اقتصاد کلان

نحوه مصرف یارانه تشویقی فجرانه + زمان استفاده از یارانه تشویقی

یارانه فجرانه یا همان یارانه تشویقی که برای تهیه اقلام ضروری ماهانه برخی از دهک برای مدت چند ماه در نظر گرفته شده است.

به گزارش تلنگر؛ پس از گذشت هشت ماه از به اجرا درآمدن طرح کالابرگ الکترونیک، اکنون وزارت تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده این طرح در با نام طرح فجرانه به مدت ۳ ماه به گونه‌ای اجرا می‌شود که «شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به عبارت دیگر با افزایش اعتبار اختصاص داده شده، تورم کالاهای اساسی پوشش داده می‌شود و قیمت سبد ۱۱ قلم غذایی برای مشمولان به جای ۷۴۳ هزار تومان به نرخ روز، ۵۲۳ هزار تومان براساس قیمت سال ۱۴۰۱ می‌رسد.

در این مرحله سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

یارانه جدید چقدر است؟

قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

از کالابرگ چطور استفاده کنیم؟

مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوارها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

برای سهولت  دسترسی خانوارها، اپلیکیشن و شبکه ملی اعتبار (شما) بر اساس هر کدملی راه‌اندازی شده است تا با استفاده از آن، شرایطی برای سرپرستان خانواده فراهم شود تا بتوانند مانده اعتبار یارانه خود را مشاهده، ۲۱۱ هزار فروشگاه‌ متصل به طرح و لیست اقلام را پیدا و از آن فروشگاه‌ها به صورت اعتباری خرید کنند.

یارانه جدید را چگونه استفاده کنیم؟

افرادی که می خواهند از این طرح استفاده کنند باید الزاما ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از کالا برگ استفاده نمایند. دراین صورت مبلغ ۲۲۰ هزار تومان تشویقی به صورت اعتبار به یارانه آنها اضافه می شود و تا واریز یارانه ماه بعد فرصت استفاده از آن را دارند.

چگونه بفهمیم جزو کدام دهک هستیم؟

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ را شماره‌گیری کنند. بعد از تماس، با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x