خانواده

صبحانه شهرهای مختلف ایران به تفکیک / کدام شهر صبحانه لذیذتری دارد؟

صبحانه از جمله وعده های غذایی است که اکثریت تصور می‌کنند تنوع کمی در آن وجود دارد. اما شما می‌توانید در این مقاله همراه ما باشید تا با معرفی صبحانه شهرهای مختلف ایران بتوانید از این غذاهای خوشمزه لذت ببرید.

به گزارش تلنگر؛ صبحانه شهرهای مختلف ایران مانند جاذبه‌های تفریحی تاریخی طبیعی و گردشگری آن خاص و منحصربه‎فرد هستند. همانطور که می‌دانید صبحانه مهم‌ترین وعده در طول روز به حساب می‌آید که باید مقوی بوده و ارزش غذایی بالایی داشته باشد. ضمن اینکه خوشرنگ و خوشمزه باشد و شما را متقاعد کند تا پس از بیدار شدن آن را تهیه و میل کنید.  البته تفاوتی نمی‌کند که شما در کدام شهر زندگی می‌کنید در هر حال اگر ساکن کشور ایران باشید صبحانه و دیار خود را نسبت به دیگر نقاط جذاب‌تر و لذیذتر می‌دانید حالا ما در این مطلب با شما هستیم تا صبحانه‌های متفاوت ایران را با هم تست کنیم.

فهرست مطلب

معرفی صبحانه های شهر های ایران

صبحانه های شهر های ایران متنوع و وسوسه کننده هستند. شاید ندانید که در ایران هم بر اساس جغرافیا و آب و هوا در نقاط مختلف کشور، صبحانه‌ ها متفاوت هستند. همینطور بر اساس مواد اولیه‌ای که وجود دارد شما می ‌توانید در شمال کشور صبحانه ‌هایی را نوش جان کنید که  در جنوب کشور مانند آن ها تهیه نمی شود. همانطور که صبحانه‌ های جنوب کشور را نمی ‌توانید در غرب یا شرق کشور نوش جان کنید. در ادامه با ما باشید تا صبحانه‌ های مختلف شهر های ایران را با هم تست کنیم.

 صبحانه های شهرهای شمالی ایران

خطه شمال کشور در بیشتر اوقات سال پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی است. به همین دلیل صبحانه های رنگارنگ و متنوعی دارد.  شما در هتل‌ ها، مسافرخانه ‌ها و خانه ‌های بوم گردی شمال کشور می‌ توانید طعم واقعی غذا های این منطقه خصوصاً در وعده صبحانه را بچشید.

 صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ گیلان صبحانه پنیر برشته

گیلان و رشت، صبحانه محلی دارند که شهرت بسیاری دارد، همچنین تنوع بسیار زیادی داشته و طرفداران بیشماری دارد. از پنیر برشته در گیلان و رشت غافل نشوید و حتماً ترکیب به شدت خوشمزه پنیر برشته که از غذا های محلی و سنتی این منطقه به حساب می‌ آید را امتحان کنید. این غذا را به نام خوشمزه‌ ترین صبحانه محلی در گیلان می ‌شناسند. پنیر برشته از ترکیب کره، پنیر، تخم مرغ و شوید تازه یا خشک شده تهیه می‌ شود. جالب است که بدانید این غذا به قدری محبوب است که حتی در وعده نهار در کنار پلو هم سرو می‌ شود.

همچنین غذای لوبیا کباب در گیلان یکی دیگر از خوشمزه‌ های این منطقه به حساب می‌ آید که در کنار شاپوری آن را برای وعده صبحانه تهیه می‌ کنند. لوبیا کباب از ترکیب لوبیای پخته شده و کباب چنجه تهیه می‌ شود و غذای شاپوری ترکیب لوبیا با املت و نیمرو است. جالب است که بدانید در گذشته فردی به نام شاپور در شهر لاهیجان یک قهوه خانه داشت که لوبیا های اضافه در وعده صبحانه را به همراه نیمرو یا املت برای مشتریان سرو می‌ کرد. در همین زمان بود که این غذا بسیار شهرت پیدا کرد و امروزه یکی از پرطرفدار ترین و خوشمزه ‌ترین صبحانه ‌هایی است که در خطه شمال کشور خصوصاً گیلان و رشت سرو می‌ شود.

