محیط زیست

آموزش نگهداری از گل پاندانوس + آفات، آبیاری و تکثیر

گیاه پاندانوس گرمسیری است با برگ های طویل خود به خانه یا محل کار شما انرژی می بخشد. برگ های زیبا دارای ردیف هایی دارای خوشه هایی تیز در طرفین هستند. نگهداری از گل پاندانوس بسیار آسان است و هر گیاه می تواند تا 15 سال عمر کند.

به گزارش تلنگر؛ گیاه پاندانوس یک گیاه شاخ و برگ استوایی است که به راحتی رشد می کند و دارای برگ های تیز و نیزه مانند است. معمولاً در داخل خانه تا حدود ۱ متر رشد می کند. برگ‌های مارپیچ پاندانوس نام رایج گیاه پیچ یا برگ خنجری را به آن داده است و علمی این گیاه Pandanus veitchiiاست.

همانطور که پاندانوس بالغ می شود، یک تنه چوبی با برگ های سبز تیره با لبه های خاردار ایجاد می کند. لبه‌های برگ‌ها آنقدر تیز هستند که می‌توانند دست انسان را برش دهند. در مناطق گرمسیری برخی از گونه های پاندانوس می توانند تا ۶۰ فوت (۱۸ متر) رشد کنند.

  • نوع گیاه: گرمسیری چند ساله یا بوته ای
  • مناطق رشد و دامنه: ۱۰-۱۲
  • سختی: نرمی بین ۶۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد) بهترین رشد را دارد.
  • ارتفاع و عرض: معمولاً تا ۳ فوت (۹۱ سانتی متر) رشد می کنند. می تواند ۵ تا ۸ فوت (۱.۵-۲.۴ متر) رشد کند. در زیستگاه های گرمسیری، پاندانوس می تواند تا ۶۰ فوت (۱۸ متر) بلند شود.
  • شاخ و برگ: برگ های نیزه مانند به عرض ۳ اینچ (۱۰ سانتی متر) و طول ۳ فوت (.۹ متر) دارای لبه های تیز و خاردار هستند.
  • گل: گل قابل توجهی وجود ندارد
  • موارد استفاده: درختچه گرمسیری، گیاه آپارتمانی
  • نام رایج: کاج پیچ
  • نام گیاه شناسی: Pandanus veitchii
  • خانواده: Pandanaceae
  • مبدا: اقیانوس آرام جنوبی

نوع نگهداری از گل پاندانوس

پاندانوس در تابستان به نور روشن و در زمستان به نور مستقیم نیاز دارد. پاندانوس را می توان در زیر نور فلورسنت پرورش داد. پاندانوس به دمای متوسط ​​اتاق و رطوبت متوسط ​​تا زیاد نیاز دارد. بین آبیاری های کامل می توان اجازه داد خاک به طور متوسط ​​خشک شود. کود باید فقط یک بار در سال در بهار اعمال شود.

نحوه آبیاری و تغذیه پاندانوسآبیاری گل پاندانوس

خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. گیاه در فضای سرپوشیده را دو بار در روز مه پاش کنید. پاندانوس رطوبت ۴۵ تا ۵۵ درصد را ترجیح می دهد.

نور مورد نیاز گیاه پاندانوس

پاندانوس را در فضای باز و در آفتاب کامل می‌توانید پرورش دهید. همچنین نگهداری از گل پاندانوس با نور خانه به حداقل  ۳ ساعت آفتاب مستقیم در روز از شرق یا غرب و فضایی روشن نیاز دارد.

خاک مورد نیاز گیاه پاندانوس

برای نگهداری از گل پاندانوس در فضای باز، باید آن را در خاک حاصلخیز، غنی از هوموس، مرطوب اما با زهکشی خوب پرورش دهید.  خاک گلدان نیز باید، خاک استاندارد گلدان باشد.

کوددهی به گل پاندانوس

برای  نگهداری از گل پاندانوس هر ۲ هفته یکبار در طول فصل رشد، با یک کود مایع ملایم به آن کود دهید.

مراقبت‌های نگهداری از گل پاندانوسگل پیچ یا برگ خنجری

در برخورد با برگ ها مراقب باشید. آنها لبه های تیز دارند و می توانند برش دهند. پاندانوس ترجیح می دهد گلدان باشد. زمانی که ریشه ها ¾ از فضای گلدان را اشغال کردند، دوباره گلکاری کنید. انتهای در حال رشد گیاهان بلند را کوتاه کنید. شاخ و برگ ها را هر ماه تمیز کنید و برگ های خشک شده را جدا کنید.

دمای مناسب نگهداری از گل پاندانوس

روز، ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد). شب، ۶۲ درجه تا ۶۸ درجه فارنهایت (۱۷ تا ۲۰ درجه سانتی گراد). آنها به دمای متوسط ​​اتاق و رطوبت متوسط ​​به بالا نیاز دارند. نگهداری از گل پاندانوس در زمستان بسیار راحت  است زیرا گیاه شما در حال استراحت می‌باشد. در فصل سرما دما را در حدود ۱۸ درجه سانتیگراد نگه دارید. آبیاری را که به گیاه می دهد به اندازه ای کاهش دهید تا خاک خشک نشود. از کود خودداری کنید.

