مشخصات وانت آریسان ۲ + قیمت، معایب و تصاویر

آلایندگی بالای موتور در کنار استقبال نهچندان مناسب باعث شد که آریسان از خط تولید خارج گردد و حالا پس از گذشت حدود ۶ سال از زمان عرضه اولیه، ایرانخودرو از نسخه اصلاح شده این محصول جدید پرده برداشته است.
به گزارش تلنگر؛ آریسان ۲ از نظر ظاهری تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارد، اما خوشبختانه اکثر مشکلات عجیب و غریبش برطرف شدهاند و با اینکه از لحاظ فنی همچنان به گرد پای تولیدات روز جهان نمیرسد، اما میشود به آن اعتماد بیشتری نسبت به گذشته داشت.
وضعیت در بازار ایران
مدلهای موجود | ۱۴۰۱ |
مشخصات فنی
محور | محرک دیفرانسیل جلو |
گیربکس | ۵ دنده دستی |
پیشرانه | ۴ سیلندر XU۷P دوگانه سوز |
حجم موتور | ۱,۸ لیتر |
عملکرد فنی
قدرت | ۹۷ اسببخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتنمتر |
شتاب | ۱۳,۸ ثانیه |
سرعت | ۱۷۰ کیلومتر برساعت |
مصرف ترکیبی | ۸,۸ لیتر در صد کیلومتر |
ابعاد و اندازهها
نوع بدنه | پیکاپ جمع و جور |
نوع شاسی | یکپارچه |
نسل (کد اتاق) | نسل دوم |
طول | ۴۶۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۶۵ میلیمتر |
عرض | ۱۷۲۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۶۰ میلیمتر |
وزن | ۱۲۷۴ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۰ لیتر |
چرخ جلو | ۱۸۵/۶۵R۱۵ |
چرخ عقب | ۱۸۵/۶۵R۱۵ |
سایر ویژگیها | رینگ فولادی – مخزن گاز: ۷۵ لیتر |
ظاهر وانت آریسان قدیم
در نگاه اول، طرح ظاهری و نمای بیرونی آریسان در قیاس با خودروهای با محدوده قیمتی مشابه، کاملا متفاوت بوده و توجه مشتری را به خود جلب میکند. طرح آیرودینامیک بدنه موجب کارایی بیشتر و مصرف سوخت کمتر میشود. ایمنی بهتر در هنگام تصادف، فضای جادار و آسایش سرنشینان از دیگر ویژگیهای اتاق آریسان است. اما بارزترین مزیت بدنه آریسان طراحی مناسب فضای بار است. جانمایی مخزن گاز در زیر کفی بار، عمق بیشتر دیواره فضای بار، کوچک بودن برجستگیهای دو چرخ عقب در اتاقک بار و بارگیری آسان، قابلیت حمل بار این خودرو را به شکل قابل ملاحظهای افزایش داده است. قابلیت نصب اتاقهای مختلف برای کاربریهای متفاوت نیز از دیگر ویژگیهای آریسان است.
طراحی آریسان ۲
برخلاف تغییرات گسترده در بخش مشخصات فنی، ظاهر آریسان ۲ تغییر خاصی نداشته است و به غیر از اضافه شدن مهشکنهای جلو و نوارهای مشکیرنگ کناری، نکته خاص دیگری در چهره محصول به اصطلاح جدید ایرانخودرو به چشم نمیآید. در واقع همچنان با همان دماغه مشابه با پژو پارس و صندق عقب ساده و نیمرخ بیروح طرف هستیم که برای این روزها کاملاً قدیمی به نظر میرسد؛ اما نکته جالب اینجاست که آریسان با همین ظاهر از مد افتاده به نوعی زیباترین وانت اقتصادی کشور محسوب میشود و از امثال سایپا ۱۵۱، وانت زامیاد و حتی کارا مقداری جذابتر به چشم میآید.
عملکرد مناسب آریسان ۲ در شیب
قدرت و شتاب وانت آریسان ۲، در محوطه پارکینگ آبشار بزرگ تهران توسط رسانههای تخصصی حوزه خودرو ارزیابی شد. این محصول با وجود باری به وزن ۶۵۰ کیلوگرم، با قدرت و شتاب مناسبی از سربالایی تعیینشده عبور کرد.
وانت آریسان ۲، شاسی یکپارچه و نردبانی جدید دارد که مستحکمتر از شاسی نسخه قبلی آریسان است. این محصول از موتور دوگانهسوز XU۷P نیرو میگیرد که به تازگی روی برخی از محصولات ایرانخودرو اعم نیز نصب شده است. خروجی پیشرانه به ۹۸ تا ۱۰۰ اسببخار قدرت و ۱۴۶ نیوتنمتر گشتاور میرسد. نیروی تولیدشده از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دندهای BE به چرخهای جلو منتقل میشود.
