معرفی 10 تا از بهترین فیلم های 2023
با آغاز سال جدید میلادی بسیاری هستند که به دنبال فیلم های جذاب و جایزه برده سال گذشته میگردند. اگر شما هم به دنبال بهترین فیلم های 2023 هستید این مقاله را از دست ندهید.
به گزارش تلنگر؛ با نگاهی به گذشته و بهترین فیلم های ۲۰۲۳، خواهید دید که این سال نوسانات وحشی زیادی داشت. دو اعتصاب بزرگ – ابتدا انجمن نویسندگان و سپس انجمن بازیگران فیلم استودیوها و پخش کننده ها را به کار گرفتند و تولید را مجبور به توقف کردند. با این حال، هر آنچه که در پشت صحنه می گذشت، هالیوود یک سال جشنواره grand-slam را پشت سر گذاشت و ارتباط فرهنگی متهورانه خود را با دوبله تاریخی که «باربنهایمر» بود، نشان داد.
معرفی بهترین فیلم های ۲۰۲۳
دو منتقد اصلی فیلم Variet y موافق هستند که پرتره کریستوفر نولان از مردی که در پشت پروژه منهتن قرار دارد، برای اعصار گذشته است. شاهکاری در سطح “لارنس عربستان” درباره نقطه عطف در تاریخ بشر، همانطور که از چشمان آبی جن زده یکی دیده می شود. از بهترین بازیگران ما در همان زمان، برخی از بهترین فیلم های سال زیر رادار پرواز کردند.
این را راهنمایی برای برترین دستاوردهای سینمایی، بزرگ و کوچک، چه با دوربین های Imax گرفته شده باشد و چه با دست توسط یک زوج فرانسوی صنعتگر در نظر بگیرید. صنعت فیلم دائما در حال گذار است، اما یک چیز تغییر نمی کند: قدرت یک داستان خوب برای انتقال ما. از یک برداشت جدید رویایی از “فرانکنشتاین” تا “فراری” خیره کننده قدیمی، آنچه در ادامه می آید بخشی از بهترین فیلم های ۲۰۲۳ است که تصور خواهیم کشید.
۱. فقرا (Poor Things)؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
ویلم دفو با بازی خدا در این معادله، تلاقی بین دکتر فرانکنشتاین و هیولای دانشمند دیوانه را پیشنهاد میکند، که زخمهای بدخیمی صورتش نشان از تجربههای بیرحمانه دوران کودکی دارد. دههها بعد، گادوین باکستر خوشخیم به تحقیقات پدرش ادامه میدهد و زنی کاملاً بالغ را با مغز یک نوزاد زنده میکند که او را بلا (اما استون نترس و بسیار خندهدار) نامیده است. این پیشفرض تراژیکیک، تحریک اکسپرسیونیستی جسورانهای از یورگوس لانتیموس، منتقد اجتماعی پوچگرا («محبوب») ایجاد میکند، که طنزی جنونآمیز و بونوئلی از نقشهای جنسیتی که بخشی از «پیگمالیون»، بخشی «لولیتا» و در غیر این صورت کاملاً متمایز از هر چیز دیگری است را به تصویر میکشد. در صحنه در حالی که “باربی” با پدرسالاری مسخره می کرد، بلا متولد شده دوباره آن را خراب می کند.
۲. اوپنهایمر؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
من اعتراف میکنم که در اولین مشاهده تحت تأثیر «اپنهایمر» قرار گرفتم. (با توجه به مقیاس، تصورش سخت است، اما کمکی نکرد که چاپ Imax در نمایش مطبوعاتی فیلم شکسته شد، و سینما مجبور شد به یک پروژکتور پشتیبان با رزولوشن پایینتر روی بیاورد – پیچشی که باید کریستوفر نولان را به وحشت انداخته باشد. .) این فیلم بیوگرافی عظیم و پرقدرت، به اندازه هر چیزی که دیوید لین کارگردانی کرده بود، به عنوان ساخت بمب اتمی به بازار عرضه شده بود که انفجار آن در فاصله دو ساعته رخ می دهد و یک سوم فیلم هنوز باقی مانده است. به نظر می رسد، آن ساعت آخر کلید (اخلاقی) این است که چرا نولان مجبور شد این داستان را تعریف کند.
