اخبار خودرو

معرفی فونیکس FX  (OMODA 5)+ بررسی کامل مشخصات فنی و ظاهری

در این مقاله قصد داریم تا جدیدترین کراس‌اور چینی حال حاضر که راهی ایران شده است را بررسی کنیم. در این مطلب با معرفی فونیکس FX و تمامی مشخصات این خودرو با شما همراه هستیم.

به گزارش تلنگر؛ خودرو جدید برند چری، خودرویی چینی به نام اُمودا ۵ (OMODA 5) است که در کشور ایران فونیکس FX نام دارد، جایگاه یکی از  قصد دارد به عنوان یکی از سریع‌ترین و ایمن‌ترین ماشین‌های تازه‌وارد بازار به همه نشان دهد. جدیدترین محصول از زیربرند تازه تاسیس چری یعنی اومودا هم‌اکنون با نام فونیکس اومودا ۵ در حال ورود به بازار ایران است. معرفی فونیکس FX، شاهکاری که برگرفته از مفهوم رویایی Art in Motion است. این وسیله آزمایشی که ریشه در هنر آوانگارد دارد، مرزهای طراحی، رنگ و فرم را جابجا کرده است.

فونیکس FX با این باور که عملکرد می تواند با زیبایی خیره کننده همزیستی داشته باشد، تعالی خودرو را دوباره تعریف می کند. برای شروع سفری آماده شوید که در آن عملکرد و زیبایی شناسی در هماهنگی کامل در هم تنیده می شوند. آماده شوید تا با تلنگر، شور و شوق خود را برای رانندگی روشن کنید و زیبایی چشمگیر فونیکس FX را تجربه کنید.

معرفی فونیکس FX

فونیکس اومودا ۵ یک کراس‌اوور کوچک است که در بخش جذاب و پرتلاطم بازار جهانی به رقابت خواهد پرداخت. چری برای طراحی این خودرو از نظرات مشتریان خود در کشورهای مختلف بهره برده است تا محصولی با استانداردهای جهانی معرفی کند. اومودا ۵ در ایران با برند فونیکس عرضه خواهد شد، برندی که به محصولات لوکس چری اختصاص یافته است. از این رو نباید توقع داشت که فونیکس اومودا ۵ با قیمتی اقتصادی به دست مصرف کننده برسد.

بررسی فونیکس FX از نظر طراحی ظاهری

معرفی فونیکس FX طراحی ظاهری

اُمودا ۵ همانطور که از نامش مشخص است خیلی روی مُد و فشن تاکید داشته و برای ساختش از آخرین متدهای ترند روز استفاده شده؛ البته در نهایت به عامه‌پسندی امثال تیگو ۸ پرو از آب در نیامده ولی در عوض جلوه خاص و متفاوتی دارد که سرها را به سمت خود باز می‌گرداند. شاید جالب‌ترین قسمت طراحی‌ فونیکس FX پریمیوم جلوپنجره بدون فریم باشد که با ایجاد حفره‌های کهکشانی داخل سپر شکل گرفته و ترکیب آن با چراغ‌های دوتکه، چهره‌ای مدرن به خودرو بخشیده. چراغ‌های عقب نیز هرچند در گوشه‌ها مرا به یاد محصولات جدید نیسان (مثلاً نسل ۸ ماکسیما) می‌اندازند اما در وسط بهم پیوند خورده‌اند و الگوی روشنایی جالب توجهی دارند.

طراحی چراغ عقب فونیکس fx

همچنین المان‌های اسپرت بسیاری روی ماشین کار شده که با مشخصات داخلی ماشین همخوانی کامل دارد و در ادامه  معرفی فونیکس FX به آن ها خواهیم پرداخت. حتی دریچه‌های دو سمت سپر واقعی هستند و هوا را به سمت دیسک‌های ترمز هدایت می‌کنند. آینه‌های جانبی به سبک خودروهای مسابقه‌ای از بدنه بیرون زده‌اند و بالچه دوتکه انتهای ماشین نیز علاوه بر جذابیت بصری، روی بهبود آیرودینامیک اثر می‌گذارد.

