سلامت

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

اگر سرطان روده بزرگ ایجاد شود، بسیاری از درمان ها می توانند به کنترل آن کمک کنند. اما در ابتدا مراجع به موقع به پزشک و تشخیص سرطان روده توسز پزشک با توجه به علائم سرطان روده بزرگ در بیمار است.

به گزارش تلنگر؛ تقریباً تمام سرطان های روده بزرگ به صورت پولیپ های پیش سرطانی (رشدهای غیرطبیعی) در روده بزرگ یا رکتوم شروع می شوند. چنین پولیپ‌هایی می‌توانند سال‌ها قبل از ایجاد سرطان مهاجم در روده بزرگ وجود داشته باشند. علائم  سرطان روده بزرگ ممکن بی صدا و بی هیچ علامتی باشد، به خصوص اگر در ابتدای تشخیص سرطان روده بزرگ باشد.

غربالگری سرطان کولورکتال  می تواند پولیپ های پیش سرطانی را پیدا کند تا بتوان آنها را قبل از تبدیل شدن به سرطان برداشت. به این ترتیب از سرطان روده بزرگ پیشگیری می شود. غربالگری همچنین می‌تواند سرطان کولورکتال را زودهنگام پیدا کند، زمانی که درمان بهترین نتیجه را دارد. در ادامه به تفصیر تمامی موارد را بررسی خواهیم کرد.

مهمترین علائم سرطان روده بزرگ

کونولوسکوپی برای تشخیص سرطان روده بزرگ

مهمترین علائم سرطان روده بزرگ که می‌تواند هشدار دهنده نیز باشد و بیمار را پیش از گرفتار شدن در مرحله سرطان بدخیم به سمت پزشک سوق دهد؛ موارد زیر باشد:

  • تغییر مداوم در اجابت مزاج: وجود اسهال، یبوست و یا تغییر در قوام مدفوع.
  • خونریزی گوارشی: خونریزی مستقیم به شکل دفع خون قرمز روشن از مقعد یا وجود خون در مدفوع که باعث سیاه شدن مدفوع می‌شود.
  • خارش مقعد
  • ناراحتی گوارشی مداوم مانند دفع گاز یا درد شکم.
  • احساس عدم تخلیه کافی روده پس از اجابت مزاج.
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • احساس پر بودن شکم: حتی در حالی که فرد غذا نخورده است احساس سیری دارد.
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • وجود توده در شکم که توسط فرد یا دکتر احساس می‌شود.
  • فقر آهن غیر قابل توضیح در مردان و در زنان پس از یائسگی

علائم ابتدایی سرطان روده بزرگ

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کولون در ابتدا علائمی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، احتمالاً به اندازه سرطان و محل قرارگیری آن در روده بزرگ بستگی دارند.

افراد مبتلا به سرطان کولون متاستاز ممکن است علائم سرطان روده بزرگ که به طور معمول رخ می‌دهد؛ را داشته باشند تغییر در عادات روده، مانند اسهال مکرر یا یبوست

  • خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع
  • ناراحتی مداوم در ناحیه شکم، مانند گرفتگی، گاز یا درد
  • احساس اینکه روده در طول اجابت مزاج تا آخر خالی نمی شود.
  • ضعف یا خستگی
  • مدفوع بلند، نازک و مداد مانند
  • کاهش وزن بدون تلاش

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه علائم ماندگاری شدید که شما را نگران می کند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی قرار ملاقات بگذارید.

سرطان روده بزرگ خوش خیم

معمولا پولیپ‌هایی هستند که سرطانی شده‌اند اما اندازه کوچکی دارند و به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند. این تومورها کم‌تر تهاجمی هستند و با اقدامات درمانی ساده‌تر می‌توان آنها را رفع کرد.

مدت زمان بروز علائم سرطان روده بزرگ

پلیپ های روده بزرگ

همانند بیشتر سرطان، علائم سرطان روده بزرگ نیز در مراحل اولیه بدون هیچ علامتی شروع به فعالیت می‌کند. تا زمانی که سرطان به مرحله ۴ (متاستاز) پیشرفت کند، بسته به اینکه سرطان در کجای بدن گسترش یافته است، ممکن است تعدادی از علائم رخ دهد. با این حال، همه علائم – یا همان مجموعه علائم – را تجربه نمی کنند زیرا تجربه هر بیمار منحصر به فرد است.

سرطان روده بزرگ معمولاً به کندی رشد می کند و به صورت یک پولیپ کوچک خوش خیم شروع می‌کند و در نهایت بهسرطان بدخیم مبدل می‌گردد. این فرآیند ممکن است طی سالیان متمادی بدون ایجاد هیچ علامتی رخ دهد. زمانی که سرطان روده بزرگ ایجاد شد، ممکن است هنوز سال ها تا تشخیص آن باقی بماند. بنابراین، تخمین مدت زمانی که طول می کشد تا سرطان کولون متاستاتیک شود و علائم را نشان دهد، می تواند مشکل باشد.

