سینما و تئاتر

ممنوع الکاری بازیگران زن غیر قانونی است

در جریان اتفاقات سالی که گذشت سازمان صداوسیما اسامی بازیگران به نامی را که ممنوع التصویر شدند را هقته گذشته اعلام کرد. اما در این خصوص این هنرمندان نظر دیگری به ممنوع الکاری خود دارند.

به گزارش تلنگر؛ نخست مدیرکل نظارت و ارزشیابی در هفته گذشته اعلام کرد، این هنرمندان بازیگرانی بودند که کشف حجاب کرده‌اند. این مسئول همچنین اعلام کرد که آن‌ها حق شرکت در هیچ پروژه‌ای را ندارند و بعد از آن اعتماد با انتشار لیستی از بازیگران زنی که کشف حجاب کرده‌اند خبر از ممنوع‌الکاری آن‌ها داد.

اما روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی درباره فعالیت بازیگران زنی که حجاب را از سر برداشته‌اند گفت: «ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی کنند امکان‌پذیر نیست.»

در واکنش، یک حقوقدان می‌گوید: محرومیت خانم‌های بازیگر از بازیگری و ممنوع‌الکاری ایشان، اقدامی کاملاً غیرقانونی است. محسن برهانی نوشته است: «محرومیت برخی خانم‌های بازیگر از بازیگری و ممنوع‌الکاری ایشان، اقدامی کاملاً غیرقانونی است. هر مقام مسؤولی که این هنرمندان را بصورت غیرقانونی از اشتغال به بازیگری محروم نموده، به استناد ماده ۵۷۰ تعزیرات مرتکب جرم شده است و باید به حبس و انفصال محکوم گردد.»

واکنش کتایون ریاحی به ممنوع‌الکاری‌اش

کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون که در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ حجاب از سر برداشت و به همین دلیل بازداشت شد، در واکنش به خبر ممنوع‌التصویری خود و تعداد دیگری از بازیگران زن، در اینستاگرام نوشت: «شرافتم اجازه کار در سینمای امروز را نمی‌دهد، شما کی باشید؟»

هنگامه قاضیانی: شما من را ممنوع‌الکار کردید؟

هنگامه قاضیانی، بازیگر سینمای ایران که در جریان اعتراضات سال گذشته، روسری از سر برداشت در تازه‌ترین استوری‌اش در اینستاگرام در واکنش به ممنوع‌الکاری‌ بازیگران زنی که حجاب اجباری را از سر برداشتند، نوشته است: «یک سال پیش با جهان بازیگری خداحافظی کردم، حس این را دارید شما من را ممنوع‌الکار کردید؟» هنگامه قاضیانی با اشاره به اینکه در تیر ماه امسال با انتشار پستی در اینستاگرامش اعلام کرده بود که با بازیگری خداحافظی کرده است نوشت: «در آبان ۱۴۰۱ در سلول انفرادی اوین با رضایت محض قلبی تصمیم گرفتم با بازیگری خداحافظی کنم. سال‌ها نشانه مهم شخصیت هنری من در حفظ عزت‌نفس و قدرت اراده من بوده است.»

پانته‌آ بهرام: ممنوع‌الکاری حتی آخرین دغدغه من هم نیست

«پانته‌آ بهرام» هم در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد درباره ممنوع‌الکاری خود و دیگر بازیگران زن در استوری اینستاگرام خود نوشت: «الهه و نیلوفر و توماج و یاسین و فاطمه و … در زندان. و دختران و پسران قشنگی که چشم دادند. که جان دادند. ممنوع‌الکاری حتی آخرین دغدغه من هم نیست. تمام»

واکنش رضا کیانیان به فهرست بازیگران زن ممنوع‌الکار سینما

رضا کیانیان بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون نیز با انتشار یک پست نسبت به این تصمیمات واکنش نشان داد و نوشت: «آیا بر طبق قانون اساسی، کسی یا وزارتخانه‌ای می‌تواند بدون «حکم قطعی قضایی» حق کار کردن را از فردی بگیرد؟ تا آن جا که من می‌دانم، طبق قانون اساسی فقط دستگاه قضایی می‌تواند چنین حکمی بدهد. من از آقای اژه‌ای می پرسم . آیا دستگاه قضا چنین حکمی صادر کرده است؟ چون کار کردن حق طبیعی هر کسی ست. این همکاران من بیشتر‌شان ستاره‌ای هستند در آسمان هنر ایران. سال ها زمان لازم است که ستاره دیگر در این حد و اندازه طلوع کند. آیا به نکته فکر شده؟ این هنرمندان سرمایه‌های ملی هر کشوری هستند. آیا «سرمایه سوزی» برای کشور ما کار صحیحی‌ست؟  به جای تعامل با این هنرمندان «تیغ کشیدن» و «بریدن رشته گفتگو» صحیح است؟ کار وزارت ارشاد پشتیبانی از هنر و هنرمندان است. قدر و اندازه‌ی  هنرمند را مردم مشخص می‌کنند. هنر و هنرمند را نمی توان با دیکته کردن از بالا تعیین کرد. قاعدتن وزارت ارشاد می‌بایست با هنرمندان و وزارت‌خانه های دیگر و ارگان‌های موجود وارد «گفتگو» شود تا مشکل را حل کند. آیا وزارت ارشاد به وظایف  تعریف شده‌اش عمل کرده است؟ »

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x