بیوگرافی و داستان زندگی پانتهآ پناهیها؛ بازیگر و منشی صحنه
پانتهآ پناهیها بازیگر مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که با صدای خاص و بازیهای احساسیاش شناخته میشود.

به گزارش تلنگر؛ پانتهآ پناهیها متولد ۹ آذر ۱۳۵۶ در تهران، یکی از چهرههای برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بهشمار میآید. او فارغالتحصیل رشته کارگردانی سینما از موسسه آموزش عالی سوره است؛ اما به شکل اتفاقی، بهدلیل صدای جذاب و تأثیرگذار خود، وارد دنیای تئاتر شده و به مرور زمان در نقش منشیگری صحنه نیز تجربه کسب کرده است. در همان ابتدای ورود به عرصه هنر، آقای حسین کیانی، نمایشنامهنویس و کارگردان برجسته، صدای او را شنید و به او پیشنهاد ورود به تئاتر داد؛ تجربهای که در آن زمان باعث شد پانتهآ با حضور در تمرینهای تئاتر، با فضای صحنه و روحیه گروهی آشنا شود و بهتدریج احساس آرامش و رضایت عمیقی از هنرش پیدا کند.
در همین دوره، او توانست در میان فعالیتهای تئاتری خود به دریافت تجربیات ارزشمندی دست یابد؛ از بازی در نمایش «سیاها» گرفته تا شرکت در آثار مختلف که باعث شناختهشدن وی در عرصه هنر شد. اگرچه پیش از ورود به سینما برخی نقشهای کوتاه و محلی داشته است، اما حضور او در آثار سینمایی و تلویزیونی بعدها، او را به یکی از بازیگران معتبر و مورد توجه مخاطبان تبدیل کرد.
در ادامه، به بررسی مسیر حرفهای پانتهآ پناهیها از تئاتر به سینما و سپس تلویزیون میپردازیم و کارنامه هنری او را از نزدیک مرور میکنیم.
آغاز فعالیت هنری و ورود به عرصه تئاتر
پانتهآ پناهیها بهطور اتفاقی وارد عرصه هنر شد؛ داستان او از همان روزهایی آغاز میشود که در دانشگاه تهران حضور داشت و صدای او توسط حسین کیانی، نمایشنامهنویس و کارگردان برجسته، شنیده شد. او که در آن هنگام خود را آمادهی ورود به دنیای هنر نمیدانست، پس از تشویق و دعوت ایشان برای شرکت در تمرینهای تئاتر، قدمهای نخست خود را در این عرصه برداشت. در همان لحظه، با حضور در تمرینهای تئاتر و آشنایی با فضای صحنه، پانتهآ دریافت که هنر میتواند برای او منبع آرامش و فرار از مشکلات روزمره باشد.
او ابتدا در نمایشهای تئاتری مانند «سیاها» حضور یافت؛ تجربهای که به او کمک کرد تا با مفاهیم بازیگری، تعامل با همکاران و انتقال احساسات به مخاطب آشنا شود. این دوران نخستین تجربههای او در تئاتر، زمینهساز ورود به سایر شاخههای هنر نمایشی، همچون سینما و تلویزیون شد. از همان ابتدا، پانتهآ با اینکه قصد ورود به دنیای کارگردانی سینما را داشته و در رشته مربوط به آن تحصیل کرده بود، اما به دلیل صدای جذاب و ویژگیهای شخصیتی منحصر به فردش، توجه مسئولان تئاتر را به خود جلب نمود.
تجربه اولیه او در تئاتر به عنوان نقطه عطفی در زندگی هنریاش به شمار میآید؛ چرا که در آن زمان او دریافت که حضور در صحنه و تجربهی لحظاتی که مخاطب را درگیر میکند، ارزشمندتر از برنامههای از پیش مشخص است. این تجربه به او انگیزه داد تا از ادامه فعالیت در زمینهی تئاتر، هرچند که بعدها راه ورودش به سینما و تلویزیون هم هموار شد، دریابد که هنر نمایشی وسیلهای برای بیان احساسات و انتقال پیامهای عمیق انسانی است.
ورود به دنیای سینما و تلویزیون
پس از گذراندن سالهای نخستین در تئاتر، پانتهآ پناهیها به تدریج مسیر خود را به سمت سینما و تلویزیون گسترش داد. نخستین تجربه حرفهای او در سینما، حضور در فیلم «گس» به کارگردانی کیارش اسدیزاده بود؛ نقشی که اگرچه نسبت به گذشته کوتاه و محدود به چند سکانس بود، اما نقطهی عطفی در ورود او به دنیای سینمایی محسوب میشد. در آن زمان، او پس از چند تجربه اولیه و بازیهای غیررسمی، به تدریج با پروژههای بزرگتر و نقشهای مهمتر در فیلمهای سینمایی آشنا شد.
