نحوه صحیح پارک دوبل آسان با تصویر و فیلم آموزشی
مهارت در پارک دوبل یکی از مهمترین تکنیک ها در آموزش رانندگی است. در این مقاله آموزش و نحوه صحیح پارک دوبل آسان به صورت تصویری خواهیم پرداخت.
به گزارش تلنگر؛ پارک دوبل یکی از مباحث مهم، کاربردی و نسبتا دشوار در رانندگی است. در این مطلب قصد داریم به نحوه صحیح پارک دوبل آسان بپردازیم.
پارک دوبل چیست؟
این اصطلاح را به مرور در مکالمات روزمره می توانید بشنوید، حتی اگر خودتان مالک خودرو نباشید. به پارک کردن خودرو با دنده عقب میان دو خودروی دیگر، در فاصله ای مشخص پارک دوبل گفته میشود.
هنگام حرکت روبه جلو اگر بخواهیم میان دو خودرو در کنار جدول خیابان پارک نماییم باید فضای خالی میان دو خودرو بیش ۲ برابر طول خودرو ۸ متر باشد و اگر کمتر از این اندازه باشد پارک کردن به صورت رو به جلو سخت خواهد شد و باید حتما از روش پارک دوبل استفاده کرد. اگر فاصله بین دو خودرو از۵/۶ کمتر باشد، دیگر به روش پارک دوبل نیز نمیتوان خودرو را پارک کرد.
چگونه در پارک دوبل فاصله را تشخیص دهیم؟
یکی از روش های انجام پارک دوبل آسان درست تشخیص دادن فاصله است. پارک کردن اتومبیل به صورت دنده عقب بین دو اتومبیل پارک شده را پارک دوبل میگوییم. در خیابانهای شلوغ پیدا کردن جای مناسب برای پارک ساده نیست، اگر تکنیک پارک دوبل را به درستی یاد بگیریم شانس بیشتری برای پیدا کردن جای پارک خواهیم داشت. پس از آشنایی با قانون حرکت در رانندگی، افسر راهنمایی و رانندگی پارک دوبل و دور یک یا دو فرمانه را از شما امتحان خواهد گرفت. مراحل آموزشی زیر را قدم به قدم دنبال کنید تا در آزمون شهری به راحتی قبول شوید.
اولین نکته برای اجرای صحیح پارک دوبل پیدا کردن فضای مناسب و تشخیص فاصله میان دو خودرو است. هنگام حرکت رو به جلو در صورتی که بخواهیم اتومبیل خود را بین دو اتومبیلی که در کناره جدول پارک شده است پارک نماییم، اگر فضای خالی بین دو اتومبیل تقریباً از ۲ برابر طول خودروی ما (۸ متر) بیشتر باشد یعنی فاصله مناسب برای پارک دوبل وجود دارد.
چنانچه فاصلهی بین ۲ اتومبیل پارک شده از ۵/۶ متر کمتر باشد، دیگر به روش پارک دوبل نیز نمیتوانیم اتومبیل خود را پارک بنماییم و میبایست جای دیگری را برای پارک کردن اتومبیل در نظر بگیریم. یکی از نکات مهم در هنگام امتحان رانندگی مطمئن شدن از شرایط مناسب برای پارک دوبل است. قبل از زدن پارک دوبل به علائم و خطوط راهنمایی و رانندگی توجه کنید و در مناطق ممنوعه به هیچ وجه پارک دوبل را انجام ندهید.
نکته امتحانی مهم؛ دقت کنید که ممکن است افسر آزمایش فضایی را به شما پیشنهاد دهد که جلوی درب پارکینگ یا پل باشد، در این شرایط پیش از اقدام به افسر اعلام کنید که جای مناسبی برای پارک دوبل نیست. این کار مهارت شما در رانندگی را به افسر نشان می دهد.
