محیط زیست

روش نگهداری گیاه بامبو در آب و خاک + تصاویر

بیش از ۱۰۰۰ گونه بامبو وجود دارد. بامبو یک نوع علف است و از ریشه خود رشد می کند، هنگامی که بریده می شود به سرعت رشد می کند و اکثر گونه ها در عرض ۳-۵ سال بالغ می شوند.

به گزارش تلنگر؛ نام علمی این گیاه Bambusoideae است و هیچ‌گاه نباید انتظار گل‌دهی از آن را داشته باشید. پاندا‌ها علاقه بسیاری به خوردن گیاه بامبو دارند. نگهداری این گیاه بسیار راحت است و ما در ادامه در مورد شیوه نگهداری این گیاه دوست‌داشتنی در آب صحبت می‌کنیم.

آبیاری گل بامبو

یکی از موارد مهم در نحوه نگهداری گل بامبود در آب بدون شک آبیاری صحیح است. بامبو هم قابلیت نگهداری در خاک و هم در آب را دارد، اما به دلیل این‌که روش نگهداری در آب بسیار راحت است و احتمال کم‌تری وجود دارد تا به گیاه آسیب برسد، اکثر مردم تمایل به نگهداری بامبو در آب دارند.

برخی‌ها با خود فکر می‌کنند که، چون بامبو گیاهی مقاوم است پس از هر نوع آبی می‌توان برای نگهداری آن استفاده کرد؛ اما این گیاه حساسیت بالایی نسبت به آب دارد و توصیه می‌شود تا از آب معدنی یا آب مقطر استفاده کنید. البته از آب شیر نیز می‌توانید استفاده کنید؛ در صورتی که بعد از ریختن آب در یک ظرف، اجازه دهید تا ۲۴ ساعت بماند و کلر درون آن ناپدید شود. روش دیگر این است که آب شیر را بجوشانید.

زمان تعویض آب بامبو

مقدار آبی که گیاه بامبو را در آن می‌گذارید باید به حدی باشد تا ریشه‌ها را کامل در بر بگیرد. برای تعویض آب بامبو باید هر هفته اقدام کنید. البته می‌توانید این کار را هر دو هفته یک‌بار نیز انجام دهید. نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هیچ‌گاه اجازه ندهید تا آب گیاه تمام شود و به خشکی برسد.

مسئله دیگری که حتماً باید به آن توجه کنید، شستشوی گلدان بعد از هر بار تعویض آب است؛ زیرا زمانی که آب در جایی راکد باشد، احتمال رشد جلبک‌ها در آن بالا می‌رود. از استفاده از آب‌های دارای کلسیم یا منیزیم و همین‌طور آب‌های شور نیز برای پرورش بامبو اجتناب کنید. این نوع آب‌ها گیاه شما را خراب خواهد کرد.

رطوبت مورد نیاز گل بامبو

از بابت تأمین رطوبت گیاه بامبو نگران نباشید، زیرا این گیاه برای حیات خود به رطوبت نیاز ندارد و در هر محیطی با هر میزان رطوبتی به خوبی رشد می‌کند، اما اگر تمایل به این کار دارید، می‌توانید هفته‌ای یک بار، گیاه را غبار پاشی کنید. توجه کنید که انجام این کار به هیچ‌وجه لازم نیست و با انجام ندادن آن مشکلی گیاه شما را تهدید نخواهد کرد.

عکس گل بامبو در خانه

دمای مناسب برای بامبو

دمای محیطی که گیاه بامبو در آن نگهداری می‌شود، اهمیت دارد. دمای نگهداری بامبو باید بین ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد و از قرار دادن آن در محیطی با دمای زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد جلوگیری کنید؛ زیرا گیاه دچار سرمازدگی می‌شود؛ بنابراین اگر گیاه خود را در بیرون از محیط خانه نگهداری می‌کنید، حتماً در زمستان و روز‌های سرد آن را به داخل منزل انتقال دهید.

نور مناسب برای گل بامبو

بهترین موقعیت نوری برای گیاه بامبو مکانی است که دارای نور ملایم باشد و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد، زیرا نور شدید برگ‌های گیاه را می‌سوزاند و از بین می‌برد. پس در خانه‌ی خود به دنبال جایی باشید تا تابش غیرمستقیم نور خورشید وجود داشته باشد. برای مثال قسمت‌هایی از خانه که دارای پنجره هستند و نور ملایم خورشید از طریق آن‌ها وارد خانه می‌شود، بهترین مکان برای نگهداری گیاه بامبو خواهد بود.

برگ‌های سمی بامبو

برخی افراد ممکن است در مورد سمی بودن برگ‌های بامبو اطلاعی نداشته باشند و در اثر خوردن آن‌ها به بیماری‌های گوارشی مبتلا شوند. برگ‌های این گیاه سمی است و هیچ‌گاه آن را در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار ندهید.

روش نگهداری گل بامبو در خاک

بامبو‌ها نیاز به خاکی متخلخل، با زهکشی بالا و PH کمی اسیدی دارند لذا بهترین گزینه برای نگهداری این گیاهان خاکی موسوم به خاک لومی است که حاوی ۴۰ درصد شن و ماسه، ۴۰ درصد گل و لای یا سیلت و ۲۰ درصد خاک رس و هوموس می‌باشد.

عکس بامبو

کوددهی گیاه بامبو

برای داشتن یک بامبوی سرحال و دارای شاخ و برگ‌های سرسبز فراوان باید دو بار در سال، یک بار در اوایل بهار و یک بار در اواسط تابستان کوددهی انجام دهید.

محبوب‌ترین گزینه‌ها برای کود دهی بامبو، افزودنی‌های طبیعی و ارگانیک مانند کمپوست و همچنین کود آلی است که گیاه به خوبی به آن واکنش نشان می‌دهد.

آبیاری گیاه بامبو در خاک

بامبو‌ها بیش از آبیاری زیاد به خاک مرطوب علاقمندند بنابراین در عین اینکه باید دائما خاک را مرطوب نگاه دارید نباید اجازه دهید در هر نوبت این آب ریشه‌ها را دچار پوسیدگی کند، بنابراین هر ۳ تا ۴ روز یک بار خاک گیاه را چک کنید و اگر خشک بود آن را آبیاری نمایید.

همچنین خوب است هر دو روز یک بار خاک گیاه را به طور سطحی با اسپری آب مرطوب نمایید، لازم است در فصل گرما و برای بامبو‌های جوان مقدار آبیاری را افزایش دهید و دقا داشته و هر بار بایستی از خروج آب از زیر گلدان و زهکشی مناسب آن مطمئن شوید.

انتهای مطلب

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x