با گذشت زمان، نقشهای او در سینما به تنوع یافتن پرداخته و توانست در آثاری چون «آااادت نمیکنیم»، «لاک قرمز»، «نفس»، «بوفالو» و «من دیگو مارادونا هستم» حضور داشته باشد. همین امر، او را به عنوان یکی از بازیگران مطرح سینمای ایران معرفی کرد. علاوه بر سینما، پانتهآ توانست در تلویزیون نیز با سریالهایی همچون «شهرزاد» و «بانوی عمارت»، جایی که نقشهای عمیق و احساسی او مخاطبان را مجذوب خود ساخت، به موفقیتهای بیشتری دست یابد.
از آنجایی که نقشهای او در سینما و تلویزیون غالباً با ابعاد انسانی و احساسی همراه است، پانتهآ توانست نه تنها به عنوان یک بازیگر، بلکه به عنوان شخصیتی با بینش و عمق انسانی شناخته شود. این امر باعث شد تا مخاطبان او، در کنار تحسین بازیگریاش، او را فردی صادق و متواضع بدانند.
فیلمشناسی پانتهآ پناهیها
سینمایی
سال | عنوان | کارگردان |
---|---|---|
۱۴۰۳ | ماریا | مهدی اصغری ازغدی |
۱۴۰۲ | عینک قرمز | حسین مهکام |
آریاشهر دو نفر | حمید بهرامیان | |
۱۴۰۱ | وزن بودن | محمد اسدنیا |
کت چرمی | حسین میرزامحمدی | |
۱۴۰۰ | غریزه | سیاوش اسعدی |
۱۹ | منیژه حکمت | |
۱۳۹۹ | دسته دختران | منیر قیدی |
جاده خاکی | پناه پناهی | |
۱۳۹۸ | جوجه تیغی | مستانه مهاجر |
خروج | ابراهیم حاتمیکیا | |
۱۳۹۷ | جمشیدیه | یلدا جبلی |
ناگهان درخت | صفی یزدانیان | |
۱۳۹۶ | جشن دلتنگی | پوریا آذربایجانی |
درخونگاه | سیاوش اسعدی | |
۱۳۹۵ | حکایت دریا | بهمن فرمانآرا |
۱۳۹۴ | آااادت نمیکنیم | ابراهیم ابراهیمیان |
آبجی | مرجان اشرفیزاده | |
اروند | پوریا آذربایجانی | |
در سکوت | ژرژ هاشمزاده | |
دوئت | نوید دانش | |
لاک قرمز | سید جمال سید حاتمی | |
نفس | نرگس آبیار | |
۱۳۹۳ | بوفالو | کاوه سجادی حسینی |
من دیهگو مارادونا هستم | بهرام توکلی | |
۱۳۹۲ | جینگو | تورج اصلانی |
خانوم | تینا پاکروان | |
۱۳۹۱ | گس | کیارش اسدیزاده |
۱۳۸۲ | مواجهه | سعید ابراهیمیفر |
آن مرد را نکشید | محمد اربابیان |
نمایش خانگی
سال | عنوان | سمت | کارگردان |
---|---|---|---|
۱۴۰۳ | تاسیان | بازیگر | تینا پاکروان |
۱۴۰۳ | دختران کوچه غم | بازیگر | علی جعفرآبادی |
۱۴۰۲ | مرداب | بازیگر | برزو نیکنژاد |
۱۴۰۱ | مترجم | بازیگر | بهرام توکلی |
۱۴۰۰ | خاتون | بازیگر، انتخاب بازیگر | تینا پاکروان |
۱۳۹۸ | کرگدن | بازیگر | کیارش اسدیزاده |
۱۳۹۶ | شهرزاد (فصل دوم) | بازیگر | حسن فتحی |
۱۳۹۴ | شهرزاد (فصل اول) | بازیگر | حسن فتحی |
تلویزیون
سال | نام مجموعه | کارگردان | پخش از |
---|---|---|---|
۱۳۹۷ | بانوی عمارت | عزیزالله حمیدنژاد | شبکه ۳ |
منشی صحنه
- سرزمین مادری (۱۳۸۹–۱۳۸۷) کمال تبریزی
- وقتی همه خوابیم (۱۳۸۶) بهرام بیضایی
- پاداش (۱۳۸۶) کمال تبریزی
- کنعان (۱۳۸۶) مانی حقیقی
- همیشه پای یک زن در میان است (۱۳۸۶) کمال تبریزی
- شهریار (۱۳۸۴) کمال تبریزی
- چند میگیری گریه کنی (۱۳۸۴) شاهد احمدلو
- یه آسمون ستاره (۱۳۸۳) مازیار میری
- نان و نمک (۱۳۸۳) رامبد جوان و مازیار میری
- به رنگ ارغوان (۱۳۸۳) ابراهیم حاتمی کیا
- مواجهه (۱۳۸۳) سعید ابراهیمی فر
- کافه ترانزیت (۱۳۸۳) کامبوزیا پرتوی
- مارمولک (۱۳۸۲)
- آبادان (۱۳۸۱)
- سکوت بین دو فکر (۱۳۸۱) بابک پیامی
- وقت چیدن گردوها (۱۳۸۱) ایرج امامی
- خانه ای روی آب (۱۳۸۰) بهمن فرمان آرا
- بوی بهشت (۱۳۸۰) حمیدرضا محسنی
- شام آخر (۱۳۸۰) فریدون جیرانی
تئاتر
- جنایت و مکافات رضا ثروتی، تالار وحدت، (۱۳۹۸)
- ملاقات، پارسا پیروزفر، تالار اصلی تئاتر شهر، (۱۳۹۷)