مهم ترین نکات در حین انجام پارک دوبل
پیش از اقدام به ارائه آموزش مهمترین مراحل و نکاتی که باید در مورد پارک دوبل بدانید را مورد بررسی قرار داده ایم. این موارد عبارتند از:
۱- اهمیت کنترل کامل کلاج یا حرکت لاک پشتی در parallel parking
یکی دیگر از روش هایی که به پارک دوبل آسان کمک می کند این است که با کلاج به درستی رفتار کنید. برای انجام و اجراء درست و صحیح پارک دوبل حتماً باید حرکت لاک پشتی را به صورت کامل آموخته باشیم و مهارت بسیار بالایی در جهت حرکت دادن اتومبیل به صورت سانتیمتری به وسیلهی کلاج را فراگرفته باشیم. چرا که در غیر این صورت ممکن است با عدم تسلط کامل روی کلاج، حرکت اتومبیل ما با سرعت و شتاب زیادی همراه شده و مانع از اجرای صحیح پارک دوبل شود و چه بسا موجب تصادف گردد.
کسی که بتواند پارک دوبل را با کنترل کامل روی کلاج به صورت صحیح اجراء کند میتواند در راه بندانها نیز با کنترل کامل کلاج به صورت ایست و حرکتهای پی در پی اتومبیل خود را به راحتی به حرکت دربیاورد یکی از دلایل انتخاب پارک دوبل در امتحانات رانندگی به همین جهت میباشد زیرا رانندهای که در انجام پارک دوبل روی کلاج اتومبیل خود مسلط باشد در راه بندانهای بسیار سنگین که راننده مجبور است چند قدم به چند قدم مرتب ایست و حرکت کند نیز از کلاج خوبی برخوردار خواهد بود. در صورتی که نحوه گرفتن نیم کلاج در رانندگی را نمیشناسید میتوانید از طریق لینک با فوت و فنهای آن آشنا شوید.
۲- کنترل فرمان در پارک دوبل چگونه باید انجام شود؟
رانندهای که از درک فرمان خوبی در دنده عقب برخوردار نباشد، نمیتواند جهت چرخش فرمان را تشخیص دهد و نمیتواند پارک دوبل را به صورت صحیح اجراء کند. لذا، میبایست بیشترین حد تسلط را روی فرمان داشته باشد و این یکی دیگر از علل انتخاب پارک دوبل به عنوان معیار امتحان رانندگی پایه دوم محسوب میشود. اگر با نحوه صحیح گرفتن فرمان برای رانندگی از طریق لینک میتوانید نحوه صحیح در دست گرفتن فرمان را با ویدیو آموزش ببینید.
۳- پارک دوبل مهمترین قسمت در آزمون رانندگی است!
اگر برای گرفتن گواهینامه اقدام کرده باشید، حتما می دانید که پارک کردن به صورت دوبل همیشه یکی از آزمون های موجود است. یکی از دلایل انتخاب پارک دوبل برای آزمون رانندگی سنجش کنترل کامل کلاج میباشد. زیرا رانندهای که در انجام پارک دوبل روی کلاج خودرو مسلط باشد در راهبندان های بسیار سنگین که ناچار است قدم به قدم مرتب ایست و حرکت کند نیز از کلاج خوبی برخوردار خواهد بود.
۴- اهمیت درک گاز ترمز و هماهنگی با چشم و دست در پارک دوبل
در پارک دوبل راننده بایستی تسلط کاملی روی گاز و ترمز خودرو داشته باشد و هماهنگی لازم بین چشم راننده و فرمان که به عهده دست میباشد برقرار گردد و به بالاترین مهارت خود رسیده باشد تا بتواند پارک دوبل را به راحتی انجام دهد. بنابراین پارک دوبل نه تنها یک تکنیک برتر است بلکه اوج هماهنگی کامل میان کار چشم ، دست و پای راننده میباشد و این راه میتوان به بودن چنین هماهنگی در اندامهای بدن یک راننده پیبرد.