معرفی گل پاندانوس

گل پاندانوس به برگ خنجری معروف است و اسم علمی این گیاه Pandanus veitchii ، از خانواده Pandanaceae  می باشد. گل پاندانوس بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مناطق ماداگاسکار و موریس و سواحل زیبای جنوبی اقیانوس آرام ( خلیج پانویی ) است و در آسیا و آفریقا نیز یافت می شود. پس برای نگهداری از گل پاندانوس ابتدا باید محیطی مطلوب برای آن محیا کنید.

این گیاه خنجری همیشه سبز است و رشد آن بسیار کم است. این گیاه میوه هایی شبیه کاج می دهد و میوه آن خوراکی است. گل پاندانوس یا برگ خنجری ، دارای برگ هایی شبیه به شمشیر و خنجر، کشیده و بلند و دارای رگبرگ های موازی است. لبه و حاشیه برگ های گل خنجری یا گل پاندانوس به صورت دندانه و تیغ مانند است. در نوع ابلق گیاه گل پاندانوس، خطوط و رگبرگ های آن بیشتر و به رنگ سفید و کرم می باشد.

همانطور که پاندانوس رشد می‌کند و بالغ می شود، یک تنه چوبی با برگ های سبز تیره با لبه های خاردار ایجاد می کند. لبه‌های برگ‌ها آنقدر تیز هستند که می‌توانند دست انسان را برش دهند. در مناطق گرمسیری برخی از گونه های پاندانوس می توانند تا ۱۸ متر رشد کنند. با افزایش سن، تنه پاندانوس ریشه های هوایی ضخیم و رک مانندی درست می‌کند که ظاهراً به تقویت آن کمک می کند. اگر نگهداری از گل پاندانوس را برعهده دارید این ریشه ها را که به سمت بیرون و پایین به خاک رشد می‌کنند، خواهید دید.

پاندانوس سرده ای از حدود ۲۵۰ گونه درختچه و درخت همیشه سبز است. پاندانوس بومی مناطق گرمسیری آفریقا، هند، آسیا، استرالیا، و جزایر اقیانوس آرام است.

رشد گل پاندانوس معمولاً تا ۹۱ سانتی متر است. می تواند ۱.۵-۲.۴ متر رشد کند. در زیستگاه های گرمسیری، پاندانوس می تواند تا ۱۸ متر بلند شود. رشد برگ های نیزه مانند به عرض ۳ اینچ (۱۰ سانتی متر) و طول ۳ فوت (.۹ متر) دارای لبه های تیز و خاردار هستند.

آفات و بیماری های پاندانوسبیماری و آفات پاندانوس

پاندانوس مستعد حمله شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، کنه‌های عنکبوتی و حشرات فلس‌دار است. نحوه مقابله با آفات را در نگهداری از گل پاندانوس را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.

کنه تارعنکبوتی

از مهم ترین آفاتی که به این گیاه حمله می کند می توان به کنه تار عنکبوتی اشاره کرد. برای رفع این عارضه کافی است گیاه را با آب و صابون تمیز کرده و یا با سموم مخصوص سمپاشی کنید.

تریپس

این آفت از برگ های گیاه تغذیه می کند که در نهایت باعث بد شکل شدن و پیچیدگی آن ها می شود. همچنین در برخی مواقع ممکن است شاهد نقاط خاکستری بر روی برگ ها باشید، برای رفع این عارضه توصیه می شود هر دو هفته یک بار با استفاده از سموم مخصوص گیاه را سمپاشی کنید.

شپشک آرد آلود

شپشک ها با تغذیه از شیره گیاه، به آن آسیب زده و منجر به ضعیف شدن گیاه می شوند. در صورتی که گیاه شما به این آفت آلوده شده بود ابتدا برگ های آن را با الکل و پنبه پاک کرده و سپس از سم کونفیدور یا کلروپیرفوس استفاده کنید.

تکثیر پاندانوس

گیاه پاندانوس، آنچنان که به نظر می آید به آسانی تکثیر نمی شود و تنها با توجه و دقت زیاد میتوان به نتیجه مطلوب رسید. در پای گیاه پاجوشهایی به وجود می آیند که باید با استفاده از یک چاقوی تیز آن را از پایه مادری جدا کنید. سپس انتهای این قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بدر و قلمه بکارید.

گیاه جوان را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشاید و در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور کافی نگاهدارید. در این مرحله بسیار دقت کنید که محیط پاندانوس مرطوب باشد. برای این منظور مرتب مه پاشی کنید. بهتر است تکثیر گیاه پاندانوس را در اواسط بهار شروع کنید تا گیاه رشد کرده و بتوانید آن را در اوایل تابستان در گلدان بزرگتر بکارید.

انواع پاندانوس و رشد آن‌هانور پاندانوس

Pandanus baptistii ، کاج پیچ آبی. دارای برگ‌های ۲.۵ سانتی متری به رنگ سبز آبی با نوارهای سفید است.

ultilis ، کاج پیچ معمولی. دارای برگ‌هایی به طول ۶ فوت و عرض ۴ اینچ با خارهای قرمز برجسته که در امتداد حاشیه.

veitchii , Veitch screw pine: به صورت عمودی تا ارتفاع ۳ فوت روی یک ساقه چوبی که دارای گل سرخی از برگ است رشد می کند. برگها ؛ برگ های دندانه ریز به طول ۳ فوت و عرض ۳ اینچ رشد می کنند، لبه های برگ دارای نوارهای عمودی باریک زرد یا سفید هستند.

Compacta دارای برگ‌های سفت است و ارتفاع آن به ۱۸ اینچ می رسد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x