تولید و تجارت

کاغذ دیواری یا پوستر سه بعدی، کدام یک انتخاب مناسب تری است؟

فرق کاغذ دیواری با پوستر چیست؟ کاغذ دیواری بهتر است یا پوستر؟ کدام یک مزیت بیشتری دارد؟ اغلب در زندگی‌های امروز، زیبایی محیط داخل خانه بسیار مورد توجه است. طراحی داخلی خانه و فضاهای آن بسیار مهم می‌باشد. دکوراسیون داخلی خانه برای ایجاد فضایی دلنشین و زیبا، از اهیمت زیادی برخوردار است. طرح و نقش‌های روی دیوارها، تاثیر به سزایی در دکوراسیون خانه شما خواهد داشت. در نتیجه یکی از مهمترین راه‌های دیزاین دادن به خانه و فضاسازی آن، طرح روی دیوارها است. دیوارهایی که به صورت یکنواخت رنگ شده باشند، به زودی برای شما تکراری خواهند شد.

امروزه کاغذ دیواری و پوسترهای دیوار با استقبال بسیاری از سلایق روبرو شده است. کاغذ دیواری با انواع طرح و رنگی که دارد، طرفدار زیادی از سال‌های پیش به خود اختصاص داده است. پوستر نیز که به تازگی رواج پیدا کرده در ابعاد، مدل، طرح و رنگ دست کمی از کاغذ دیواری ندارد. اما فرق کاغذ دیواری با پوستر چیست؟ کاغذ دیواری بهتر است یا پوستر؟ کدام یک مزیت بیشتری دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم راجع به این موضوعات صحبت کنیم. اگر شما هم به دیزاین خانه خود اهمیت می‌دهید، و به دنبال این هستید که سلیقه خود را در دکوراسیون منزلتان به رخ بکشید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در ابتدا تعریفی از کاغذ دیواری و پوستر خدمتتان ارائه می‌دهیم.

کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری یا “Wallpaper” همان گونه که از نامش پیدا است، نوعی پوشش است که به دیوار می‌چسبد. یا می‌توان گفت که کاغذ دیواری یک نوع روکش برای دیوار است که با انواع و اقسام رنگ، مدل، طرح و … دیوارهای شما را زیبا و شکیل می‌نماید. این محصول به صورت رولی در بازار به فروش می‌رسد. این روکش‌های تزیینی برای دیوارهای داخلی محیط خانه، اتاق‌های خواب، اتاق کودک، اداره‌ها، ‌آرایشگاه و حتی فروشگاه‌ها به کار برده می‌شود. پس این دیوارپوش به عنوان یکی از فاکتورهای دیزاین داخلی به شمار می‌رود. کاغذ دیواری چند دهه‌ای هست که رواج پیدا کرده است. این محصول نخست در اروپا و در دوران رونسانس محبوب شد و سپس به بقیه مناطق دنیا رسید.

پوستر دیواری چیست؟

پوستر دیواری نیز یک نوع روکش برای پوشش دهی به دیوارها است. پوستر دیواری نسبت به کاغذ دیواری سابقه کمتری دارد. اما گفتنی است که طرفداران پوستر با کاغذ دیواری برابری می‌کند و یا حتی بیشتر از آن است. پوستر امروزی‌تر و به روزتر بوده و همچنین تنوع آن بی‌نهایت است؛ به همین سبب توجه اکثر مردم را به خود جلب کرده است. در واقع می‌توان گفت که پوستر از عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا که شما آنها را انتخاب می‌کنید، در هر ابعادی که مورد نظر شما هست پرینت گرفته می‌شوند. یعنی پوستر چیزی نیست جز پرینت دیجیتالی عکس. برای پوستر هیچ گونه محدودیتی در طرح، رنگ، مدل، اندازه و … وجود ندارد. شما می‌توانید عکس خودتان را برای پرینت پوستر انتخاب کنید؛ یا منظره‌ای که خودتان از آن عکس گرفته اید. اگر فردی ورزشکار هستید، تصویری از وسایل ورزشی شما می‌تواند پوستر شما باشد.

یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین نوع پوسترها، پوستر سه بعدی است. همان گونه که از نامش پیدا است، این مدل، با سایه‌هایی که در طرح آن وجود دارد محیط شما را دارای بعد کرده و فضایی نیمه واقعی به آن هدیه خواهد کرد. همچنین این محصول باعث می‌شود که محیط شما بزرگتر به نظر برسد. پوستر سه بعدی در اغلب آتلیه‌های عکاسی استفاده می‌شود.