توضیح کلی مراحل انجام پارک دوبل به شکل صحیح
برای اینکه بتوانیم به سادهترین روش پارک دوبل را بیاموزیم آنرا به ۵ بخش تقسیم میکنیم تا بتوانیم راحتتر آنرا درک کرده و یاد بگیریم.
با روشن کردن راهنمای سمت راست به فاصلهی عرضی یک دست کنار اتومبیلی که میخواهیم پشت سر آن پارک کنیم میایستیم (برای اجراء آن دو روش به شما توصیه میشود.)با حرکت کردن به صورت دنده عقب وقتی در داخل شیشهای لچکی عقب انتهای اتومبیل کناری را دیدیم همه فرمان را به سمت راست میچرخانیم تا قسمت عقب اتومبیل وارد پارک شود که به آن فرمان اول میگوییم. (برای انجام فرمان اول کلاً یک روش توصیه میشود.)
پس از اینکه قسمت عقب اتومبیل ما وارد محوطهی پارک دوبل شد، ایست وسط را انجام داده و برای اینکه قسمت جلوی اتومبیل ما وارد پارک شود ضمن حرکت کردن به صورت لاک پشتی همهی فرمان را به سمت چپ میچرخانیم تا قسمت جلوی اتومبیل ما وارد پارک شود که به آن فرمان دوم میگوییم.
زمان چرخش فرمان دوم به میزان مهارت راننده برروی فرمان اتومبیل بستگی دارد. (بسته به میزان مهارت راننده ۲ روش را برای پیدا کردن بهترین زمان جهت ایست وسط و آغاز فرمان دوم خدمت شما معرفی میکنیم)زمانی که اتومبیلمان در داخل محوطهی پارک دوبل صاف شد میایستیم.
در صورت نیاز جهت تنظیم فاصلهی عقب و جلوی اتومبیل خودمان با اتومبیلهای پارک شده، دنده را یک کرده و بصورت لاک پشتی رو به جلو فاصلهی اتومبیل و حالت چرخهای جلو را تنظیم میکنیم. معمولاً در آزمونهای عملی رانندگی این قسمت کمتر از متقاضی خواسته میشود، چرا که کارشناسان محترم آزمایش عملی رانندگی تستهای مهمتری را جهت ارزیابی متقاضیان مورد توجه قرار میدهند مانند (ایست خروج از پارک و رعایت حق تقدم هنگام خروج از محوطه پارک دوبل) که عدم توجه به آن توسط متقاضی ممکن است باعث ایجاد تصادفات ناگوار گردد.
نحوهی توقف به فاصلهی عرضی یک دست در parallel parking
دقت داشته باشید که زمانی که میخواهیم با فاصلهی عرضی یک دست کنار اتومبیلی که پشت سر آن قصد پارک کردن را داریم توقف نماییم باید از فاصلهی حداقل ۳۰ متری راهنمای سمت راست را روشن کنیم. ضمن نگاه کردن به آئینهی وسط و سمت راست به نقاط کور آئینهها نیز پوشش بدهیم و سرمان را به سمت راست برگردانیم تا نقاطی که در آئینه دیده نمیشود را ببینیم.
پس از اطمینان از اینکه خطری وجود ندارد سرعت خود را کم کرده و با حداقل سرعت (دندهی ۱ یا دندهی ۲) از فاصله دور در امتداد اتومبیل مورد نظر قرار می گیریم. چشمهی آب پاش روی درب موتور و در اتومبیلهای دیگر پایهی برف پاک کن وسط شیشهی بزرگ جلو را با محل برخورد آسفالت و لاستیک سمت چپ اتومبیلی که میخواهیم پشت سر آن پارک کنیم به اندازهی ۵۰ سانتیمتر فاصله تنظیم میکنیم.
کنار اتومبیل مورد نظر میایستیم بطوریکه حداقل ما به اندازهی یک درب موتور از اتومبیلی که با آن فاصلهی عرضی ۵۰ سانتیمتر یا فاصلهی عرضی یک دست را تنظیم کردهایم جلوتر باشد.
