ارتباطات

بررسی مشخصات شیائومی 14 اولترا + دوربین و باتری

باتوجه به حواشی که پیرامون مشخصات شیائومی 14 اولترا به بیرون درز کرد انتظار می‌رفت که این پرچمدار شیائومی اکنون پا به عرصه دنیای دیجیتال نگذارد. اما با تمام این حواشی و اخبارهای گمراه کننده کمپانی شیائومی از پرچمدار همه فن حریفش رونمایی کرد.

به گزارش تلنگر؛ سرانجام پس‌از شنیدن مدت‌ها اخبار و شایعه، کمپانی شیائومی تصمیم گرفت تا به‌صورت رسمی از پرچمدار هوشمند جدیدش را با مشخصات سخت‌افزاری جذاب و سیستم دوربین فوق‌العاده بی‌نظیر معرفی کرد. مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا در اکثر مواقع در دو نسخه چین و جهانی که عرضه می‌شود، دقیقا مانند هم هستند و تنها زمان عرضه گوشی به بازار کمی متفاوت می‌شود. شرکت شیائومی در شهر بارسلونا در کشور اسپانیا از دو پرچمدار خود با نام‌های شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ اولترا برای کاربران جهانی رونمایی کرد. جالب است بدانید که شیائومی ۱۴ پرو عرضه جهانی ندارد و به بازار چین محدود می‌شود.

معرفی مشخصات شیائومی ۱۴ اولتراطراحی شیائومی 14 اولترا

همچنین، زبان طراحی شباهت‌های بسیار زیادی نسبت‌به نسل گذشته دارد که باعث سردرگمی کاربران برای تشخیص خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، شیائومی ۱۴ اولترا از صفحه‌نمایش ۶.۷۳ اینچی بهره می‌برد که درمقایسه‌با نسل گذشته تفاوتی ندارد و سیستم دوربین اصلی در پنل پشت با همان‌‌شکل ظاهری به‌همراه چهار سنسور ۵۰ مگاپیکسلی قرار گرفته‌است.

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، شیائومی ۱۴ اولترا و برادران کوچک‌ترش درمقایسه‌با نسل گذشته تفاوت‌های فاحشی ندارند؛ درحقیقت باید اشاره کنیم کمپانی‌های سازنده اصولا نیازی به‌تغییرات عظیم برای زبان طراحی نمی‌بینند و همواره تلاش می‌کنند طراحی پرچمداران‌شان به‌‌صورت تدریجی اعمال کنند تا کاربران راحت‌تر و بی‌حاشیه‌تر بپذیرند.

با توجه به مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا، این گوشی از وزن نسبتا کمتری نسبت‌به شیائومی ۱۳ اولترا بهره می‌برد که نشان‌دهنده بهینه‌سازی دستگاه برای ارگونومی‌ بیشتر و خسته‌نشدن کاربران هنگام استفاده‌های طولانی‌مدت از گوشی است.

علاوه‌براین، مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا توانست استاندارد IP68 را کسب کند که نشان‌گر مقاومت دستگاه دربرابر گرد‌وغبار و فشار آب خواهد بود؛ طی سال‌های گذشته، تمامی پرچمداران اندرویدی و غیراندرویدی برای استحکام بیشتر مقابل عوامل طبیعی به‌چنین گواهینامه‌ای مجهز می‌شوند.

با اخذ IP68، با توجه به مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا، حدود ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری دوام خواهد داشت که درمقایسه‌با سایر پرچمداران اندرویدی مانند گلکسی S24 اولترا تفاوت دیده نمی‌شود، اما آیفون ۱۵ و نسل‌های گذشته آن با همین گواهینامه در عمق ۶ متری ۳۰ دقیقه استقامت در برابر فشار آب خواهند داشت که نتیجه‌ای مثال‌زدنی محسوب می‌شود.

مشخصات سخت افزاری شیائومی ۱۴ اولترا

تراشه اسنپ دراگون ۸ نسل ۳
پردازنده گرافیکی Adreno 750
حافظه رم ۱۲/۱۶ گیگابایت LPDDR5X
حافظه داخلی ۲۵۶GB/512GB/1TB UFS 4.0
نمایشگر ۶.۷۳ اینچی LTPO AMOLED
دوربین اصلی ۵۰+۵۰+۵۰+۵۰
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل
باتری ۵۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی
شارژ سیمی ۹۰ واتی
بی‌سیم ۸۰ واتی
معکوس ۱۰ وات

مشخصات فنی شیائومی ۱۴ اولترارنگ های XIAOMI 14 ULTRA

در جریان مراسم معرفی، مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا، کمپانی شیائومی برای رقابت با غول های صنعت گوشی‌های هوشمند مانند اپل و سامسونگ اعلامم آمادگی کرده و اظهار دارد این دستگاه با برترین مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وارد بازار جهانی خواهد شد. سری شیائومی ۱۴ قرار نیست در آمریکا عرضه شود. دلیل این موضوع به روند پرهزینه‌ و بسیار پیچیده‌ی عرضه‌ی محصول در آمریکا برمی‌گردد و احتمالاً شیائومی برای ثبت پتنت‌هایش با مشکل مواجه است.

