محیط زیست

چگونه از گیاه برگ بیدی بنفش نگهداری کنیم/ آبیاری، کود دهی، نور و آفات

نگهداری از گیاه برگ بیدی بنفش یا چشم آهویی بسیار ساده است. این گیاه احتیاجی به مراقبت زیاد ندارد و با محیا کردن شرایط اولیه موردنیاز گیاه می‌توانید این گیاه بادوام را به دکور خانه اضافه کنید.

به گزارش تلنگر؛ برگ بیدی بنفش که به گل چشم آهویی نیز معروف است، یکی از گیاهان زیبا و جذاب برای نگهداری در آپارتمان، محیط کار یا اتاق‌خواب می‌باشد. برگ بیدی سرعت رشد خوبی دارد و برگ‌های آن زیبا و طرح دار است و می‌تواند در طول سال گل بدهد. گل‌های زیبای آن صورتی و سفید است و رونده بودن گیاه برگ بیدی بنفش (گل چشم آهویی) باعث می‌شود که از آن برای گلدان‌های آویزان، طاقچه و لبه تراس استفاده شود.

از گیاه برگ بیدی بنفش (Spiderwort) به‌عنوان گیاهی که توانایی تصفیه هوا را دارد، می‌توان در محیط‌های مختلف مانند محیط کار و ادارات و یا  استفاده کرد. در این مقاله سعی داریم با شرایط نگهداری از گیاه برگ بیدی بنفش، قلمه زدن برگ بیدی، مشکلات گیاه برگ بیدی و غیره بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

معرفی گیاه برگ بیدی بنفش (Spiderwort)

نام علمی گیاه برگ بیدی بنفش Tradescantia albiflora، و از خانواده Commelinaceae می‌باشد. همچنین گل چشم آهویی نام دیگر این گیاه است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و حدود ۶۰ گونه از این گیاه شناسایی‌شده و معروف‌ترین گونه برگ بیدی، زبرینا می‌باشد.

گیاه برگ بیدی بنفش (گل چشم آهویی) رشد سریعی دارد و مانند گیاهان علفی رشد می‌کند. رشد این گیاه به صورت طولی و با افزایش تعداد برگ‌های گیاه می‌باشد.

شرایط نگهداری گیاه برگ بیدی بنفش

معرفی گیاه برگ بیدی

اگر شرایط نگهداری برگ بیدی (گل چشم آهویی) نامناسب باشد، گیاه به‌صورت ساقه‌ای رشد می‌کند و ظاهری نامناسب پیدا می‌کند و باید حتماً هرس شود. برگ بیدی گیاهی مقاوم بوده ولی نسبت به سرمای زیاد، حساس است. برگ بیدی (گل چشم آهویی) جز گیاهان تصفیه‌کننده هوا است و توانایی تولید اکسیژن در محیط را دارد، همین عامل باعث شده به‌عنوان گیاهی محبوب بین دوستداران گل و گیاه آپارتمانی باشد.

در محیط کار، ادارات، خانه و در اتاق خواب می‌توان علاوه بر زیبایی این گیاه، از خاصیت تصفیه کنندگی آن نیز استفاده کرد. به گیاه برگ بیدی بنفش (گل چشم آهویی)، گیاه اینچی نیز گفته می‌شود؛ چرا که اگر شرایط نگهداری این گیاه فراهم باشد، هفته‌ای یک اینچ یا حدوداً سه سانتیمتر رشد می‌کند.

برگ‌های این گیاه تخم‌مرغی شکل، پهن و بدون دم برگ است و در ایران به رنگ‌های سفید، سبز، صورتی و بنفش یافت می‌شود. متداول‌ترین گونه‌های برگ بیدی در ایران با برگ‌هایی به رنگ سبز روشن با نوارهای سفید و یا رنگ بنفش با طرح‌های صورتی می‌باشد. معمولاً برگ بیدی بنفش و صورتی محبوبیت زیادی دارد. این گیاه زیبا در تمام طول سال، به‌خصوص از اواسط بهار تا اواسط تابستان گل می‌دهد و گل‌های آن بهرنگ‌های سفید و صورتی است.

شرایط نگهداری برگ بیدی (گل چشم آهویی) بسیار راحت است و خیلی ساده‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید. با فراهم کردن شرایط موردنیاز این گیاه، می‌توان به‌راحتی از برگ بیدی نگهداری کرد. در زیر به شرایط نگهداری برگ بیدی مانند آبیاری، نور موردنیاز، رطوبت، خاک و غیره خواهیم پرداخت.