پس از مسابقه برای شکست دادن آلمانی ها، جی رابرت اوپنهایمر، ابر مغز پروژه منهتن (یک کیلیان مورفی هرگز بهتر) با پیامدهای وحشتناک کاری روبرو می شود: ما اکنون در دنیایی از سلاح های هسته ای زندگی می کنیم که اسرار آن به ناچار به دستان خطرناکی افتاد. . باید میدانستم که «اپنهایمر» مستلزم تماشای چندگانه است، همانطور که در مورد «یادگار»، «آغاز» و تقریباً تمام فیلمهای نولان صادق بود. توصیه من به شما: هر چند بار که طول می کشد آن را تا حد امکان بزرگ ببینید.
درام مسحورکننده کریستوفر نولان شاهدی بود بر این نوید که فیلمهای جدی برای بزرگسالان میتوانند آیندهای در دنیای سینما داشته باشند و خواهند داشت. با این حال، در پی موفقیت آن، بسیاری پرسیدهاند: چگونه است که یک فیلم سه ساعته فشرده درباره پدر بمب اتمی به یک فیلم پرفروش در سطح فیلمهایی با حضور ابرقهرمانان، آواتارها و تام کروز تبدیل شد.
او اپنهایمر را که بهعنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۳ نیز هست؛ نمایشی نورانی از تاریخ به صحنه میبرد که در تمام جزئیات خیرهکننده است. این فیلمی است که شما را با نیروی گریز از مرکز جذب میکند، حتی در آن هم شخصیت افسانهای جی رابرت اوپنهایمر، که کیلین مورفی در نقش یک ماندارین کاریزماتیک بازی میکند، تجلیل میکند و بازجویی میکند. اگر فکر می کنید فیلم در یک سوم پایانی خود ضعیف عمل میکند، به اندازه کافی آن را از خوب تماشا نکرده اید. مدتها پس از پرتاب بمب، نولان هم از جلسهی امنیتی طولانی ۱۹۵۴ و هم از عملکرد شگفتانگیز رابرت داونی جونیور استفاده میکند تا اوپنهایمر را در تیررس قضاوت قرار دهد و نشان دهد که توهمات او تقریباً به اندازه قهرمانیاش بوده است.
۳. فیلم مرغ برای لیندا (Chicken for Linda!)؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
بهترین فیلم کن امسال (نسخه درخشانی که کمتر از چهار مورد از آثار این فهرست را معرفی کرد) بی سر و صدا در نوار کناری مستقل جشنواره، ACID، بدون شکوه یا تشویق اجباری که نمایش های انتخابی رسمی دریافت می کنند، نمایش داده شد. سه هفته بعد، جایزه برتر انسی، جشنواره پیشرو انیمیشن جهان را از آن خود کرد. عجیب است، اما ویژگی رنگارنگ کرایولا از کارگردانی دو نفره کیارا مالتا و سباستین لادنباخ («دختری بدون دست») بهتر از هر لایو اکشنی رابطه پیچیده بین یک مادر مجرد و فرزند ۸ ساله اش را به تصویر می کشد.
لیندا نمی تواند پدر مرحومش را به خاطر بیاورد، بنابراین از مادر می خواهد که غذای مرغوب او را بپزد، اما یافتن ماده اصلی به طور غیرعادی دشوار است. از لالایی آغازین تا پایان مسابقه هندوانه بینظیر، این تون مراقب بچهها را سرگرم میکند، در حالی که به والدین خشمگین اجازه میدهد ناقص باشند.