در این میان نباید از رینگ‌های ۱۸ اینچی مشکی با کلیپرها و تزئینات قرمز غافل شد چراکه همین نکته در کنار خطوط سیال کناری و ستون معلق C، حس پویایی را به اوج رسانده است. شیب انتهای سقف نیز باعث شده FX به کراس‌اوورهای کوپه شبیه باشد. البته دوست داشتم داخل دیفیوزر عقب با اگزوزهای واقعی روبرو شوم اما متاسفانه این محصول هم مثل بسیاری از خودروهای جدید بازار، سراگزوزهای فیک را ترجیح داده و بخار بازدمش بجای سوراخ بینی از زیر بدن بیرون می‌آید!

معرفی فونیکس FX در فاضای داخلی با فضایی شیک روبرو می‌شویم که از لحاظ مدرن بودن با ساختار بیرونی ماشین همخوانی کامل دارد اما در این بخش از جلوه‌های اسپرت کمتری استفاده شده. البته حضور فرمان D شکل، صندلی‌های یکپارچه و درب‌های بلند اندکی حال و هوای مسابقه را به داخل کابین دمیده‌اند اما در سایر بخش‌ها سبک مینیمال و ساده‌گرایی در اولویت قرار گرفته.

بررسی کابین راننده فونیکس FX

فضای صندلی شاگرد فونیکسFX

کنسول میانی پهن شاخته شده است؛ اما طرحی معمولی دارد. با این حال محل قرارگیری اهرم تعویض دنده الکترونیکی و شارژر وایرلس از ارگونومی خوبی برخوردارند. مانیتورهای بهم پیوسته روی داشبورد نیز با کیفیت تصویر بالا به راننده خدمات رسانی می‌نمایند؛ البته تعداد زیاد آپشن‌ها باعث شده پیدا کردن گزینه مورد نظر گاه دشوار شود، بخصوص که برای اکثر گزینه‌ها دکمه فیزیکی جداگانه درنظر گرفته نشده است.

باید گفت که در معرفی فونیکس FX، برای خودرویی که کروزکنترل هوشمند، سیستم هشدار خروج از خط و سامانه ترمز اضطراری و پیشگیری از تصادف دارد این حواس‌پرتی‌های لحظه‌ای مشکل خاصی ایجاد نخواهند کرد؛ بخصوص که فونیکس FX به آپشن فرمان صوتی هم تجهیز شده تا کار برای راننده ساده شود.

ترمز اضتراری چرخ های خودرو فونیکس FX

در این بین یک سری مشکلات کوچک وجود دارند که شاید برای شما خیلی مهم نباشند اما من وظیفه دارم به آنها اشاره کنم. مثلاً نبود شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان برای خودرویی با این حجم از خصلت‌های اسپرتی چندان جالب نیست؛ تازه برای تعویض دنده‌ بصورت تیپ‌ترونیک هم مجبوریم اهرم دنده را زیادی بالا و پایین کنیم که عادت کردن به آن مقداری زمان می‌برد. نشانگرهای دور موتور و سرعت نیز حس خوبی به ماشین‌بازها نمیدهند و با ابعاد کوچک و تاخیر در واکنش‌هایشان مقداری روی اعصاب می‌روند. البته کوچک بودن نشانگرها یک دلیل موجه هم دارد و آن انبوه آپشن‌های رفاهی و ایمنی است که باید در نمایشگرها گنجانده می‌شده و چاره‌ای جز فشرده‌سازی نبوده.

