خانواده

بهترین کشور های تولید کننده قهوه در جهان کدامند؟

رشد قهوه شرایط و محیط خاص خودش را نیاز دارد و در هر کشوری رشد نمی‌کند. به سبب همین خاص بودن محیط رشد؛ ما بهترین کشور های تولید کننده قهوه را در یک لیست بررسی کردیم و برای شما آورده ایم.

رشد قهوه شرایط و محیط خاص خودش را نیاز دارد و در هر کشوری رشد نمی‌کند. به سبب همین خاص بودن محیط رشد؛ ما بهترین کشور های تولید کننده قهوه را در یک لیست بررسی کردیم و برای شما آورده ایم.

به گزارش تلنگر؛ اگر بخواهیم آمار دقیق را بگوییم باید گفت که تنها ۳ درصد از مردم جهان علاقه ای به قهوه ندارند. پس می‌توان از این نوشیدنی به عنوان یک طعم محبوب یاد کرد.  در بین سه نوشیدنی محبوب در جهان، نام قهوه نیز به چشم می‌خورد؛ چنانکه برخی با روزانه یک فنجان و بعضی ها هم با یک قوری در روز بر عطش خود برای نوشیدن قهوه غلبه می کنند. همانطور که گفتیم، درخت قهوه نمی‌تواند هرجایی رشد کند، آب و هوای مخوص به خودش را می‌‌طلبد که باعث رشد طبیعی و موفق گیاه قهوه می‌شود و قهوه ایده‌آل معمولاً در آب و هوای گرمسیری در امتداد خط استوا تولید می‌شود.

معرفی بهترین کشور های تولید کننده قهوه در جهان

در ادامه به معرفی ۱۰ تااز برترین ها در زمینه تولید و پرورش درخت قهوه می‌پردازیم، با تلنگر همراه باشید:

سردمدار تولید قهوه؛ برزیل

برزیل بزرگترین کشور تولید کننده قهوه در جهان است. مزارعه قهوه در برزیل معمولاً در مناطق جنوب شرقی این کشور واقع شده‌اند، جایی که شرایط آب و هوایی و خاک برای رشد قهوه بسیار مناسب است. ماجرای مهاجرت قهوه از فرانسه به برزیل به اوایل قرن هجدهم باز می‌گردد. با اینکخ قهوه بومی برزیل نیست، اما این منطقه از زمانی که مهاجران فرانسوی این گیاه را در این مناطق کاشتند، رشد خوبی داشت و به سرعت تبدیل به یک محصول تجاری مهم شد. در واقع، قهوه بومی اتیوپی بود و از آنجا به سایر نقاط جهان، از جمله برزیل، گسترش یافته است.

برزیل در اواسط قرن بیستم به یک نیروی غالب در تولید قهوه تبدیل شد و حتی تا دهه ۱۹۲۰ به نزدیکی انحصار تولید رسید، زمانی که ۸۰ درصد قهوه جهان را تولید می‌کرد. امروزه بیش از ۲۲۰ هزار مزرعه قهوه در برزیل وجود دارد که دو نوع دانه قهوه – عربیکا و روبوستا – را کشت می‌کنند.

مدال نقره کشت قهوه بر گردن ویتنام

ویتنام رتبه دوم کشور تولید کننده قهوه در جهان را دارد. هنگامی که فرانسوی‌ها ویتنام را مستعمره خود کردند، دانه قهوه را به این کشور بردند، ویتنام به دلیل آب و هوای مناسب برای رشد قهوه، به سرعت به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان تبدیل شد. پس از آنکه نیروهای کمونیست کنترل کشور را به دست گرفتند، صنعت قهوه ملی شد با این حال، پس از اصلاحات اقتصادی در اواسط دهه ۱۹۸۰، شرکت‌های خصوصی دوباره مجاز به مالکیت مزارع قهوه شدند که این امر به نوبه خود، کل منطقه را احیا کرد و تولید قهوه افزایش یافت. امروز، تولید قهوه ویتنام یکی از بزرگترین تولیدات این کشور است و پس از برنج در رتبه دوم قرار دارد.