آبیاری گیاه برگ بیدی بنفش

گل چشم آهویی رطوبت و آب را دوست دارد ولی آبیاری بیش‌ازحد به گیاه صدمه می‌زند. بهترین زمان برای آبیاری، هنگامی است که خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی‌متری خشک باشد و سپس اقدام به آبیاری کرد. معمولاً گل چشم آهویی در تابستان هفته‌ای سه بار نیاز به آبیاری دارد و میزان آبیاری در زمستان برای این گیاه کمتر می‌شود.

نور مناسب گیاه برگ بیدی بنفش

شرایط نگهداری گیاه برگ بیدی بنفش

گل چشم آهویی به نور متوسط و غیرمستقیم خورشید احتیاج دارد. این گیاه به‌طور متوسط بین ۵ الی ۷ ساعت در روزبه نور خورشید نیاز دارد. در صورت عدم دریافت نور کافی، طرح‌های زیبای روی سطح برگ به‌مرور کمرنگ می‌شود. همچنین نور کم منجر به این می‌شود که گیاه رشد علفی پیدا کند، در این صورت فاصله برگ‌ها از همدیگر زیاد می‌شود.

نور مستقیم و به میزان زیاد، منجر سوختگی برگ‌های گیاه می‌شود؛ درنتیجه گیاه برگ بیدی را در مجاورت پنجره‌های جنوبی قرار ندهید. البته مقدار کم تابش مستقیم نور خورشید، برگ بیدی را اذیت نمی‌کند. اگر تأمین نور غیرمستقیم برای گیاه برگ بیدی میسر نبود، بهترین کار استفاده از لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان برای تأمین نور موردنیاز گیاه برگ بیدی است.

دما مناسب گیاه برگ بیدی بنفش

گل چشم آهویی نسبت به گرما و افزایش دما نسبتاً مقاوم است، اما نسبت به سرما حساس است. برگ بیدی (گل چشم آهویی) را می‌توان تا دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد؛ ولی بهترین دما جهت نگهداری آن بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است و می‌توان آن را در دمای معمولی اتاق به‌راحتی نگهداری کرد.

مقاومت گیاه برگ بیدی نسبت به سرما کم است و کمترین دمایی که می‌تواند تحمل کند ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. گل چشم آهویی را در تابستان و بهار، حتی می‌توان در تراس و یا پشت پنجره نگهداری کرد اما برای نگهداری از برگ بیدی در زمستان، حتماً گیاه را به داخل منزل و فضای گرم‌تر منتقل کنید.

رطوبت مناسب گیاه برگ بیدی بنفش

برگ بیدی رطوبت را دوست دارد و رطوبت بالا باعث رویش سریع و پهن شدن برگ‌های آن می‌شود. این گیاه به رطوبت حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد احتیاج دارد اما در رطوبت معمول اتاق هم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد.

رطوبت بالاتر باعث می‌شود که رشد آن سریع‌تر باشد. برای تأمین رطوبت موردنیاز گل چشم آهویی می‌توانید از غبار پاشی، دستگاه رطوبت ساز و یا از جزیره استفاده کنید. برای ساخت جزیره، ابتدا در زیرگلدانی سنگریزه بریزید و روی آن کمی آب بریزید، به‌طوری‌که کفی زیر گلدان خیس نباشد. اگر برای تأمین رطوبت از دستگاه رطوبت ساز استفاده می‌کنید، آن را در فاصله ۳ الی ۴ متری از گلدان برگ بیدی‌ قرار دهید.

خاک مناسب گیاه برگ بیدی بنفش

برگ بیدی صورتی

گیاه برگ بیدی به خاکی تقریباً سبک و با زهکشی مناسب احتیاج دارد. اگر خاک برگ بیدی زهکشی خوبی نداشته باشد، باعث می‌شود که آب درون گلدان و اطراف ریشه بماند و ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود.

پس از خاکی برای گل چشم آهویی استفاده شود، که آب را عبور دهد و به مقدار کمی آب را در خود نگه دارد. از مخلوط‌ خاک‌های مختلف می‌توان به‌عنوان خاک‌برگ بیدی استفاده کرد، در زیر چند نمونه از این مخلوط خاک‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاک‌برگ
  • خاک ویژه گیاهان تزیینی
  • مخلوط کمی شن و ماسه همراه با خاک گلدان معمولی

معمولاً بیشتر از مخلوط خاک باغچه و ماسه و خاک‌برگ به‌عنوان خاک مناسب جهت نگهداری و پرورش گل چشم آهویی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید که خاک گلدان برگ بیدی‌ مغذی‌تر و قوی‌تر باشد می‌توانید کمی پیت ماس یا کوکویت به خاک آن اضافه کنید.

