محیط زیست

ایران؛ کشوری پرآب در آستانه خشکسالی جدی

کارشناسان منابع آبی ایران ضمن اشاره به اینکه ایران چزی در حدود 100 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر دارد اعلام کردند که با شرایط مدیریتی آب در حال حاضر ایران در آینده غیرقابل سکونت خواهد شد.

به گزارش تلنگر؛ مسئله آب چالشی جدی در چهل سال اخیر بوده است و این موضوع ازجمله مهم‌ترین موارد، حکمرانی نادرست منابع آب، بی‌‌توجهی به الگوی آمایش سرزمین و مرحله پیدایش طرح‌‌‌ها، کشاورزی سنتی، ‌بی توجهی به دیپلماسی سازنده با کشورهای همسایه درخصوص رودها و منابع مرزی مشترک، راندمان پایین شبکه‌‌‌های توزیع آب، ‌تفکیک‌نکردن مصارف شرب با سایر مصارف و موارد بی‌شمار دیگر است که کشور را در شرایط ورشکستی آب قرار داده است.

باید توجه کرد که در کشور‌‌‌های توسعه‌یافته، مجموعه‌‌ پیچیده و گسترده‌‌‌ای از متخصصان، اعم از اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، کارشناسان محیط‌زیست و… در مرحله پیدایش یک طرح و تدوین الگوی آمایش سرزمین نقش دارند و در نهایت بخش سیاسی و فنی مهندسی اجرای پروژه را عهده‌‌‌دار می‌‌‌شوند.

اما متاسفانه در بسیاری از طرح‌‌‌های کشور این موضوع رخ نمی‌‌‌دهد و این موضوع موجب شده است تا طرح‌‌‌های زیربنایی در حوزه مدیریت و انتقال آب، به جای آنکه به حل بحران‌های موجود، اقتصاد و محیط‌‌زیست کشور کمک کنند، عمدتا بودجه‌خوار بوده و وبال گردن کشور شوند؛ چراکه به نسبت Benefit/cost یک طرح توجه نمی‌شود. شاید بتوان چاره‌‌‌ را در تغییر بازنگری بنیادی نگرش موجود نسبت به حکمرانی منابع آب و به‌کارگیری رویکرد آمایش سرزمین، جامع‌‌‌نگری و توجه به ضرورت استفاده از تخصص‌‌‌های مختلف در مرحله پیدایش طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای کشور دانست.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x