رتبه سوم جهانی تولید قهوه توسط کلمبیاقهوه کلمبیا

کلمبیا دومین کشور تولید کننده قهوه در جهان می باشد. کلمبیا ممکن است سومین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان باشد، اما بزرگترین تولیدکننده قهوه عربیکا در جهان است. قهوه برای اولین بار در اوایل قرن نوزدهم در مناطق شمال شرقی کلمبیا معرفی شد و این کشور  بخش عمده‌ای از قهوه خود را به اتحادیه اروپا و ایالات متحده صادر می‌کند. ایالات متحده بزرگترین مصرف‌کننده قهوه در جهان است، که به نفع کلمبیا بوده است. متأسفانه، تغییرات آب و هوایی تولید قهوه کلمبیا را به شدت تحت تأثیر قرار داده است این نشان می‌دهد که این خطر زیست‌محیطی نه تنها آب و هوای جهان، بلکه تولید کشاورزی را نیز تهدید می‌کند.

تولید قهوه در اندونزی

اندونزی دومین کشور تولید کننده قهوه در جهان می باشد. هلندی‌ها زمانی که اندونزی را مستعمره کردند، تولید قهوه را در این کشور معرفی کردند، تولید قهوه اندونزی از اواخر قرن هفدهم آغاز شد و به یک محصول نقدی موفق برای این کشور تبدیل شده است. برخلاف همتایان آمریکایی جنوبی خود، اندونزی بیشتر دانه‌های روبوستا تولید می‌کند، مزارع قهوه در مناطق کوهستانی اندونزی واقع شده‌اند. بخش عمده‌ای از قهوه اندونزی به روش‌های متفاوتی نسبت به سایر نقاط جهان کشت می‌شود به همین دلیل، قهوه اندونزی قوی‌تر است، اما اسیدیته کمتری دارد.

هندوراس پنجمین رتبه تولید قهوهکاشت قهوه در هندوراس

هندوراس پنجمین کشور تولید کننده قهوه در جهان می باشد. اسپانیایی‌های استعمارگر قهوه را به هندوراس معرفی کردند و تا پایان قرن نوزدهم، زمانی که هندوراس استقلال یافت، به آرامی شروع به افزایش کرد. به دلیل خاک و آب و هوایی مشابه همتایان آمریکای مرکزی خود، هندوراس در کشت دانه‌های قهوه موفق بود. متأسفانه، کمبود حمل و نقل در کشور توسعه نیافته به این معنی بود که صادرات قهوه کافی نبود و تنها یک محصول داخلی شد که این امر با رشد و توسعه کشور تغییر کرد. امروز، تولید قهوه هندوراس برای اقتصاد کشور مهم شده است.

بهترین قهوه عربیکا در کشور اتیوپی

قهوه عربیکا از اتیوپی سرچشمه می‌گیرد و کشت دانه‌های قهوه در این کشور قرن‌ها قدمت دارد. تولید قهوه از قرن ششم به سایر کشورهای خاورمیانه صادر می‌شد و تا زمانی که در سراسر جهان گسترش یافت، عمدتاً یک نوشیدنی خاورمیانه‌ای بود. اگرچه ریشه‌های قهوه در اتیوپی است، اما این کشور تنها ۳ درصد از تولید قهوه جهان را تولید می‌کند. مزارع قهوه در این کشور عمدتاً در مناطق جنوب غربی واقع شده‌اند و به یک صادرکننده بزرگ تبدیل شده‌اند، بنابراین درآمد زیادی را برای اتیوپی به ارمغان آورده‌اند.

بهترین کشور های تولید کننده قهوه؛ هند

تولید قهوه در هند در مناطق جنوبی این کشور واقع شده است و برخلاف سایر نقاط جهان، قهوه در هند در جنگل‌های سایه‌دار به جای مزارع کشت می‌شود. بسیاری از کشورهای واردکننده قهوه هند کشورهای اروپایی و ایالات متحده هستند، تاریخچه قهوه در هند طولانی است و از قرن هشتم در این کشور کشت می‌شود. قهوه هند به دلیل کیفیت بالای خود شناخته شده است و در طول سال‌ها جوایز متعددی را کسب کرده است.

