ارتباطات

آشنایی با تمامی کاربرد های ChatGPT + نحوه استفاده

کاربرد های ChatGPT به عنوان یک هوش مصنوعی که تا همین چند وقت اخیر نیز باگ های بسیاری داشت؛ به نسبت خیلی پیشرفت کرده و اکنون در حال دگرگونی های اساسی در دنیای هوش مصنوعی است.

به گزارش تلنگر؛ تکنولوژی به‌کاررفته در ChatGPT چیز جدیدی نیست. این چت‌بات با استفاده از مدل زبانی GPT-3.5 توسعه یافته که درواقع نسخه‌ی به‌روزشده‌ی GPT-3 است و در سال ۲۰۲۰ به‌طور محدود دردسترس برخی از کاربران قرار گرفت و حسابی سروصدا به‌پا کرد. کاربری در توییتر از GPT-3 خواسته بود به سبک یوتیوبرهای تکنولوژی لپ‌تاپی را بررسی کند که روح ریچارد نیکسون آن را تسخیر کرده است. او که از نتیجه شگفت‌زده شده بود، در توییتی نوشت: «یوتیوبرهای انسان، خدا رحمتتون کنه. هیچ‌وقت نمی‌تونید با محتوایی مثل این رقابت کنید.»

معرفی کاربردهای Chat GPT

با مفهوم chatgpt چیست آشنا شدید، حال زمان آن رسیده است که با برخی از مهم‌ترین کاربردهایی که در دل چت جی پی تی نهفته است نیز آشنایی پیدا کنید. Chat-GPT برای خدمات مشتری، بازاریابی و فروش، پردازش زبان طبیعی (NLP) و سایر کاربردهای تجاری از جمله تحقیق، تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود.

جدا از کاربرد های ChatGPT که در بالا ذکر شد برخی از مهم‌ترین کاربردهایی که از چت جی پی تی می‌توان انتظار داشت، شامل:

۱- حل مسائل برنامه نویسی

برنامه ChatGPT در حل مسئله فوق العاده است. متقاضیان می‌توانند سؤالاتی که مربوط به برنامه‌نویسی و کد نویسی چیست، دارند را از Chat-GPT را بپرسند و می‌توانند از او راهنمایی گام به گام در مورد چگونگی حل مشکلات مربوط به کدنویسی دریافت کنند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی Chat-GPT می‌تواند نکات، ترفندها و بهترین شیوه‌های کدنویسی را ارائه دهد و به متقاضیان کمک کند تا مهارت‌ها و دانش خود را در برنامه‌نویسی بهبود بخشند. Chat-GPT با پایگاه دانش گسترده و توانایی پردازش و تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها، منبع ارزشمندی برای متقاضیانی است که به دنبال کمک در زمینه کدنویسی نیز هستند، می‌باشد.

۲- جستجوی اطلاعات

فرض کنید قصد دارید برای تحقیق خود به سراغ مطالعه مقالات علمی اساتید دانشگاه یا به جستجو در گوگل بپردازید، چقدر زمان و وقت شما را می‌گیرد؟

یک راه آسان‌تر نیز برای این کار وجود دارد و آن هم استفاده از چت جی پی تی است که حتی برای جستجوی اطلاعات نیز کارساز است. هر اطلاعاتی که نیاز داشته باشید را به شما می‌دهد یا سایت‌هایی که در آن زمینه اطلاعات داشته باشند را به شما معرفی می‌کند تا از طریق آن‌ها در کمترین زمان ممکن به اطلاعات بسیاری دست پیدا کنید.

۳- نوشتن کدهای مربوط به زبان‌ های برنامه‌ نویسیهوش مصنوعی ChatGPT کاربرد

در مرحله اول، قبل از نوشتن کد از طریق چت جی پی تی، باید زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید. Chat GPT می‌تواند برای زبان‌ های برنامه نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا اسکریپت، سی پلاس پلاس و غیره کد تولید کند.