در ادامه بد نیست بدانید که در شمال کشور یک غذای جذاب دیگر با نام کنالکی هم سرو می‌ شود که از سبزی خرد شده در ترکیب با پنیر آن را تهیه می‌ کنند. سپس این ترکیب وسوسه کننده را درون خمیر نان قرار داده و آن را درون تنور می‌ گذارند.  ضمناً فراموش نکنید که نان‌ های سنتی این منطقه با نام کولاس را هم تهیه و نوش جان کنید.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ ترکمن صحرانان سنتی پیشمه

در ادامه سیر و سفر و شکم گردی در خطه شمال کشور حالا به ترکمن صحرا می‌ رویم. مردم ترکمن صحرا با نان‌ های سنتی خود گوی سبقت را از دیگر ساکنان شمال کشور گرفته‌اند. نان سنتی پیشمه که یک نان روغنی به حساب می‌ آید شباهت زیادی به گوش فیل و بامیه داشته و به همین دلیل آن را در وعده صبحانه و همینطور عصرانه تهیه می‌ کنند. همچنین بور ک هم در این منطقه طرفداران بیشماری دارد. این غذا را از ترکیب اسفناج و پنیر یا گوشت تهیه می‌ کنند که معمولاً در وعده صبحانه سرو می‌ شود. و در نهایت قاتلمه هم در کنار چورک که هر دو نان ‌هایی سنتی شبیه به نان تافتون و نان فطیر هستند در این ناحیه شهرت فراوانی دارند.

صبحانه های شهر های ایران در شمال غرب کشور

شمال غرب کشور به دلیل آب و هوای خاص و زمستان ‌های سختی که دارد غذا هایی بسیار مقوی برای صبحانه تدارک می ‌بیند. صبحانه در این قسمت از کشور نقش گرم کننده بدن را دارد و انرژی بسیار زیادی را به بدن شما وارد می‌ کند.

صبحانه های هیجان انگیز اردبیل

در سفر به شمال غرب کشور و تست کردن صبحانه‌ های شمال غرب ایران اول از همه به اردبیل می ‌رویم. اردبیل با سرعین برای صبحانه شما را به خامه، عسل و سر شیر دعوت می‌ کند. مردم اردبیل به سرشیر قیماق هم می‌ گویند و شما به راحتی می‌ توانید آن را در بیشتر مغازه‌ ها مشاهده و تهیه کنید. همچنین قیساوا یکی از صبحانه‌ های لذیذ سنتی و گرم اردبیل است که آن را در روز های سرد زمستان تهیه می ‌کنند. ناگفته نماند که قیساوا در دیگر شهر های آذری زبان هم تهیه می‌ شود و یک صبحانه محلی است. این صبحانه را از گردو، خرما و تخم مرغ تهیه می کنند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ ارومیهصبحانه شهرهای مختلف ایران؛ ارومیه

با گذر از اردبیل به ارومیه می ‌رسیم. در ارومیه هم صبحانه گوزلمه یکی از صبحانه ‌های محلی و پرطرفدار به حساب می‌ آید. معنی گوزلمه یعنی منتظر نشو و این معنی به سریع آماده شدن و تهیه آسان این غذا اشاره می‌ کند. گوزلمه را از ترکیب ماست، تخم مرغ سرخ شده و سیر تهیه می‌ کنند. اگر مدت اقامت شما در ارومیه زیاد شد توصیه می‌ کنیم که حتماً یاقلی چورک و سومون را هم برای صبحانه امتحان کنید.