اگر طول اتومبیل که میخواهیم پشت سر آن پارک کنیم از طول اتومبیل ما کمتر باشد (مانند رنو ۵، فولکس، ژیان، ماتیز و…) به اندازهی یک درب موتور باید جلوتر از اتومبیل کناری باشیم. اما در صورتی که طول اتومبیلی که میخواهیم پشت سر آن پارک کنیم به اندازهی اتومبیل خودمان یا بیشتر باشد دیگر نیازی نیست که به اندازهی یک درب موتور از آن جلوتر برویم.
فقط تا جایی جلو میرویم که بتوانیم انتهای اتومبیلی که میخواهیم پشت سر آن پارک نماییم را در شیشهی بزرگ عقب اتومبیل خودمان ببینیم. (مانند مینیبوس، اتوبوس، وانت نیسان و…) بهتر است فاصلهی عرضی یک دست را از فاصلهی دور تنظیم کنیم.
راه دیگر این است که (نوک) یا سر گلگیر سمت راست اتومبیل خودمان را با محل برخورد آسفالت و لاستیک اتومبیلی که میخواهیم با آن پارک دوبل انجام بدهیم. از فاصلهی دور به اندازه ۱۵ سانتیمتر فاصله داده و کنار آن توقف کنیم و از این طریق هم میشود فاصلهی عرضی یک دست (۵۰ سانتیمتر) را به دست آورد.
پس از اینکه فاصلهی ما با اتومبیل کناری به اندازهی یک دست تنظیم شد باید به انتهای خیابان نگاه کنیم تا متوجه شویم که اتومبیل ما صاف است یا خیر؟ پس از اینکه اتومبیل ما صاف شد، حتماً بایستی فرمان را هم صاف کنیم. این عمل باعث میشود هنگام حرکت در دندهی عقب اتومبیل صاف حرکت کند.
چگونه پارک دوبل انجام دهیم؟
برای انجام پارک دوبل بایستی از فاصله ۳۰ متری راهنمای سمت راست را زده و با پوشش دادن نقاط کور آینه پس از اطمینان از نبود خطر سرعت خودرو را کم کنید. همچنین از فاصله دور در امتداد خودرو مورد نظر قرار گرفته و به فاصله عرضی یک دست به اندازه ۵۰ سانتیمتر کنار خودرو یاد شده به اندازه یک درب موتور جلوتر از آن ایست انجام شود.
به گونهایی که خودرو صاف ایستاده باشد و پس از صاف بودن خودرو بایستی فرمان خودرو نیز صاف باشد تا در هنگام حرکت به عقب خودرو صاف حرکت کند. چنانچه فاصله خودرو پارک شده با جدول کم و چسبیده باشد فاصله ایستادن با خودروی کناری هنگام پارک دوبل به اندازه ۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.
نحوه انجام فرمان اول در پارک دوبل
از روشن بودن راهنمای سمت راست مطمئن شده و با دقت و مراقبت کامل رو به عقب به صورت لاک پشتی حرکت میکنیم. این سؤال مطرح میشود که چه زمانی فرمان اتومبیل خود را به سمت راست بچرخانیم که بدنهی اتومبیل ما با اتومبیل کناری برخورد نکند؟ بهترین و مطمئنترین لحظه برای چرخاندن فرمان به سمت پارک یا سمت راست، که به آن فرمان اول میگوییم، زمانی است که ما انتهای اتومبیلی که میخواهیم پشت سر آن پارک کنیم را در وسط شیشهی مثلثی عقب، شیشه ۳ گوش یا شیشه لچکی ببینیم.
