اجتماعی

معرفی 6 روش برای جلوگیری از شپشک برنج

شپشک برنج از جمله معضلات خانم ها در نگهداری برنج برای مدت زمان طولانی است. ما در این مقاله روش هایی را معرفی می کنیم تا شما دچار شپشک برنج نشوید.

به گزارش تلنگر؛ شپشک برنج ممکن است برتای هر کسی اتفاق بیافتد. افرادی که برنج را با حجم زیاد خریداری و انبار می کنند. معمولا با این معضل مواجه هستند. اما نگران نباشید در این بخش روش های جلوگیری از شپشک برنج را برای شما خواهیم گفت.

شپشک برنج چیست؟

شپشک یا حشره‌ی برنج، همان حشره‌ی ریزی است که عموما به غلات و به خصوص برنج حمله کرده و سوراخ های ریزی را در آن ایجاد می کند. از آن جایی که هر یک از این شپشک ها روزی چهار تخم در مغز برنج یا هر غلات دیگری می گذارند، قدرت تکثیر چشمگیری دارند.

اندازه شپشک برنج، بین دو تا سه میلی متر می باشد و رنگ آن ها نیز قهوه ای مایل به سرخ تا سیاه است. طبق تحقیقات انجام شده طول عمر این حشرات چیزی حدود سی روز می باشد، شپشک ها بالغ که می شوند، خیلی سریع از جایی به جای دیگر پرواز می کنند و در تاریکی جذب نور خواهند شد.

روش های جلوگیری از شپشک برنج

توصیه می شود غلات و حبوبات را در ظروف محکم هوا در مکان های خنک و خشک نگهداری کنید. با این حال، با وجود تمام اقدامات احتیاطی، ممکن است متوجه شده باشید که حشرات و حشرات در آنها خزیده اند، و باعث می شود که شما بارها و بارها برنج را تمیز کرده و بشویید تا از شر آنها خلاص شوید. با ما همراه باشید تا روش های این کار را توضیح بدهیم.

استفاده از برگ بو

این یک روش موثر است. شما اگر در ابتدای خرید از برگ بو در برنج خود استفاده کنید. دیگر مشکلی برای برنج شما پیش نمی آید یا حداقل کم تر می شود. برگ بو را لا به لای برنج قرار بدهید تا تاثیر بهتری داشته باشد.

میخک از جمله روش های جلوگیری از شپشک برنج

آنها به راحتی در دسترس هستند و به مبارزه با حشرات کمک می کنند تا از آلودگی جلوگیری کنند. همچنین می توانید مقداری روغن میخک به ضدعفونی کننده اضافه کنید که برای تمیز کردن قفسه های کمد و فضای مخزن استفاده می شود.

سیر کشنده قوی حشرات

مقدار زیادی حبه سیر پوست کنده را در ظرف برنج بریزید و خوب مخلوط کنید. پس از خشک شدن حبه ها را عوض کنید. سیر با خاصیت و بوی تندی که دارد تاثیر بسیاری در پراکنده و کشته شدن حشرات دارد.

نور خورشید مناسب برای از بین بردن شپشک برنج

اگر مقدار زیادی برنج توسط سوسک مورد حمله قرار گرفته است ، فقط آن را در نور خورشید نگه دارید. اشکالات نور خورشید را دوست ندارند و به مکان های تاریک و مرطوب خزیده می شوند. این را به یک تمرین بهداشتی منظم تبدیل کنید.

استفاده از نعنا خشک برای از جلوگیری از شپشک برنج

شما اگر در خانه پودر نعنا یا نعنا خشک شده دارید. در مرحله اول خرید حتما ب آن اضافه کنید. در بین برنج این پودر را پخش کنید تا نتیجه آن را به خوبی مشاهده کنید.

فلفل تند و سیاه

استفاده از فلفل تند برای کشتن شپشک برنج بسیار کاربردی است. فلفل تند به دلیل ساختاری که دارد باعث آزار و اذیت شپشک ها می شود . به سرعت این حشرات را می کشد.

برگ نیم

درست مانند برگ بو، برگ نیم عطر قوی دارد و بر اشکالات تأثیر می گذارد، که توسط اشکالات مورد پسند قرار نمی گیرد. بنابراین، این یکی از روش های ساده برای دور نگه داشتن حشرات از برنج است. مقداری برگ نیم را بین برنج اضافه کنید و ببینید که چگونه حشرات از آنها فرار می کنند.

قرار دادن در یک مکان خنک و بدون رطوبت

فراموش نکنید. جایی که برنج خود را قرار می دهید بسیار مهم است. شما ابتدا باید گونی های برنج خود را دریک مکانی که هوکش دارد و هیچ رطوبتی در آن وجودندارد بگذارید. سپس مراحل بعدی را انجام دهید. زیرا رطوبت خود مستعد شپشک و کرم برای برنج است.

گذاشتن برنج در فریزر

قرار دادن برنج در فریزر از روش هاییست که به کمک آن می توان شپشک برنج را از بین برد. برای استفاده از این روش برنج را چهار روز در فریزر بگذارید و پس از چند روز آن را در بیاورید و بسته بندی کنید.

گوگرد کبریت

گوگرد کبریت ها نیز حشره برنج را فراری می دهد زیرا این حشرات از گوگرد متنفر هستند.

نمک پاشی برای از بین بردن شپشک برنج

نمک پاشی روشی دیگر برای از بین بردن شپشک ها و یا جلوگیری از آن است. شپشک ها از نمک متنفر هستند پس بهتر است ککه به مقدار مناسبی نمک پاشی کنید.

خطر استفاده از نمک پاشی

معمولا برای برنج های ایرانی بهتر است که از این روش استفاده نکنید. زیرا برنج های ایرانی به صورت طبیعی هستند و بافت نرم تری دارند و نمک باعث خورده شدن برنج می شود و به حالت پوسیدگی به برنج می دهد. بنابراین دقت کنید که به چه نوع برنجی نمک پاشی می کنید.

اگر برنج با حجم زیادی شپشک زد چی کار کنیم ؟

در این صورت شما باید برنج را از خانه خود خارج کنید. زیرا شپش به همه جا منقل می شود و دیگر کنترل نمی توان کرد. در این مرحله برنج را به حیاط خانه یا پشت بام می بریم. سپس بر روی یک پارچه یا سفره تمام برنج را پخش می کنیم و اجازه می دهیم نور خورشید شپشکها را بکشد.

شما یک روز اجازه دهید برنج جلوی نور خورشید باشد سپس چک کنید اگر شپشک ها مرده بودند آن ها را با الک کردن جدا کنید. سپس در یک جعبه پلاستکی پر کنید و تمام موادی را در بالا به آن اشاره کرده ایم را لابه لای برنج بریزد و سپس در جای خشک و نگهداری کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x