سلامت

12خاصیت گوجه فرنگی که نمیدانستید!

برای معرفی 12خاصیت گوجه فرنگی ابتدا باید خود این میوه و اصالت آن را بشناسیم، ریشه اصلی آن به رشته کوه آند در آمریکای جنوبی و احتمالا کشورهای پرو و اکوادوربر می گردد. به نظر می‌رسد این محصول قبل از کلمبیا، در مکزیک اهلی شده است. بنابراین از زمان‌های دور در آمریکای جنوبی وجود داشته است.

به گزارش تلنگر؛ با توجه به اینکه در دوره قاجار مسیر سفر به اروپا باز شده بود و شاه قاجار و درباریان رفت و آمد زیادی داشتند، علاوه بر فرهنگ غربی، میوه و سبک زندگی غرب به ایران وارد شد، همچنین گوجه فرنگی در دسته ی میوه ی وارادتی در دوران قاجار بوده است. ما سعی داریم ۱۲خاصیت گوجه فرنگی را برای شما بازگو کنیم تا از فواید شگفت انگیز این میوه باخبر شوید.

به دلیل وجود آنتی اکسیدان در گوجه فرنگی این میوه تاثیر فوق العاده و معجزه آسایی برای سلامتی انسان ومقابله با انواع بیماری های مختلف از جمله سرطلان، کمبود بینایی ومشکلات ریه است.از ۱۲خاصیت گوجه فرنگی، میتوان به مهم ترین آن که شامل مزیت بسیاری برای بانوان بارداراست اشاره کرد.

مقابله با سرطان از شاخص ترین ۱۲خاصیت گوجه فرنگی

تحقیقات نشان داده است که لیکوپن، یک آنتی‌اکسیدان قوی که در گوجه فرنگی یافت می‌شود، می‌تواند در کاهش خطر بروز برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان ریه مؤثر باشد.

حتی با مصرف سس، آب یا رب گوجه‌فرنگی هم می‌توانید از خواص ضدسرطان آن بهره‌مند شوید. جالب است بدانید که گوجه‌فرنگی فرآوری شده میزان لیکوپین بیشتری دارد. توجه داشته باشید که برای مبارزه با سرطان باید مواد غذایی مختلف (و نه فقط یک ماده‌ی غذایی) را مصرف کنید.

تاثیرمعجزه آسا برسلامت دستگاه گوارش

از آنجایی که گوجه فرنگی از آنتی اکسیدان غنی شده است، به همین دلیل می تواند به هضم آسانتر غذا، کاهش درد معده، درمان زخم های معده و در نتیجه به سلامت کلی دستگاه گوارش کمک کند.

شاید افرادی که زخم معده دارند با خوردن گوجه خام حس درد و سوزش بکنند، اما اگر رب گوجه را تهیه کند به دلیل آنکه حالت اسیدی آن از بین می رود تبدیل به یک  تسکین دهنده برای زخم معده می شود.

تنظیم فشارخون

گوجه‌فرنگی غنی از پتاسیم بوده که یک ماده‌ی معدنی است، و به ۱۲خاصیت گوجه فرنگی که یکی از آن ها کاهش سطح فشار خون می باشد اشاره می کنیم. علت این موضوع این است که پتاسیم اثرات سدیم را کاهش می‌دهد. در حقیقت هرچه پتاسیم بیشتری مصرف کنید، سدیم بیشتری از طریق ادرار از بدنتان خارج می‌شود. به غیر از این پتاسیم تنش بین دیواره‌های رگ‌های خونی را کم می‌کند که این موضوع هم در کاهش فشار خون مفید است.

یک مطالعه نشان داد که مصرف عصاره‌ی گوجه‌فرنگی می‌تواند به کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. لیکوپین به‌طور کلی عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد که این موضوع هم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که اگرچه لیکوپین می‌تواند در پایین آوردن فشار خون بالا مفید باشد، اما هیچ اثری روی فشار خون نرمال ندارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل لیکوپین هم می‌تواند اثرات مفیدی روی فشار خون داشته باشد.

روشن تر شدن پوست از مزیت لذت بخش گوجه فرنگی

روشن شدن پوست با گوجه

گوجه فرنگی از میوه هایی محسوب می شود که برای پوست فواید بسیار زیادی دارد و احتمالا شما هم ماسک های طبیعی گوجه فرنگی را تجربه کرده باشید. گوجه فرنگی به دلیل وجود ویتامین C فراوان علاوه بر پاک سازی پوست، باعث می شود که پوستی درخشان تر و روشن تر نیز داشته باشید.