این لحظه بهترین موقع برای چرخاندن فرمان اول (به سمت راست) میباشد و به ما اطمینان میدهد که بدنهی اتومبیل ما با اتومبیل کناری اصلاً برخورد نمیکند. بنابراین فرمان اول را ضمن حرکت دادن اتومبیل بصورت لاک پشتی رو به عقب تماماً به سمت راست میچرخانیم، به این ترتیب نصف اتومبیل ما به صورت دنده عقب وارد محوطهی پارک میشود.
قسمت سوم در پارک دوبل با فرمان دوم
در سومین بخش از مراحل پارک خودرو به صورت دوبل، اجرای فرمان دوم نقش بسیار مهمی دارد. همچنین برای انجام فرمان دوم در پارک دوبل وابسته به تسلط راننده در استفاه از فرمان خودرو چندین روش وجود دارد.
در این قسمت انتهای اتومبیل ما وارد پارک شده است و چرخهای عقب کاملاً داخل محوطهی پارک قرار گرفته است و حالا نوبت قسمت جلوی اتومبیل و چرخهای جلو میباشد که به آن فرمان دوم میگوییم. از ۲ روش میتوانیم برای انجام فرمان دوم استفاده کنیم که بسته به میزان تسلط راننده نسبت به فرمان اتومبیل هر کدام به نوبهی خود کاربرد دارد.
روش شماره یک برای شروع فرمان دوم
کسانی که از فرمان بسیار ضعیفی برخوردار هستند بایستی انتهای اتومبیل کناری را (سرگلگیر سمت چپ یا چراغ راهنمای سمت چپ) در داخل شیشه لچکی جلو ببینند و آنگاه توقف کنند تا شتاب و سرعت اتومبیل خود را به صفر برسانند که به آن ایست وسط میگوییم.
پس از ایست وسط بصورت لاک پشتی حرکت کرده و همهی فرمان را به سمت چپ چرخانده طوری که قبل از اینکه سرگلگیر سمت راست اتومبیل ما به چراغ راهنمای سمت چپ اتومبیل کناری برسد فرمان دوم ما به سمت چپ تمام شده باشد و سپس بصورت لاک پشتی قسمت جلوی اتومبیل خود را به داخل پارک هدایت میکنیم، زمانی که اتومبیل ما در داخل پارک صاف شد میایستیم.
روش شماره دو برای شروع فرمان دوم
این روش پارک دوبل برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برای چرخاندن فرمان برخوردار هستند. هنگامی که انتهای خودروی کناری از روبروی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) دیده شد در این فرمان ایست وسط انجام داده میشود و سپس به صورت لاکپشتی رو به عقب حرکت می کنیم.
سپس همه فرمان به سمت چپ چرخانده میشود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب سمت چپ خودروی کناری برسد بایستی فرمان دوم در سمت چپ به آخر رسیده باشد و با حرکت لاکپشتی جلوی خودرو وارد پارک میگردد و وقتی خودرو صاف شد ایست میگردد.
روش شماره سه برای شروع فرمان دوم پارک دوبل صحیح
زمان چرخاندن فرمان دوم به سمت چپ برای کسانی که از فرمان بهتری برخوردار هستند وقتی است که انتهای اتومبیل کناری (چراغ راهنمای سمت چپ) به روبروی دستگیرهی درب سمت راست اتومبیل ما برسد در این زمان ایست وسط را انجام میدهیم تا شتاب و سرعت اتومبیل خود را به حداقل برسانیم در ضمن بتوانیم بوسیلهی ایست وسط مطمئن شویم که راهنمای عقب (سمت چپ) اتومبیل کناری روبروی دستگیرهی اتومبیل ما رسیده است یا خیر.
پس از ایست وسط و دقت و مراقبت کامل بصورت لاک پشتی رو به عقب حرکت کرده و تمام فرمان را با استفاده از هر ۲ دست به سمت چپ میچرخانیم. قبل از اینکه سر گلگیر سمت راست قسمت جلوی اتومبیل ما به چراغ راهنمای سمت چپ قسمت عقب اتومبیل کناری برسد بایستی فرمان دوم از سمت چپ به آخر رسیده باشد. سپس اجازه میدهیم که قسمت جلوی اتومبیل ما وارد پارک شود، وقتی اتومبیل ما صاف شد توقف میکنیم.
