سیاست داخلی

طحان نظیف: لایحه «شوراهای حل اختلاف» تایید شد/ استقبال از مرحله پیش ثبت‌نام خوب بود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیش‌ثبت‌نام مرحله جدیدی در فرآیند انتخابات است که در قانون انتخابات مجلس برای اولین‌بار پیش‌بینی‌شده و طبیعی است که در اجرای قانون مبنای عمل قرار گیرد؛ کما اینکه بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها در این دوره اجرا و با استقبال خوبی روبرو شد.

به گزارش تلنگر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲) در نشستی که با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت، به تشریح بررسی ۱۷ طرح و لایحه ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی و پاسخ به ۱۸ استعلام دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان پرداخت.

تایید لایحه شورا‌های حل اختلاف

وی ابتدا خبر داد که لایحه شورا‌های حل اختلاف که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم شهریور ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود در جلسه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

دکتر طحان نظیف سپس در پاسخ به سوالی در خصوص راهبردهای چهارگانه رهبری و اقدامات شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات باشکوه با توجه به هجمه‌های دشمنان به بحث انتخابات، گفت: راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب که ابتدای سال مطرح فرمودند در برگزاری انتخابات پیش‌رو بسیار مهم هستند و مبنای عمل همه دستگاه‌های مرتبط با انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما از ابتدای امسال جلسات متعددی را با دستگاه‌های دخیل برای اجراسازی این راهبردها داشتیم؛ چرا که هرکدام از این دستگاه‌ها وظایفی در این خصوص دارند.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان در برخی از این راهبردها نقش اصلی و مستقیم دارد و در برخی از این راهبردها نقش غیرمستقیم دارد؛ بالاخره همه دستگاه‌ها در قبال این راهبردها وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. سایر دستگاه‌ها هم در قبال برخی از این راهبردها نقش دارند و اثرگذار هستند و وظایفی دارند. مثلاً نسبت ‌به مسائل معیشتی و وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند، این‌ها می‌توانند نقش مهمی در راهبرد مشارکت داشته باشند.

دکتر طحان‌نظیف ابراز امیدواری کرد که با اجرای صحیح قانون و اعتمادسازی در این خصوص زمینه رقابت و مشارکت بیشتر فراهم شود.

استقبال خوب از پیش ثبت‌نام

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها که مرحله پیش ثبت‌نام را موجب کاهش مشارکت می‌دانند، گفت: پیش‌ثبت‌نام مرحله جدیدی در فرآیند انتخابات است که در قانون انتخابات مجلس برای اولین‌بار پیش‌بینی‌شده و طبیعی است که در اجرای قانون مبنای عمل قرار گیرد؛ کما اینکه بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها در این دوره اجرا و با استقبال خوبی روبرو شد.

وی خاطرنشان کرد: مرحله پیش‌ثبت‌نام، مرحله صحت‌سنجی مدارک افراد از طریق دستگاه‌های تخصصی است؛ البته همان ۵ یا ۶ دستگاهی که در قانون آمده ‌است.

دکتر طحان‌نظیف بار دیگر تاکید کرد: ما در این مرحله ورودی نداریم، ولی بحث پیش ثبت‌نام یک مزیت است که افراد با دستگاه‌های تخصصی و مرتبط با موضوعات مواجه می‌شوند؛ به طور مثال وزارت علوم راجع ‌به مدارک تحصیلی افراد اظهارنظر می‌کند. یا اینکه نیروی انتظامی نسبت‌ به بحث نظام وظیفه افراد اعلام نظر می‌کند. یا اینکه سازمان استخدامی درباره وضعیت استخدامی افراد اعلام نظر می‌کند. یا اینکه دادستانی درباره محکومیت افراد اظهارنظر می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: اگر شکایت و اعتراضی هم وجود داشته باشد، این مراجع با توجه به سوابق و اسنادی که در اختیار دارند موضوع را رسیدگی می‌کنند و به افراد پاسخ می‌دهند.

وی این نکته را هم درباره پیش ثبت‌نام‌ها گفت: ما تصور نمی‌کنیم این موارد اثری در مشارکت داشته باشد. ما این موارد را در راستای حقوق داوطلبان و مردم ارزیابی می‌کنیم که به اتقان بیشتر قانون کمک می‌کند

توضیحاتی درباره رد مصوبه کنکوری

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص مصوبه‌ کنکور و احتمال تایید آن، گفت: به‌نظر بنده ایرادات شورای نگهبان به این طرح جدی است؛ هم نسبت ‌به اصل و هم نسبت‌به زمان اجرای آن.

وی افزود: قبلاً هم عرض کردم که این ایرادات مسبوق به سابقه است. اینکه مجلس با چه تدبیری می‌خواهد ایرادات را رفع کند، موضوعی است که باید در جلسات تخصصی به آن پرداخته شود.

پاسداری شورای نگهبان از زبان فارسی

دکتر طحان نظیف همچنین گفت: برای نخستین بار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اخیراً از صحن شورای نگهبان بازدید کردند. بنا داریم اینگونه بازدیدها با حضور اقشار مختلف مردم تداوم داشته باشد.

وی درباره اصل ۱۵ قانون اساسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: بنده تقریباً در هر نشست خبری به این موضوع اشاره می‌کنم که برخی از مصوبات با ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی یعنی استفاده از واژگان غیرفارسی مواجه می‌شوند. دراین‌میان مصوباتی داریم که تنها اشکال شان همین است و صرفاً به‌همین دلیل به مجلس ارجاع می‌شوند و هیچ اشکال دیگری ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: این موضوع به اطاله فرایند قانون‌گذاری، بالا بردن هزینه‌های تقنین و معطلی دستگاه‌ها برای اجرای قانون می‌انجامد، در حالی که با یک عمل، قابل ‌پیش‌بینی و قابل پیشگیری است. نمی‌توان از شورای نگهبان انتظار داشت که به وظیفه قانونی خود عمل نکند ولی می‌شود با تمهیداتی مانع این ایراد شد.

دکتر طحان‌نظیف پیشنهاد داد که مجلس توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و همان‌طورکه مثلاً صدا و سیما به‌صورت ویژه به این موضوع می‌پردازد، در مجلس نیز کارشناسانی به طور ویژه و مستمر به پاسداری از زبان فارسی در مصوبه مجلس بپردازند؛ حالا یا از طریق کارشناسان یا مشورت با این عزیزان یا در تنقیح مصوبه قبل‌ از ارسال یا هر تدبیری که صلاح می‌دانند.

به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر متقاضی داوطلب نمایندگی

دکتر طحان نظیف درباره مرحله پیش ثبت‌نام گفت: در مرحله پیش ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌ثبت‌نام یک مرحله جدید است، البته ملاک ما ثبت‌نام نهایی است که از ۲۷ مهرماه انجام می‌شود. اگر این تعداد افراد پیش‌ثبت‌نامی را با تعداد ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته در ادوار گذشته مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که این تعداد حدود ۳ برابر شده که بالاترین نرخ در ادوار انتخابات‌های گذشته محسوب می‌شود.

انتهای مطلب/م.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x