اهمیت تشخیص زود هنگام و درمان سرطان روده بزرگ

از آنجایی که مراحل اولیه سرطان روده بزرگ می تواند برای سال ها مورد توجه قرار نگیرد، غربالگری برای تشخیص زودهنگام مهم است. به طور کلی توصیه می شود که افراد در معرض خطر متوسط ​​​​برای سرطان روده بزرگ هر ۱۰ سال یک بار آزمایش غربالگری انجام دهند. رایج‌ترین گزینه کولونوسکوپی است که می‌تواند سرطان روده بزرگ را زمانی که تومور کوچک‌تر و درمان آن آسان‌تر است، قبل از اینکه به سرطان متاستاتیک کولون پیشرفت کند، تشخیص دهد.

چکاپ برای سرطان روده بزرگ

کولونوسکوپی

پزشکان توصیه می کنند که افراد با خطر متوسط ​​سرطان روده بزرگ، غربالگری سرطان روده بزرگ را در حدود سن ۴۵ سالگی شروع کنند. اما افرادی که در معرض خطر هستند باید زودتر به فکر شروع غربالگری باشند. افرادی که در معرض خطر بیشتر هستند، کسانی هستند که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند. چندین آزمایش مختلف وجود دارد که برای غربالگری سرطان روده بزرگ استفاده می شود.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ برای افراد با خطر بالا

برخی از مطالعات نشان می دهد که افراد ممکن است با افزایش فعالیت بدنی، حفظ وزن مناسب،  محدود کردن مصرف الکل و اجتناب از دخانیات، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند .

برخی از داروها می توانند خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ را کاهش دهند یا از بروز علائم سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند. به عنوان مثال، برخی شواهد کاهش خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ را با استفاده منظم از آسپرین یا داروهای مشابه آسپرین مرتبط می‌دانند. اما مشخص نیست که چه دوز و چه مدت زمان برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ مورد نیاز است. مصرف روزانه آسپرین خطراتی از جمله زخم و خونریزی در دستگاه گوارش دارد.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بدخیم چه قدر است؟

مانند سایر سرطان‌ها، پایان آن به سرعت اتفاق نمی‌افتد و می‌تواند فاصله زمانی طولانی بین پذیرش شکست درمان و مرگ وجود داشته باشد. مرحله نهایی می تواند در شروع خود تا حدودی غیرقابل پیش بینی باشد.

با این حال، نرخ بقای پنج ساله برای مرحله  چهارم سرطان روده  (متاستاز کننده) پس از شروع علائم سرطان روده بزرگ تنها ۱۴٪ است. درمان می تواند به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید و کیفیت زندگی بسیار بهتری داشته باشید، اما هنوز هیچ درمانی برای سرطان کولون در مرحله نهایی وجود ندارد.

علائم مرحله نهایی سرطان روده بزرگ چیست؟

با سرطانی که گسترش یافته است، بسته به محل تشکیل تومورها، ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید. در سرطان روده بزرگ، این به طور معمول به معنای کبد، ریه ها و صفاق است. تومور در ریه ها می تواند منجر به مشکل در تنفس و تنگی نفس شود. تومور در کبد می تواند منجر به حالت تهوع و زردی (زردی و خارش پوست) شود.

معمولاً کارآزمایی‌های بالینی در حال انجام است، و پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که برای دسترسی به یک درمان تجربی ثبت نام کنید. یک مطالعه نشان داده است که زمان بقای بیماران ² مبتلا به CRC غیرقابل درمان از ۸ ماه به ۱۴ ماه بهبود یافته است و گزارش شده است که در موارد معدودی بیش از دو سال است.

سوالات متداول در مورد آزمایشات بالینی سرطان

علائم سرطان روده در زنان

سرطان کولون مرحله نهایی چگونه تشخیص داده می شود؟

به طور معمول، این شکل از سرطان در افرادی که قبلاً سرطان کولورکتال داشته اند و جراحی کرده اند، ظاهر می شود. در حالی که جراحان تمام تلاش خود را برای برداشتن تمام سلول های سرطانی انجام می دهند، ممکن است برخی از سلول ها قبلاً گسترش یافته باشند و سرطان دوباره عود کند.

سخن پایانی

اگر علائم سرطان روده بزرگ (سرطان کولون متاستاتیک) را تجربه می کنید یا در هر مرحله سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده است، مهم است که در مورد گزینه های درمانی خود بدانید. برای مثال، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی ممکن است گزینه‌ای برای درمان مرحله ۴ یا سرطان متاستاتیک کولون باشد که به نواحی مختلف بدن گسترش یافته و درمان جراحی آن دشوار است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x