خواص گوجه فرنگی برای بیماری قلبی

قلب مهم ترین عضو بدن است که رسیدگی به سلامت آن در اولویت قرار می گیرد، و از ۱۲خاصیت گوجه فرنگی، تاثیرش  برای قلب است. اما گوجه فرنگی تنها به تنهایی نمی‌تواند بیماری‌ها را درمان کند یا جلوگیری کند. آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید و به همراه سایر مؤلفه‌های مهم سلامتی مثل ورزش منظم، خواب کافی و کاهش استرس قرار دهید.

ضربان قلب سالم

مصرف گوجه فرنگی می‌تواند به حفظ ضربان قلب سالم کمک کند. ترکیبات موجود در گوجه فرنگی، به ویژه پتاسیم، می‌توانند به عملکرد صحیح عضله قلب کمک کنند و ریتم قلب را تنظیم کنند.

کاهش التهاب

مواد موجود در گوجه فرنگی، مانند ویتامین C و بتاکاروتن، خواص ضد التهابی دارند. التهاب ممکن است باعث تشدید بیماری‌های قلبی شود. در نتیجه، خوردن گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش التهاب در سیستم قلبی-عروقی کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم گوجه فرنگی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. مواد موجود در گوجه فرنگی ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و اکسیداسیون آن کمک کنند، که هر دو عوامل مهم در ایجاد بیماری‌های قلبی هستند.

آنتی‌اکسیدان قوی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ترکیبات می‌توانند در محافظت از سلول‌های قلبی در برابر آسیب اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد کمک کنند.

مفید برای بارداری

یکی از دغدغه های خانم های باردار این است که در لوله های عصبی جنین نقص به وجود بیاید. گوجه فرنگی به دلیل اینکه یک منبع طبیعی فولات محسوب می شود می تواند از نقص لوله های عصبی در جنین پیشگیری کند که در نتیجه به سلامت مادر و جنین کمک می کند.

درمان کم بینایی با مصرف گوجه فرنگی

اگر به سلامت چشم خود اهمیت می دهید این مورد از خاصیت گوجه فرنگی را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا گوجه فرنگی حاوی مقادیر غنی از ویتامین A می باشد که برای بهبود بینایی بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف گوجه فرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مثل شب کوری و تباهی لکه زرد ( دژنراسیون ماکولا ) کمک شایانی می کند.

کمک به درمان یبوست و اسهال

مشکلاتی مثل اسهال و یبوست به این دلیل به وجود می آیند که روند عملکرد دستگاه گوارش با مشکل روبرو شود. مصرف گوجه فرنگی به دلیل فیبر فراوان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و علاوه بر پیشگیری می تواند به درمان اسهال و یبوست کمک کند.

خاصیت دلپذیر گوجه برای تناسب اندام

تغذیه گوجه فرنگی

فیبر موجود در گوجه فرنگی علاوه بر اینکه باعث پاک سازی روده ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود، می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. مصرف مواد غذایی دارای فیبر بالا باعث می شوند که احساس سیری در فرد شکل بگیرد.

به همین دلیل مصرف گوجه فرنگی می تواند مانع از پرخوری شود. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است گوجه فرنگی را برای کاهش وزن استفاده کنیم این است که این میوه باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می شود. این مورد از ۱۲خاصیت مهم گوجه فرنگی برای خانم ها قابل توجه است.

خنثی ساز اثرات دود سیگار

امروزه افراد زیادی متاسفانه اهل دود و سیگار هستند، بنابراین خنثی کردن دود سیگاراز کاربردی ترین ۱۲خاصیت گوجه فرنگی است که بسیار می تواند سودمند باشد. سیگار کشیدن منجر به تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که می‌توان این موضوع را با مصرف ویتامین C تا حدودی کنترل کرد. به همین دلیل است که گوجه‌فرنگی برای افراد سیگاری یک گزینه‌ی عالی است.

بر اساس یافته‌های مؤسسه‌ی ملی سلامت، اگر زنان و مردانی که سیگار نمی‌کشند، به ۷۵ میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند، افراد سیگاری باید‌ ۳۵ میلی‌گرم بیشتر ویتامین C مصرف کنند. تقریبا ۱۰۰ گرم گوجه‌فرنگی خام حاوی حدود ۱۳٫۷ میلی‌گرم ویتامین C است. یک مطالعه‌ی دانشگاهی به این نتیجه رسید که لیکوپین گوجه‌فرنگی می‌تواند تا ۹۰ درصد رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین ببرد.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x