تعویض گلدان گیاه برگ بیدی

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، گل چشم آهویی رشد سریعی دارد و به‌سرعت برگ و ریشه می‌دهد. لازم است برای رشد بهتر آن، سالانه گلدان و خاک گلدان آن را عوض کنید. هنگام تعویض گلدان برگ بیدی مراقب باشید که به ریشه گیاه، آسیبی نرسد.

یکی از نشانه‌های زمان تعویض گلدان، هنگامی است که ریشه‌های برگ بیدی از خاک خارج‌شده باشد در این صورت حتماً گیاه را به گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید و نکته مهم در انتخاب گلدان این است که اندازه گلدان مناسب باشد. استفاده از گلدان بیش‌ازحد بزرگ، باعث می‌شود که انرژی گیاه به‌جای رشد برگ‌ها، صرف ریشه زنی شود.

تکثیر برگ بیدی بنفش

رنگهای گیاه برگ بیدی یا چشم آهویی

تکثیر گیاه برگ بیدی بنفش بسیار راحت بوده و تا ۸ گلدان در سال می‌توان آن را تکثیر کرد. برگ بیدی در گلدان‌های آویزی و بر روی تراس یا بر روی طاقچه می‌تواند به‌راحتی رشد کند و زیبایی دوچندان به محیط اطرافش بدهد. همان‌طور که گفتیم تکثیر گیاه برگ بیدی بنفش (گل چشم آهویی) بسیار آسان است.همچنین می‌توانید، تکثیر برگ بیدی را می‌توان از طریق قلمه‌زنی در آب‌وخاک و یا تقسیم بوته انجام داد. تکثیر از طریق قلمه‌زنی، در برگ بیدی بنفش نسبت به سایر گونه‌های برگ بیدی سریع‌تر جواب می‌دهد.

تکثیر برگ بیدی از طریق تقسیم بوته

روش دیگر برای تکثیر برگ بیدی تقسیم بوته است البته هنگام تعویض گلدان نیز می‌توانید از این روش برای تکثیر برگ بیدی استفاده کنید. ابتدا به‌آرامی بوته برگ بیدی را از خاک خارج کنید و ریشه آن را جدا و به‌آرامی تکان دهید تا کاملاً تمیز شود و به کمک یک چاقوی تیز ریشه برگ بیدی را برش دهید، به‌طوری‌که هر قسمت شامل چند تا برگ و ساقه باشد. سپس قسمت‌های برش داده‌شده را در گلدان‌های جداگانه بکارید.

قلمه زدن گیاه برگ بیدی بنفش در خاک

برای تکثیر انواع برگ بیدی مانند برگ بیدی بنفش به روش قلمه زدن، حدود ۵ سانتیمتر از ساقه را با یک قیچی تیز و استریل ببرید و آن را در گلدانی با خاکی تازه و مغذی قرار دهید.

برای رشد ریشه گیاه برگ بیدی، لازم نیست انتهای قسمت قلمه ساقه را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید، زیرا خود گیاه رشد خوبی دارد؛ سپس آن را آبیاری کنید. آبیاری مداوم باعث می‌شود که رشد گیاه تازه برگ بیدی بهتر باشد و ریشه زنی بهتر انجام شود. این کار را در هرزمانی از سال می‌توانید انجام دهید، ولی بهترین فصل برای قلمه‌زنی فصل بهار است.

قلمه زدن گیاه برگ بیدی بنفش در آب

روش بسیار ساده‌ دیگری که برای تکثیر برگ بیدی در خانه وجود دارد، از طریق قلمه‌زنی ساقه در آب است. در این روش به‌جایی آن‌که ساقه بریده‌شده را در خاک بکارید، آن را در آب قرار دهید و دو روزی یک‌مرتبه آب آن را تعویض کنید. سپس ساقه‌های ریشه دارد را از داخل آب بردارد و در یک گلدان کوچک بکارید.

تمیز کردن برگ‌های برگ بیدی

اگر برای تأمین رطوبت برگ بیدی از اسپری آب استفاده می‌کنید، برگ‌های این گیاه نیاز به تمیز کردن ندارد. برای تمیز کردن برگ‌های برگ بیدی از دستمال نرم استفاده کنید و به‌هیچ‌عنوان از براق‌کننده‌های شیمیایی استفاده نکنید و به‌جای آن، از محلول رقیق شیر و آب برای تمیز کردن برگ‌های برگ بیدی‌ کمک بگیرید.

