تولید و تجارت

آیا گرانی میوه در شب عید کنترل خواهد شد؟

پیش بینی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران برای قیمت میوه شب عید به شرح زیر است.

به گزارش تلنگر؛ قیمت میوه همواره محل اختلاف خریدار و فروشنده و کشاورز بوده است. برخی مدعی‌اند که میوه از کشاورزان با قیمت بسیار اندک خریداری می‌شود و واسطه گران منجر به افزایش قیمت آن در بازار می‌شوند. اما برخی نیز معتقدند که میوه ساختار خاص خود را دارد و گرانی آن به واسطه میوه‌های امانتی در میادین است.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران، درباره ادعا فاصله زیاد قیمت میوه خریداری شده از کشاورز با قیمت بازار گفت: میوه مستقیم از کشاورز خریداری نمی‌شود و این تصور غلط است که از کشاورز میوه را با قیمت پایین می‌خرند. بار به صورت امانت به میادین مرکزی می‌آید؛ بخشی از آن هم توسط واسطه خریداری می‌شود و باز هم به نقاط مختلف از جمله میادین می‌رود.

کارگر همچنین افزود: باید از اتحادیه بارفروش‌ها سؤال کرد که چرا وقتی بار امانت به میادین می‌آید؛ چند برابر قیمت خریداری شده فروخته می‌شود. اگر گران فروشی هم وجود دارد به نظر من از مبدا و عمده فروشی است. بارفروش، بارخریداری را نمی‌فروشد. بار از مبدا به صورت امانت پیش بارفروش می‌آید و پس از فروش با کشاورز حساب می‌کند. بخش دیگر هم توسط یک عده واسطه‌گر از کشاورز خریداری می‌شود و در بازار توزیع می‌شود.

وی در ادامه درباره قیمت میوه داخلی و خارجی بیان کرد: اگر ما بخواهیم میوه را با دیگر کالا‌ها مقایسه کنیم؛ در برخی میوه‌ها گرانی هست. البته تفکر مردم هم متفاوت است؛ برخی میوه خارجی می‌خرند و می‌گویند میوه گران است.

میوه‌های داخلی ما گران نیست و در بخش میوه گاهی اوقات به خاطر بی ثبات بودن بستر کار، مصرف‌کننده و تولیدکننده متضرر می‌شود. مثلاً اگر به قیمت گوجه توجه کنید؛ دو ماه پیش طی دو هفته قیمت‌اش بالا رفت اما پس از گذشت آن فصل دو هفته‌ای، قیمت پایین آمد. تره بار امتیاز بزرگی که دارد، اگر در یک مقطع کالایی گران می‌شود، بعد از آن فصل به ثبات خود برمی گردد. ما الان میوه ایرانی گران در بازار نداریم. میوه‌ها امسال قیمت متوسط داشت.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران، درباره بازار شب عید اظهار داشت: بازار شب عید امسال خیلی گرانی تجربه نمی‌کند. از نظر مصرف‌کننده بازار خوب خواهد بود. بازار شب عید را همواره رصد و پیش‌بینی می‌کنیم. دپو کردن بار توسط بخش خصوصی هر ساله انجام می‌شود؛ امسال یک تفاوت وجود دارد چون ماه مبارک رمضان هم با عید تداخل پیدا کرده و به نظر من تقاضا کمتر از عرضه خواهد بود.

کارگر درباره میوه‌های خارجی موجود در بازار گفت: تکنولوژی به شکلی است که ما به سرعت آن نمی‌رسیم. الان بحث میوه هم مثل تکنولوژی است.

میوه‌های خارجی با اسامی عجیب آنقدر وارد می‌شود که اسم آن در حافظه ما هم باقی نمی‌ماند. من برخی میوه فروشی‌ها را می‌بینم که تنوع میوه‌های خارجی‌شان از میوه‌های ایرانی بیشتر است. این میوه‌ها به صورت قانونی وارد نمی‌شود و قاچاق است. موز، انبه، نارگیل و آناناس میوه‌های وارداتی قانونی هستند و دیگر میوه‌ها غیرقانونی‌اند. البته از نظر من اشکالی ندارد میوه‌ای که ایران نیست وارد شود اما قانون‌گذار فعلا گفته است که وارد نشود. چون اصل وجود این میوه‌ها زیر سؤال است، قیمت و نظارتی ندارند و به اختیار خریدار است. در چند سال اخیر واردات این میوه‌ها کاهش یافت؛ اما عده خاصی به دنبال میوه‌های خاص می‌گردند.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x