لازم به توضیح است در این روش چنانچه عرض اتومبیل کناری نسبت به کناره جدول کمتر از حد قانونی باشد. برای اینکه فاصلهی ما بعد از انجام پارک دوبل با کنارهی جدول کم نشود، بایستی کمی زودتر از اینکه راهنمای اتومبیل کناری به دستگیرهی ثابت درب جلو (سمت راست) برسد ایست وسط را انجام داده و فرمان دوم را شروع کنیم.
ما چنانچه عرض اتومبیلی که میخواهیم با آن پارک دوبل انجام دهیم از اتومبیل ما بیشتر باشد (مانند اتوبوس) یا اینکه فاصلهی اتومبیل مورد نظر از حد قانونی نسبت به کنارهی جدول بیشتر پارک شده باشد برای اینکه بعد از انجام پارک دوبل فاصلهی ما با کنارهی جدول زیاد نشود بایستی اجازه دهیم راهنمای سمت چپ اتومبیل کناری از مقابل دستگیرهی اتومبیل ما کمی رد شود. سپس ایست وسط را انجام داده و فرمان دوم را شروع میکنیم. پس از انجام پارک دوبل و اطمینان از صاف بودن خودرو در درون پارک دنده خلاص شده و ترمز دستی کشیده میشود.
چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم در پارک دوبل
برای بیرون آوردن خودرو از حالت پارک دوبل به صورت رو به جلو ابتدا راهنمای سمت چپ روشن میگردد و پس از دیدن آینه سمت چپ و آینه وسط و پوشش دادن نقاط کور آینه سمت چپ خودرو به صورت ۳۰ درجه کج میگردد. باید سرگلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی برسد، که به آن ایست خروج از پارک گفته میشود.
سپس سر راننده به سمت چپ برگردانده میشود و رو به عقب نگاه میکنند و با پوشش دادن نقاط کور آینه و رعایت حق تقدم به صورت لاکپشتی حرکت انجام میگردد و پس از اینکه خودرو در لاین جدید قرار گرفت فرمان خودرو صاف می شود.
دقت داشته باشید که معمولا در آزمون رانندگی پس از زدن پارک دوبل، افسر از شما میخواهد که از پارک خارج شوید. در هنگام خروج از پارک به نقاط کور خودرو توجه کنید و از پارک خارج شوید. آشنایی و توجه به نقاط کور خودرو در هنگام خروج از پارک، یکی از مهمترین نکاتی است که باید برای قبولی در آزمون رانندگی به آن توجه کنید.
چگونگی حرکت با دنده عقب پس از انجام پارک دوبل
این مرحله یکی از نکات بسیار مهم در حین انجام پارک دوبل است و همواره در حین انجام آزمون عملی رانندگی نیز مورد توجه قرار می گیرد. مراحل آموزش حرکت با دنده عقب عبارتند از: راهنمای سمت راست روشن میگردد و پس از اطمینان از خالی بودن پشت خودرو انتفال ترمز از دستی به پایی انجام میگردد.
پس از دنده گذاری به عقب و اطمینان از نبود خطر با حرکت لاکپشتی در دنده عقب به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر با سرعت عمل خوب فرمان خودرو ۲ – ۵/۱ دور به سمت راست (به سمت جدول) چرخانده شده و ایست کنید.کمربند را کشیده و به سرعت به سمت عقب بچرخید.
دست چپ مرکز فرمان (ساعت ۱۲) را گرفته و دست راست در پشت صندلی شاگرد قرار دهید و باسرعت آهسته، مشابه با قدم انسانی حرکت به عقب با دقت انجام میشود. همچنین تا زمانی که ایست کامل انجام نشده است سر خود را به جلو برنگردانید.
