محیط زیست

معرفی گل ورزیا به همراه شرایط نگهداری و انواع آن

گل ورزیا برای کسانی که عاشق گل و گیاه هستند،حتما جالب و دوست داشتنی است. این گل زیبا رنگ و گل دهی خاصی دارد. شما اگر علاقه به نگهداری گیاهان داشته باشید حتما از این گیاه ورزیا استقبال می کنید.

به گزارش تلنگر؛ گل وریزیا شرایط نگهداری مخصوص به خود را دارد. همچنین نحوه تکثیر این گیاه متفاوت است. اما نگران نباشید هیچ دشواری در نگهداری ورزیا ندارید، تنها کافی است به نکته هایی که ما در این مقاله به آن اشاره می کنیم دقت کنید تا به خوبی از این گیاه دوست داشتنی مراقبت کنید.

گل ورزیا چیست؟

ورزیا، یکی از انواع گل آپارتمانی از خانواده بروملیاد‌ها (Bromeliads)، آناناسیان است. گیاه ورزیا، گل‌دار و جزء زیباترین گیاهان آپارتمانی است.

گل آپارتمانی ورزیا دارای ریشه خاصی نیست و در اکثر شرایط محیطی به خوبی رشد می‌کند. نام علمی ورزیا (Vriesea) است و یک گیاه اپی‌فیت با عمر چندساله است.

گیاه آپارتمانی ورزیا در فصل بهار و پاییز گل‌دهی می‌کند.گل‌های گیاه بروملیاد ورزیا به رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و صورتی از وسط گیاه رشد می‌کند. طول عمر ورزیا بین ۳ تا ۵ سال است. و بیش از ۱۲۰ نوع دارد.

گل ورزیا بومی کدام منطقه است؟

ورزیا بومی جنگل‌های بارانی وگرمسیر آمریکای مرکزی و آفریقای جنوبی است. گیاه ورزیا حدود ۲۰ برگ دارد و گل آن به رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و صورتی در گونه‌های مختلف وجود دارد. گیاه شمشیرآتشین(وریزا) درفصل‌های بهار و پاییز گل‌دهی می‌کند.

گیاه ورزیا بومی مناطق گرمسیر است اما در گلدان با دمای متعادل و در نور زیاد، بهترین رشد را دارد. گیاه آپارتمانی وریزیا نگهداری زیادی نیاز ندارد و حتی در سایه نیز به خوبی رشد می‌کند.

انواع گل ورزیا

گل ورزیا انواع زیادی که هر کدام رنگ های متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی انواع گل ورزیا می پردازیم:

 ورزیا اسپلندس؛ Vriesia Splendens

گل ورزیا اسپلندس بومی گینه و گویان فرانسه، با نام علمی Vriesia Splendens است. گیاه ورزیا اسپیلندس دارای برگ‌های سبز تیره با رگه‌های افقی به رنگ ارغوانی تیره است. ارتفاع گیاه اسپیلندس به ۴۵ سانتی متر می‌رسد. گل اسپیلندس به رطوبت زیاد، دمای ۲۷ تا ۳۰ درجه و خاک اسیدی نیاز دارد.

خاک مورد نیاز شمشیر آتشین ترکیب خاک برگ، خرده آجر و یا ترکیب خاک پیت، خاک معمولی، ماسه و خاک برگ است.

این خاک باید حتما زهکشی بالایی داشته باشد. تکثیر گل ورزیا اسپیلندس از طریق بذر و پاجوشانجام خواهد شد. گل‌دهی ورزیا اسپیلندس در اواخر تابستان است. اسپیلندس دارای گلی با براکت قرمز و گل زرد رنگ است، این گل شبیه به یک شمشیر سرخ است و تا ارتفاع ۶۰ سانتی متر رشد می‌کند.

۲- ورزیا دوالیانا؛ ورزیا قرمز

گل ورزیا دوالیانا با نام علمیVriesea Duvaliana که به King of sword به معنی پادشاه شمشیر نیز معروف است، بومی آمریکای مرکزی است. دوالیانا مثل دیگر گل‌های بروملیاد احتیاج به رطوبت زیاد دارد.

