شهرنشینی

ملک وقفی ۱۵۰ هکتاری به عروس حاج آقا تقدیم شد؟

به گزارش تلنگر؛ وحید اشتری در مطلبی که در فضای مجازی منتشر کرده بود مدعی شده بود ملکی ارزشمند به مساحت ۱۵۰ هکتار مشتمل بر یک گاوداری هزار راسی به خانم مونا چایچیان عروس حاج آقای خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور با ارزشی بسیار کمتر از نرخ واقعی واگذار گردیده است.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتشار موضوع در فضای مجازی توسط آقای اشتری از سر بی‌انصافی و ناآگاهی ایشان است، اظهار داشت: از همین جا اعلام آمادگی می‌کنم که قابلیت این وجود دارد که در یک برنامه زنده گام به گام پیش ببریم و پاسخ بدهیم که ببینیم حرف کی حق است و کی ناحق حرف زده است.

وی اضافه کرد: در استان قزوین تمامی موقوفات زراعی در دوران پهلوی در قانون اصلاحات ارضی از وقفیت خارج شده و بعد از انقلاب اسلامی با فتوای حضرت امام (ره) و قانون ابطال موقوفات به وقفیت برگشت، یعنی عرصه به وقف برگشت، ولی حقوق متعلق به کسی که در دوران اصلاحات ارضی زمین‌ها را خریداری کرده، باقی ماند.

مجیدی ادامه داد: یعنی اگر تا سال ۱۳۶۳ که قانون ابطال وضع شده، زراعت می‌کند، حق نسق زراعی برای او متصور است و اگر اعیانی ساخته، حقوق اعیان یا تملک اعیان دارد؛ بنابراین این حقوق چه اعیانی، چه نسق و چه ریشه باشد، قابل خریدوفروش بین افراد است و به اوقاف هم هیچ ارتباطی ندارد. یک حق قانونی، رسمی و شرعی است که افراد مختلف می‌تواند نقل و انتقال بدهند، فقط بعد از نقل و انتقال به موقوفه اطلاع داده می‌شود و موقوفه کارشناس رسمی دادگستری دعوت می‌کند.

وی یادآور شد: بسته به نوع حقوق (نسق، اعیان تجاری و مسکونی) هر شخص بین ۱۰ تا ۱۵ درصد حق پذیره از قیمت کارشناسی را پرداخت کند. فرض کنید اگر کسی مالک این حقوق باشد، ۱۰۰ میلیون خریده بودم و بعد از چند سال یک‌میلیارد تومان فروختم. اگر برای آن ۱۰۰ میلیون تومان در ابتدا پذیره موقوفه را پرداخت کرده باشم، وقتی کارشناس را یک‌میلیارد را قیمت‌گذاری می‌کند، برای ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. یعنی از ۹۰۰ میلیون تومان ۱۰ درصد به عنوان پذیره موقوفه گرفته می‌شود.

مجیدی تصریح کرد: این پذیره برای موقوفه در سال ۱۳۹۵ بین آقای صفویه و خانم چایچیان ردوبدل شده است؛ بنابراین پذیره موقوفه به قیمت کارشناسی روز پرداخت شده و این قیمت به همان قیمت سایر پرونده‌های قم‌یک در همان روز بوده است. یعنی این‌طور نیست که قیمت این معامله ۱۰ هزار تومان بوده باشد، ولی باقی ۲۰ هزار تومان بوده است. همه در همین ردیف قیمت ۱۰ هزار تومان، ۹ هزار تومان و ۸ هزار تومان و در همسایگی همدیگر قرار داشته است.

وی یادآور شد: این حقوق یعنی نسق زمین به صورت قانونی و رسمی بین ۲ طرف جابه‌جا شده و پذیره موقوفه توسط خریدار پرداخت شده است. سند اجاره رسمی برای این زمین ۱۵۰ هکتاری تنظیم شده و اجاره‌ای که برای ۱۵۰ هکتار نوشته شده، اجاره کاملا رسمی و قانونی است. همین الآن در بیدستان که بهترین پلاک موقوفه زراعی و کشاورزی است، هر هکتار بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در سال قیمت‌گذاری می‌کند. یعنی اجاره یک سال یک هکتار زمین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است. یعنی عجیب و غریب و خارج از عرفی نیست و کاملا قانونی و رسمی اتفاق افتاده است.

مدیرکل اوقاف استان قزوین با بیان اینکه موقوفه به صورت متولی‌دار مدیریت می‌شود و به مدیریت اوقاف نیست که ما واگذار کرده باشیم، تصریح کرد: زمین دارای حق بوده و بلامعارض نبوده که اوقاف به کسی واگذار کرده باشد. زمین دارای حق نبوده و بلامعارض نبوده که اوقاف به کسی واگذار کرده باشد. از همه مهمتر این خریدوفروش در زمان ریاست آقای خاموشی در سازمان تبلیغات بوده، نه در زمان ریاست ایشان در سازمان اوقاف.

مجیدی یادآور شد: آقای خاموشی در مهرماه ۱۳۹۷ به ریاست سازمان اوقاف انتخاب شدند، ولی این معامله در سال ۱۳۹۵ بین خریدار و فروشنده انجام شده است.

وی گفت: آماده‌ایم در هر مرکز و مرجعی این فرد راضی باشد، به این ادعا‌ها پاسخ دهیم و قطعا مباحث قضائی پیگیری می‌شود و به اتهام نشر اکاذیب از ایشان شکایت خواهد شد.

لازم به ذکر است که اموال وقفی در جهت اموری که واقف در خصوص آن وقف نموده باید استقاده شده و به صاحبان وقف گزارش شود.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x