اکستریم TXL؛ موتور قدرتمند با شتابی هیجانانگیز
اکستریم TXL با ترکیبی بینظیر از قدرت و کارایی، آماده است تا شما را در هر مسیری همراهی کند. موتور قدرتمند و سیستم تعلیق پیشرفته این خودرو رانندگیای نرم و در عین حال پرشتاب را برای شما به ارمغان میآورد.
به گزارش تلنگر؛ اکستریم TXL، هیولای جادهها و سلطان آفرود! با موتور قدرتمند و شتاب خیرهکننده می تواند تجربهای رانندگی پرشور و هیجانانگیز را برای شما به ارمغان بیاورد. سیستم چهارچرخ محرک قدرتمند و سیستم تعلیق پیشرفته این خودرو را به انتخابی ایدهآل برای ماجراجویی در مسیرهای ناهموار تبدیل کرده است. طراحی اسپرت و کابین لوکس همراه با امکانات پیشرفته تجربهای لوکس و هوشمند را برای شما فراهم میکند.
در ادامه به بررسی دقیقتر مشخصات فنی، طراحی داخلی و خارجی، و امکانات رفاهی این خودرو خواهیم پرداخت تا بتوانید تصویری روشن از اکستریم TXL داشته باشید.
بررسی خودرو اکستریم TXL
برند اکسید، زیرمجموعه لوکس شرکت خودروسازی چری از سال ۲۰۱۷ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. این برند با هدف تولید خودروهای لوکس و متفاوت از سایر محصولات چری متولد شد. اکثر محصولات اکسید کراساوورهایی چشمنواز و متنوع هستند که بر پایه پلتفرمهای خانواده تیگو ۷ و تیگو ۸ توسعه یافتهاند.
اکسید TXL یکی از اعضای این خانواده است که ریشههای مشترکی با تیگو ۸ پرو دارد. در واقع TXL را میتوان نسخه کشیده شده و هفتنفره تیگو ۸ پرو دانست. حرف L در نام این خودرو به معنای Long (بلند) است و به فاصله محوری بیشتر آن نسبت به مدل TX اشاره دارد. با وجود این TXL همچنان در کلاس کراساوورهای متوسط قرار میگیرد و ابعاد آن نسبت به بسیاری از رقبا بزرگتر است
اکسید TXL بهعنوان نسخه بزرگتر و مجهزتر اکسید TX در سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی معرفی شد. این کراساوور لوکس پس از موفقیت در بازارهای روسیه و خاورمیانه اکنون توسط مدیران خودرو به ایران آورده شده است. TXL به همراه VX و LX سبد محصولات لوکس این شرکت را تشکیل میدهند.
در سال ۲۰۲۱، TXL با فیسلیفتی جذابتر به بازار بازگشت. تغییرات در قسمت جلو بهخصوص سپر و جلوپنجره ظاهری مدرنتر و اسپرتتر به این خودرو بخشیده است. علاوه بر طراحی بهروز TXL به امکانات رفاهی و ایمنی فراوانی مجهز شده است که آن را به رقیبی جدی برای خودروهای لوکس اروپایی و ژاپنی تبدیل کرده است.
با توجه به محدودیتهای واردات خودروهای خارجی TXL میتواند گزینهای مناسب برای علاقهمندان به خودروهای لوکس باشد که به دنبال جایگزینی برای برندهای محبوب اروپایی و ژاپنی میگردند. انتظار میرود TXL با توجه به طراحی جذاب امکانات رفاهی بالا و قیمت رقابتی، بتواند در بازار ایران نیز به موفقیت دست یابد.
مشخصات فنی اکستریم TXL
اکستریم TXL یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر است که با بسیاری از خودروهای محبوب چری مانند فونیکس FX، تیگو ۸ پرو و آریزو ۶ جی تی مشترک است. این پیشرانه توانایی تولید حدود ۱۹۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد که برای یک شاسیبلند ۷ نفره کاملا کافی است. ممکن است به دلیل برخی استانداردهای بازار ایران کمی از توان و گشتاور این موتور کاسته شود تا با مقررات داخلی تطابق پیدا کند.
نیروی تولید شده توسط موتور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. اگرچه در بازارهای جهانی اکستریم TXL با سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل نیز عرضه میشود اما انتظار میرود در ابتدا نسخه تک دیفرانسیل آن در ایران به بازار عرضه شود. موتور اکستریم TXL مطابق با استانداردهای یورو ۶ طراحی شده است. این موتور برای عملکرد بهینه به سوخت باکیفیت نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
این شاسیبلند چابک در مدتزمان ۱۰.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی ادامه شتابگیری تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. اگرچه برای EXEED TXL (نسخه جهانی اکستریم TXL) یک موتور ۲ لیتری با قدرت ۲۵۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر نیز ارائه شده است، اما به نظر میرسد مدیران خودرو برای عرضه اکستریم TXL در ایران به همان موتور ۱.۶ لیتری اکتفا کند.