هنگامی که زبان برنامه نویسی را انتخاب کردید، در مرحله دوم باید ورودیی برای Chat GPT را ارائه دهید. ورودی می‌تواند توضیحی از مشکلی باشد که می‌خواهید حل کنید یا کدی که قبلاً نوشته‌اید.

پس از ارائه ورودی، Chat GPT برای شما کد تولید می‌کند. می‌توانید کد تولید شده را اصلاح کنید یا آن را همانطور که هست استفاده کنید. پس از تولید کد، باید آن را تست کنید تا ببینید درست کار می‌کند یا خیر! اگر کد به درستی کار نمی‌کند، می‌توانید با ارائه ورودی بیشتر به Chat GPT آن را اصلاح کنید. در صورتی که کد به درستی کار می‌کند، می‌توانید آن را نهایی کنید و در پروژه خود از آن استفاده کنید.

۴- دیباگ‌کردن کد

دیباگ گردن کد به معنای رفع مشکل از کد است. استفاده از ChatGPT-4 برای نوشتن کد مانند این است که یک برنامه نویس باتجربه کد شما را بررسی کند. ChatGPT می‌تواند زمان زیادی برای رفع اشکال کدهای شما صرفه جویی کند. اگر می‌توانید قبل از هر چیز مشخص کنید که:

  • کدام قسمت از کد باعث ایجاد خطا می‌شود؟
  • آیا پیام‌های خطایی وجود دارد؟
  • چه اتفاقی می‌افتد و قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟

ChatGPT با اطلاعات بیشتر می‌تواند مشکل را با دقت بیشتری پیدا و حل کند.

۵- ترجمه‌ متونکاربرد ChatGPT؛ چت‌بات مبتنی بر مدل زبانی GPT-3.2

با وارد کردن جملات یا عبارات به یک زبان، در کاربرد های ChatGPT می‌تواند ترجمه‌های قابل اعتمادی را به زبان دیگر ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید جملات انگلیسی را به اسپانیایی ترجمه کنید، می‌توانید به سادگی متن انگلیسی را به ChatGPT وارد کنید؛ سپس چت جی پی تی ترجمه‌های اسپانیایی را به شما تحویل می‌دهد.

این ویژگی، ChatGPT را به ابزاری مناسب برای ترجمه سریع و دقیق زبان تبدیل کرده است که ارتباط مؤثر بین زبان‌های مختلف را تسهیل می‌کند.

۶- نوشتن داستان یا شعر

نوشتن شعر یا داستان می‌تواند یک کار چالش برانگیز و ارزشمند باشد، اما همچنین می‌تواند برای کسانی که در آن تجربه ندارند ترسناک باشد. ولی از زمانی که چت جی پی تی آمده است حتی این کار هم آسان شده است.

زمانی که چت جی پی تی برای شما شعر یا داستانی می‌نویسد، شما می‌توانید به احساسی که درون این ابزار نهفته است پی ببرید. البته اگر احساسی هم داشته باشد!

۷- تولید محتوا متنی

با کار وقت گیر ایجاد توضیحات محصول و محتوای سئو به صورت دستی خداحافظی کنید؛ چرا که از کاربرد های ChatGPT مجهز به تولید محتوای متنی نیز است.

تنها کافی است موضوعی را به او بدهید، او برای شما چندین خط و پاراگراف درباره موضوعی که به او داده‌اید برای شما می‌نویسد. در صورت ناراضی بودن از متن، گزینه دیس لایک را بزنید تا برای شما محتوا متنی جدیدی را نمایش بدهد.

۸- ویراستاری متون

به وب سایت چت جی پی تی بروید و متن خود را وارد نمایید. از ChatGPT می‌توان برای طیف وسیعی از وظایفِ ویرایش، مثل تصحیح اولیه تا ویرایش پیشرفته‌تر استفاده کرد. ChatGPT می‌تواند به یافتن خطاهای اساسی مانند غلط املایی، تایپی و خطاهای گرامری کمک کند.

