اجتماعیدر متن جامعه

نگهداری اصولی و درست مرغ مینا + روش تغذیه این پرنده

نگهداری اصولی و درست مرغ مینا، برای کسانی جالب است که عاشق نگهداری از حیوانات هستند. و به دنبال تربیت درست این پرنده هستند. با ما همراه باشید تا در این مقاله روش درست نگهداری از پرنده مرغ مینا را یاد بگیرید.

به گزارش تلنگر؛ نگهداری اصولی و درست مرغ مینا، نیازمند تجربه و دانش کافی در مورد پرنده ها است. شما اگر به دنبال خرید و مراقبت از مرغ مینا هستید، ابتدا باید این پرنده را بشناسید و بدانید که در چه محیطی و با چه شرایطی بزرگ و رشد می کند.

نگهداری اصولی و درست مرغ مینا

نگهداری از مرغ مینا دارای اصول خاص خود می باشد و کسانی که از این پرنده نگهداری می کنند، قطعاً باید با این اصول آگاه باشند و آشنایی نسبی داشته باشند. تا بتوانند به خوبی از مرغ مینای خود نگهداری کنند.

این پرنده ی زینتی در صورتی طول عمر بالا و بدنی سالم خواهد داشت، که شما به عنوان صاحب آن بتوانید به خوبی از پرنده ی خود مراقبت کنید و یک زندگی خوب را برای مرغ مینا در منزل خود فراهم کنید تا دچار بیماری های مختلف نشود.

نگهداری اصولی و درست مرغ مینا در منزل

این پرنده های بازیگوش که در میان نوک های نرم دسته بندی می شوند، به مراقبت ویژه ای نیاز دارند، به خصوص در مورد رژیم غذایی. همچنین لازم به ذکر است که آنها پرندگان بسیار فعالی هستند و به فضای زیادی نیاز دارند.

نکته مهم

مهم است که پرنده مینا خود را از یک پرورش دهنده اهلی معتبر مینا تهیه کنید تا از حمایت از قاچاقچیان حیات وحش که مسئول مرگ تعداد زیادی از پرندگان صید شده در طبیعت هستند، خودداری کنید. از آنجا که میناها را فقط می توان و باید از طریق پرورش دهندگان داخلی به دست آورد، ممکن است به دست آوردن آن مشکل باشد. با این حال، تعدادی از منابع آنلاین وجود دارد که به شما در یافتن یک پرورش دهنده خوب کمک می کند.

برای نگهداری از مرغ مینا در منزل باید یک قفس مناسب برای پرنده تدارک ببینید و سعی کنید که شرایط مناسبی را فراهم کنید. تا پرنده در قفس خود به راحتی زندگی کند و احساس خوبی داشته باشد. قفسی که برای مرغ مینا استفاده می شود باید دارای ابعاد متناسب باشد.

انتخاب قفس از نکات نگهداری اصولی و درست مرغ مینا

معمولاً عرض قفس مرغ مینا بین ۹۰ تا ۱۳۰ سانتی متر است و طول و ارتفاع قفس هم باید یک متر باشد. تا پرنده احساس بسیار راحت در قفس خود داشته باشد و به راحتی در این قفس به زندگی خود ادامه دهد.

در قسمت داخل قفس باید یک محل نرم برای نشیمنگاه مرغ مینا در نظر بگیرید. علاوه بر این قرار دادن وسایل بازی رنگارنگ و سرگرم کننده در قفس مرغ مینا هم تاثیر زیادی روی روند بهتر زندگی پرنده و افزایش روحیه و شادابی پرنده خواهد داشت.

در صورتی که قفس مرغ مینای خود را در کنار گل های طبیعی روی تراس و در طبیعت قرار دهید پرنده می تواند احساس حضور در جنگل را برای خود تداعی کند. زیرا مرغ های مینا ذاتا علاقه ی زیادی به طبیعت جنگل دارند و در چنین فضایی بهتر به خواندن آواز می پردازند. البته در فصول سرد حتماً قفس پرنده را در محیط داخل خانه قرار دهید تا مرغ مینا دچار سرما خوردگی نشود.

با رعایت این نکات و شرایط مناسب قفس مرغ مینا تردید نداشته باشید که پرنده شما هرگز با مشکلاتی مانند افسردگی، انزوا و کاهش سرمستی مواجه نمی‌ شود و در طول عمر خود کاملاً شاداب و آواز خوان خواهد بود. پس باید بدانید که قفس، مهمترین رکن برای نگهداری از مرغ مینا در خانه محسوب می شود.

رام کردن مرغ مینا از نگهداری اصولی و درست مرغ مینا

برقراری ارتباط لفظی و بازی کردن با پرنده به رام شدن سریع‌ تر مرغ مینا کمک می کند و باعث افزایش حس اعتماد مرغ مینا به شما می شود.

مرغ مینا چه میخورد؟

نگهداری اصولی و درست مرغ مینا و غذا دادن

مهم ترین نکته در ارتباط با نگهداری اصولی و درست مرغ مینا، تعذیه آن است. سیب بدون هسته، گیلاس بدون هسته، گلابی، موز، انگور به مقدار کم، خیار و کاهو از جمله میوه ها و سبزیجاتی بوده که بعنوان غذای مرغ مینا قابل استفاده اند. سیب زمینی پخته یا همچنین اب پز شده و کدو حلوایی (کدو تنبل) و نخود فرنگی نیز در حالت پخته برای غذا دادن به مرغ مینا مفید میباشند.