برای‌مثال، در مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا از پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با لیتوگرافی ۴ نانومتری برپایه فناوری N4P بهره می‌برد که پشتیبانی از هوش مصنوعی توانایی پردازش‌های سنگین را خواهد داشت؛ کلاستربندی هسته‌های این تراشه شامل یک هسته اورکلاک Cortex-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتزی، سه هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتزی، دو هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتزی و دو هسته Cortex-A520 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتزی می‌شود.

افزون‌براین، واحد گرافیکی پردازنده پرچمدار کمپانی کوالکام Adreno 750 است که فرکانس آن به ۱۰۰۰ مگاهرتز  می‌رسد که با پشتیبانی از فناوری  رهگیری پرتوی  (Ray Tracing) به شیائومی ۱۴ اولترا اجازه می‌دهد بازی‌های ویدئویی را دقیقا عین آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس اجرا کند.

درحقیقت، باید اشاره کنیم تکنولوژی یادشده برای کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروز سیر تکاملی را در گوشی‌های هوشمند طی می‌کند و وظیفه آن تفکیک و بهینه‌سازی نور محیط است. بنابراین، هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی تجربه گیمینگ بهتری خواهید داشت.

شیائومی در مراسم معرفی اعلام کرد که مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا از حداقل از ۱۲ گیگابایت و حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه رم  با  فناوری LPDDR5X بهره می‌برد که درمقایسه‌با نسل گذشته‌ تفاوتی ندارد.

ازآنجایی‌که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از هوش مصنوعی برخوردار است، احتمالا در مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا، بخش سخت‌افزاری دستگاه مقدار بیشتری از حافظه را درمقایسه‌‌با نسل‌های گذشته اشغال می‌کند؛ بنابراین، باید دید نسخه ۱۲ گیگابایتی چه‌مقدار حافظه واقعی به‌کاربران می‌دهد تا هنگام اجرای اپلیکیشن‌ها یا سایر موارد مشابه عملکرد دستگاه به‌مخاطره نمی‌افتد.

با این حال از سمت دیگر غول فناوری چینی برای پشتیبانی از ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران از حداقل ۲۵۶ گیگابایت و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی با فناوری UFS 4.0 استفاده کرد.

فناوری مورد بحث توسط شیائومی بهینه‌سازی‌شده تا برای پشتیبانی از هوش مصنوعی آماده باشد؛ بنابراین، تنها بخش بسیار کوچکی از حافظه توسط سیستم و هوش مصنوعی پردازنده اشغال می‌شود؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، از یک ترابایت حافظه حدود  ۹۰۰ گیگابایت  دردسترس کاربران قرار می‌گیرد که باتوجه‌به به‌کارگیری پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا عالی و قابل‌توجه خواهد بود.

صفحه‌نمایش شیائومی ۱۴ اولتراصفحه نمایش شیائومی 14 اولترا

شیائومی در جریان رویداد معرفی اعلام کرد مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا از یک نمایشگر ۶.۷۳ اینچی با فناوری  LTPO AMOLED استفاده می‌کند که رزولوشنی معادل ۱۴۴۰×۳۲۰۰ پیکسل، نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی به‌همراه سطح روشنایی خودکار ۳۰۰۰ نیتی و پشتیبانی از یک میلیارد رنگ  دارد.

همچنین، غول فناوری چینی از محافظ شیشه‌ای Dragon Crystal Glass برای حفاظت از نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا استفاده کرد که درمقابل خط‌وخش و ضربه‌های ناگهانی حدود ۱۰ برابر مقاومت بیشتری نسبت‌به گذشته خواهد داشت. ازدیگر قابلیت‌های نمایشگر می‌توان به  استاندارد +HDR10  و Dolby Vision به‌همراه فناوری Always-On Display اشاره کرد که در بیشتر گوشی‌های هوشمند و پرچمدار شیائومی وجود دارند.

پنل شیائومی ۱۴ اولترا یکی از پیشرفته‌ترین نمایشگر موجود در بازار محسوب می‌شود که قابلیت‌های نمایشی فوق‌العاده‌ای دارد؛ به‌عنوان‌مثال، کنتراست، عمق و گرمای رنگ به‌شکل مطلوبی نشان داده خواهد شد که درصورت ساعت کار با این دستگاه پرچمدار چشمان شما به‌هیچ‌‌عنوان خسته نمی‌شود.