ChatGPT همچنین می‌تواند برای کارهای پیشرفته‌ترِ ویرایش، مانند بهبود ساختار جمله، انتخاب کلمه و خوانایی کلی نیز استفاده شود. ویراستاری متون از طریق چت جی پی تی چندین نقطه قوت بزرگ مثل افزایش سرعت، افزایش دقت و انعطاف پذیری را با خود به همراه دارد.

۹- پاسخ به پرسش های کاربران

چت جی پی تی این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار داده است که از طریق او برای سوالاتی که دارند، پاسخ دریافت کنند. اما این که پاسخ دقیق و شفافی از او دریافت کنید نیازمند این است که سوالات خود را به صورت شفاف و واضح بپرسید.

زمانی که شما از طریق او به جستجوی اطلاعات می‌پردازید، حتی اگر چت جی پی تی پاسخ آن سوال را نداشته باشد به شما اطلاع می‌دهد. از طرف دیگر برای شما گزینه لایک و دیس لایک را قرار داده است که در صورت ناراضی بودن از مطلب، گزینه دیس لایک را بزنید؛ در این شرایط به شما پاسخ دیگری را نشان می‌دهد.

۱۰- خلاصه نویسی

به غیر از توضیح درباره کاربرد های ChatGPT و اینکه این هوش مصنوعی چیست به ادامه توضیح درباره کاربردهای آن نیز می‌پردازیم. یکی از بهترین کاربردهای آن خلاصه نویسی است.

برای خلاصه نویسی در مرحله اول نیاز است که به وب سایت ChatGPT بروید و متنی را که می‌خواهید خلاصه کنید، وارد کنید.

مرحله ۲ طول خلاصه را بر حسب جملات یا کلمات انتخاب کنید، سپس روی “Enter” کلیک کنید.

مرحله ۳ منتظر بمانید تا ChatGPT خلاصه را تولید کند، که ممکن است چند ثانیه طول بکشد.

در مرحله ۴، خلاصه را برای اطمینان بیشتر با دقت بررسی و اصلاح کنید.

۱۱- مکالمه و پاسخ سریع با انسانهوش مصنوعی ChatGPT چیست؟ + نحوه کار هوش مصنوعی در چت پات

چیزی که آن را از ابزارهای قبلی چت هوش مصنوعی متمایز می‌کند، این است که چگونه می‌تواند به زبان طبیعی پاسخ دهد؟! اگر نمی‌دانستید که هوش مصنوعی پشت آن است، به راحتی می توانستید آن را با یک انسان واقعی اشتباه بگیرید.

مثلا می‌توانید با او درباره اتفاقاتی که در طول روز برایتان رخ داده است صحبت کنید و او به شما پاسخ دهد. البته سوالاتی درباره این که امروز آب و هوا چطور بود یا این که امروز هوا بارانی است یا برفی را نمی‌تواند پاسخ دهد.

۱۲- آنالیز احساسات

فراموش نکنید که چت جی پی تی یک هوش مصنوعی است و داده‌های او از قبل برنامه نویسی و برنامه ریزی شده‌ است. با این حال زمانی که به او بگویید “من امروز احساس تنهایی می‌کنم” او به شما پاسخی درباره این که این احساس یک امر طبیعی است و هر انسانی ممکن این احساس را در طول روز داشته باشد، به شما خواهد داد.

ویژگی‌های مهم چت جی پی تی

کم کم به انتهای مقاله نزدیک می‌شویم. تا به این بخش از مقاله درباره chatgpt چیست، کاربرد آن و بسیاری از مفاهیم دیگر آشنا شده‌اید. اما زمان آن رسیده است که درباره ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن نیز کمی بیشتر بدانید.

ابزار Chat GPT ویژگی‌ها و مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای کاربران داخلی و شرکت‌ها اهمیت زیادی داشته باشد و می‌تواند کار را در بسیاری از زمینه‌ها تسهیل کند. در اینجا برخی از مزایا و ویژگی‌های اصلی Chat GPT آورده شده است.