برگ‌های سبز رنگ و گوشتی گل دوالینا، به صورت دسته‌ای از خاک بیرون می‌آیند. برگ‌های کشیده و سبز روشن یا تیره رنگ دوالینا به شکل نواری هستند. در فصل تابستان گیاه دوالینا ورزیا گل‌دهی می‌کند. رنگ گل، قرمز یا زرد یا ترکیبی از قرمز و زرد، در وسط گیاه دوالینا رشد خواهد کرد. دمای متناسب دوالینا ورزیا ۳۰ درجه است.

۲- ورزیا دوالیانا؛ ورزیا قرمز

گل ورزیا دوالیانا با نام علمیVriesea Duvaliana که به King of sword به معنی پادشاه شمشیر نیز معروف است، بومی آمریکای مرکزی است. دوالیانا مثل دیگر گل‌های بروملیاد احتیاج به رطوبت زیاد دارد.

برگ‌های سبز رنگ و گوشتی گل دوالینا، به صورت دسته‌ای از خاک بیرون می‌آیند. برگ‌های کشیده و سبز روشن یا تیره رنگ دوالینا به شکل نواری هستند. در فصل تابستان گیاه دوالینا ورزیا گل‌دهی می‌کند. رنگ گل، قرمز یا زرد یا ترکیبی از قرمز و زرد، در وسط گیاه دوالینا رشد خواهد کرد. دمای متناسب دوالینا ورزیا ۳۰ درجه است.

خاک گلدان دوالینا باید ترکیبی از پیت، خاک معمولی، ماسه و خاک برگ باشد. این خاک باید زهکشی کامل داشته باشد. گل آپارتمانی دوالینا را در نور زیاد اما به دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید. نحوه تکثیر گیاه دوالینا به کمک پاچوش‌های اطراف گیاه مادر است.

۳- گل ورزیا گیگانتیا، برگ‌کوچک اما دوست داشتنی

وریزیا گیگانتیا بروملیاسه و بومی کشور برزیل است. گیاه گیگانتیا به نام وریسیا گیگانتیا نیز شناخته شده است. دمای ایده آل گل ورزیا گیگانتیا ۲۰ درجه است. خاک متناسب گل گیگانتیا خاک سست و با ph حدود ۶.۵ است. وریسیا گیگانتیا عاشق رطوبت و نور متوسط است، اما از نور مستقیم خورشید، گیاه وریسیا گیگانتیا را دور کنید.

برگ‌های گل وریسیا کوتاه و به رنگ سبز روشن یا تیره است. برگ‌ها گاهی نواری و گاهی علامت‌هایی به رنگ نقره‌ای و یا سفید دارند. رشد گل ورزیا گیگانتیا کند و بدون گل‌دهی است.

این گیاه گرما را دوست ندارد و تکثیر آن با پاچوش امکان پذیر است. البتهVIPSHOP توصیه می‌کند که برای زیبایی، از تکثیر این گیاه تا زمان پرشدن کامل گلدان خودداری کنید. با تعویض گلدان ورزیا گیگانتیا احتمال ریزش برگ‌ها و عدم طراوت گیاه طبیعی است. و به مرور زمان گیگانتیا به شرایط جدید عادت خواهد کرد.

شرایط نگهداری گل ورزیا

گل ورزیا به نور خورشید و خاک خوب‌زهکشی نیاز دارد و مقاوم به گرما و خشکی است. به عنوان گل‌های برشی نیز مورد علاقه کارگردانان تزیینات مختلف، عروسی‌ها و مراسم خاص دیگر قرار دارند. به دلیل زیبایی و طراوت گل‌هایش، گل ورزیا به‌عنوان یکی از گیاهان زینتی پرطرفدار شناخته می‌شود. در ادامه با روش نگهداری گل ورزیا آشنا خواهید شد:

نور مناسب گل ورزیا

یکی از موارد مهم در نحوه نگهداری گل ورزیا بدون شک نور مناسب است. گل ورزیا یکی از گیاهان زینتی محبوب و زیبا است که نور مناسب، نقش بسیار مهمی در رشد و گل‌دهی این گیاه دارد. برای رسیدن به ظاهری براق و شاداب در گل ورزیا، نیازمند توجه به نیازهای نوری آن هستیم.

