خانواده

ترفند های خوشمزه شدن چلو گوشت مجلسی + باقالی پلو

چلو گوشت مجلسی، از جمله غذاهای خوشمزه و لذیذی است که در سفره های ایرانی بسیار دیده می شود. شما برای تهیه این غذا نیازمند کمی دانش در زمینه آشپزی و تجربه هستید.

به گزارش تلنگر؛ چلو گوشت مجلسی فوق العاده پر طرفدار است. مخصوصا د ر بین قومیت هایی که علاقه زیادی به غذای گوشتی دارند. شما در هر جای ایران که باشید. شک نکنید، اطراف شما حتما چلو گوشت را دوست دارند و از این غذا استقبال می کنند.

معرفی و تاریخچه چلو گوشت مجلسی

درذ زمان شاه عباس صفوی یک سیاح اروپایی به ایران آمده استو گفته من در سفر خود بر سر سفره های ایرانی یک پلو به همراه گوشت گوسفندی دیده ام. همچنین سیاح دیگیر یدر دوره آقا محمد خان به ایران آمده است و این غذا را بسیار در سفره های مجلسی ایرانی مشاهده کرده است. با این‌حال اختراع خوراک مستقلی به نام چلوکباب را به ناصرالدین‌شاه هم نسبت می‌دهند.

نخستین چلوکبابی در تبریز و نزدیک مرز قفقاز تأسیس شده بود و براساس مطالبی که در کتاب «تاریخ قاجار» توسط محمدرضا معتمدالکتاب آمده‌است، به دستور شخص ناصرالدین‌شاه کباب‌های قفقازی به سیخ کشیده شده‌اند و به شکل امروزی تغییر کرده‌اند و پیش از کباب‌های به سیخ کشیده‌شده ایران، شیوه استفاده از کباب‌ها، شبیه کباب‌های قفقازی رایج بوده‌است.

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت مجلسی

 پیاز بزرگ ۱ عدد
 پیاز ریز ۳-۴ عدد
سیر  ۳ بوته
 گوشت  ۶۰۰-۸۰۰ گرم
 آب ۱ لیوان
روغن ۱ لیوان
زعفران دمکرده یک سوم لیوان
زردچوبه به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
برنج ۲ پیمانه
باقالی پوست کنده ۱ پیمانه
شوید خشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک و روغن به مقدار لازم
برگ کاهو برای ته دیگ به تعداد لازم
پیاز متوسط نگینی ۱ عدد
روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دمکرده ۲ قاشق غذاخوری
آب گوشت ۱ پیمانه
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی

مرحله اول: ایتدا باید پیازها را خلالی خورد کنید و پس از آن چند حبه سیر را به پیاز اضافه کنید و در ماهیتابه شروع به تفت دادن کنید. پس از آن نوبت به گوشت ها می رشد و آن را هم اضافه کنید. چند عدد پیاز کوچک به صورت درسته و چند بوته سیر را با پوست های زیری برای کاراملی کنار گوشت ها در قابلمه قرار بدهید.

مرحله دوم: اگر دوست ندارید قرار ندهید. مقداری زعفران آب کرده، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه، مقداری روغن و ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید و در قابلمه یا تابه را بگذارید، زمانی که آب آن جوش آمد زیر شعله را کم کنید و اجازه بدهید چندین ساعت با حرارت کم بپزد. دیگر لازم به اضافه کردن آب نیست. به دلیل اینکه خودش آب می اندازد و به خوبی می پزد.

طرز تهیه باقلی پلو مجلسی

مرحله اول: شما ابتدا باید باقالی را شسته و خورد کنید و در آب جوش بگذارید برای چند ساعت به خوبی بپزد و نرم شود تا بتوانید در برنج خود استفاده کنید.

مرحله دوم: پس از آنکه باقالی های شما پخت. برای برنجتان آب جوش بگذارید و بعد از جوشیدن آب برنج را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: بعد از ریختن برنج باقالی را هم ب آن اضافه کرده و اجزاه دهید تا برنج به خوبی بپزد. به اندازه و زمان برنج دقت کنید تا برنج خمیر نشودو. پس از آن نوبت آبکش کردن برنج است.

مرحله چهارم: در این مرحله برنج آبکش شده را باید بگذارید تا دم بکشید. ابتدا برگ کاهو را در کف قابلمه می چینیم و سپس برنتج را لایه به لایه به همراه شوید خشک شده در برنج می ریزیم و بعد اجازه می دهیم تا برنج ما دم بکشد.

ترفند های خوشمزه شدن چلو گوشت مجلسی

تهیه سس پیاز و گوجه برا یخوشمزه تر شدن چلوگشت. شما ابتدا پیاز را خلالی خوورد می کنید و پس از آن رب گوجه اضافه می کنید. شما این کار را بهتر است تا یک ساعت آخر پخت گوشت انجام داده و به چلو گوشت خود اضافه کنید.

گرفتن رفتن بوی زهم گوشت، برای لذیذ شدن چلوگوشت و گرفتن بوی زهم گوشت، از سیر به همراه برگ بو و دارچین استفاده نمایید، شما می توانید به جای انداختن چند حبه سیر درسته یک حبه سیر را رنده کنید و با پیاز تفت دهید. از افزودن سیر نترسید چوب دارچین و زعفران جلوی بوی سیر را میگیرند.

فلفل دلمه را فراموش نکنید. شما اگر کمی فلفل دلمه به این خورشت اضافه کنید. مطمئن باشد طعم خوبی به خورشت شما خواهد داد و بوی زهم گوشت را می گیرد.

استفاده درست از ادویه، ادویه ها بسیار موثر هستند در طعم و عطر چلو گوشت. پس ادویبه را به درستی و تازگی استفاده کنید. از ادویه گوشت مخصوص استفاده کنید. همچنین پول بیبر را فراموش نکنید که این ادویه طعم جاودیی به غذای شما می دهد.

استفاده از خلال های بادام و پسته در کنار چلو گوشت. این کاملا سلیقه ای است و شما می توانید استفاده نکنید اما اگر این ترکیب را دوست دارید می توانید برای این غذا انتخاب کنید.

آب کردن زعفران به همراه یخ، شما اگر زعفران در بکوبید و پس از آن در ظرفی کوچک بریزیر و یک تکه یخ کوچک به آن اضافه کنید. رنگ زعفران به خوبی در می آید. همچنین در این روش بوی زعفران از بین نمی رود. چرا که بوی زعفران از طریق دم کردن تا حدودی کمم می شود. اما این روش بسیار خوب و موثر است.

همچنین فرامنوش نکنید که گوشت تازه نیز نقش اصلی را در این غذا بازی می کند و شما باشد گوشت خوب و مرغوبی را تهیه و کنید.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x