چرا هوش مصنوعی ChatGPT بسیار معروف شد؟هوش مصنوعی ChatGPT

پس این همه هیاهو و جنجال رسانه‌ای بر سر ChatGPT به خاطر چیست و چه شد که این چت‌بات توانست به‌گفته‌ی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، فقط در مدت پنج روز یک میلیون کاربر به‌دست آورد؟ (برای مقایسه، دوسال طول کشید فیسبوک و اینستاگرام از مرز یک میلیون کاربران عبور کنند.)

درست است که برای پژوهشگران حوزه‌ی هوش مصنوعی، مدل‌های زبانی بزرگ تکنولوژی جدیدی به حساب نمی‌آیند؛ بااین‌حال، این اولین بار است که چنین ابزار قدرتمندی به‌طور رایگان و با رابط کاربری وب بی‌نهایت ساده، در دسترس عموم قرار گرفته است. اگر به خاطر داشته باشید، آنقدر که نسخه‌ی تقلیدی Dall-E Mini در اینترنت سروصدا کرد، نسخه‌ی اصلی و به‌مراتب قدرتمند‌تر آن، Dall-E 2 مشهور نشد؛ چون تنها در دسترس برخی افراد خاص قرار گرفت، درحالی که همه می‌توانستند به‌راحتی از Dall-E Mini (که البته به‌خاطر مسائل کپی‌رایت، به Craiyon تغییر نام داد) استفاده کنند.

البته بسیاری از کاربران توییتری این‌ روزها از کاربرد های ChatGPT برای طنز و درخواست‌های خنده‌دار استفاده می‌کنند. برای مثال، یک کاربر توییتر از این چت‌بات خواست نظریه کوانتوم را به سبک اسنوپ‌داگ برای یک کودک توضیح دهد و پاسخ زیر را دریافت کرد:

سوال طنز از ChatGPT

از این چت‌بات می‌توان استفاده‌های جدی‌تر و مفیدتری نیز داشت. برای مثال، برنامه‌نویسان از ChatGPT برای حل خطاهایی که در کد آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند. در مثال‌هایی که کاربران توییتر پست کرده‌اند، می‌بینیم که چطور این چت‌بات در عرض چند ثانیه، خطای کد را به‌درستی تشخیص می‌دهد تا برنامه‌نویس نفس راحتی بکشد.

دیباگ کد در کاربرد های ChatGPT

یکی دیگر از کاربران توییتر، مقایسه‌ جالبی بین نتایج سرچ گوگل و پاسخ ChatGPT به سؤالی مشابه انجام داده و این‌طور نتیجه گرفت که عمر گوگل دیگر به سر رسیده است:‌

مقایسه گوگل با ChatGPTآیا گوگل حذف می شود؟

کاربرد های ChatGPT همچنین مهارت خاصی در پاسخ به سؤالات تحلیلی دارد که اغلب به‌عنوان تکلیف مدرسه و مقالات دانشگاهی ارائه می‌شوند. بسیاری از معلمان پیش‌بینی کرده‌اند که ChatGPT و ابزارهایی شبیه آن، پایان دوره‌ی تکالیف مدرسه و آزمون‌هایی است که در خانه گرفته می‌شود. به‌گفته‌ی یکی از استادان دانشگاه دیکن در استرالیا، یک‌پنجم ارزیابی‌های دانشگاهی را ربات‌هایی مثل ChatGPT نوشته‌اند.

