سلامت

معرفی مراحل چرخه خواب / در کدام مرحله نباید از خواب بیدار شد؟

خواب برخلاف باور عموم که یک دوره پیوسته تصور می‌شود دارای مراحل چرخه خواب است که اگر این مراحل کامل سپری نشوند هرچند مدت طولانی را خوابیده باشید بازهم احساس خستگی می‌کنید.

به گزارش تلنگر؛ خواب یک سوم از زندگی هر فردی را تشکیل داده است و نیاز بدن برای استراحت و از بین رفتن خستگی است. اگر مراحل چرخه خواب به درستی طی نشوند، شما نمی‌توانید روز بعد سرحال باشید و در طولانی مدت زندگی شما را مختل خواهد کرد. از شما دعوت می‌کنم تا برای داشتن سبک زندگی مفید تا پایان این مطلب همراه سایت تلنگر باشید.

معرفی مراحل چرخه خواب

در گذشته، متخصصان، خواب را به پنج مرحله مختلف تقسیم می کردند. اما اخیراً، مراحل ۳ و ۴ با هم ترکیب شده اند که اکنون سه مرحله NREM و یک مرحله REM از خواب وجود دارد.

بر این اساس، چهار مرحله خواب وجود دارد که عبارتند از:

حرکت غیر سریع چشم (NREM) یا خواب آرام که از سه مرحله ۱، ۲ و ۳ تشکیل شده است:

مرحله ۱ NREM خواب

معرفی مراحل خواب

مرحله ۱ سبک ترین مرحله خواب NREM است که با حرکات آهسته چشم تعریف می شود.

این مرحله خواب آلودگی می تواند به راحتی مختل و باعث بیداری یا برانگیختگی شود.

فعالیت عضلانی بدن در این مراحل چرخه خواب آرام و فعالیت امواج مغز کند می شود.

بعضی اوقات ممکن است افراد در این مراحل چرخه خواب دچار لوزه هیپنوتیزم یا اسپاسم های ناگهانی عضلات شوند. مرحله ۱ آغاز چرخه خواب است و مرحله ای نسبتاً سبک از خواب است. مرحله ۱ را می توان یک دوره گذار بین خواب و بیداری دانست. در مرحله ۱، مغز امواج تتا با دامنه بالا تولید می کند، که امواج مغزی بسیار کند هستند. این دوره از مدت زمان کوتاهی در حدود پنج تا ۱۰ دقیقه طول می کشد.

مرحله ۲ NREM خواب

مرحله ۲ اولین مرحله واقعی خواب NREM تعریف شده است.

در این مراحل چرخه خواب بیداری یا برانگیختگی به آسانی اتفاق نمیفتد.

در ادامه حرکت آهسته چشم قطع و امواج مغزی کند می شوند.

در مرحله ۲ خواب:

  • دمای بدن کاهش می یابد.
  • تنفس و ضربان قلب منظم تر می شود
  • فرد از محیط اطراف خود آگاه تر می شود.
  • مرحله ۲ همان ورود به مرحله خواب است و تقریبا ۲۰ دقیقه طول می کشد.

مغز پشت هم شروع به تولید فعالیت های سریع و ریتمیک امواج مغزی می کند که به عنوان دوک نخ ریسی خواب شناخته می شود. بر اساس بنیاد خواب آمریکا، مردم تقریباً ۵۰٪ از کل خواب خود را در این مرحله می گذرانند.

مرحله ۳ NREM خوابسیکل خواب

در مرحله ۳ NREM که آن را به عنوان خواب عمیق NREM می‌شناسند؛ ترمیم کننده ترین مرحله خواب است و شامل امواج دلتا یا امواج کند می باشد.

بیداری یا برانگیختگی در این مرحله نادر است و اغلب بیدار کردن فرد در این مرحله دشوار است. پارازومنیا (صحبت کردن در خواب یا وحشت شبانه) در عمیق ترین مرحله خواب رخ می دهد.

در مرحله ۳ خواب:

  • عضلات شل می شوند.
  • خواب عمیق تر اتفاق میفتد.
  • فشار خون و تنفس کاهش می یابد.

این مرحله قبلاً به مراحل ۳ و ۴ تقسیم شده بود. امواج عمیق و آهسته مغزی که به عنوان امواج دلتا شناخته می شوند در مرحله ۳ خواب شروع به ظهور می کنند. به این مرحله گاهی خواب دلتا گفته می شود. در این مرحله، افراد کمتر واکنش نشان می دهند و سر و صداها و فعالیت در محیط ممکن است تاثیری در فرد نداشته باشد. این مرحله همچنین به عنوان یک دوره انتقالی بین خواب سبک و خواب بسیار عمیق عمل می کند.