همچنین، برای جلوگیری از آسیب به‌ چشم از فناوری کنترل سیگنال نوری‌های RGB استفاده شد که می‌تواند تضمینی جهت کیفیت ساخت و بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری مهندسان شیائومی باشد. در آخر باید آوری کنیم نسبت صفحه‌نمایش ۲۰:۹ خواهد بود که حس تماشای فیلم‌وسریال یا اجرای بازی‌های ویدئویی را درمقایسه‌با نسل گذشته بهبود می‌بخشد.

سیستم دوربین شیائومی ۱۴ اولترارنگ مشکی شیائومی 14 اولترا

شاید مهم‌ترین و بهترین بخش سخت‌افزاری شیائومی ۱۴ اولترا به سیستم دوربین مربوط می‌شود که با پشتیبانی از یک ماژول چهارگانه ضیافت پرشوری را برای کاربران برپا می‌کند. در جریان مراسم معرفی، سخنگوی شیائومی گفت این گوشی پرچمدار از سنسور واید ۵۰ مگاپیکسلی سونی LYT-900 با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متری، ابعاد یک اینچ و دیافراگم متغیر f/1.6 به f/4.0 بهره می‌برد که قابلیت‌هایی را نظیر فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس لیزری و لرزش‌گیر اپتیکال پشتیانی می‌کند.

درحقیقت، مشخصات سخت‌افزاری سنسور اصلی با شیائومی ۱۴ اولترا تفاوتی ندارد، اما سازنده چینی به‌کمک بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری توانست  کیفیت و نور سنسور اصلی را بهبود بخشد.

ازسوی‌دیگر، سنسور  اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۲ میلی‌متری، زاویه دید ۱۲۲ درجه و دیافراگم f/1.8 را داریم که قابلیت TOF 3D را پشتیبانی می‌کند؛ همچنین، سنسور تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی از دیافراگم f/1.8 و زوم ۳.۲ برابری اپتیکال پشتیانی می‌کند که برای عکاسی و فیلم‌برداری از سوژه‌های نسبتا دور طراحی شده‌است.

ازسوی‌دیگر، سنسور تله‌فوتو پریسکوپ ۵۰ مگاپیکسلی با پشتیبانی از زوم اپتیکال ۵برابری می‌تواند تصاویر خیره‌کننده‌ای را به‌ثبت می‌رساند؛ در واقع به‌نظر می‌رسد سازنده چینی برای شیائومی ۱۴ اولترا روی کیفیت تصاویر تمرکز کرده تا بتواند رقیب سرسختش آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی اس ۲۴ اولترا را شکست دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، در سال‌های گذشته گوشی‌های هوشمند اپل آیفون و سامسونگ گلکسی عملکرد فوق‌العاده بهتری در فیلم‌برداری داشته که به‌لطف بهینه‌سازی‌های تیم سخت‌افزاری محقق می‌شود. اما امشب، در مراسم معرفی سری شیائومی ۱۴ اولترا، شیائومی گفت با بهبود نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، این گوشی هوشمند می‌تواند از کیفیت ۸K با نرخ ۲۴ و ۳۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی کند که برای فیلم‌برداری هنری و ویرایش استفاده خواهد شد.

همچنین، چنین کیفیتی می‌تواند جهت زوم با کیفیت Full HD توسط کاربران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد؛ البته باید به‌یاد داشته باشید که همانند سال گذشته مدت‌زمان استفاده از ۱۰ دقیقه محدود شده تا سخت‌افزار دستگاه تحت‌فشار نباشد.

علاوه‌براین، شیائومی گفت سنسور واید ۵۰ مگاپیکسلی دستگاه که وظیفه فیلم‌برداری با کیفیت‌های بالا را به‌عهده دارد، می‌تواند از کیفیت ویدئویی  ۴K با نرخ حداکثر ۶۰ فریم برثانیه پشتیبانی کند که در اصطلاح قادر به ثبت‌ تصاویر از ستگاران را خواهد داشت؛ بدین‌مفهوم‌که کاربران حرفه‌ای قادر هستند با استفاده ازآن ویدئوهای فوق‌العاده باکیفیت و جزئیات نمایشی را ثبت کنند. در سال‌های گذشته، پشتیبانی از چنین کیفیت تصویری رویای کاربران اندرویدی بود که شیائومی و سامسونگ در سال ۲۰۲۴ میلادی به آن جامه عمل پوشاندند. همچنین، کیفیت ۱۰۸۰p با حداکثر ۹۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌شود که برای ضبط ویدئو اسلوموشن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شیائومی درکنار سیستم دوربین قدرت‌مند در پنل پشت شیائومی ۱۴ اولترا، از یک سنسور سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۲ میلی‌متری و دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد که قابلیت ضبط ویدئویی ۴K با نرخ حداکثر ۶۰ فریم برثانیه می‌تواند فیلم‌های فوق‌العاده‌‌ای را ثبت کند.