انجام حرکت پارک خودرو به صورت دوبل دارای اهمیت بسیار زیادی است و نیاز به تمرین فراوان دارد. در صورت نیاز به آموزش برای یادگیری این نوع پارک می توانید با شماره اعلام شده تماس گرفته و در کلاس خصوصی آموزش رانندگی ما شرکت کنید.جدایی از اهمیت پارک دوبل برای امتحان رانندگی، پارک صحیح خودرو یک مهارت بسیار مهم و اساسی برای هر رانندهای محسوب میشود.
مربیان با تجربه نیم کلاج با سالها تجربه در زمینه آموزش مهارت و قوانین رانندگی، آماده پذیرش هنرجو هستند. ما در نیم کلاج، قدم به قدم در کنار شما خواهیم بود تا با یادگیری اصول و مهارت رانندگی در شرایط مختلف، خود را برای امتحان شهری و دریافت گواهینامه آماده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید بخش آموزش رانندگی خصوصی را مطالعه کنید یا با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.
آموزش پارک دوبل سریع و قدم به قدم
مرحله اول
پس از نگه داشتن خودروی خود در کنار خودروی دیگر، ابتدا راهنمای سمتی را روشن کنید که میخواهید در آن پارک کنید. بعد از روشن کردن راهنما به صورت لاکپشتی به سمت عقب بیایید. برای حرکت به صورت لاکپشتی تنها کافی است کلاج خودرو را به صورت نصفه رها کنید.
مرحله دوم
در مرحله دوم همین که انتهای ماشینی را که هنگام پارک کردن در جلوی شما قرار میگیرد، در گوشه شیشه مثلثی خودروی خود مشاهده کردید، فرمان خودرو را یک دور به سمت محل پارک میچرخانیم. با چرخاندن فرمان خودرو، خودرو به سمت محل پارک چرخش پیدا خواهد کرد.
مرحله سوم
هنگامی که انتهای خودرو وارد محوطه پارک شد برای اجرای مرحله سوم پارک دوبل باید اقدام کنیم. برای اجرای این مرحله هنگامی که انتهای خودروی کنار با خودروی ما در زاویه ۴۵ درجهای قرار گرفت و یا اینکه آینه جانبی در خط زاویهای ۴۵ درجهای قرار گرفت فرمان خودرو را از حالت یک دور چرخش به سمت محل پارک خارج کرده و بار دیگر فرمان را یک دور کامل به خلاف جهت سمت پارک بچرخانید.
با انجام اینکار جلوی خودرو نیز وارد محوطه پارک خواهد شد. وقتی که خودروی شما به صورت هم خط در پشت خودروی جلویی و جلوی خودروی عقب قرار گرفت خودرو را نگه داشته و فرمان را صاف کند. در انتهای آموزش طریقه پارک دوبل این جمله را باید ذکر کرد که در انتهای پارک باید فاصله مناسب را از خودروهای جلو و عقب رعایت کنید تا هنگام خارج شدن از پارک با مشکلی مواجه نشویم.
چگونگی خروج از پارک دوبل و رعایت حق تقدم
برای آموزش پارک دوبل آسان، باید خودرو پارک شده در حالت دوبل را به صورت رو به جلو از پارک بیرون آوریم. ابتدا راهنمای سمت چپ را روشن و بعد از مشاهده آینه بغل سمت چپ و آینه وسط، خودرو را به اندازه ۳۰ درجه به سمت چپ متمایل می کنیم. زاویه ۳۰ درجه یعنی اینکه (سر گلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی پارک شده برسد) به این ایست در زاویه ۳۰ درجه، ایست هنگام خروج از پارک دوبل می گویند.
سرراننده باید رو به عقب و به سمت چپ خیابان باشد و نقاط کور ماشین توسط آینه ها پوشش داده شود و با رعایت حق تقدم به صورت نیم کلاچ، خودرو را حرکت داده و پس از اینکه خودرو در لاین خیابان قرار گرفت فرمان خودرو صاف شود.