معروف ترین صبحانه های تبریز

بعد از اردبیل به تبریز می ‌رسیم. صبحانه در تبریز اهمیت بسیار زیادی دارد و مردم روز خود را برای وعده صبحانه با خوردن عسل، سرشیر یا یک لیوان شیر گرم شروع می‌ کنند. در ادامه یکی از غذا های بسیار پر طرفدار و جذاب تبریز دویماج است که صبحانه‌ای محلی و سنتی حساب می‌ آید و از ترکیب نان لواش خشک شده، گردو، پیازچه، سبزی خوردن، خیار، خامه، پنیر و دوغ تهیه می ‌شود.

صبحانه های شهر های غربی کشور

تصور اینکه در میان کوه‌ های غربی ایران یا با منظره‌ای از دشت‌ های سرسبز و پر از گل صبحانه‌ای لذیذ را نوش جان کنید، وسوسه کننده است. غرب ایران هم صبحانه‌ های متفاوت و جذاب خود را دارد. غذا هایی که مانند آن را نه در هیچ نقطه از ایران و نه در هیچ نقطه از جهان نمی ‌توانید نوش جان کنید. با هم سفری خوشمزه به غرب کشور خواهیم داشت.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ همدان

در سفر خود برای تست کردن صبحانه‌ های شهر های ایران اول از همه به همدان می‌ رویم. در این شهر برای صبحانه با نان کماج، نان گرده و نان روغنی از شما پذیرایی می ‌کنند. نان‌ های همدان هر کدام طعم‌ های ویژه و خاص خود را دارند. برای مثال نان گرده که یکی از نان‌ های بسیار خوشمزه این شهر است را معمولاً با سرشیر و عسل در وعده صبحانه نوش جان می‌ کنند.

 صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ کردستاننان کلانه کردستان

در ادامه به کردستان می‌ رویم. در این شهر هم نان‌ های جذابی را برای صبحانه تهیه می‌ کنند که از آرد، روغن و سبزی پخته تهیه می‌ شود. معمولاً این نان‌ ها را با دوغ نوش جان می ‌کنند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ کرمانشاه

نوبتی هم باشد نوبت کرمانشاه است. یکی از صبحانه‌ های وسوسه کننده این شهر آش اوس علی یا آش اوسی نام دارد. آشی که شما در وعده صبح می‌ توانید آن را در بیشتر مغازه‌ های آش فروشی این شهر پیدا کنید. همچنین یکی دیگر از غذا های این شهر برای صبحانه بژی نام دارد. بژی نوعی شیرینی است و از شیر، شکر، روغن، آرد و رازیانه تهیه می ‌شود.

صبحانه های شهر های شرقی کشورصبحانه های هیجان انگیز

در مناطق شرقی ایران صبحانه هایی بسیار مفصل‌ تر از سایر نقاط کشور تهیه می‌ شود. مشهد و سیستان و بلوچستان، کرمان، گناباد و زابل شهر هایی هستند که با صبحانه ‌های لذیذ و جذاب خود عقل و هوش شما را خواهند برد.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ مشهد

در شهر مشهد برای صبحانه شله مشهدی سرو می‌ کنند. این آش بسیار مقوی است و البته در شهر های دیگر هم سرو می‌ شود. اما شعله سنتی مشهدی را فقط می ‌توانید در مشهد نوش جان کنید.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ کرمان

همچنین در شهر کرمان بزقرمه یکی از صبحانه‌ های رایج و دوست داشتنی محسوب می ‌شود. اهالی استان کرمان برای وعده صبحانه تخم مرغ نیمرو را در کنار قرمه سرو می ‌کنند. بر همین اساس غذای قرمه نیمرو از ترکیب نیمرو و گوشت گوسفندی تهیه می‌ شود که در تمام قهوه خانه ‌های کرمان می‌ توانید آن را سفارش بدهید.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ گناباد