  • سیب از جمله میوه های مورد علاقه مرغ مینا بوده و در بیشتر مناطق در دسترس است. اما خوردن بیش از حد سیب باعث زخم دهان پرنده میشود. در طول هفته ۳ تیکه کوچک سیب را میتوانید به مرغ مینا بدهید.
  • میوه ها و سبزیجات. انواع زیادی از میوه های خرد شده باید هر روز به یک مرغ مینا ارائه شود. میوه ها و سبزیجات باید به خوبی شسته شوند تا مواد شیمیایی از بین بروند.
  • آنها باید به قطعات قابل کنترل متناسب با اندازه پرنده بریده شوند. نیازی به برداشتن پوست نیست. میوه ها و سبزیجات باید در ظرفی جدا از پلت و سایر غذاها عرضه شوند. اگر به نظر می رسد که پرنده شما علاقه خاصی به یک ماده غذایی دارد، حجم آن را کاهش دهید یا به طور موقت تغذیه آن را متوقف کنید تا مصرف غذاهای دیگر را افزایش دهید.
  • رژیم های  مغذیجات برای رفع تمام نیازهای غذایی پرنده شما ساخته شده اند. آجیل ها مغذی هستند، تغذیه آنها آسان است، و از آنجایی که خشک هستند، زمانی که پرندگان رژیم غذایی مغذیجات می خورند، فضولات پرندگان کمتر کثیف می شود.
  • همیشه مقدار غذایی که هر روز توسط هر پرنده خورده می شود را کنترل کنید، به خصوص اگر چندین پرنده در کنار هم قرار گیرند.
  • مراقب باشید از خوردن سبزیجات و میوه های حاوی آهن زیاد خودداری کنید.
  • هر روز آب تازه ارائه دهید.
  • هر روز میوه ها و سبزیجات تازه ارائه دهید.
  • تمام ظروف غذا و آب را روزانه تمیز کنید.

آیا پرنده مرغ مینا به ویتامین ها، مواد معدنی یا اسیدهای آمینه اضافی نیاز دارد؟

مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی خاص ممکن است در زمان‌های مختلف زندگی پرنده اهمیت بیشتری داشته باشند (به عنوان مثال، مکمل کلسیم در هنگام تخم‌گذاری لازم است). دامپزشک می تواند به شما در ارزیابی رژیم غذایی پرنده و نیازهای خاص آن کمک کند.

نیاز پرنده به شن

در مورد نیاز پرندگان به شن اختلاف نظر وجود دارد. قبلاً اعتقاد بر این بود که شن برای تجزیه مکانیکی غذا در سنگدان برای کمک به هضم ضروری است. این برای پرندگانی که دانه ها را به طور کامل، پوسته و همه می بلعند صادق است. با این حال، پرندگان مینا بیشتر غذاهای نرم می خورند و برای هضم مناسب نیازی به شن یا شن ندارند.

شرایط دما و رطوبت قفس مرغ مینا باید چگونه باشد؟

نکته ی مهم دیگری که هنگام نگهداری اصولی و درست مرغ مینا باید به آن توجه شود رطوبت و دمای قفس پرنده می باشد. قفس پرنده باید در نقطه ای قرار بگیرد که نور کافی داشته باشد و دمای آن معتدل باشد.

البته منظور از نور کافی قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نیست. بلکه باید به صورت غیرمستقیم این نور خورشید به بدن پرنده بتابد. تا ویتامین دی مورد نیاز مرغ مینا فراهم شود. مناسب ترین دما برای این پرنده هم ۲۴ درجه سانتی‌ گراد می‌ باشد.

هرگز قفس مرغ مینا را در مکان‌ های سردتر و پایین تر از دمای ۲۴ درجه قرار ندهید. زیرا پرنده دچار سرماخوردگی و بیماری‌ های تنفسی و ریوی خواهد شد. از قرار دادن مرغ مینا در فضای بسیار گرم هم خودداری کنید. زیرا ممکن است که باعث گرمازدگی این پرنده شود.

وقتی مرغ مینا گرمازده شود، مدام له له می‌ زند، جنب‌ و جوش ندارد و در صورت جدی نگرفتن، تلف خواهد شد. پس دقت کنید که هرگز مرغ مینای خود را در معرض گرمازدگی قرار ندهید.

نکته ی بعدی هنگام نگهداری اصولی و درست مرغ مینا، این است که این پرنده علاقه ژ زیادی به آب تنی و شستشوی پرهای خود دارد و می توانید هر چند وقت یک بار یک ظرف آب با ابعاد بزرگ تر از ظرف آب نوشیدنی پرنده، در قفس قرار دهید تا هم پرنده خنک شود و هم بازی کند. این کار در فصول گرم سال به شدت پیشنهاد می شود.

در زمستان و وقتی که هوای بیرون سرد است می توانید با قرار دادن قفس مرغ مینا در فضای داخل خانه و گذاشتن یک پارچه یا پتو روی قفس، دمای قفس را کنترل کنید. تا از سرمای آن جلوگیری داشته باشید. هرگز چه در زمستان و چه در تابستان قفس پرنده را در معرض مستقیم سرما یا گرما قرار ندهید.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x