گل ورزیا بیشتر از نور خورشید بهره می‌برد و بهترین عملکرد را در محیط‌های با نور مستقیم و کافی از خورشید دارد. بهتر است این گیاه را در جایی قرار دهیم که حداقل ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید روزانه به آن دسترسی داشته باشد. در فصل‌های گرمتر، گل ورزیا از نور بیشتری بهره‌مند می‌شود، اما در تابستان‌های بسیار گرم، بهتر است از نور بیش‌ازحد آفتاب پرهیز کنیم و این گیاه را در محیط‌هایی با نور طبیعی کمتر قرار دهیم.

در صورتی که محیطی با نور محدود داریم، می‌توان از نور مصنوعی متوسط با طیف نوری مناسب برای گیاه‌ها استفاده کرد. اما بهتر است تا حد امکان از نور مصنوعی طولانی مدت برای گل ورزیا استفاده نکنیم و در شرایط کم‌نوری، مدت زمان نوردهی را محدود کنیم.

به طور خلاصه، گل ورزیا نیازمند نور مناسب و کافی برای رشد و گل‌دهی بهتر است. با توجه به نکات فوق و تهیه محیط مناسب با نور خورشید مناسب، می‌توانیم از زیبایی و شادابی این گیاه زینتی لذت ببریم و بهترین نتایج را از پرورش آن به‌دست آوریم.

رطوبت مورد نیاز گل ورزیا

یکی از موارد مهم در نگهداری گل ورزیا بدون شک رطوبت مورد نیاز برای گیاه است.  رطوبت محیط، عامل مهمی در رشد و پرورش گل‌ها و گیاهان است و گل ورزیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. اطمینان از رطوبت مناسب و منظم برای گل ورزیا، بهترین راه برای حفظ زیبایی و سلامت این گیاه است.

گل ورزیا نیازمند خاکی با دسته‌بندی خاک خوب‌زهکشی و مرطوب است. بهترین رطوبت خاک برای گل ورزیا، میزانی است که خاک به‌طور ملایم مرطوب باشد و از آب‌ها باقی نماند، زیرا رطوبت زیاد و مداوم می‌تواند باعث ریشه‌زایی زیاد و ناپایداری گیاه شود.

در فصول گرم، توصیه می‌شود به طور منظم و معقول آبیاری کنیم و از زدن زیر برگ‌ها و برگ‌های خشک خودداری کنیم. از طرف دیگر، در فصول سرد به دلیل کاهش نیاز گل ورزیا به آب، می‌توان فاصله‌ی زمانی بین آبیاری‌ها را افزایش داد.

از تاکید می‌شود که همیشه از زیر گلدان‌ها استفاده کنیم تا آب زائد از زیر گلدان خارج شود و باعث مرطوب شدن زیر گلدان‌ها نشود. به طور کلی، رطوبت مناسب و متعادل برای گل ورزیا، از عوامل مهم در بهبود رشد و گل‌دهی این گیاه زینتی است.

با توجه به نکات فوق و نظم مناسب در آبیاری، می‌توانیم از زیبایی و شادابی گل‌های گل ورزیا لذت ببریم و از آن به عنوان یکی از گیاهان زینتی مورد علاقه خود لذت ببریم.

آبیاری گل ورزیا

از دیگر موارد مهم در نگهداری گل ورزیا می توان به آبیاری گیاه اشاره کرد.آبیاری مناسب و صحیح از مهم‌ترین عوامل برای رشد و گل‌دهی بهتر گل ورزیا است. برای آبیاری این گیاه زینتی، به نکات زیر توجه کنید:

گل ورزیا نیازمند خاک مرطوب است، اما اغتشاش زیاد رطوبت می‌تواند باعث خطر از بین رفتن ریشه‌های گیاه شود. بهتر است هنگام آبیاری، زیر گلدان‌ها ظرفی یا پیاله‌ای قرار داده شود تا آب زائد از زیر گلدان خارج شود و گلدان به طور کامل مرطوب نشود.

آبیاری گل ورزیا در فصل‌های گرم تا ۳ بار در هفته و در فصل‌های سرد تا ۱ بار در هفته کافی است. اما این تعداد ممکن است به شرایط محیط و رطوبت هوا نیز وابسته باشد.

برای آبیاری بهتر، از آب‌دهی به ناحیه پایین گل ورزیا استفاده کنید تا آب به ریشه‌ها نفوذ کند و به رشد بهتر گیاه کمک کند. همچنین از آب خیس کردن برگ‌ها و گل‌ها خودداری کنید تا آب به دلیل نور خورشید سریع‌تر بخار شود و خطر بروز بیماری‌های قارچی کاهش یابد.