مقاله دانشگاهی در کاربرد های ChatGPT

دنیل هرمان، معلم دبیرستانی، به این نتیجه رسیده که ChatGPT همین حالا هم از بسیاری از دانش‌آموزان بهتر مقاله می‌نویسد. او سر این دوراهی گیر کرده که از پتانسیل این تکنولوژی بترسد یا آن را تحسین کند: «نمی‌دانم این لحظه بیشتر شبیه اختراع ماشین‌حساب است که مرا از شر محاسبات خسته‌کننده نجات داد یا بیشتر شبیه اختراع پیانولا است که بدون نوازنده آهنگ می‌زند و احساسات انسانی را از آهنگ می‌گیرد؟»

داستین یورک، دانشیار ارتباطات در دانشگاه مریویل، دید مثبتی به استفاده از ChatGPT در مدارس دارد و می‌گوید این چت‌بات می‌تواند به تفکر نقادانه دانش‌آموزان کمک کند. او می‌گوید:

معلمان هم زمانی فکر می‌کردند گوگل، ویکی‌پدیا و اصلا خود اینترنت، آموزش را خراب می‌کند؛ اما دیدیم که این اتفاق نیفتاد. چیزی که مرا بیشتر نگران می‌کند، معلمانی است که بخواهند استفاده از هوش مصنوعی شبیه ChatGPT را ممنوع کنند. ChatGPT یک ابزار است نه آدم بده‌ی داستان.

ChatGPT می‌تواند جواب سؤالات پیچیده‌ی ریاضی را در چند ثانیه به شما بدهد. اگر دارید به این فکر می‌کنید که سخت‌ترین مسائل ریاضی حل‌نشده مثل فرضیه ریمان یا P درمقابل NP را از این چت‌بات بپرسید و یک‌میلیون دلار پول به‌ جیب بزنید، در کمال تأسف باید بگویم که دانش ChatGPT از دانش انسانی گرفته شده و آنچه انسان‌ها هنوز کشف نکرده‌اند، نمی‌داند.

کار جالب دیگر در کاربرد های ChatGPT که می‌توانید بکنید، این است که از این چت‌بات بخواهید برایتان سناریو فیلم یا بازی، آن هم به سبک نویسنده یا کارگردانی خاص بنویسد. برای مثال، یکی از کاربران توییتر از ChatGPT خواسته بود اپیزودی برای کارتون ریک‌اندمورتی بنویسد که در آن ریک از دست مورتی عصبانی است؛ چون نمی‌داند نسبیت خاص چیست.

اپیزود ریک‌اندمورتی در کاربرد های ChatGPT

من هم از ChatGPT خواستم ساید‌کوئستی برای بازی Nier:Automata بنویسد و این چت‌بات در چند ثانیه این کار را انجام داد. نکته‌ی شگفت‌انگیزی که درباره‌ی جواب ChatGPT به آن پی بردم، دانش فراوان آن از روح اثر و ویژگی‌های مهمی است که بازی را متمایز می‌کند. برای مثال، در این ساید‌کوئست می‌بینیم که گیمر باید بین دو پایان متفاوت، یکی را انتخاب کند. ChatGPT در انتها می‌گوید هدف از این ساید‌کوئست، تنها نابود‌کردن ماشین‌ها نیست؛ بلکه درک انگیزه‌ی‌‌ آن‌ها و روش زندگی کردنشان است. افرادی که این بازی را انجام داده باشند می‌دانند که این موضوع، محور اصلی داستان بازی است و ChatGPT به‌خوبی به آن پی برده است.

دیرکتوری مجازی ChatGPT

تا زمانی‌که درخواست کاربران فیلترهای ضد محتوای حاوی خشونت، نفرت‌پراکنی یا جنسی این چت‌بات را فعال نکند، ‌آماده‌ است هر کاری که از آن بخواهید، انجام دهد. برای نمونه، با شما دوز بازی یا وانمود کند که دستگاه خودپرداز بانکی یا چت‌روم استپ.