کود مناسب برگ بیدی بنفش

رشد گیاه برگ بیدی صورتی

انواع گیاه برگ بیدی مانند برگ بیدی بنفش و برگ بیدی صورتی به‌دفعات زیاد به کود دهی احتیاج ندارند و اگر خاکی که انتخاب می‌کنید غنی باشد، نیازی به کود دادن به گیاه ندارید. اما برای تقویت بهتر می‌توانید هرماه یک‌بار در بهار و تابستان از کود استفاده کنید و کود دهی را در فصل پاییز و زمستان تا جایی که می‌توانید کاهش بدهید. یکی از نکات مهم در مورد کود دادن به برگ بیدی این است که ابتدا خاک را آبیاری کنید تا سطح آن خیس باشد و سپس به گیاه کود بدهید.

بهترین کود، کود مایع است برای این گیاه که کود ۲۰-۲۰-۲۰ می‌باشد. ازآنجاکه کود ۲۰-۲۰-۲۰، میزان پتاسیم بالایی دارد و بسیار در رشد برگ‌های گیاه برگ بیدی بنفش تأثیرگذار است.

روش استفاده از کود مایع به این صورت است که به‌اندازه نصف مقداری که در دستور آن ذکرشده است، آن را رقیق کنید و به گیاه کود بدهید. کود دهی بیش‌ازحد موجب از بین رفتن طراح‌های زیبای روی سطح برگ گیاه می‌شود و باعث نرسیدن آب به میزان کافی به ریشه‌های گیاه می‌شود، در این صورت باوجود آبیاری منظم گیاه برگ بیدی، گیاه همیشه تشنه است.

هرس کردن برگ بیدی

همان‌طور که قبلاً گفته شد، برگ بیدی رشد سریعی دارد و حتماً باید هرس شود زیرا بعد از مدتی ساقه‌ها و برگ‌های آن ظاهری زشت و نازیبا به گیاه و محیط می‌دهد و همین‌طور انرژی گیاه به‌جای رویش برگ‌ها، صرف رشد ساقه‌ها و شاخه‌های اضافی می‌شود.

همچنین ممکن است با بالا رفتن سن گیاه برگ بیدی، برگ‌های آن قهوه‌ای شود. پس لازم است هرچند وقت یک‌بار گیاه را هرس کنید. در هر بار هرس کردن، حداقل ۲۵ درصد ساقه‌های گیاه برگ بیدی و شاخه و برگ‌های اضافی و مرده را با قیچی یا کادر تیز و استریل ببرید.

بیماری‌های گیاه برگ بیدی بنفش

گیاه برگ بیدی مانند سایر گیاهان ممکن است دچار مشکلاتی شود ولی این گیاه نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاوم است. در این قسمت به بیماری‌ها و مشکلاتی که بیشتر برای گیاه ممکن است اتفاق بیفتد اشاره خواهیم کرد. در ادامه با سایت تلنگر همراه باشید.

نرم و آبکی بودن برگ‌های گل چشم آهویی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، این گیاه نسبت به سرما بسیار حساس است. اگر برگ‌های گیاه برگ بیدی نرم و آبکی شود، نشان‌دهنده این است که دمای محیط پایین است و گیاه باید به محیطی گرم‌تر منتقل شود.

نازک و بی‌رنگ بودن برگ‌های گل چشم آهویی

این مشکل می‌تواند به دلیل استفاده از کود بیش‌ازحد یا وجود سرما در برگ بیدی باشد. کود دهی بیش‌ازحد برگ بیدی باعث می‌شود، آب کمتری به ریشه‌های گیاه برسد.

پوسیدگی ساقه گیاه برگ بیدی بنفش

از مهم‌ترین عوامل پوسیدگی ساقه در گیاه برگ بیدی بنفش، آبیاری بیش‌ازحد آن بوده و همچنین ممکن است گلدان مورداستفاده برگ بیدی، زهکشی خوبی نداشته باشد. برای رفع این مشکل، اجازه دهید حتماً سطح خاک گیاه تا عمق ۲ الی ۳ سانتی‌متری خشک شود و در کنار آن به کمک خودکار فضایی ایجاد کنید تا ریشه گیاه کمی خشک شود و رطوبت اضافی اطراف ریشه از بین برود و یا از گلدانی با زهکشی مناسب استفاده کنید.

