محیط زیست

زباله ریزی در شمال+ مدیریت پسماند

شهرستان های غرب مازندران به دلیل جاذبه های گردشگری، همچنین وجود دریای نیلگون، هرساله مسافران زیادی را در خود جای می دهد، با توجه به آنکه گردشگران زیادی در حال رفت و آمد هستند، زباله ریزی در شمال تبدیل به دغدغه ای مهم شده است.

به گزارش تلنگر؛ طرفداران محیط زیست امروزه با انتشار مقاله و برگزاری سمینارهای مختلف در ارتباط با زباله ریزی در شمال سعی می کنند به محیط زیست کشور کمک کنند. یکی از روش های جلوگیری از زباله ریزی، فرهنگ سازی درست در سطح کشوراست تا مردم با آگاهی بشتر نسبت به محیط زیست رفتار کنند.

کافی است به اطراف شهر نگاهی کنید تا متوجه تپه های زباله در این قسمت از کشور بشوید. زباله ریزی در شمال به صورت انبوه و وحشتناک رواج دارزد و اگر فکریبه این حال زباله ریزی نشود بسیار خطرناک و غیر قابل جبران خواهد بود.

آمار زباله ریزی در شمال

معاون امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه میزان تولید زباله استان ۴۰۰۰ تن به صورت روزانه است و در پیک جمعیتی سال به هشت تا ۱۱ تن می رسد، هشدار داد: ۸۸ درصد آب‌های سطحی مازندران هدر می رود و تنها ۱۲ درصد مهار می شود که به علت ضعیف بودن شبکه مهار، تنها ۶ درصد از این آب‌های سطحی استفاده می شود.

عملکرد مدیریت، زباله ریزی در شمال

فقدان نیروگاه زباله‌ سوز و بازیافت و به ‌دنبال آن انباشت زباله‌ها در مازندران دیگر به یک معضل زیست ‌محیطی مبدل شده، ‌طوری که در برخی از نقاط این استان مقصد زباله‌ های شهری جنگل ‌ها مانند نکا، انجیل سی، ارس، شیرگاه و رودخانه ها مانند تلار و هراز است.

اگر چه محیط زیست استان بارها اعلام کرده که پرونده های قضایی برای تعداد زیادی از شهرداران استان تشکیل شده است ، اما چه فایده وقتی مازندران زیر خروارها زباله زنده زنده در حال دفن شدن است و کسی نمی تواند دست این استان سرسبز را از زیر زباله ها بیرون بکشد و به او اکسیژن تازه به جای بوی تعفن زباله برای تنفس و آبی سالم برای نوشیدن غیر از شیرابه بدهد.

پنجم ماه ژوئن برابر با ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است. روزانه در استان مازندران حدود ۲ هزار و ۱۶۰ تن زباله به‌ صورت غیر اصولی دفع می ‌شود.

در موضوع مرتبط با زباله ریزی در شمال، وضعیت شهرستان رامسر نیز در بحث زباله همانند سایر شهرهای ساحلی استان وخیم است. ظرفیت محل دفن زباله در اشکته چال منطقه کلاکولی رامسر در عرصه های جنگلی این منطقه سال ها است که تکمیل شده و متاسفانه حجم انبوهی از شیرابه این زباله ها پس از سرریز شدن وارد سفره های زیرزمینی و رودخانه های منتهی به دریای خزر می‌شود و این وضعیت می تواند زنگ خطر جدی برای از بین رفتن محیط زیست و به مخاطره افتادن سلامت مردم منطقه باشد.

هرچند که در شهریور امسال طرح پردازش پسماند در سایت زباله جنگل کلاکولی به بهره برداری رسید، اما این طرح تنها ۳۰ درصد از حجم زباله را کم می کند ولی صورت مساله که انباشت زباله در جنگل است کماکان به قوت خود باقی است.

شیرابه شهرستان های شمالی کشور

شیرابه زباله های شمال

شیرابه های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمین های کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است ، به نحوی که خطر آلوده شدن آب نوشیدنی شهروندان نیز وجود دارد.

چون پساب حاصل از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سال های اخیر تا عمق ۱۵۰ متری زمین نفوذ کرده و متاسفانه شیرابه های آن اکنون به سمت رودخانه هراز و بستر سد در حال ساخت این منطقه در حرکت است.

چگونه مدیریت پسماند موثر است؟

روش های مختلفی برای مدیریت پسماند وجود دارد که می‌توان به کمک آن ها پسماند های خود را جمع آوری و تفکیک کرد و در محل مشخص تحویل داد، یا آنها را جهت دریافت مامورین جمع آوری پسماند آماده کرد

اولین راه : جلوگیری از تولید پسماند

این پیشگیری در فرایند‌ طراحی و ساخت محصولات اتفاق می‌افتد و در طی آن مشتریان کالاها را هم به استفاده مجدد یا طولانی مدت‌تر از محصولات ترغیب و تشویق می‌کنند. این مسئله بسیار مهم است،‌ چرا که به این طریق می‌توانیم از ازدیاد حجم زباله‌ها جلوگیری کنیم و مانع از تولید زباله‌ها شویم.

