گیاه به ضخامت حدود ۵ سانتی‌متر به خنک ماندن ریشه‌ها و عملکرد بهتر گیاه کمک می‌کند. اگر شرایط آب و هوایی منطقه شما اجازه می‌دهد و قصد کاشتن چندین کامکوات را در کنار هم دارید، فاصله حدود ۳٫۶۵-۲٫۴متر را بین هر دو درخت رعایت کنید تا ساقه‌ها فضای کافی برای بزرگ شدن داشته باشند.

در کاشت گلدانی این گیاه باید از انواع کوتاه‌قامت کامکوات استفاده شود و نحوه صحیح نگهداری درختچه کامکوات بدین صورت است که نباید اجازه داد که ریشه‌ها در داخل گلدان به هم پیچیده و در هم تنیده شوند. به همین دلیل از گلدان‌های بزرگ باید برای کاشت این گیاه استفاده کرد و گلدان این گیاه را باید هر دو سال یک‌بار تعویض کرد.

همچنین قبل از کاشت گیاه منافذ زیرین گلدان را بررسی کنید و اگر امکان دارد. تعداد آن‌ها را بیشتر کنید و قبل از قرار دادن گیاه در داخل آن چندین قطعه سفال شکسته و یا قلوه‌سنگ‌های کوچک قرار دهید تا به زهکش بهتر گلدان کمک کند. عمل سله‌شکنی برای نفوذ هوا به اطراف ریشه‌ای گیاه انجام می‌شود. سله شکنی به معنی نرم کردن خاک سطحی با کمک بیل و یا بیلچه است. البته این کار نباید به شکل عمقی انجام شود زیرا می‌تواند به ریشه‌های گیاه آسیب وارد کند. عمق حدود ۵ سانتیمتر برای این کار مناسب است.

علت خشک شدن برگ‌های درختچه کامکوات

زرد شدن برگ درختچه کامکواتدرختان مرکبات همانند کامکوات ماندگاری آب و خیس بودن خاک را دوست ندارند. آب زیاد باعث می‌شود تا ریشه‌های آن‌ها دچار خفگی و پوسیدگی شود؛ که بر اثر این مسئله برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌ریزد. در ادامه نیز گیاه دچار زوال تدریجی شده و درنهایت از بین می‌رود. در طی زمستان می‌بایست آبیاری گیاه را کمتر انجام داد؛ اما در طی این فصل نیز باید همواره در نگهداری درختچه کامکوات به شرایط خاک توجه کرد و زمانی که خاک تا عمق حدود ۳ سانتی‌متر خشک بود گیاه را آبیاری کنید.

نکات نگهداری درختچه کامکوات

نهال کامکوات جوان به سرما حساس است. درصورتی‌که نهال گلدانی کامکوات را در فصل زمستان (یا پاییز سرد) خریداری کرده‌اید، حتماً برای جلوگیری از یخ‌زدگی؛ گیاه را در گاراژ یا سمت پنجره جنوبی آپارتمان ، جایی که روزانه حداقل نصف روز تابش آفتاب داشته باشید ، نگهداری نمایید. همچنین از قرار دادن گیاه در معرض وزش‌های بادهای سرد زمستانی خودداری کنید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲.۸ / ۵. تعداد آرا: ۵

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x