مرحله ۴ NONREM

مرحله ۴خواب NONREM به عنوان حرکت سریع چشم و یا مرحله رویایی شناخته می شود. در این مرحله، حرکات چشم سریع هستند و از یک طرف به سمت دیگر حرکت می کند و امواج مغزی نسبت به مراحل ۲ و ۳ خواب فعال تر می شوند. بیداری ها و برانگیختگی ها در این مرحله اتفاق میفتند.

حرکت سریع چشم (REM) همچنین به عنوان خواب فعال یا خواب متناقض شناخته می شود.

در کدام مرحله نباید از خواب بیدار شد؟سیکل خواب منظم

با توجه به اهمیت بالای فاز REMدر مراحل چرخه خواب، باید تلاش کنیم که خواب خود را در مرحله REM بهینه‌سازی کنیم. با توجه به تحقیقات پزشکان چرخه‌ی خواب ما هر ۹۰ دقیقه یک مرحله‌ی REM را شامل می‌شود. بنابراین اگر بدانیم چه زمانی می‌خواهیم از خواب بیدار شویم (به‌طور مثال ساعت ۶ صبح)، می‌توانیم با عقب‌گرد از ساعت ۶ و با استفاده از گام‌های ۹۰ دقیقه‌ای بهترین ساعت خوابیدن را با هدف بیدار شدن راس ساعت ۶ صبح بیابیم. به‌طور مثال یک گام ۹۰ دقیقه‌ای به عقب از ساعت ۶ صبح می‌شود ۴:۳۰ صبح و یک گام ۹۰ دقیقه‌ای دیگر می‌شود ۳ صبح و به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

بنابراین برای بیدار شدن راس ساعت ۶ صبح، بهترین زمان برای خوابیدن می‌تواند ساعت ۱۰:۳۰ شب یا ۱۲ شب باشد. در این‌صورت راس ساعت ۶ صبح به یکی از مراحل چرخه خواب ۹۰ دقیقه‌ای می‌رسیم که بدن آماده‌ی بیدار شدن است.

همانطور که می‌دانیم بخشی از تکنولوژی‌های مورد استفاده امروزی و همچنین تغییر سبک زندگی منجر به کاهش کیفیت و بعضا کمیت مراحل خواب در انسان‌ها شده‌است که می‌توان با افزایش اطلاعات و آگاهی این مشکلات را کاهش داد. و به بهبود شرایط زندگی کمک کرد.

مراحل چرخه خواب در یک شب

دوره های بیداری قبل و به طور متناوب در طی مراحل مختلف خواب اتفاق میفتد و یا در حالت تغییر وضعیت خواب قرار می گیرد. خواب REM می توان زمان خواب یک فرد (تقریباً ۶-۸ ساعت برای بزرگسالان) را به عنوان ۲ نیمه تصور کرد. نیمه اول برای اکثر مردم بیشتر شامل مراحل ۲ و ۳ با دوره های پراکنده از مرحله ۱ و دوره های کوتاه REM است. با پیشرفت شب، مرحله ۳ کوتاه تر و مراحل ۱ و ۲ با طولانی شدن دوره REM ادامه پیدا می کنند.

فرد معمولاً سه تا پنج دوره REM را در طول زمان خواب با طولانی ترین شدن دوره REM تجربه می کند. اگر فرد زودتر از اتمام دوره REM از خواب بیدار شود، ممکن است دوره ای از بی تحرکی خواب را تجربه کند که به موجب آن ممکن است احساس خواب آلودگی بیش از حد ایجاد شود. در دوره REM، تنفس سریع تر، نامنظم و کم عمق تر می شود، چشم ها به سرعت لرز می شوند و ماهیچه ها به طور موقت فلج می شوند. ضربان قلب افزایش می یابد، فشار خون بالا می رود، مردان دچار نعوظ می شوند و بدن بخشی از توانایی تنظیم درجه حرارت خود را از دست می دهد.

مراحل چرخه خواب چیست؟

خواب یکنواخت نیست. در عوض، در طول شب، کل خواب شما از چندین دور چرخه خواب تشکیل شده است که از چهار مرحله جداگانه تشکیل شده است. در یک شب معمولی، فرد چهار تا شش چرخه خواب را پشت سر می گذارد

طول همه چرخه های خواب یکسان نیست، اما به طور متوسط ​​هر دوره حدود ۹۰ دقیقه طول می کشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x