راه دوم: آماده‌سازی برای استفاده مجدد

این مسئله به معنی یک فرایند متفاوت برای بررسی، تعمیر و تولید مجدد بخش‌هایی از لوازم است. بعضی از محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت استفاده مجدد دارند. با توجه به تخمین‌های اخیر مراکز بازیافت، یک سوم مواد دریافت شده می‌توانند مورد استفاده‌ مجدد قرار بگیرند. برای مثال ۲۳ درصد از پسماند‌های الکترونیکی، ارزش استفاده‌ مجدد زیادی دارند و در واقع آماده سازی برای استفاده مجدد دارای پتانسیل فراوانی است.

بهترین راه : بازیافت

بازیافت‌ در روند مدیریت پسماند به معنی تبدیل کردن مواد به ماده یا محصول دیگری است. با وجود این که دسترسی به منابع بازیافت برای ما راحت‌تر شده، اما همچنان ۶۰ درصد پسماندهایی که دور ریخته می‌شوند قابل بازیافت هستند. به همین دلیل تفکیک زباله‌ها از مبدا اهمیت فراوانی دارد، چرا که جداسازی آن‌ها به فرایند بازیافت کمک خواهد کرد.

روش های مدیریت پسماند

پسماند بخشی طبیعی از چرخه‌ طبیعت است. زمانی پسماند ایجاد می‌شود که طی یک ارگانیسم، ماده‌ای به طبیعت باز گردانده می‌شود. موجودات زنده موادی را دریافت می‌کنند و مواد زائدی را هم دفع می‌کنند که توسط دیگر موجودات زنده بازیافت می‌شود.

تصفیه فیزیکی

اولین راه برای مدیریت پسماند در ارتباط با زباله ریزی در شمال  این روش مدیریت پسماند است، که می توانید با تغییر شکل فیزیکی، خطر ناشی از آن را برای منابع طبیعی و محیط زیست از بین برد و یا کمتر کرد.

اما برای پسماندهای صنعتی علاوه بر تصفیه فیزیکی، روش حرارتی و بیولوژیکی نیز وجود دارد که در روش حرارتی به عنوان قالب زباله سوز عنوان می‌شود. در این روش با استفاده از سوزاندن زباله ها تولید انرژی سبب تغییر کاربری و تغییر شکل و عدم آسیب‌رسانی آن می‌شوند. غالباً در دسته بازیافت مدیریت پسماند نیز طبقه‌بندی می‌شود روش بیولوژیکی، حالت دیگری است که می‌توان در قالب تصفیه فیزیکی  عنوان کرد. که معمولاً برای خاکهای آلوده و حتی پسماندهای مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

تصفیه شیمیایی

تصفیه و پاکسازی زباله

تصفیه شیمیایی یکی دیگر از روشهای مدیریت پسماند است که بسیار در مسئله زباله ریزی در شمال موثر واقع می شود. این روش به معنای تغییر در ماهیت و یا کاربرد پسماند و زباله می باشد. به کمک آن می توان ماهیت زباله ها را تغییر داد تا آسیب کمتری برای محیط زیست داشته باشند.

جامد کردن

برای تصفیه شیمیایی روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان جامد کردن از طریق افزودن سیمان را یکی از این روش ها عنوان کرد، برای جامد کردن پسماندهای خطرناک معمولاً میتوان از سیمان استفاده کرد و کاربرد زیادی در این زمینه دارد که معمولاً از سیمان پرتلند معمولی استفاده میشود. برای این روش معمولاً پسماندها را با آب و سیمان ترکیب می کنند و به کمک آن یک دوغاب به وجود می آورند.

جامد سازی به وسیله افزودن آهک و مواد پوزولانی

در این روش معمولا آهک برای جامد سازی مواد لجنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکنش های خاصی در این ترکیب صورت می‌گیرد، که می‌توان به فرایند بین ترکیبات انواع پسماند های موجود که موجب تولید ترکیباتی مانند کلسیم هیدرات، دیسیکلات کلسیم و آلومینیوم کلسیم اشاره کرد.

کپسول کردن

فناوری ترموپلاستیک  های مدیریت پسماند معمولاً به وسیله تصفیه شیمیایی صورت می‌گیرد. برای این امر می‌توان به کپسول کردن با استفاده از فناوری ترموپلاستیک اشاره کرد. ترکیبات ترموپلاستیک شامل مواد آلی پلاستیکی هستند که به وسیله حرارت به صورت برگشت پذیری با بالا رفتن دما نرم و با پایین آمدن دما سخت می شوند. با توجه به اینکه پسماند ها در حلال‌های آلی ترکیب می‌شوند، ترکیبات ترموپلاستیکی که معمولاً در زمینه مواد زاید خطرناک کاربرد دارند در این مواد تاثیر می گذارند.

نکته آخر

تمامی این روش هایی که معرفی شد در این مقاله بسیار کاربردی و حائز اهمیت است، به شرطی که به درستی و با برنامه ریزی مناسب انجام شود، تا باعث خرابکاری بیشتر در سطح شهر نشود و بیش از این به محیط زیست آسیب وارد نکند. زباله ریزی  اگر جدی گرفته نشود زیبای و سلامت شهر را به خطر خواهد انداخت، به امید رسیدگی بیشتر مسئولان می توانیم شهرستانهای شمالی کشور را به یکی از بهترین و سالم ترین مناطق گردگشری تبدیل کنیم.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x