همچنین، نیاز به آبیاری در صورتی پیش می‌آید که خاک خشک باشد؛ بنابراین بهتر است همواره خاک را با دست به حالت مرطوبیت خفیف ببرید و در صورت لزوم به آبیاری پرداخت. با رعایت اصول آبیاری، می‌توانید گل ورزیا را به درخشش و زیبایی کامل برسانید و از گل‌های خوشبو و رنگارنگ این گیاه زینتی لذت ببرید.

کوددهی گل ورزیا

کوددهی گل ورزیا، به عنوان یکی از عوامل مهم در رشد و گل‌دهی این گیاه زینتی، اهمیت دارد. با استفاده از کودهای مناسب و به میزان مناسب، می‌توان رشد و تکامل بهتر گل ورزیا را تسهیل کرد و گل‌های زیبا و خوش‌رنگی را به‌وجود آورد.

گل ورزیا نیازمند کودهای حاوی عناصر غذایی اصلی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. نیتروژن به رشد برگ‌ها و شاخه‌ها کمک می‌کند، فسفر رشد ریشه‌ها و گل‌دهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پتاسیم مقاومت در برابر بیماری‌ها و تنش‌های محیطی را افزایش می‌دهد.

معمولاً از کودهای مخصوص گل‌ها یا کودهای گوگردی-فسفریتی برای کوددهی گل ورزیا استفاده می‌شود. بهتر است کودها را در زمان‌های مناسبی همچون ابتدای فصل رشد و گل‌دهی استفاده کنیم تا نیازهای گیاه را در زمان مناسب تأمین کنیم. بهتر است از غلظت کودها و میزان کوددهی بیش‌ازحد خودداری کنیم؛ زیرا کودهای زیاد می‌توانند به جای بهبود رشد گیاه، به آسیب رساندند.

همچنین می‌توان از کودهای آلی مانند کود کمپوست نیز استفاده کرد که به تغذیه طبیعی گیاه کمک کند. با رعایت اصول کوددهی، می‌توان از رشد سالم و گل‌دهی پربار گل ورزیا لذت برد و از زیبایی و شادابی گیاه زینتی خود بهره‌مند شد.

هرس کردن گیاه ورزیا

یکی دیگر از موارد مهم در نگهداری گل ورزیا بدون شک هرس کردن گیاه است. هرس کردن گیاه ورزیا، عملی مهم در مراقبت از این گیاه زینتی است. هدف اصلی هرس، ترتیب و شکل دهی به رشد گیاه و از بین بردن قسمت‌های ضعیف، خشک و آسیب‌دیده است.

با هرس منظم، گیاه ورزیا به صورت بیشتری شاخه‌ها و گل‌های تازه‌تر تولید می‌کند. برای هرس کردن، شاخه‌های خشک، ضعیف و فرازمینی گیاه باید با استفاده از ابزار تیز و تمیز بریده شوند. همچنین بهتر است از بریده‌های به‌دست آمده، برای گل‌های برشی و دکوراتیو استفاده کنیم تا به زیبایی فضا افزوده شوند.

خاک مناسب گل ورزیا

خاک مناسب، از جمله عوامل مهم در رشد و گل‌دهی گل ورزیا است. این گیاه زینتی به خاکی با خواص خاص نیاز دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. خاک باید دارای خواص خوب‌زهکشی، نفوذپذیری و هواگیری مناسب باشد تا رشد ریشه‌ها به‌طور بهتری اتفاق بیفتد و خطر رطوبت زیاد و ریشه‌های گندیده کاهش یابد.

این گیاه به خاک‌های سبک و لومی که با خاک کم‌باروره هم‌رفتی داشته باشند، علاقه‌مند است. از خاک‌های سنگین که تهویه نامناسبی دارند، بهتر است پرهیز کنیم. برای بهبود خاک، می‌توان از مواد آلی مانند کمپوست و کودهای حاوی عناصر غذایی استفاده کرد. با توجه به نکات فوق و توجه به نیازهای خاک، می‌توان از خاک مناسب برای گل ورزیا استفاده کرده و از رشد و گل‌دهی بهتر این گیاه لذت برد.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x