۴. راهب و تفنگ (The Monk and the Gun)؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
اگر به اندازه کافی خوش شانس نبودید که در پاییز امسال اسکار رسمی بوتان را دریافت کنید، چشمانتان را برای این کمدی غیرقابل پیش بینی و روشنگرانه در اوایل سال ۲۰۲۴ باز کنید. پاوو چوینینگ کارگردان، قبلاً برای «Lunana: A Yak in the Classroom» نامزد شده بود. دورجی ساعت را چند سال به عقب برمیگرداند، در حالی که بوتان برای اولین انتخابات دموکراتیک خود آماده میشد – مفهومی که به نظر میرسد هیچ یک از مردم محلی آن را درک نمیکنند یا نمیخواهند، حتی وقتی کوکاکولا مینوشند و فیلمهای باند را از تلویزیون تماشا میکنند.
دورجی که در ایالات متحده تحصیل کرده است، تماشاگران غربی را دعوت میکند تا پادشاهی بتهای او را مشاهده کنند و ماتریالیسم مدرن را با ارزشهای بودایی سنتی از طریق شخصیت آمریکایی تنها، یک کلکسیونر اسلحههای کمیاب که نصف راه را در سراسر جهان سفر میکند تا یک تفنگ جنگ داخلی کمیاب را به دست بیاورد. فقط یک مشکل وجود دارد: این سلاح در حال حاضر متعلق به یک راهب صلح طلب است.
۵. آناتومی یک سقوط؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
برای اکران درام برنده جشنواره کن به کارگردانی جاستین تریت در ایالات متحده، نئون یک لوح خشمگین “didshedoit.com” را به آغاز اضافه کرد و توجه مخاطبان را بر جنبه اشتباه این درام دادگاه غیر متعارف متمرکز کرد. طبیعی است که تعجب کنیم: نویسنده ای ناامید از طبقه بالای کلبه کوهستانی خود به سمت مرگ فرو می رود و همسرش (ساندرا هولر) را تنها مظنون می کند. با این حال، مانند «پلهها»، چیزی که در تحقیقات بعدی مرا تحت تأثیر قرار داد این بود که چگونه این تراژدی صمیمیترین جنبههای ازدواج این زوج را آشکار میکند و عملاً رابطه آنها را محاکمه میکند. آنچه بیش از حکم (یا دادگاه افکار عمومی «شما قاضی باشید») اهمیت دارد، تصمیم پسر خردسال آنهاست، زیرا محاکمه به پسر عزادار فرصتی می دهد تا آنچه را که رخ داده است بفهمد.
۶. مبدا؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
از زمان «ریشهها»، یک درام آمریکایی چنین رویکردی جاهطلبانه و همهجانبه برای لکهبردن بردهداری اتخاذ نکرده است. “منشاء” در مورد اصل و نسب نیست، بلکه بذرهای سیستمی است که یک گروه را از انسانیت خارج می کند تا دیگران بر آنها مسلط شوند – پویایی که ایزابل ویلکرسون، نویسنده برنده پولیتزر، مشابه آن را در آلمان نازی و سیستم کاست هند یافت. اگر “منشا” مانند یک سخنرانی به نظر می رسد. جوری که از نوعی که سیستم مدرسه فلوریدا مصمم به اجتناب از آن است.
کارگردان آوا دوورنی به جای ساختن یک مستند دیگر، به عنوان «سیزدهمین» برجسته، تحقیقات ویلکرسون را شخصیسازی میکند و دراماتیزه میکند که چگونه یک زن مجروح شده در اثر تراژدی ملی (قتل تریون مارتین) و شکستهای شخصی، نژادپرستی به یکدیگر مرتبط هستند.
۷.می دسامبر؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
در لحظه ای که به نظر می رسد مخاطبان از فیلم های جنایی واقعی در نتفلیکس (جایی که این متا ملودرام اکنون در حال پخش است) سیر نمی شوند، تاد هاینز نگاهی حیله گرانه به منشور ناقصی که از طریق آن چنین داستان هایی به مردم ارائه می شود، می اندازد. ناتالی پورتمن نقش یک بازیگر حرفهای را بازی میکند که سالها پس از آن که به دلیل شروع رابطه جنسی با بابای خردسالش (چارلز ملتتون) به زندان رفت، وارد زندگی یک شرور سابق (جولیان مور، مجری سوژههای روزنامه مری کی لتورنو) میشود.
