تاریخ و اندیشه

پدر جنگاوری نوین میخائیل کلاشنیکف کیست؟

میخائیل کلاشنیکف تکان دهنده سرنوشت جنگ‌ جهانی در دوران جنگ جهانی دوم بود که اختراع اسلحه کلاشینکوف ابتدای این راه طولانی بود.

به گزارش تلنگر؛ میخائیل کلاشنیکف تکان دهنده سرنوشت جنگ‌ جهانی در دوران جنگ جهانی دوم بود که اختراع اسلحه کلاشینکوف ابتدای این راه طولانی بود. او در عین روحیه سازنده طبع شاعرانه ای داشت؛ که می‌توان میخائیل تیموفییویچ کلاشنیکف را یک شاعر نیز خطاب کرد.

۱۰۴ سال پیش در چنین روزی، میخائیل کلاشنیکف، شخصیت معروف شوروی سابق، که همچنین به عنوان طراح و مهندس نظامی معتبر شناخته می‌شود و در تاریخ نظامی و صنعت اسلحه با ابداع تفنگ حمله AK-47 و تفنگ‌های مشتق آن، AKM و AK-74، به شهرت دست یافت، به دنیا آمد. او همچنین نقشی برجسته در طراحی تفنگ‌های ماشین سبک RPK و تفنگ ماشین PK داشت.

بیوگرافی سازنده کلاشینکوف؛ میخائیل کلاشنیکف

 

میخائیل تیموفییویچ کلاشنیکف در تاریخ۱۰  نوامبر ۱۹۱۹ در روستای کوریا متولد شد . میخائیل که با اختراعش، تحولی عظیم در عرصه جنگاوری ایجاد کرد. او، ژنرال و مخترع روسی سلاح آکا۴۷ یا کلاشنیکف می‌باشد.

میخائیل کلاشنیکف هفدهمین فرزند از یک خانواده ۲۱ نفری بود که در روستای کوریا متولد شد. خانواده او در سال ۱۹۳۰، بیشتر به دلیل اتهام به عنوان «کولاک»، به روستای نیژنیا موخووایا در استان تومسک تبعید شدند. در دوران جوانی‌اش، میخائیل از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و در شش سالگی حتی تا دم مرگ هم رفت.

میخائیل کلاشنیکف به شدت شیفته انواع ماشین‌آلات بود، اما هر از چندگاهی شعر می‌نوشت و رویای شاعرشدن را در سر می‌پروراند. میخائیل در ۹۴ سال زندگی‌اش، شش کتاب نوشت و تمام طول عمرش شعر نویسی را ادامه داد.

بعد از اتمام دوره هفتم تحصیلی، او با اجازه مادربزرگ خود از خانواده جدا شد و بعد از طی پیاده‌روی نزدیک به هزار کیلومتر به کوریا بازگشت. او در کوریا به عنوان یک  مکانیک در یک ایستگاه تراکتور مشغول به کار شد.  در سال ۱۹۳۸، به ارتش سرخ فراخوانده شد.

به دلیل جثه کوچک و مهارت‌های مهندسی‌اش، به عنوان مکانیک تانک انتخاب شد و بعدها فرمانده یک تانک شد. در دوره آموزشی، او اختراعات اولیه خود را انجام داد که به تانک‌ها مربوط بود، اما همچنین به اسلحه‌های کوچک نیز می‌پرداخت.

ایده ساخت کلاشینکوف

میخائیل کلاشنیکف در نبرد بریانسک در اکتبر ۱۹۴۱ زخمی شد و تا آوریل ۱۹۴۲ در بیمارستان بستری بود. در ماه‌های آخر حضور در بیمارستان، او به افکار هم خدمتی‌های خود که از مشکلات قابلیت اعتماد اسلحه‌های فعلی گله می‌کردند، گوش می‌دهد همانجا بود که ایده‌هایش برای ساخت یک اسلحه اتومات را در ذهن پروراند.

کلاشنیکف، پس از سال ۱۹۴۹، با تبدیل AK-47 به اسلحه استاندارد ارتش شوروی، به شهرت جهانی رسید. او ادامه داده و تفنگ‌های AKM و RPK را توسعه داد و در نهایت تبدیل به یکی از افراد برجسته در عرصه‌ی تولید و طراحی اسلحه گردید. تا سال ۲۰۰۹، حدود ۱۰۰ میلیون تفنگ AK-47 تولید شده بودند که نیمی از آن‌ها جعلی بودند. ارتش‌های ۵۵ کشور از این تفنگ بهره‌مند شدند و این تفنگ تاثیر زیادی در جنگ‌ها و نبردها داشته و حتی به عنوان نماد ملی در پرچم‌ برخی کشورها استفاده شده است.

میخائیل کلاشنیکف در ادامه زندگی‌اش در ایژفسک زندگی کرد و تا آخرین لحظات عمرش به فعالیت در زمینه‌ تکنولوژی‌های نظامی ادامه داد. او در سال ۲۰۱۳ درگذشت و در گورستان ملی نظامی فدرال به خاک سپرده شد.

میخائیل کلاشنیکف در ۹۰ سالگی با وجود اینکه توان جسمانی خوبی نداشت اما همچنان ذهن پویایی داشت و زیرکانه پاسخ می‌داد: اگر می‌خواهید کسی را مقصر بدانید، آلمان‌های نازی را مقصر بدانید که من را مجبور کردند طراح سلاح شوم. من همیشه دلم می‌خواست دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی بسازم.

میخائیل کلاشنیکف می‌گفت: «اسلحه کلاشنیکوف را برای جلوگیری از پیشروی آلمان بسوی شوروی ساختم و فکرش را هم نمی‌کردم این اسلحه در عملیات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد. هر وقت در تلویزیون می‌ بینم اسلحه‌ ای که برای دفاع از سرزمین مادری‌ ام ساختم در دستان اعضای القاعده و گروه‌های تروریستی است، از خود می‌‌پرسم چطور این اسلحه بدست آنها رسیده است؟ »

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x