سال طراحی
|
۲۰۱۹ |
موتور |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
|
حجم موتور
|
۱۹۹۸ سی سی
|
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو
|
دو دیفرانسیل
|
حداکثر قدرت
|
۲۶۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
|
حداکثر گشتاور
|
۴۰۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه
|
جعبه دنده
|
۸ سرعته خودکار
|
شتاب ۰ تا ۱۰۰
|
زیر ۱۰ ثانیه
|
حداکثر سرعت
|
۲۰۰ کیلومتر در ساعت
|
وزن
|
۱۵۸۰ کیلوگرم
|
اندازه (میلیمتر)
|
۴۷۸۰ طول – ۱۸۹۰ عرض – ۱۷۳۰ ارتفاع
|
فاصله بین دو محور
|
۲۸۰۰ میلیمتر
|
مصرف سوخت
ترکیبی | ۸ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
طراحی ماهرانه بدنه اکستریم TXL
نمای جلوی اکستریم TXL با جلوپنجرهای بزرگ و پرههای کرومی افقی ظاهری قدرتمند و با ابهت به خودرو بخشیده است. این جلوپنجره پهن از طرفین به چراغهای روزتاب عمودی متصل شده و هویت بصری منحصربهفردی به خودرو میبخشد. چراغهای اصلی خودرو با کمی فاصله از جلوپنجره و در پایین سپر قرار گرفتهاند. نوار کرومی باریکی که چراغهای اصلی را به هم متصل میکند بر عرض خودرو تاکید کرده و جلوهای اسپرت به آن بخشیده است.
در نمای جانبی خطوط ساده و روان همراه با رینگهای آلومینیومی چندپره ظاهری مدرن و جذاب به خودرو بخشیده است. ستونهای مشکیرنگ خودرو به ویژه ستون C با شیب تند به خودرو ظاهری اسپرت و کوپهمانند بخشیده و آن را از سایر رقبا متمایز میکند. این طراحی علاوه بر زیبایی به بهبود آیرودینامیک خودرو نیز کمک کرده است.
نمای عقب اکستریم TXL، هماهنگی کاملی با بخش جلویی خودرو دارد. چراغهای عقب کشیده و باریک با نوار نورانی LED و نوار کرومی ظریفی به یکدیگر متصل شدهاند و عرض خودرو را بیشتر نشان میدهند. زیر این نوار لوگوی EXEED (که احتمالاً در مدلهای عرضه شده در ایران با Xtrim جایگزین میشود) به چشم میخورد.
سایر المانهای جذاب نمای عقب شامل تورفتگی عمیق روی درب صندوق عقب، آنتن باله کوسهای، اسپویلر سقفی و چراغ ترمز تعبیه شده روی آن چراغهای مهشکن عمودی در دو طرف سپر و خروجی اگزوز دوگانه با حاشیه کرومی میشود. این عناصر نه تنها به خودرو ظاهری اسپرت و مدرن بخشیدهاند بلکه عملکرد آیرودینامیکی آن را نیز بهبود بخشیدهاند.
طراحی داخلی لوکس اکستریم TXL
کابین اکستریم TXL، با الهام از طراحی داخلی تیگو ۸ فضایی لوکس و مجلل را برای سرنشینان فراهم میکند. اولین چیزی که پس از نشستن در خودرو جلب توجه میکند نمایشگر بزرگ و یکپارچهای است که از مقابل راننده تا مرکز داشبورد کشیده شده و جلوهای مدرن و آیندهنگرانه به کابین بخشیده است. این نمایشگر دوگانه وظیفه کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایش اطلاعات حیاتی خودرو را بر عهده دارد.
در طراحی غربیلک فرمان،برخلاف سایر محصولات جدید اکسید از طرح سه شاخه با برش D شکل استفاده شده که علاوه بر زیبایی، حس اسپرت و جوانپسند بودن را به خودرو میبخشد. سیستم تهویه مطبوع نیز با استفاده از یک پنل لمسی مدرن و دریچههای ذوزنقهای شکل به راحتی قابل کنترل است.
به طور کلی کابین TXL با استفاده از متریال باکیفیت، طراحی ارگونومیک و امکانات رفاهی متنوع تجربهای لوکس و دلپذیر را برای سرنشینان فراهم میکند.