فضای داخلی فونیکس FX با تمرکز بر راحتی ساخته شده است و نوآوری های مدرن را با رابط های کاربر پسند ترکیب می کند. هر کدام از این جزئیات، از مواد با کیفیت بالا گرفته تا فضایی مناسب سرنشینان و ارگونومی با طراحی مدبرانه، فضایی از لذت و آرامش را ایجاد کند. وقتی به داخل فونیکس FX قدم می گذارید، با فضایی روبرو می شوید که شما را به لذت بردن از سفر دعوت می کند و می دانید که ایمنی شما در اولویت است.

معرفی فونیکس FX؛ صندوق عقب فونیکس FX

فضای صندوق عقب فونیکس fx

صندوق هم به نسبت انتظاری که از یک کراس‌اوور کامپکت می‌رود جادار است و به راحتی نیازهای معمول یک خانواده را پاسخ خواهد داد اما نباید انتظار خیلی زیادی هم از آن داشته باشید.

بررسی امکانات رفاهی فونیکس FX پریمیوم

فضای داخلی سر نشینان

در معرفی فونیکس FX و امکانات رفاهی آن باید گفت که فاقد سقف پانوراما، پدل شیفتر، ماساژور، نمایشگر HUD، سیستم AFLS، چراغشور است. اما از نظر باقی آپشن ها تکمیل است.

در معرفی فونیکس FX به دو تیپ پریمیوم و اکسلنت در بازار برخواهید خورد. این دو از نظر سطح آپشن تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و اختلافشان به مسائل فنی نظیر موتور، گیربکس و تعلیق عقب مربوط می‌گردد. فقط در مدل قوی‌تر یعنی پریمیوم، ۳ حالت رانندگی پیش‌فرض (Normal/ECO/Sport) در نظر گرفته شده و این در حالیست که مدل اکسلنت فقط از دو مود ECO و Sport بهره می‌برد.

برای این بخش می‌خواهیم از سیستم‌های کمک رانندگی هوشمند یا همان ADAS آغاز کنیم؛ فونیکس FX از گزینه‌های بسیار خوبی شامل رادار نقطه کور BSD، هشدار خروج از پارک RCTA، هشدار خروج از لاین LDW، هشدار تغییر لاین LCA، جلوگیری خروج از لاین LDP، رادار حرکت بین خطوط ELK، کروزکنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت تعیین فاصله با خودرو جلوئی ACC، رادار کمکی برای رانندگی در شرایط پرترافیک TJA، سامانه کروز یکپارچه ICA، سیستم هشدار برخورد از جلو FCW، سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد Intelligent Avoidance و ترمز خودکار اضطراری AEB برخوردار است. یعنی میتوان گفت این محصول مشابه تیگو ۸ پرو قابلیت رانندگی خودکار در سطح ۲.۵ را دارد.

از دیگر تجهیزات ایمنی ماشین هم می‌شود به کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای (جمعاً ۶ عدد)، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری نظیر ABS, EBD, BOS, TCS, EBA، نسل جدید سیستم کنترل پایداری BOSCH ESP 9/3 و کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری اشاره نمود. فکر میکنم ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد را از قلم انداختم.

معرفی فونیکس FX از نظر مشخصات فنی

معرفی فونیکس FX (OMODA 5)

خوب تا اینجای کار همه چیز عالی اما تقریباً قابل پیش‌بینی بود؛ درواقع ما چند سالی است به دیدن ماشین‌های خوش‌قیافه و پرآپشن چینی عادت کرده‌ایم و در این بخش (یعنی مشخصات فنی) است که عیار واقعی خودرو مشخص می‌گردد؛ زیر کاپوت میهمان امروزمان قلبی مشابه تیگو ۸ پرو قرار گرفته؛ یعنی همان پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو GDI که با ضربان ۵۵۰۰ دور بر دقیقه میتواند ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند و از دور موتور ۱۷۵۰ الی ۴۰۰۰ RPM، گشتاوری در حدود ۲۹۰ نیوتن‌متر را با سخاوتمندی تمام در اختیارمان قرار دهد.