بهترین کشور های تولید کننده قهوه؛ اوگانداقهوه بو دادن

قهوه بزرگترین محصول کشاورزی اوگاندا است، این کشور یکی از معدود کشورهایی است که عمدتاً قهوه روبوستا تولید می‌کند، اگرچه قهوه عربیکا نیز در برخی مناطق رشد می‌کند. مناطق قهوه اوگاندا عمدتاً به مناطقی محدود می‌شوند که منبع آب فراوان است، معمولاً در نزدیکی رود نیل و اطراف دریاچه ویکتوریا می‌روید.

بهترین کشور های تولید کننده قهوه؛ مکزیک

مناطق جنوبی مکزیک، که نسبت به بیابان‌ها گرمسیری‌تر هستند و آب و هوای خشک‌تر شمال، آب و هوای ایده‌آلی برای تولید قهوه هستند. تولید قهوه مکزیک عمدتاً به قهوه عربیکا محدود می‌شود. قهوه برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم به مکزیک معرفی شد، اما تا اواسط دهه ۱۹۵۰ به یک صادرکننده برتر تبدیل نشد تولید قهوه برای چندین دهه قوی باقی ماند، اما تغییرات دولتی که بر مزارع قهوه تأثیر گذاشت، منجر به بی‌ثباتی در بازارهای قهوه شد. در نهایت، تولید به طور قابل توجهی کاهش یافت، اگرچه مکزیک در رتبه نهم قرار دارد، اما امروزه کمتر از قبل از تغییرات اقتصادی قهوه تولید می‌کند.

بهترین کشور های تولید کننده قهوه؛ گواتمالا

با معرفی قهوه در اواسط قرن نوزدهم، کشت قهوه در گواتمالا به طور مداوم افزایش یافت، قهوه این کشور در سراسر کشور رشد می کند، اما مناطق ساحلی و نزدیک جنگل های بارانی بهترین شرایط را دارند. گواتمالا بزرگترین تولید کننده قهوه در آمریکای مرکزی بود با این حال، هندوراس در سال ۲۰۱۱ رتبه اول را به خود اختصاص داد.

جدول میزان تولید قهوه در کشورهای مختلف

رتبه کشور میزان تولید/kg
۱ برزیل ۲,۵۴۹,۵۲۲,۲۷۰
۲ ویتنام ۱,۶۵۰,۵۵۳,۸۳۰
۳ کلمبیا ۸۱۰,۵۲۳,۴۰۰
۴ اندونزی ۶۵۸,۲۰۲,۵۰۰
۵ هندوراس ۵۷۵,۴۸۱,۴۷۰
۶ اتیوپی ۳۸۴,۸۹۲,۵۷۵
۷ هندوستان ۳۴۸,۸۳۹,۹۲۰
۸ اوگاندا ۲۸۷,۰۴۸,۵۳۰
۹ مکزیک ۲۳۳,۷۰۵,۴۱۰
۱۰ گواتمالا ۲۰۳,۷۹۴,۲۱۰

رتبه ایران در تولید قهوه چند است؟

قهوه ترک در ایران

بله در حال حاضر حدود ۱۰۰ مزرعه کاشت قهوه در ایران وجود دارد که عمدتاً در استان های گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان واقع شده اند. مساحت کل مزارع کاشت قهوه در ایران حدود ۱۰۰۰ هکتار است کخه از این مقدار حدود ۶۰۰ هکتار در حال حاضر زیر کشت قهوه است. میزان تولید قهوه در ایران از این مزارع حدود ۱۲۰ هزار تن در سال است این میزان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۳۰ هزار تن رسید اما هنوز در لیست ۵۰ تولید کننده جهان قرار ندارد. قهوه تولیدی در ایران عمدتاً از نوع قهوه عربی است. با این حال، در سال های اخیر، کشت قهوه رست و قهوه کنیا نیز در ایران آغاز شده است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x