فاصله محوری ۲.۸ متری اکستریم TXL فضایی جادار و راحت را برای سرنشینان فراهم آورده است. صندلیهای چرمی با طراحی ارگونومیک همراه با متریال باکیفیت به کار رفته در کابین تجربهای لوکس و دلنشین را برای سرنشینان رقم میزند. امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع دوگانه خودکار و سقف پانوراما نیز بر راحتی و لذت سفر میافزاید.
امکانات و تجهیزات خاص اکستریم TXL
اکستریم TXL به عنوان یک کراساوور لوکس ایمنی و راحتی سرنشینان را در اولویت قرار داده است. این خودرو به ۶ ایربگ مجهز شده و سیستمهای کنترل پایداری پیشرفتهای مانند ESP، TCS، HSA و DAC برای حفظ کنترل خودرو در شرایط مختلف رانندگی به کار گرفته است. علاوه بر این امکاناتی مانند ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری و سیستم ترمز ضد قفل با توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) ایمنی رانندگی را به میزان قابل توجهی افزایش میدهند.
اکستریم TXL با بهرهگیری از سیستم رانندگی نیمهخودران سطح دو تجربهای ایمن و راحت را برای رانندگان فراهم میکند. این سیستم شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، حفظ حرکت بین خطوط و هشدار تعویض خط است که به شما امکان میدهد در بزرگراهها با خیالی آسوده رانندگی کنید. علاوه بر این امکانات ایمنی دیگری مانند سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم پایش باد تایرها (TPMS) و ترمزهای پیشرفته ایمنی سرنشینان را تضمین میکنند.
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی |
ترمز و پایداری | ABS – EBD – BAS – TCS – ESP – HSA |
سیستم صوتی | صفحه نمایش لمسی |
دیگر امکانات | دکمه استارت، ورود بدون کلید، کروز کنترل تطبیقی، صندوق برقی، دوربین عقب، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سقف پانوراما، سنسور نور و باران |
مزایا و معایب اکستریم TXL
مزایا | معایب |
طراحی بروز- متریال بهتر نسبت به رقبا- امکانات مناسب | برند ناشناخته- تشابه قوای فنی با خودرو مشابه |
رقبای اکستریم TXL
اکستریم TXL با توجه به قیمت جهانیاش و امکانات لوکسی که دارد در بازار ایران قیمتی رقابتی خواهد داشت. این خودرو باید در بازار ایران با رقبای قدرتمندی مانند هونگچی HS5 و کی ام سی KX7 رقابت کند. موفقیت اکستریم TXL به عواملی همچون قیمتگذاری مناسب، عرضه نسخههای چهارچرخ محرک، گسترش شبکه خدمات پس از فروش و تاکید بر ارزش خرید بالا بستگی دارد.
این خودرو برای افرادی که به دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت، عملکرد بالا و قیمت مناسب هستند گزینهای ایدهآل محسوب میشود.
نظرات و سوالات کاربران
rinan: در بعضی سایتها موتور را ۲ لیتری اعلام کردند. کدام موتور وارد میشه؟ اگه ۲ باشه خوبه ۱.۶ باشه به درد نمیخوره. کسی میدونه فرقش با VX چیه؟ پاسخ: قرار شده ۱.۶ لیتری باید ایران
ناشناس: قدرت موتور ۲ لیتری و دو دفرانسیل باشد
ناشناس ۲: خودرو اکسید با امکاناتی که اعلام شده اتومبیل خوبی هست قیمت مهم هست که به چه قیمتی در دسترس قرار میگیرد ولی اگر قدرت موتور ۲ لیتری و دودفرانسیل باشد عالیه هست
سخن آخر
اکستریم TXL یک گزینه جذاب برای افرادی است که به دنبال یک کراساوور لوکس و مجهز هستند. این خودرو با طراحی زیبا امکانات رفاهی فراوان و عملکرد فنی قابل قبول میتواند رقیب جدی برای سایر کراساوورهای موجود در بازار ایران باشد. با این حال موفقیت نهایی این خودرو به عواملی همچون قیمت، خدمات پس از فروش و کیفیت ساخت بستگی دارد.
از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بوده اید بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم با مطالعه این مطالب توانسته باشید اطلاعات مفیدی در مورد خودرو اکستریم TXL، کسب کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات از ما بپرسید. همچنین خوشحال میشویم نظرات و پیشنهادات شما را در مورد بهبود کیفیت مطالبمان دریافت کنیم.
انتهای مطلب/ م.د