در پلتفرم آریسان ۲، میل گاردان و دیفرانسیل عقب حذف شده و اکسلهای جدید عقب و جلو، که کاملا متفاوت از نسخه قبل است، اضافه شدهاند. به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی وانت آریسان، کیفیت رانندگی، شتابگیری اولیه و ثانویه در آریسان ۲ بهتر شده و تعویض دندهها نیز نرمتر و سادهتر است. نسخه قبلی وانت آریسان، صدای زیادی را در دور موتور بالا تولید میکرد و تعویض دندهها سخت بود. اما همه این موارد در آریسان ۲ برطرف شده است. وانت آریسان ۲ یورو۵ است که آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایینتری نسبت به نسخه قبلی دارد.
مقایسه وانت آریسان نسل قدیم و جدید
دومین نسل وانت آریسان، با انبوهی از تغییرات کوچک و بزرگ، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بازار کشورمان آمد. نسل قدیم وانت آریسان، که در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ به تولید رسید، هم در کارخانه ایران خودرو تبریز و هم در کارخانه ایران خودرو خراسان، خط تولید داشت. اما نسل جدید وانت آریسان ۲، فقط در خراسان تولید شده است.
اگر همه تغییرات انجام شده در وانت آریسان ۲ را خلاصه کنیم، به ۱۰ نکته مهم میرسیم که آنها را بطور مختصر و مفید توضیح میدهیم: سری اول وانت آریسان با موتور دوگانهسوز OHVG۲ پیکان تولید شده که دقیقا ۱۶۹۶ سیسی حجم داشت، اما ایران خودرو برای نسل جدید آریسان، از موتور XU۷ پلاس (XU۷P) استفاده کرده است؛ موتوری که دقیقا ۱۷۶۱ سیسی حجم دارد. این همان موتوری است که ایران خودرو، روی پژو پارس XU۷P نیز نصب کرده البته با این تفاوت که در وانت آریسان جدید، از نسخه دوگانهسوز این موتور استفاده شده درحالیکه پارس XU۷P جدید، از نسخه بنزینی آن بهره گرفته است.
گیربگس پنج دنده آریسان جدید، از نوع BE بوده که با داخلیسازی صددرصد ساخته شده است. در نسل قدیم آریسان، مخزن گاز CNG از نوع ۷۰ لیتری بود، ولی در آریسان جدید از نوع ۷۵ لیتری است. همچنین مخزن بنزین که قبلا ۵۲ لیتر بود، حالا در آریسان جدید به ۴۰ لیتر رسیده است. مخزن سوخت در آریسان جدید، به زیر بدنه منتقل شده تا خودرو، ایمنی بیشتری در تصادفات یا سوانح احتمالی داشته باشد. زاپاسبند که قبلا در پشت صندلی شاگرد قرار داشت، حالا به زیر بدنه خودرو (دقیقا زیر اتاق بار) منتقل شده.
آریسان جدید، دیگر دیفرانسیل عقب نیست بلکه دیفرانسیل جلوست! به همین دلیل نیز گاردان و دیفرانسیل حذف شده. در نسل دوم آریسان، از شاسی یکپارچه جدیدی استفاده شده که استحکام بیشتری نسبت به نسل قدیم دارد. حذف کانال گیربکس در آریسان جدید، باعث افزایش فضای کابین و همچنین راحتی بیشتر سرنشینان شده. سنسور دنده عقب و مهشکن جلو به لیست تجهیزات استاندارد آریسان جدید اضافه شده. همچنین سایر تغییرات صورت گرفته در وانت آریسان جدید عبارتند از: بهبود سیستم تعلیق و ترمز، بهبود سیستم تهویه، استفاده از صندلیهای جدید، بهبود عایقبندی کابین و کاهش مصرف سوخت.