خم شدن و ریزش برگ‌ها

علت خم شدن و ریزش برگ‌های بیدی می‌تواند به دلیل دمای بالا و تابش مستقیم نور خورشید باشد. در این صورت گیاه را به مکانی خنک و به‌دوراز تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید.

قهوه‌ای شدن برگ‌ها

گیاه شما ممکن از است به علت پیر بودن برگ‌ها قهوه‌ای شود در این موارد هرس به‌موقع بسیار حائز اهمیت می‌باشد. صورت بروز این مشکل، در لبه‌های برگ بیدی لکه‌های قهوه‌ای مشاهده می‌شود. این مشکل زمانی پیش می‌آید که میزان کود دهی به گیاه زیاد بوده یا می‌تواند از کمبود رطوبت و میزان آبیاری باشد. کود دهی بیش‌ازحد گیاه، باعث می‌شود که ریشه گیاه برگ بیدی نتواند آب موردنیاز را جذب کند و باوجود آبیاری درست و مداوم، گیاه کمبود آب را تجربه کند.

لوله‌ای شدن برگ‌ها

این مشکل در گیاه برگ بیدی، نشان‌دهنده بالا بودن دما و کاهش رطوبت محیط است. برای این کار میزان رطوبت محیط را افزایش دهید و گیاه را به مکانی با دمای پایین‌تر جابجا کنید.

تغییر رنگ و ضخیم شدن برگ‌ها

اگر به گیاه برگ بیدی بنفش بیش‌ازحد کود دهید برگ‌های آن تغییر رنگ می‌دهند و ضخیم می‌شوند. برای اینکه این اتفاق برای برگ‌های گیاهتان نیفتد، کود دهی آن را در فصل بهار تا اواخر تابستان ماهی یک‌بار ادامه دهید. نکات مهم هنگام کود دهی را نیز حتماً در این مقاله مطالعه کنید و اجرا کنید.

رنگ‌پریدگی و یا وجود لکه‌های تیره بر روی برگ‌ گیاه برگ بیدی بنفش

برگ بیدی یا گل پشم آهویی

این امر نشان‌دهنده این است که گیاه در معرض تابش شدید نور خورشید بوده و دچار سوختگی شده است. گیاه برگ بیدی را در مکانی با نور مناسب قرار دهید. گاهی علت سوختگی نوک برگ‌های بیدی، به دلیل کم بودن میزان آبیاری گیاه است.

علت نوک سوزی برگ بیدی بنفش

نوک سوزی برگ‌های گل چشم آهویی به شما می‌گوید که گیاهتان زیاد زیر تابش نور مستقیم و شدید آفتاب بوده است. نوک برگ‌های آن دچار سوختگی شده است. گیاه برگ بیدی را در مکانی با نور مناسب قرار دهید. گاهی علت سوختگی نوک برگ‌های بیدی، به دلیل کم بودن میزان آبیاری نیز می‌باشد.

علت خشک شدن برگ‌های گل برگ بیدی بنفش

یکی از مشکلات که ممکن است برای برگ بیدی صورتی پیش بیاید، ممکن است خیلی زود برگ‌های آن بسوزد و حتی پودر شود. برگ بیدی صورتی نسبت به آبیاری حساس است و بهتر است از آب بدون کلر و ولرم، برای آبیاری استفاده کرد. همچنین بهتر است گیاه برگ بیدی صورتی را هر دو هفته یک‌بار با کود ۳۶-۱۲-۱۲ کود دهی کنید.

سؤالات متداول در مورد گیاه برگ بیدی بنفش

آیا برگ بیدی گیاهی سمی است؟

انواع برگ بیدی مانند برگ بیدی بنفش و صورتی، جز گیاهانی با درجه سمی بودن آن خیلی کم است و در صورت بلعیدن یا جویدن توسط انسان، منجر به کمی خارش و حساسیت می‌شود.

علت خشک شدن نوک برگ گیاه برگ بیدی چیست؟

یکی از مشکلات که ممکن است برای برگ بیدی صورتی پیش بیاید، ممکن است خیلی زود برگ‌های آن بسوزد و حتی پودر شود. برگ بیدی صورتی نسبت به آبیاری حساس است و بهتر است از آب بدون کلر و ولرم، برای آبیاری استفاده کرد. همچنین بهتر است گیاه برگ بیدی صورتی را هر دو هفته یکبار با کود ۳۶-۱۲-۱۲ کود دهی کنید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x