ستاره خون آشام مانند پورتمن که مصمم است تمام آنچه را که می تواند از زن “واقعی” جذب کند، به روش های بسیار نامناسبی از خطوط عبور می کند. بزرگ نمایی کنید، و همه اینها اجرا است – از زمان بازی مور نیز – در اتاق آینه ای که همدلی و استثمار تمایل دارد تار شود.
۸. Holdovers؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
الکساندر پین پس از فیلم ناامیدکننده «کوچک کردن» در سال ۲۰۱۷، با نوع مطالعه هوشمندانه شخصیتها که او را با فیلمسازان بزرگ دهه ۱۹۷۰ مقایسه کرده بود، به فرم بازگشته است. «دارندگان» در اوایل آن دهه روایت میشود و دارای یک فیلتر سلولوئیدی است که طوری طراحی شده است که در آن زمان فیلمبرداری شده است، اگرچه بسیاری از کمدیها از شیوهی سختی که یک مدرسه شبانه روزی اسکروج با دانشآموزانش در تعطیلات کریسمس سر و کار دارد نشات میگیرد. – رفتاری که امروز هرگز پرواز نمی کند. این پروژه که کمتر از یک تفسیر زیرکانه معاصر در مورد چگونگی تغییر رفتار ما از مردم با یکدیگر به یادگار مانده است، دوباره پین را با پل جیاماتی پیوند میدهد و بیشتر از آن موجوی خاص «Sideways» را باز میکند.
۹. طعم اشیا؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
فریفته شدن توسط کارگردان شهوانی Tran Anh Hung که از تهیه یک سری غذای لذیذ فرانسوی فیلم می گیرد و دوربینش در اطراف آشپزخانه روستایی شناور است و نور خورشید و آواز پرندگان از پنجره های باز عبور می کند، بسیار آسان است. فیلم نیز مانند شخصیت هایش برای قدردانی از لذت های زندگی وقت می گذارد.
همواره با این حال، مانند “جشن بابت” قبل از آن، “طعم” چیزی بیش از یک پورن غذایی صرف است. به نظر می رسد که زیرمتن – و موضوع واقعی – این غذای غنی، ارتباط عاطفی میان سرآشپز دودین بوفانت (بنویت ماگیمل، به عنوان داستانی «ناپلئون هنرهای آشپزی» در اواخر قرن نوزدهم) و آشپزش (ژولیت بینوش) است. که چندین دهه اشتیاق حرفه ای مشترک دارند. این دو بازیگر سابقهای نیز دارند و به این رمان عاشقانه تکاندهنده محل کار، که آخرین صحنه لطیفاش گویای همه چیز است، به عمق ناگفتهای افزودهاند.
۱۰. فیلم زندگی های گذشته؛ بهترین فیلم های ۲۰۲۳
درام سلین سانگ دارای یک کیفیت فریبنده تغزلی است؛ نه فقط به این دلیل که در ظاهر آرام است و زیر آن پر هیاهو است. در سئول شروع می شود، جایی که یک پسر و دختر ۱۲ ساله جذابیت بی گناهی پیدا می کنند، سپس پس از مهاجرت خانواده اش به آمریکای شمالی، ارتباط خود را از دست می دهند. سالها بعد، نورا مون (گرتا لی) و هه سونگ (جان ماگارو) از طریق تماسهای ویدیویی دوباره با هم ارتباط برقرار میکنند، پیوندی که پس از حضور او در خلوتگاه نویسنده و ملاقات با دوفوس خاردار نیویورکی که او قصد ازدواج با او را دارد، حفظ میشود.
در این فیلم حال و هوای عاشقانهای بین دوستان دوران کودکی وجود دارد و منتظریم تا آنها شکوفا شوند. با این حال، فیلم ما را فریب داده است. برای این چیزی نیست که اتفاق می افتد. با این حال ما کاملا اشتباه نکردیم. «زندگیهای گذشته» یک فیلم چندجهانی نئورئالیستی است – نه یک فانتزی، بلکه درامی متحرک از جهانهای عشق و امکان، از گذشته و آینده، که در درون خود حمل میکنیم.
پایان مطلب/س.آ