مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در پرتال ملی صدور مجوز
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: اکنون مجوز دفاتر جدید خدمات الکترونیک قضایی در پرتال ملی صدور مجوز صادر می شود و آزمون جدید کارآموزی در دی یا بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش تلنگر؛ محمد کاظمی فرد در چهارمین نشست مشترک نمایندگان دفاتر خدمات محاکم الکترونیکی، با توجه به توسعه کمی دفاتر خدمات محاکم الکترونیکی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی قبلی در نظر داشتیم تا این دفاتر را اضافه کنیم. حدود 600 دفتر به دفاتر خدمات دادگاه های الکترونیکی می رسد، اما به دلیل اینکه در حال حاضر در حال ارزیابی و تهیه گزارش نهایی انصراف ها و صلاحیت ها هستیم.
کاظمی فرد با اشاره به اعلام رتبه بندی دفاتر در سه ماه آینده گفت: یکی از موضوعات مهم در رتبه بندی دفاتر ارائه خدمات مددکاری صلح است. در دفتری که خدمات حافظ صلح و داوری ارائه میکند یا دفتری که خدمات جهادی یا سیار ارائه میکند و خدمات باکیفیت ارائه میشود، آن دفتر نمونه است و باید آن دفتر را با دفتری که هیچ یک از ویژگیهای ذکر شده را ندارد متفاوت دانست. در واقع الان سرویس دهی به همه دفاتر یکسان است. در حالی که برای بهترین دفاتر باید خدمات ویژه ای در نظر گرفته شود، به عنوان مثال ممکن است تخفیف در درصد پرداختی به مرکز لحاظ شود و دفتر دارای رتبه بالاتر به جای 9 درصد، درصد کمتری به مرکز پرداخت کند.
و ادامه داد: رتبه بندی دفاتر در سامانه تنظیم مقررات (نوبت الکترونیک) اعلام می شود و مردم از کیفیت خدمات ارائه شده در دفاتر مطلع می شوند. این اقدام (رتبه بندی سمت ها) توسط معاونت به سرعت پیگیری و اجرا می شود.
کاظمی فرد افزود: یکی از خدماتی که اخیراً به حوزه قضایی خدمات الکترونیک دادگستری اضافه شده است، مبحث مبایعه نامه الکترونیکی است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره ارائه خدمات سیار به خانواده شهدا گفت: خدمات سیار بسیار ارزشمند و بادوام بوده و جای تقدیر بالایی دارد و اگرچه تاثیری بر سهم مالی ادارات ندارد اما به اعتبار خدمات و جایگاه آنها در دولت کمک خواهد کرد
وی به فعالیت سامانه تاشیم (توزیع سهام سرمایه متوفیان) اشاره کرد و گفت: این مشکل حل نشدنی بود و سازمان بورس و اوراق بهادار با کارهای عظیمی که انجام دادند چندین بار به ما و دفاتر مراجعه کردند، وضعیت یک در حدود 25 درصد از یک جامعه چهار میلیونی تعیین تکلیف شده است و در صورت همکاری سازمان بورس و نهادهای وابسته، تا رفع این مشکل ملی به این رویه ادامه خواهیم داد.رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه بر آموزش کاربران تاکید کرد و افزود: با برگزاری دوره های آموزشی باید صلاحیت کارکنان بررسی شود و آموزش های جامعی برای آنها در نظر گرفته شود و همچنین تخلفات کاربران باید انجام شود. ثبت شود تا در صورت جابجایی بین دفاتر مدیران از مشکل آگاه شوند
وی به رفع اختلالات در سیستم خدمات رسانی طی دو سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با فعالیت جدید، اختلالات و قطعی ها به شدت کاهش یافته است و در یک ماه گذشته تنها یک مورد قطعی داشته ایم و بسیاری از موارد متناوب را به سرعت برطرف کرده ایم. قطعی ها
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد: مرکز خدمات الکترونیک دادگاه با ایجاد سازمان فناورانه و مستقل سازی تجهیزات خود، بسیاری از این مشکلات را برطرف کند. در واقع، داشتن یک ذهن تکنولوژیک در هسته، اختلال در سیستم را تا حد زیادی کاهش می دهد.
و ادامه داد: یکی از مواردی که مرکز باید به آن فکر کند کمبود کادر فنی در ادارات است. در مقطعی حضور قسمت فنی در دفاتر حذف شد و قرار شد تیم فناوری مرکز اقدامات را انجام دهد. در صورت عدم تحقق چنین مشکلی، لزوم اصلاح اساسنامه و استقرار کادر فنی در دفاتر مورد توجه قرار گیرد.
کاظمی فرد تصریح کرد: در زمینه فعالیت خدمات دادگاه الکترونیک باید اسکان جدیدی ایجاد شود که مدتی که در سال 1392 به عنوان خدمات دادگاه الکترونیکی تعیین شده بود به پایان رسیده است و در صورت برنامه ریزی و برنامه ریزی دفاتر جدید، مشکلات تا سیستم قضایی را حل کنیم، باید تعاریف جدیدی داشته باشیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: ماهیت دنیای فناوری تغییر است و از آنجایی که ویژگی دفاتر خدماتی الکترونیکی است بنابراین مقید به تغییر هستیم و اگر تغییر نکنیم ضعیف خواهیم شد.
انتهای مطلب