- تن شوری، رضا ثروتی، تئاتر مستقل تهران، (۱۳۹۷)
- نامبرده، علی اصغر دشتی، (۱۳۹۷)
- هملت، آرش دادگر، تالار اصلی تئاتر شهر، (۱۳۹۶)
- نامههای عاشقانه از خاورمیانه، کیومرث مرادی، تئاتر مستقل تهران، مرداد و شهریور (۱۳۹۶)
- پرتقالهای کال، تماشاخانه ایرانشهر، (۱۳۹۵)
- کالیگولا، همایون غنیزاده، تالار وحدت سالن هما، (۱۳۹۵)
- عجایب مخلوقات، رضا ثروتی (۱۳۹۵)
- خانه سربی، علی نرگس نژاد، تئاتر شهر (۱۳۹۲)
- ویتسک، رضا ثروتی، تالار حافظ، (۱۳۹۱)
- آمدیم نبودید رفتیم، محمد چرمشیر و رضا حداد (۱۳۹۱)
- نامههایی به تب، سیامک احصایی (۱۳۹۰)
- شهر بدون آسمان، کیومرث مرادی (۱۳۸۹)
- مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش، آتیلا پسیانی (۱۳۸۸)
- واقعیت اینه که خورشید دور ما میگرده، حسن برزگر و سیامک احصایی (۱۳۸۴)
جوایز و افتخارات
- نامزد جایزه بهترین بازیگر زن درام بیست و سومین دوره جشن حافظ مرداب
- نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فجر بعد از رفتن
- تندیس بهترین بازیگر زن درام جشن نوزدهم دنیای تصویر برای بازی در بانوی عمارت در سال ۱۳۹۸
- نامزد جایزه بهترین بازیگر سینما در جشن حافظ برای فیلم درخونگاه
- نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشن منتقدان درخونگاه
- نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای درخونگاه (فیلم) در سال ۱۳۹۷
- نامزد تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل زن بیستمین جشن سینمای ایران برای فیلم جشن دلتنگی در سال ۱۳۹۶
- تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن نوزدهمین جشن خانه سینما برای فیلم لاک قرمز در سال ۱۳۹۶
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره بینالمللی فیلم فجر برای فیلم نفس در سال ۱۳۹۵
- نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن منتقدان نفس
- تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن هفدهمین جشن خانه سینما برای فیلم گس در سال ۱۳۹۴
- نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم در سال ۱۳۹۳
- نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم در سال ۱۳۹۴
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای بازی در فیلم خانوم در بخش نگاه نو (فیلم اول) سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۲
زندگی خصوصی و نگرش به شهرت
با وجود موفقیتهای چشمگیر در عرصه هنر، پانتهآ پناهیها همواره از تمایل به حفظ حریم خصوصی خود سخن گفته است. او بهطور مکرر اظهار داشته که شهرت و تبلیغات بیش از حد، باعث ایجاد فشار و از دست دادن حس اصالت در هنر میشود. به همین دلیل، او سعی میکند در انتخاب پروژهها و نحوهی حضور خود در رسانهها، رویکردی متواضعانه و صادقانه داشته باشد.
در زندگی شخصی، پانتهآ از انتشار اطلاعات خصوصی خود اجتناب میکند؛ بهطوری که تنها جنبههایی از زندگی او، مانند علاقه به تئاتر، حمایت از حقوق حیوانات و حتی مشارکت در فعالیتهای ورزشی بهطور محدود در فضای عمومی مطرح میشود. او همچنین به داشتن یک حیوان خانگی (سگی به نام «رام رام») افتخار میکند که گاهی به عنوان نماینده علاقهاش به حیات و طبیعت در شبکههای اجتماعی دیده میشود.
نگرش او نسبت به شهرت، به این معناست که او ترجیح میدهد هنر او به عنوان ابزاری برای بیان احساسات و انتقال پیامهای انسانی باقی بماند و نه تنها به عنوان یک محصول تجاری یا تبلیغاتی. این دیدگاه، او را در میان مخاطبان و همکاران به عنوان فردی اصیل و جدی در هنر معرفی کرده است.
عکس های پانتهآ پناهیها