خانواده

طرز تهیه خیارشور ترد خانگی/ روش جلوگیری از کپک زدن آن

طرز تهیه خیارشور ترد در خانه کار بسیار ساده‌ای است اما نکات ریزی وجود دارد که باعث می‌شود که خیارها چروک شوند یا کپک بزنند. ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم تا این اتفاقات برای شما نیافتد. با سایت تلنگر همراه باشید.

به گزارش تلنگر؛ خیارشو از چاشنی‌های کنار غذا به حساب می‌آید که چه کنار غذای فست فود که چه کنار غذاهای ایرانی ترکیب و مزه خاصی را به غذای شما می‌دهد. اما طرز تهیه خیارشور ترد در منزل با خیارسور کارخانه‌ای متفاوت است. تهیه خیارشور درخانه لذت دیگری دارد. در این مقاله ما آموزش کامل تهیه خیارشور خونگی و فوت‌وفن‌های خراب نشدن شیشه خیارشور را به شما آموزش خواهیم داد.

خیارشور یکی از انواع چاشنی های پر مصرف و خوشمزه ایرانی است که در صنایع غذایی مختلف هم کاربرد بسیاری دارد. امروزه از خیارشور در کنار انواع غذاهای سنتی و فست فودی استفاده می شود و یکی از پر طرفدارترین چاشنی ها در رستوران ها و فست فودها محسوب می‌شود.

شوری و ترشی از گذشته تا کنون مورد مصرف و در ذائقه مردم بوده است. در گذشته برای آن که بتوانند سبزیجات مورد استفاده در خیارشور را در طول سال داشته باشند، آن را خشک کرده نگهداری می‌کردند.

مواد مورد نیاز برای طرز تهیه خیارشور ترد

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط خیار شور

خیار قلمی ریز ۱ کیلوگرم
سرکه سفید ۱ لیوان
فلفل تند ۳ عدد
سیر ۵ عدد
آب ۲ لیوان
ترخون ۱۰۰ گرم
شوید ۱۰۰ گرم
زاج سفید اندازه دو حبه قند
تخم گشنیز ¼ قاشق چایخوری
نمک نصف لیوان

طرز تهیه خیارشور ترد

مرحله اول

شستن خیارها برای خیارشور

برای طرز تهیه خیارشور ترد در خانه نخست باید قسمت های اضافی خیارها را بکنیم. بسیار توجه کنید که به هیچ عنوان نباید به پوست خیارها آسیب وارد شود. سپس خیاره ارا به همراه شوید و ترخون می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان برود.

مرحله دوم

پس از اینکه آب اضافی خیار و سبزیجات رفت آنها را برای اطمینان با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. توجه داشته باشید مواد خیارشور هم باید مانند ترشیجات کاملا خشک باشد و رطوبت نداشته باشند زیرا باعث کپک زدن سریع خیارشور می شوند.

مرحله سوم

به همین دلیل حتما خیارها و سبزیجات را با دقت خشک کنید تا خیارشور بهتری داشته باشید. در این مرحله یک قابلمه مناسب را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و ۲ لیوان آب به همراه نمک و سرکه داخلش بریزید.

مرحله چهارم

در این مرحله اجازه می دهیم آب جوش بیاید و نمک به طور کامل در آب حل شود سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا مخلوط آب و سرکه خنک شود. حالا سیرها را پوست گرفته و پس از شستشو کنار می گذاریم تا خشک شوند.

مرحله پنجم

شستن خیارها برای خیارشور

در مرحله پنج نوبت می‌رسد بهانتخاب شیشه برای اصطلاحاً خیارشو انداختن یک ظرف شیشه ای مناسب برای خیارشور انتخاب می‌کنیم. سپس خیارها را به ترتیب داخل ظرف بچینید. بین خیارها باید از سیر، ترخون، شوید، تخم گشنیز و فلفل تند قرمز یا فلفل سبز استفاده می کنیم.

مرحله ششم

پس از اینکه تمام مواد را داخل شیشه ریختیم یک تکه زاج سفید درون شیشه قرار می دهیم ( زاج سفید باعث ترد شدن خیارشور ها می شود) در ادامه مخلوط سرکه، آب و نمک را به شیشه اضافه می کنیم تا جایی که به طور کامل روی خیارها را بگیرد.

مرحله هفتم

در این مرحله یک پلاستیک فریزر را باز می کنیم و روی درب شیشه قرار می دهیم سپس درب شیشه را می بندیم تا هیچ گونه هوایی وارد شیشه نشود. شیشه را در جای خشک و خنک دور از نور خورشید قرار می‌دهیم؛ پس از یک هفته خیارشور آماده مصرف می شود.

نکات و فوت و فن طرز تهیه خیارشور ترد خانگی

تهیه خیارشور در بطری یا ظرف های دیگر تفاوتی ندارد، فقط باید برای تهیه خیار شور داخل بطری از خیار های ریز و قلمی استفاده کنید. مانند دیگر ظرف ها مواد خیار شور را داخل بطری بریزید و در آخر مخلوط آب و نمک را با یک قیف به بطری اضافه کنید.

طرز تهیه خیارشور ترد یک روزه

برای تهیه خیارشور یک روزه، زمانی که مخلوط آب و سرکه به نقطه جوش رسید، خیارها را داخل قابلمه می ریزیم و چند دقیقه صبر می کنیم تا مخلوط آب نمک و سرکه به خورد خیارها بروند، سپس خیار شور آماده است. البته باید مراقب باشیم تا خیارها خیلی نرم نشوند.

جلوگیری از کپک زدن خیارشور

طرز تهیه خیار شور خانگی

برای اینکه جلوی کپک زدن خیارشورها را بگیریم پس از اینکه خیارشورها را اماده کردیمف یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه شیشه های خیارشور را به صورت برعکس درون قابلمه قرار می دهیم.

در نهایت اجازه می دهیم شیشه های خیارشور به مدت ۳۰ دقیقه به همین صورت بجوشند تا هوای درون شیشه های به طور کامل تخلیه شود. پس از گذشت این زمان شیشه ها را از آب خارج کرده و خشک می کنیم ، سپس روی یک دستمال تمیز به صورت برعکس قرار می دهیم.

شیشه هایی که نشتی دارند باید زودتر مصرف کنید، چون خیارشور موجود در این شیشه ها به دلیل ورود و خروج هوا کپک می زند. اما شیشه هایی که به خوبی پلمپ شده اند را می توانیم مدت طولانی در کابینت یا یخچال نگهداری کنیم.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x