همچنین، دربخش عکس‌برداری از فناوری Panorama و فوکوس خودکار لیزری برخوردار است که کیفیت تصاویر را در شرایط نوری مختلف کاملا تضمین می‌کند. به‌صورت خلاصه باید اشاره کنیم شیائومی ۱۴ اولترا دستگاهی با دوربین پیشرفته در خدمت کاربران اس که لحظات خوب را ثبت و ضبط خواهد کرد.

بررسی باتری و شارژ شیائومی ۱۴ اولتراباتری و شارژر شیائومی 14 اولترا

برای تامین انرژی، شیائومی ۱۴ اولترا از باتری استاندارد ۵۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که می‌تواند برای کاربران عادی تا دو روز شارژدهی داشته باشد، اما میزان شارژدهی اصلی برای کاربران مطابق کارهای خودشان اندازه‌گیری می‌شود و استاندارد دقیقی برای آن وجود ندارد.

همچنین، شیائومی از شارژ سیمی سریع ۹۰ واتی استفاده کرد طبق ادعای آن‌ها قابلیت شارژ ۶۵ درصدی را ظرف مدت‌زمان ۳۰ دقیقه انجام می‌دهد و از استاندارد PD 3.0 و QC4 برخوردار است. برای شارژ بی‌سیم از توان ۸۰ واتی مانند سال گذشته به‌همراه شارژ معکوس ۱۰ واتی استفاده شد که کاربران مجبورند مدت‌زمان زیاد‌تری را برای شارژ مجدد صبر کنند.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل و سامسونگ برای افزایش طول‌عمر باتری از شارژر با توان پایین استفاده می‌کنند، اما برخلاف آن‌ها، شیائومی و چندین شرکت چینی دیگر برای بازاریابی از شارژرهای ۹۰ واتی و ۱۲۰ واتی استفاده می‌کنند.

همچنین، در آخرین اقدام جالب کمپانی Realme، گوشی هوشمند GT3 با شارژ سیمی فوق‌سریع ۲۴۰ واتی معرفی شد که ظرف مدت‌زمان ۱۰ دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. باوجوداین، باید به‌یاد داشته باشیم فرسایش باتری دراین‌صورت زیاد می‌شود، چراکه ساختار باتری‌های لیتیوم یونی با شارژرهای سریع سازگار نیست.

قیمت شیائومی ۱۴ اولترا

براساس اعلام رسمی کمپانی شیائومی، قیمت این پرچمدار نسل جدید برای کانفیگ ۱۲ + ۲۵۶ گیگابایتی ۹۰۳ دلار و نسخه ۱۶ + ۵۱۲ گیگابایتی به‌قیمت ۹۷۲ دلار خواهد بود که درمقایسه‌با سایر پرچمداران قیمت ارزان‌تری دارد. همچنین، نسخه ۱۶ + ۱TB به‌قیمت ۱۱۱۵ دلار فروش می‌رود که برای افراد پرمصرف بسیار بهینه خواهد بود.

ازسوی‌دیگر، شیائومی نسخه Special Edition را برای شیائومی ۱۴ اولترا درنظر گرفته که از بدنه تیتانیومی TC-4 برخوردار است که نسبت‌به نسخه‌های عادی ۲۱۴ درصد مقاومت بیشتری دارد؛ بنابراین می‌توان مشخصات شیائومی ۱۴ اولترا را به یک تانک سرسخت تشبیه کرد.

ازسوی‌‌دیگر، کمپانی چینی شیائومی روز یک‌شنبه مصادف‌با ۶ اسفندماه به‌صورت رسمی از تمامی محصولاتش مانند شیائومی ۱۴ اولترا، شیائومی واچ ۲، شیائومی پد ۶S پرو و ردمی بوک پرو ۱۶ اینچی معرفی می‌کند؛ البته هنوز اطلاعاتی درخصوص قیمت جهانی دردسترس نیست، اما به‌نظر می‌رسد مانند سال‌های گذشته شیائومی از برچسب قیمتی کمتری درمقایسه‌با سامسونگ و اپل برخوردار می‌شود تا بتوانند کاربران بیشتری را برای خرید ابرپرچمدارش ترغیب کند.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x