چه جاهایی نمی توان پارک دوبل انجام داد؟
در برخی مکانها نیز پارک به صورت دوبل غیر مجاز است یا اینکه نمیتوان به آسانی در آن محلها پارک کرد. در زیر به چند مورد از آنها اشاره کردهایم:
- مکانهایی که در آنها تابلوهای پارک ممنوع یا توقف ممنوع وجود دارد.
- ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسیها و اتوبوسها نباید پارک کرد.
- ۱۵ متر قبل و بعد تقاطعها که حریم تقاطع محسوب میشود
- در بزرگراهها نباید پارک کرد.
- رو به روی در منازل پارک ممنوع است.
- پارک در کنار تابلوهایی که دارای حریم مشخصی هستند.
سوالات متداول
در چه جاهایی نباید پارک دوبل انجام داد؟
در حریم تقاطعها، بزرگراهها، ورودی کوچه و خیابان، جلوی در ورودی پارکینگ منازل، ایستگاه اتوبوس و تاکسی و زیر تابلوی پارک ممنوع نباید پارک کرد.
فضایی که برای پارک کردن ماشین نیاز داریم چقدر باید باشد؟
برای این که بتوانید راحت پارک دوبل را انجام دهید به اندازه ۲ طول ماشین یعنی ۸ متر باید برای پارک خودرو، فضا در نظر بگیرید.
در چه فاصلهای از حریم تقاطع میتوان پارک دوبل انجام داد؟
حداقل فاصلهای که برای پارک در حریم تقاطعها باید درنظر بگیرید ۱۵ متر خواهد بود.
چرا هنگام پارک دوبل فاصله از جدول زیاد می شود؟
بعضی از هنرجویان عنوان می کنند که در هنگام پارک دوبل فاصله آنها از جدول زیاد می شود. علت این است که شما زودتر از زمان لازم شرع به برگرداندن فرمان می کنید زیرا شما می ترسید داخل جوی بیفتید. بهتر است برای تسلط به این کار پارک دوبل را بیشتر تمرین کنید.
احتمال دیگری که وجود دارد این است که شما در زمان چرخاندن فرمان دوم، این کار را خیلی سریع انجام می دهید. به خاطر داشته باشید که شما باید در طول مسیر تقریبا ۴ دور فرمان را بچرخانید. این ۴ دور را در بازه های مشخص تقسیم کنید.
آیا هنگام دنده عقب گرفتن در پارک دوبل لازم است دستم را روی صندلی شاگرد قرار دهم؟
هدف از گرفتن آزمون، رانندگی اصولی و رعایت قانون است. اگر حتی توانایی لازم برای پارک دوبل بدون گذاشتن دست بر روی صندلی شاگرد و نگاه کردن به عقب دارید، در آزمون اصلی این کار را انجام ندهید. افسر شما به همین دلیل ممکن است شما را رد کند. همانگونه که در آموزشها به شما گفته شده است، امتحان دهید.
نحوه پارک در سربالایی و سرازیری چگونه است؟
پارک کردن در سربالایی و سرپایینی نکاتی دارد که باید حتما در نظر گرفته شود.
وقتی در سریالایی قرلر گرفتید اول ببینید که آیا کنار شما جدول وجود دارد یا خیر. اگر جدول وجود دارد، باید فرمان را به سمت چپ بچرخانید. ولی اگر جدول وجود ندارد باید فرمان را به سمت راست بچرخانید. در سرازیری نیز ابتدا ببینید که کنار شما جدول وجود دارد یا نه. اگر جدول نباشد که پارک دوبل ممنوع است. ولی اگر جدول کنار خیابان باشد برعکس حالات سربالایی عمل می کنیم. یعنی فرمان را به سمت چپ می چرخانیم.
انتهای مطلب/م.ع