در معرفی فونیکس FX خواهید دید که برتری‌های فنی زیادی نسبت به نسخه اکسلنت دارد. احتمالاً هماهنطور که می‌دانید پیشرانه مدل اکسلنت ۱.۵ لیتری است و چیزی در حدود ۴۱ اسب بخار قدرت و ۶۰ نیوتن‌متر گشتاور کمتر تولید می‌کند. ترکیب این موتور با گیربکس CVT و سیستم تعلیق عقب ساده‌تر تورشن‌بیم (Torsion Beam) باعث شده مدل اکسلنت در قیاس با پریمیوم شتاب، سواری و هندلینگ ضعیف‌تری داشته باشد؛ هرچند حتی آن مدل هم در برابر کراس‌اوورهای هم‌قیمت کمبود خاصی ندارد و مقابل رقبایش می‌آید.

در خصوص ایمنی ماشین هم خبرهای خوبی برایتان داریم. فونیکس FX موفق شده ۵ ستاره کامل موسسه Euro-NCAP را بدست آورد؛ افتخاری که اغلب نصیب یک خودرو چینی نمی‌شود و به غیر از چند استثناء مثل جیلی امگراند و ام جی ۶ (که تازه آنها هم فقط ۴ ستاره اروپایی سال ۲۰۱۱ را دارند) اکثریت به ستاره‌های CNCAP بسنده می‌کنند. حالا این محصول با امتیازات کامل اروپا آن هم در شرایط سخت‌گیرانه سال ۲۰۲۲، جای هیچ گونه حرف و سخنی باقی نگذاشته است.

لذت رانندگی فونیکس FX

مانیتور کابین راننده فونیکس fx

در ابتدا حرکت که شرایط خوب به نظر می‌رسد و گیربکس بدون وقفه‌های معمول در جعبه‌دنده‌های دوکلاچه نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. لگ توربو هم بسیار اندک است و به ندرت احساس می‌گردد. در دورهای پایین سکوت خوبی در کابین حکم‌فرماست، همچنین دید جلو و کناره‌ها به لطف طراحی مناسب و آینه‌های بزرگی که از بدنه بیرون زده‌اند عالی به نظر می‌رسد. البته برای دیدن پشت سر اصلاً روی شیشه باریک عقب حساب نکنید ولی نگران هم نباشید چون دوربین داینامیک و دوربین‌های ۳۶۰ درجه با دقت و کیفیت خوبی فضای پیرامون را پوشش داده‌اند. تازه کلی سنسور و رادار هم داریم که برای کمک آماده به خدمت هستند.

صندلی‌ها نیز دربرگیرندگی خوبی دارند و با فرم یکپارچه خود حس و حال اسپرتی را به سرنشینان منتقل می‌کنند. در خصوص کیفیت سواری نیز شرایط از آنچه گمان می‌کردم بهتر بود. اگر تجربه رانندگی با کراس‌اوورهای کامپکت اسپرت را داشته باشید حتماً میدانید که مقداری کوبش در این رده طبیعی است، اما چری موفق شده خشکی ذاتی این کلاس را به حداقل برساند و نتیجه اینکه سواری فونیکس FX به سدان‌های خانوادگی تقریباً نزدیک شده.

نتیجه گیری در معرفی فونیکس FX برای خانواده‌های کم‌جمعیت گزینه بسیار خوبی است. فونیکس FX نه فقط برای رانندگی معمولی به اصطلاح پیرمردی، بلکه برای جوانان دیوانه سرعت هم یک گزینه عالی به حساب می‌آید و با شتاب صفر تا صد در حدود ۸.۱ ثانیه که تازه با بنزین بهتر و فشار هوا در سطح دریا به زیر ۸ ثانیه خواهد رسید. لذت رانندگی نزدیک به یک خودرو اسپرت واقعی را برایتان شبیه‌سازی می‌کند.