نام محصول | آریسان ۲ (جدید) | آریسان قدیم |
نوع موتور | CNG-XU۷P | OHVG II |
حجم موتور (cc) | ۱۷۶۱ | ۱۶۹۶ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۹۶.۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ – دور در دقیقه (بنزین)، ۹۶.۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه (گاز) | ۸۶ اسب بخار در ۵۲۵۰دور در دقیقه (بنزین)، ۷۳ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه (گاز) |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز) | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۱۲۸ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه (گاز) |
نسبت تراکم | ۹.۳ | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای | پاشش چند نقطه ای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۷۰ بنزین، ۱۷۰ گاز | ۱۶۰ بنزین، ۱۴۵ گاز |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۳.۸ بنزین | ۱۲.۷ بنزین، ۱۴ گاز |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/۱۰۰ km) | – | ۷.۳۳ بنزین، ۷.۳۳ گاز |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/۱۰۰ km) | ۸.۲ بنزین | ۹.۲۵ بنزین، ۹.۹۲ گاز |
طول خودرو (mm) | طول خودرو ۴۶۸۰ – طول اتاق بار ۱۸۰۰ | طول خودرو ۴۶۸۰ – طول اتاق بار ۱۷۶۶ |
عرض خودرو(mm) | عرض خودرو ۱۷۲۲ – عرض اتاق بار ۱۳۶۰ | عرض خودرو ۱۷۲۰ – عرض اتاق بار ۱۳۵۸ |
ارتفاع خودرو (mm) | ارتفاع خودرو ۱۴۶۵ – ارتفاع دیواره اتاق بار ۴۳۰ | ارتفاع خودرو ۱۴۶۵ – ارتفاع دیواره اتاق بار ۴۳۵ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۶۰ | ۲۶۷۱ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۲۹۰ | ۱۲۴۰ |
حداکثر وزن مجاز | حداکثر وزن بار با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، حداکثر وزن بار بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم | حداکثر وزن بار با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، حداکثر وزن بار بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۴۰ بنزین، ۷۵ گاز | ۵۲ بنزین، ۷۰ گاز |
گارانتی | ۳ سال یا ۶۰۰۰۰ کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) | ۲ سال یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر، برای خودروهای با مدل ۱۴۰۱: ۳ سال یا ۶۰۰۰۰ کیلومتر(هر کدام زودتر فرا برسد) |
قیمت جدید کارخانه آریسان ۲(جدید) ،۲۵ بهمن ۱۴۰۱
ماه |
جدید |
بهمن ۱۴۰۱ | ۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تغییرات قیمت آریسان ۲ مورخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ بروزرسانی |
جدید |
۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۳۱۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۳۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۳۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۲۹,۰۰۰,۰۰۰ |
۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۱۹,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۱۹,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۲۱,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۳۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
معایب وانت آریسان
توان باربری کم وانت آریسان در وزن بالا
حداکثر وزن بار قابل تحمل وانت آریسان ۶۰۰ کیلوگرم میباشد که این عدد با در نظر گرفتن وزن دو سرنشین به ۷۵۰ کیلوگرم خواهد رسید.
به گفتهی خود کمپانی آریسان میتواند ۳۵۰ کیلوگرم بیشتر از وانت پیکان بار حمل کند، اما آیا یک خودرو ۱۴۰۰ کیلوگرمی قدرت تحمل بار ۱۱۰۰ کیلوگرمی را دارا میباشد؟! خیر. بدنهی ۲ تکهی این خودرو (اتاق و بار) در زیر سنگینی بار سوار شده بر آن میشکند و از هم جدا میشود.
کیفیت ساخت پایین
وانت آریسان در ابتدای ورود به بازار، در قسمت اتصال اتاق بار و کابین سرنشینان دچار مشکل شد. در آن زمان، بسیاری فکر میکردند که تنها دلیل ارزان بودن این خودرو، ساخت بی کیفیت آن است. بعد از خم شدن شاسی تعدادی از آریسانها در قسمت اتصال کابین جلو و اتاق بار، عدهای از طرفداران و خریداران این خودرو ریزش کردند. هرچند این مشکل قابل دفاع نیست.
مصرف سوخت نسبتا بالا
پیشرانه وانت آریسان علیرغم تمام بهروزرسانیها، دارای ماهیتی کاملا قدیمی است و مصرف سوخت آن به اندازه مدلهای جدید مقرونبهصرفه نیست. این موتور به طور متوسط، حدود ۹.۵ لیتر در صد کیلومتر سوخت میسوزاند که با توجه به توان خروجی پایین، رقمی بسیار نامناسب ارزیابی میشود. همچنین در صورتی که بار سنگینی توسط آریسان حمل شود، مسلما میزان مصرف آن بسیار بیشتر از این میزان خواهد شد.
قرار گرفتن زاپاس در محل نامناسب
یکی از نقاط ضعف این خودرو، قرار دادن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد است. این موضوع باعث میشود که محل نشیمن سرنشین جلو مناسب نبوده و امکان جا به جایی و تنظیم صندلی وجود نداشته باشد. با توجه به ابعاد خودرو بهتر بود برای زاپاس در بیرون کابین، جایی در نظر گرفته میشد.
تصاویر
انتهای مطلب/ی.ن