در شهر گناباد هم با صبحانه ای سنتی روبرو هستید که آن را در خراسان رضوی هم تهیه می ‌کنند. توگی نوعی سوپ غلیظ محسوب می‌ شود که با روش‌ های مختلف تهیه شده و بسیار قدیمی است. همچنین یک نوع توگی دیگر با نام توگی شیر را هم از ترکیب مغز ران، پیاز داغ و شیر تهیه می‌ کنند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ چابهار

در چابهار صبحانه سنتی شیر چای یا دود پتی نام دارد که یک صبحانه گرم و سنتی سیستان و بلوچستان است. شیر چای از ترکیب چای و شیر، آماده شده و آن را با نان روغنی پراتا سرو می‌ کنند. این نوشیدنی مانند چای ماسالا ادویه زیادی دارد و بسیار خوشبو است.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ زابل

اما در شهر زابل با یک صبحانه متفاوت و خوشمزه ‌تر از شما پذیرایی خواهد شد. کشک زرد صبحانه خاص و متفاوتی است که از ترکیب سیر، پیاز، بلغور گندم، نعنا و کشک زرد تهیه می ‌شود و طرفداران بی شماری دارد.

صبحانه های شهر های ایران در جنوب کشورصبحانه مردم جنوب ایران

تنوع صبحانه ‌های شهر های ایران در جنوب کشور هم مانند شمال کشور بسیار بالا است. غذا های محلی که با دستور پخت‌ های متنوع و جذابی که دارند از لذیذ ترین صبحانه‌ ها به حساب می‌ آیند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ اهواز

در سیر و سفرمان ما بین غذا های جنوب کشور اول به اهواز می‌ رویم. اولین غذا پهتیه یا بحتیه است که دوستداران خسته دل خود را دارد. این غذا همان شیر برنج است که آن را با مربا سرو می‌ کنند. همینطور نان توموشی که یک نان سنتی اهوازی است و در سرو صبحانه نقشی اساسی دارد.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ شوشتر

در شوشتر آش شوشتری شهرت فراوانی دارد که آن را آش غلقغل یا قلقل شوشتری هم می ‌نامند. آشی بسیار مقوی و ترکیب شده با حبوباتی مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، نخود، لوبیا قرمز، گوشت، برنج، پیاز و گندم که در وعده صبحانه بدن شما را گرم و آماده برای یک روز تازه خواهد کرد.

همینطور می دانیم که در جنوب کشور به دلیل وجود درخت نخل، خرما هم به وفور یافت می ‌شود که از آن برای تهیه کلوچه استفاده می ‌کنند. کلوچه ‌های جنوب کشور را هم در وعده صبحانه و هم به عنوان عصرانه در کنار چای سرو می‌ کنند. ضمن اینکه در مجالس عروسی هم این کلوچه‌ ها را تهیه و برای پذیرایی آماده می کنند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ آبادان

آبادان هم صبحانه‌ های جذاب خود را دارد. خصوصاً در فصل سرد زمستان اهالی شهر برای وعده صبحانه آشی لذیذ را تهیه می‌ کنند به نام آش خوزستانی که آن را با عصاره قلم یا گوشت می ‌پزند. این آش، آش محلی خوزستان است.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ اندیمشک و دزفول

در ادامه سری به اندیمشک و دزفول می ‌زنیم که مملو از بهترین و با کیفیت‌ترین لبنیات هستند. به همین دلیل سرشیر و شیر برنج را در وعده صبحانه این ۲ شهر زیاد مشاهده خواهید کرد.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ بندرعباس

در بندرعباس بلالیت مشهور است. این غذا رشته‌ هایی بلند درست شبیه به ماکارونی است که آن ها را در روغن سرخ خواهند کرد. سپس رشته های سرخ شده را درون مواد شیرین کننده می ریزند که با زعفران ترکیب شده است. بعد از طعم‌ دار شدن رشته‌ ها هم آن ها را سرو می‌ کنند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ قشم

