خانواده

طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی

شلغم از بهترین خوراکی‌ها است که به سبب آنتی بیوتیک در دوران سرماخوردگی بسیار مفید است. این ریشه خوراکی در بسیار از غذاها استفاده می‌شود که امروز طرز تهیه سوپ شلغم را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش تلنگر؛ شلغم یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان سرماخوردگی و گلودرد است. سوپ شلغم هم یک غذای مناسب برای سرماخوردگی است و هم آماده کردن آن بسیار ساده است.

مواد لازم طرز تهیه سوپ شلغم برای ۴ نفر

طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی و در تسریع بهبودی کمک می‌کند. در این دستور پخت، شما از برنج، شیر و آب مرغ استفاده می‌کنید. در ادامهابتدا مواد و مقدار مورد نیاز برای ۴ نفر را به شما خواهیم گفت.

۲ عدد شلغم
۲ عدد هویج
۲ عدد پیاز
۲ عدد سیب زمینی
۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
½ پیمانه برنج
½ پیمانه جعفری
½ پیمانه گشنیز
۴ لیوان آب
۴۰۰ گرم سینه مرغ
به مقدار کافی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه
به مقدار کافی روغن مایع

طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی

سوپ شلغم

سوپ شلغم یکی از انواع پیش غذاهای ساده و بسیار خوشمزه است که خاصیت درمانی بسیاری دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سوپ شلغم در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مرحله اول

پختن شلغم در آب

برای تهیه سوپ شلغم خوشمزه در ابتدای کار برنج به همراه ۱ قاشق مرباخوری نمک درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در این فاصله سینه مرغ را درون یک قابلمه می گذاریم.

مرحله دوم

در این مرحله ۱ عدد پیاز را به ۴ قسمت تقسیم کرده و به همراه مقداری زردچوبه به قابلمه می افزاییم. حالا به اندازه ای که روی سینه مرغ را بگیرد به قابلمه آب اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا سینه مرغ به مدت ۱ ساعت بپزد.

مرحله سوم

هویج و شلغم و پیاز برای سوپ شلغم

در ادامه پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه مقداری روغن مایع درون یک تابه مناسب می ریزیم. حالا تابه را روی حرارت ملایم قرار داده، سپس تفت می دهیم تا پیاز کاملا طلایی و شیشه ای شود.

مرحله چهارم

حالا مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی کاملا از بین رفته و رنگ باز کند. در ادامه سینه مرغ پخته شده را با چنگال ریش ریش می‌کنیم.

مرحله پنجم

 

شلغم در سالاد

حالا تابه را از روی حرارت کنار گذاشته و برنج خیس خورده را آبکشی می‌کنیم، سپس به همراه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم برنج کاملا پخته و نرم شود.

مرحله ششم

در این مرحله ششم باید شلغم، هویج و سیب زمینی را شسته و  می شوییم و پوستشان را جدا کنیم آن‌ها را جدا می‌کنیم، سپس با دندانه‌های درشت رنده، رنده می‌کنیم. در ادامه سبزیجات رنده شده را به همراه سینه مرغ به قابلمه اضافه می‌کنیم.

مرحله هفتم

سرخ کردن شلغم

حالا رب سرخ‌شده را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم سوپ با حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه بپزد. ۱۵ دقیقه آخر پخت، گشنیز و جعفری را اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم تا سوپ یک دست شود.

مرحله هشتم

بعد از مخلوط کردن تمامی مواد با هم را به شیر اضافه کرده اندکی بجوشانید، سپس آب مرغ را هم اضافه کرده و با حرارت ملایم اجازه بدهید بپزند و نرم شوند. در پایان هم آب لیموترش، نمک و فلفل اضافه کنید و نوش جان‌کنید. استفاده از شیر، به این دلیل توصیه می‌شود که چربی خامه ممکن است چندان برای سرماخوردگی مناسب نباشد.

در این مرحله اجازه می‌دهیم سوپ با درب باز به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد تا کاملاً جا بیفتد و سبزی آن پخته شود. توجه داشته باشید با بستن درب قابلمه رنگ سبزی تغییر می‌کند. در نهایت سوپ را در ظرف مناسب سرو می‌کنیم.

فوت و فن طرز تهیه سوپ شلغم

  • طرز تهیه سوپ شلغم و سیب زمینی یا سوپ شلغم و کدو حلوایی هم مرسوم است و مثل سوپ کدو حلوایی برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.
  • به جای جو پرک از بلغور گندم هم در سوپ شلغم می‌توانید استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سوپ شلغم با جو و پیاز نیز می‌توانید بعد از پخت سوپ نیمی از آن را میکس کنید و با نیم دیگر به صورت میکس نشده مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید تمام سوپ را هم میکس کنید. سوپ شلغم و جو و پیاز را با خامه (در صورت تمایل)، پیازچه خرد شده، آبلیمو یا روغن زیتون سرو کنید.
  • اضافه کردن مقداری گشنیز یا جعفری تازه خرد شده طعم بی‌نظیری به سوپ شلغم می‌بخشد و خواص آن را چند برابر می‌کند. برای تهیه سوپ شلغم خوشمزه بهتر است از شلغم شیرین و آبدار استفاده کنید. در صورتی که سوپ شلغم را برای سرماخوردگی درست می‌کنید، بهتر است رب را بدون تفت دادن و بدون روغن به سوپ اضافه کنید.

خواص شلغم

 

به خاطر داشته باشید که اگر باردار هستید برای پیشگیری از سرماخوردگی و درمان خانگی آنفولانزا در بارداری حتماً خواص سوپ شلغم را با استفاده از پیاز، شیر، گوشت قرمز یا گوشت مرغ، جو پرک یا دانه جو را افزایش دهید.

سوپ شغلم یک غذای مقوی تقویت سیستم ایمنی کودکان است.

سوالات متداول

در طرز تهیه سوپ شلغم باید از چه نوع شلغمی استفاده شود؟

برای تهیه سوپ شلغم خوشمزه بهتر است از شلغم شیرین و آبدار استفاده کنید.

در کنار خاصیت‌هایی که از پیاز، لیموترش و آب مرغ سراغ داریم، مهم‌ترین عنصر در این سوپ، که آن را به یک غذا برای سرماخوردگی و گلودرد تبدیل کرده است، شغلم است.

شلغم سرشار از ویتامین C بوده و می‌تواند با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. شلغم حاوی مقادیر بالایی پتاسیم نیز هست. ضمن این‌که وجود مقادیر بالایی از یتامین A در شلغم، موجب کاهش التهاب ریه و آمفیزم می‌شود.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x