دوز بازی با کاربرد های ChatGPT

ChatGPT در حال دوز بازی با کاربری که از آن خواسته وانمود کند تخته بازی است. یکی از ضعف‌های مدل‌های زبانی بزرگ ناتوانی آن‌ها در برخورد با جملات منفی است. آلیسون اتینگر سال‌ها پیش با مطالعه‌ای ساده نشان داد که اگر از مدل بخواهید جمله‌ی کوتاهی را کامل کند، در مواقعی که جمله مثبت باشد (مثلا «سینه‌سرخ یک … است.») در صددرصد مواقع، درست پاسخ می‌دهد؛ اما اگر جمله منفی باشد («سینه‌سرخ یک … نیست») در تمام موارد اشتباه پاسخ می‌دهد. درواقع، مدل‌های زبانی نمی‌توانند فرق بین این دو سناریو را تشحیص دهند و در هر دو مورد جای خالی را با کلمه‌ی «پرنده» پر‌ می‌کنند.

هوش مصنوعی ChatGPT دنیا در بر خواهد گرفتChatGPT؛ چت‌بات مبتنی بر مدل زبانی GPT-3.2

با تمام محدودیت‌ها، خطرها و حرف‌وحدیث‌ها، ChatGPT ممکن است فواید جالب و کشف‌نشده‌ای برای جوامع بشری داشته باشد. به‌قول سم آلتمن:

هوش مصنوعی راه درازی در پیش دارد و ایده‌های بزرگی هست که هنوز کشف نشده‌اند. ما در طول مسیر به این ایده‌ها بر خواهیم خورد و از مواجهه با واقعیت، چیزهای زیادی یاد خواهیم گرفت. گاهی اوضاع به‌هم‌ریخته خواهد شد. گاهی تصمیمات خیلی بدی خواهیم گرفت. گاهی هم لحظه‌هایی ارزشمند از پیشرفت فوق‌العاده را تجربه خواهیم کرد.

کاربرد های ChatGPT با تمام قابلیت‌های جادویی و حیرت‌آوری که از خود به نمایش گذاشته، درنهایت چیزی جز یک مدل زبانی بزرگ نیست و متن‌هایی که تولید می‌کند، اگرچه باشکوه و شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسند، معنای مهمی در آن‌ها پنهان نشده است و هیچ ردی از نبوغ و خلاقیت در آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

اصطلاح «چرندیات سلیس»‌ واقعیت مهمی را نه فقط درباره‌ی ChatGPT، بلکه درباره‌ی دنیای واقعی ما انسان‌ها به نمایش می‌گذارد؛ چراکه این چت‌بات درواقع آینه‌ای از داده‌هایی است که به‌دست بشر تولید شده است. نوشته‌های هوش مصنوعی، حتی باوجود اینکه خلاقانه نیستند و از ساختاری قابل‌پیش‌بینی پیروی می‌کنند، به‌شدت انسان‌گونه هستند؛ چون چند وقتی است بیشتر محتوایی که بشر در دنیای ادبیات و سینما تولید می‌کند، دقیقا از همین فرمول تکراری و قابل‌پیش‌بینی استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، «چرندیات» کاربرد های ChatGPT یادآور این حقیقت است که استفاده از زبان انسانی روش خوبی برای ایجاد تفکر و درک در ماشین‌ها نیست. مهم نیست یک جمله چقدر روان و منسجم به نظر برسد؛ چون همیشه موجی از سوتفاهم‌ها و برداشت‌های متفاوت به همراه خواهد داشت.

اصلا همین که کاربرد های ChatGPT و مدل‌های زبانی دیگر می‌توانند به درخواست‌های مبهم، پیچیده و عجیب‌وغریب ما پاسخ بدهند، خودش پیشرفت فوق‌العاده‌ای را در زمینه‌ی پردازش کامپیوتری نشان می‌دهد؛ چراکه کامپیوترها به‌شدت به فرمول و ساختارهای مشخص وابسته‌اند و اگر تمام قواعد دستوری کدنویسی را رعایت نکنید، نمی‌توانند درخواست شما را درک کنند. این‌درحالی است که مدل‌های زبانی بزرگ، سبک تعامل انسان‌‌گونه‌ای از خود نشان می‌دهند و طرز پاسخ دادن آن‌ها به درخواست‌های ما، تلفیق هوشمندانه‌ای از کپی و خلاقیت است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x