اجازه بدهید که سری هم به جزیره قشم بزنیم و نان تموشی و سنتی استان هرمزگان را با هم برای صبحانه امتحان کنیم. بالته شبیه این نان در اهواز هم دیده می ‌شود. نکته مهم اینکه که نان تموشی قشم شورمزه است که آن را با چای شیرین سرو می‌ کنند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ بوشهر

در بوشهر از لذیذ ترین صبحانه ‌ها آش بوشهری است که آن را با ترخون، تره، شوید، برنج، لوبیا قرمز و ادویه تهیه می‌ کنند. این صبحانه هرچه مزه تندتری داشته باشد طرفداران آن بیشتر است. پاکورا هم یکی دیگر از صبحانه‌ های لذیذی است که اصالتا متعلق به هندوستان بوده و در اهواز آن را پاکوره می‌نامند. تفاوت این دو نوع غذا در اهواز و بوشهر این است که پاکورا در بوشهر برای صبحانه سرو می‌ شود.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ شیراز

اگر در سفر خود به خطه جنوب کشور به شیراز سر زدید، فراموش نکنید که برای وعده صبحانه آش سبزی شیراز را امتحان کنید. این آش را با حبوباتی مانند نخود، عدس و لوبیا، برنج، گوشت و سبزیجاتی مانند تره، ترخون، جعفری و ریحان تهیه می ‌کنند و طعم خاص و جذابی دارد. قول می ‌دهیم که با یک بار تست کردن این آش عاشق طعم آن بشوید.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ کازرون

حالا از شیراز به یکی دیگر از شهرستان ‌های استان فارس یعنی کازرون می‌ رویم. کازرونی ‌ها یک صبحانه سنتی به نام گبوله دارند که از ترکیب شکر، آرد گندم، گل بابونه، روغن و زردچوبه تهیه می ‌شود. مقوی است و در وعده صبحانه انرژی زیادی به بدن شما خواهد بخشید.

صبحانه استان‌های مرکز کشور

شهر های مرکزی ایران کویری و گرم هستند و البته زمستان هایی سرد و استخوان سوز دارند. به همین دلیل صبحانه ‌هایی که برای شما در این مناطق سرو می شوند باید به گونه‌ای باشند که بدن شما را در تابستان خنک کرده و در مقابل گرما مقاوم کند. ضمن اینکه از سرمای زمستان هم در امان نگهدارند.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ سمنان

در سفرمان به مناطق مرکزی و تست کردن صبحانه‌ های شهر های ایران در این جغرافیا  اول از همه به استان سمنان می ‌رویم و شما را در این شهر به آبگوشت خربزه دعوت می‌ کنیم. آبگوشت خربزه یا همان کالک قلیه از صبحانه‌ های بسیار محلی و سنتی در روستای لاسجرد و همینطور سمنان به حساب می‌ آید. این صبحانه را معمولاً به شکل سرد تهیه و آماده می‌ کنند و به صورت گرم هم قابل سرو کردن است. این آبگوشت از ترکیب خربزه، گوشت، پیاز و نخود تهیه می‌ شود و غذایی بسیار مقوی به حساب می ‌آید.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ اصفهانحلیم اصفهان

اجازه بدهید در ادامه سفرمان سری هم به شهر اصفهان بزنیم. در اصفهان مردم روز خود را با حلیم و عدسی آغاز می‌ کنند. تفاوت صبحانه سنتی شهر اصفهان با دیگر شهر ها این است که عدسی را بعد از پختن چرخ کرده و در زمان سرو کردن هم بر روی آن حلیم ریخته می‌ شود.

صبحانه شهرهای مختلف ایران؛ یزدصبحانه آش ماش

در شهر یزد برای صبحانه آش ماش تهیه می‌ کنند که مخلفات آن سبک است. ضمن اینکه طبخ آن به زمان زیادی احتیاج ندارد و به سرعت می ‌توانید آن را آماده و نوش جان کنید. این آش در زمستان‌ های سرد و طاقت فرسای یزد صبحانه‌ای به شدت مقوی و گرم کننده به حساب می‌ آید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x