البته هنوز نمی‌توانم لذت رانندگی که پشت فرمان آلفارومئو جولیتا تجربه کرده بودم را با این ماشین تکرار کنم، ولی باور کنید یا نه، شتابش تقریباً به همان خوبی است و این یعنی با یک کراس اسپرت واقعی طرف هستیم. فقط چند مشکل کوچک مثل عملکرد ضعیف تیپ‌ترونیک، نفوذ صدای موتور به داخل کابین در دورهای بالا و تاخیر در نشانگرهای دیجیتال کلاستر وجود دارد که با فشردن پدال گاز همگی آنها را هم به دست فراموشی خواهید سپرد.

نقاط ضعف در معرفی فونیکس FX

تنها مشکل اصلی این محصول حساسیت بالای موتور توربو GDI به کیفیت سوخت‌های وطنی است که با توجه به نایاب شدن بنزین سوپر میتواند برایتان دردسر ایجاد کند. پس اگر با تامین اکتان اصل و نگهداری دقیق‌تر از پیشرانه کنار بیائید، فونیکس FX یک ماشین همه فن حریف برایتان خواهد بود که با طراحی خوب، آپشن‌های عالی، پرفورمنس بالا و شتاب لذت‌بخش شما را به خودش علاقه‌مند می‌سازد؛ مگر اینکه خانواده پرجمعیتی داشته باشید که در این صورت می‌توانید به سراغ گزینه‌های جادارتر بازار بروید. راستی یادتان باشد که FX با ستاره‌های ایمنی اروپایی و پکیج ADAS حس امنیت کامل را نیز برایتان به ارمغان خواهد آورد.

قیمت فونیکس  FX

فونیکس FX پرو در بازار به رقیب مستقیمی برای لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ و جک کی ۷ کرمان موتور تبدیل خواهد شد و با قیمت ۱.۶ میلیاردی البته از تمامی آن ها گرانتر، مجهزتر و سریعتر است اما با توجه به طراحی ظاهری خاص این خودرو و حساسیت زیاد پیشرانه به بنزین معمولی، باید دید که میزان استقبال از این کراس اوور اسپرت و گران قیمت در بازار چقدر خواهد بود.

در مورد سرنوشت فونیکس اف ایکس معمولی نیز باید گفت که با توجه به شلوغی سگمنت کراس اوورهای ۱.۵ لیتری توربو، پیش‌بینی سرنوشت این مدل چندان ساده نیست اما برای افرادی که به دنبال بیشترین شتاب نیستند، قطعا نسخه معمولی نیز می‌تواند در مقابل خودرویی مانند دیگنیتی پرستیژ حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

سخن پایانی

همانطور که در مقدمه معرفی فونیکس FX اشاره کردیم این خودرو، خودرویی است که منتقدان ماشین چینی را به سکوت وادار کرده. قبول دارم، هنوز هم کاراکتر و اصالت یک ماشین آلمانی، روح خودرو ایتالیایی یا ارگونومی و کیفیت ژاپنی‌ها را ندارد، اما اگر از آخرین تجربه شما با ماشین‌ چینی مدت زیادی گذشته، قول میدهم این محصول شگفت‌زده‌تان کند. تازه اگر نگاهی به قیمت خودروهای ژاپنی و اروپایی موجود در بازار بیندازید راحت‌تر با نقطه ضعف‌های اندکش کنار خواهید آمد.

در زمان نگارش این متن یک تویوتا CHR مدل ۲۰۱۸ با موتور ضعیف‌تر، کابین کوچک‌تر و امکانات کمتر در بازار آزاد برچسب قیمتی بیش از دو برابر فونیکس FX پریمیوم (مدل ۱۴۰۲ یا به عبارتی ۲۰۲۳) دارد، اما نباید انتظار داشته باشید که از نظر دوام و کیفیت ساخت هم برتری با رقیب چینی باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x