سلامت
موضوعات داغ

اگر این علائم رادارید به بیماری کبد چرب دچار شده اید!

تشخیص بیماری در خانه یا درمان آن به‌صورت خودسر عملی اشتباه و اغلب خطرناک است که در جامعه امروز بسیار رواج دارد، بااین‌حال برخی از علائم هستند که داشتن آن‌ها ایجاب می‌کند تا برای آزمایش چکاپ به دکتر برویم، داشتن ۴ موردی است که در کبد چرب شایع است و بهتر است تا با آزمایش خیال خود را راحت کنیم.

به گزارش تلنگر؛ کبد چرب که می‌تواند مستقیماً با چاقی در ارتباط نباشد به‌عنوان استئاتوز کبدی در دنیای پزشکی شناخته می‌شود، ای بیماری اغلب با تجمع چربی در سلول‌های کبد رخ می‌دهد و نحوه تشخیصش هم همین است. این بیماری که به‌طور گسترده در تمام دنیا حال گسترش است می‌تواند در حالت خفیف یا پیشرفته بروز کند. این بیماری ممکن است از یک وضعیت خفیف تا شکل جدی‌تر متغیر باشد، در ادامه کبد چرب به کبد آسیب و عوارض جدی وارد می‌کند.

اگرچه بیماری کبد چرب اغلب بدون علائم رخ می‌دهد، اما برخی از مشکلات گوارشی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کبدی باشد.

علائم بیماری کبد چرب

۴ علامت اصلی گوارشی که نیازمند توجه و پیگیری برای افراد در معرض خطر یا تشخیص بیماری کبد چرب است:

  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  • زردی

درد شکم

یکی از علائم شایع‌ در کبد چرب، درد یا ناراحتی شکم است. این درد اغلب به‌عنوان یک درد مبهم دائمی در سمت راست‌بالای شکم، جایی که کبد قرار دارد، توصیف می‌شود و ممکن است بااحساس پری یا نفخ همراه باشد. درد می‌تواند کم یا شدید باشد و همچنین تمام طیف درد از کم تا زیاد را طی کند. معمولاً این درد پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا سنگین شدت می‌گیرد.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نیز ممکن است نشان‌دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد و زمانی که کبد مملو از چربی باشد، می‌تواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی آن شود. این می‌تواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و درنتیجه حالت تهوع و استفراغ گاه‌به‌گاه ایجاد شود.

احتمال بروز این علائم بعد از مصرف غذا‌های چرب بیشتر است. اگر تهوع و استفراغ مکرر همراه با سایر مشکلات گوارشی رخ می‌دهد، حتماً برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 از دست دادن اشتها و کاهش وزن

در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، شما از کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته رنج می‌برید. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربی‌ها است. درنتیجه، بدن ممکن است در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود که منجر به از دست دادن اشتها و کاهش وزن می‌شود.

اگر متوجه کاهش قابل‌توجه و غیرقابل توضیح اشتها یا وزن شدید، توصیه می‌شود برای ارزیابی جامع با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

زردی

وجود زردی روی پوست و چشم نشانه‌هایی است که باید به آن توجه ویژه شود چراکه می‌تواند نشانگر بیماری‌ها شدید کبد چرب هست. این علامت ناشی از تجمع بیلی‌روبین هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز در کبد است و پس از تجزیه گلبول قرمز در کبد باقی می‌مانند. وقتی کبد نتواند به‌طور مؤثر بیلی‌روبین را تحلیل کند، از تجمع بی‌رویه آن‌ها در بدن زردی رخ می‌دهد.

شیوع کبد چرب در جهان

شیوع این بیماری در بسیاری از نقاط جهان، به‌ویژه در کشورهای غربی، به‌طور گسترده‌ای در حال افزایش است به‌طوری‌که این بیماری چیزی در حدود ۲۵ درصد از مردم جهان را گرفتار کرده است. بااین‌حال نکته حائز اهمیت در این بیماری این است که کبد چرب یک بیماری برگشت‌پذیر است و با تغییر سبک زندگی قابل‌درمان است.

انواع گریدهای بیماری کبد چرب

انواع گریدهای بیماری کبد چرب

کبد چرب دارای چهار درجه است که به آن گرید میگویند  و درواقع یک نوع سطح‌بندی از مرحله کم‌خطر تا پیشرفته است که در ادامه به معرفی انواع گرید های آن از گرید ۱ تا ۴ می‌پردازیم.

گرید ۱یا کبد چرب ساده

چربی اضافی در کبد تجمع پیدا می‌کند. اگر بیماری از گرید ۱ پیشرفت نکند، تقریباً می‌توان آن را بی‌ضرر دانست.

گرید ۲یا استئو هپاتیت

کبد چرب گرید ۲ علاوه بر چربی اضافی، التهاب نیز در کبد وجود دارد.

گرید ۳ فیبروز کبدی

التهاب در کبد باعث ایجاد زخم شده است. التهاب مداوم باعث ایجاد اسکار در کبد می‌شود. اما کبد هنوز می‌تواند عملکرد طبیعی داشته باشد.

گرید۴ سیروز کبدی

زخم کبدی به‌طور گسترده‌ای گسترش‌یافته است. سیروز یک بیماری بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند باعث نارسایی کبدی شود و معمولاً غیرقابل‌برگشت است. به همین دلیل بسیار مهم است که از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

 مهم‌ترین عامل ایجاد کبد چرب

مهمترین عامل ایجاد کبد چرب

شایع‌ترین عامل بروز این بیماری مصرف بی‌رویه الکل است. اما در مورد افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند پزشکان در بسیاری از موارد علت دقیق بیماری را نمی‌توانند تشخیص دهند

پزشکان هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند، چرا در برخی افراد دور این اندام چربی تجمع‌ می‌کند و در برخی دیگر از افراد این مشکل بروز نمی‌کند. اما به‌طورکلی می‌توان گفت معمولاً کبد چرب و سیروز کبدی هر دو به موارد زیر مرتبط هستند و برای جلوگیری از این بیماری باید موارد زیر را کنترل کرد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x