حال که تا حدودی با کاغذ دیواری و پوستر آشنا شدیم، بهتر است که ببینیم تفاوت کاغذ دیواری با پوستر چیست؟ چه ویژگی‌هایی این دو محصول را از هم متمایز می‌کند؟ در قسمت‌های بعدی به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

کاغذ دیواری یا پوستر سه بعدی، کدام یک انتخاب مناسب تری است؟

مقایسه کاغذ دیواری با پوستر

در مقایسه کاغذ دیواری با پوستر باید بگوییم که این دو در هم در ظاهر و هم در باطن با یکدیگر متفاوت اند. تفاوت کاغذ دیواری با پوستر در موارد زیر است:

۱. ابعاد

همان گونه که گفتیم، کاغذ دیواری در ابعاد و سایزهای استاندارد وجود دارد که اگر قصد استفاده از آنها را داشته باشید، باید متناسب با متراژ دیوارهای خانه، تعداد مشخصی رول کاغذ دیواری خریداری کنید. اما پوستر پوششی یکپارچه و سر تا سری است که در هر ابعاد (چه استاندارد و چه غیر استاندارد) تولید خواهد شد. به طور مثال اگر دیوار شما مربع باشد و متراژ طول و عرض آن ۳ متر و ۴۷ سانتی متر باشد، پوستر دقیقا در همین ابعاد ساخته خواهد شد.

۲. تنوع در طرح و رنگ

در مقایسه کاغذ دیواری با پوستر، طرح آنها حرف اول را می‌زند. کاغذهای دیواری در انواع طرح و رنگ به تولید رسیده اند که می‌توانید بنا بر سلیقه خود، یکی از آنها را خریداری نمایید. اما برای خرید پوستر هیچ محدودیتی در انتخاب طرح ندارید. مثلا اگر فردی هستید که عاشق ادبیات است، می‌توانید یکی از دیوارهای اتاق خود را پوستری بزنید که طرح آن، نوشته‌ای از یک قطعه شعر باشد. یا مثلا اگر به نجوم علاقه‌‌مند هستید، پوستر شما می‌تواند پرینتی از عکس یک کهکشان فضایی باشد.

۳. قیمت

قیمت کاغذ دیواری بسته به اینکه ساخت چه کشوری باشد، عرض آن چقدر باشد، ضد آب باشد یا خیر و عوامل دیگر، متغیر است. ولی در کل پوسترها نسبت به کاغذ دیواری، بسته به جنس کاغذ پشت دارای قیمت متر مربعی هستند. همچنین پوسترها به علت این که کاملا مطابق ابعاد دیوار مورد نظر ساخته می‌شوند و دیگر دور ریز ندارند، از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

۴. قابلیت شست و شو

برخی از نوع‌های کاغذ دیواری قابل شستشو هستند؛ گفتنی است که این نوع از دیگر انواع کاغذ دیواری گران‌تر خواهد بود. اما پوسترها همگی از متریالی ساخته می‌شوند که ضد آب اند. پس در صورت کثیف شدن و یا نشستن گرد و خاک بر روی پوستر دیواری، به راحتی و با خیال راحت می‌توانید آنها را بشویید.

۵. ماندگاری

طول عمر کاغذ دیواری بسیار بالا است. اگر قصد دارید برای اداره یا محل کار خود از دیوارپوش استفاده کنید و یک دیزاین و دکوراسیون برای چندین سال می‌خواهید، کاغذ دیواری برای شما مناسبتر خواهد بود.

۶. چگونگی نصب

دیگر تفاوتِ کاغذ دیواری با پوستر، در نحوه نصب آنها است. برای نصب پوستر دیواری، حتما باید فردی خبره و با تجربه این کار ا انجام دهد. نصب هر دو مورد توسط چسبی مخصوص صورت می‌گیرد که به میزان مناسب باید روی دیوار قرار بگیرد تا کاغذ دیواری، از روی دیوار سر نخورد. اما نصب پوستر به دلیل نیاز به جفت کردن دقیق تصاویر نسبت به کاغذ دیواری دشوار تر است.

کاغذ دیواری یا پوستر سه بعدی، کدام یک انتخاب مناسب تری است؟

کلام آخر

در این مقاله راجع به پوستر و کاغذ دیواری صحبت کردیم و اطلاعاتی به شما دادیم. در ادامه نیز به مقایسه کاغذ دیواری و پوستر پرداختیم. گفتنی است که اگر قصد استفاده از پوستر را دارید، حتما در هنگام خرید به کیفیت آن توجه زیادی کنید تا محصولی با دوام بالا و تثبیت رنگ خوب تهیه کنید. بهتر است برای خرید و قیمت پوستر سه بعدی حتما از چند جا تحقیق کنید و سپس اقدام نمایید. اگر طرح پوستر خود را درست انتخاب کنید، خانه‌ی شما دلبازتر به نظر خواهد رسید و محیط برایتان دلنشین‌تر خواهد بود. تفاوت ظاهری که مشهودترین فرق کاغذ دیواری با پوستر است را در نظر بگیرید و اگر به دنبال طرحی خاص برای دیوارتان هستید، به سراغ پوستر بروید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x