بازار مالی

افزایش نجومی ارزش بیت کوین در اولین روز سال جدید

با توجه به احتمال تصویب صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) توسط ایالات‌متحده، پیش‌بینی می‌شود که این مورد، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری را دستخوش تغییر کند.

به گزارش تلنگر؛ نیمه نخست سال جدید میلادی، در ژانویه ۲۰۲۴ از این جهت که قرار است در آن نسبت به تأیید یا رد صندوق قابل معامله بیت‌کوین قوانین جدید ثبت شود، یک ماه بسیار بااهمیت برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال و بازار کریپتو محسوب می‌‌شود.

نیمه نخست ژانویه ۲۰۲۴ بدون شک مانند هیچ ژانویه دیگری در تاریخ بازار کریپتو نیست. نکته‌ای که روزهای آتی را منحصربه‌فرد می‌کند به تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برمی‌گردد که قرار است سرنوشت صندوق‌ قابل معامله بیت‌کوین یا همان ETF بیت‌کوین را مشخص کند.

نظرات مختلفی پیرامون چگونگی واکنش بازار کریپتو نسبت به تأیید یا رد این صندوق‌ وجود دارد. برخی معتقدند چراغ سبز به ETF بیت‌کوین می‌تواند مسیر را برای ورود سرمایه‌های سازمانی عظیم به بازار کریپتو هموار کند و این ارز دیجیتال دیگر هرگز مانند گذشته نخواهد بود. عده‌ای دیگر نیز معتقدند صدور مجوز برای ETF بیت‌کوین می‌تواند قیمت این ارز دیجیتال را به شکل منفی تحت تأثیر قرار دهد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار است تا ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) نسبت به تأیید یا رد صندوق‌ قابل معامله بیت‌کوین تصمیم‌گیری کند.

بیت کوین در روز سه‌شنبه برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۲ به بالاتر از ۴۵ هزار دلار رسید. بزرگترین ارز مجازی دنیا ۲۰۲۴ را با خوش‌بینی نسبت به تصویب صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین آغاز کرد.

بیت کوین با یک افزایش قیمت ۱۵۴ درصدی در سال گذشته میلادی، بهترین عملکرد سالانه خود را از ۲۰۲۰ ثبت کرد و حالا به بالاترین رقم طی ۲۱ ماه گذشته یعنی ۴۵۴۸۸ دلار رسیده است. بیت کوین هنوز هم با رکورد ۶۹ هزار دلاری که در نوامبر ۲۰۲۱ به آن رسیده بود فاصله دارد.

ارزش ارز مجازی اتر که وابسته به شبکه بلاکچین اتریوم است، ۱ درصد افزایش یافته و به ۲۳۷۶ دلار رسیده است.

سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند آیا مقامات آمریکا به زودی صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین را تصویب می‌کنند یا نه. این اتفاق بازار بیت کوین را برای میلیون‌ها سرمایه‌گذار بیشتر باز می‌کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا طی سال‌های اخیر چندین درخواست برای راه‌اندازی این صندوق را رد و دلیل آن را آسیب‌پذیری بازار ارزهای مجازی در برابر تقلب اعلام کرده است. اما طی ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از آمادگی مقامات آمریکا برای تصویب برخی از ۱۳ پیشنهاد برای راه اندازی این صندوق دیده شده و انتظار می‌رود این تصمیم در اوایل ژانویه گرفته شود.

افزایش احتمال کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا هم به نفع ارزهای مجازی بوده و دورنمای تیره و تار بازارهای ارز مجازی را پس از ورشکستگی صرافی FTX و سایر شکست‌ها در کسب و کارهای ارز مجازی در ۲۰۲۲، روشن‌تر کرده است

تحلیلگران عقیده دارند بازار ارزهای مجازی رشد قابل توجهی در سال جاری میلادی خواهد داشت.

تأیید صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین، همانطور که توسط بلومبرگ با احتمال بالای ۹۰ درصد گزارش شده، قرار است که انقلابی در نحوه تعامل سرمایه‌گذاران نهادی با ارزهای دیجیتال ایجاد کند. این مقررات، راه را برای ایالات‌متحده هموار می‌کند و سرمایه‌گذاری شرکتی، به‌طور بالقوه نقدینگی بازار را افزایش می‌دهد و پویایی معاملات ارزهای دیجیتال را تغییر خواهد داد.

پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت بیت‌کوین به دنبال تأیید این صندوق‌ها متفاوت است. برآوردهای محافظه‌کارانه آن را بین ۴۲ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار قرار می‌دهد، با این حال، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌تر نشان می‌دهد که این رقم به یک میلیون دلار افزایش می‌یابد. این پیش‌بینی‌ها هجوم مورد انتظار سرمایه نهادی و پویایی عرضه آتی، ازجمله رویداد هاوینگ بیت‌کوین را در نظر گرفتند.

تأثیر بالقوه بازار صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین فراتر از حدس و گمان قیمت است. هجوم وجوه نهادی و افزایش پیش‌بینی‌شده نقدینگی بازار می‌تواند منجر به پذیرش و تثبیت بیشتر بیت‌کوین به‌عنوان طبقه‌ای از دارایی شود.

در حالی که این پیش‌بینی‌ها نگاه اجمالی هیجان‌انگیزی به آینده بالقوه بیت‌کوین ارائه می‌دهند اما بر پایه عوامل مختلفی ازجمله تصمیم‌های نظارتی و پویایی بازار هستند. بازار ارزهای دیجیتال که به دلیل نوسانات خود شناخته می‌شود، از سرمایه‌گذاران می‌خواهد که با احتیاط و تحقیقات آگاهانه به این تحولات نزدیک شوند.

به‌طور قابل توجهی، تأیید پیش‌بینی‌شده صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین در ایالات‌متحده، لحظه‌ای مهم برای صنعت ارزهای دیجیتال است که درها را به روی سرمایه‌گذاران نهادی باز می‌کند و به‌طور بالقوه پویایی بازار را تغییر می‌دهد. انتظار می‌رود تأثیر آن به‌طور قابل توجهی بر چشم‌انداز مالی تأثیر بگذارد و عصر جدیدی از سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال در سراسر جهان را آغاز کند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱.۶۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۳۴ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰.۲۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۷ درصد افزایش داشته است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶.۴۹ میلیارد دلار است که ۶.۴۲ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۷.۲۶ میلیارد دلار است که ۱۵.۶۱ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۰.۰۷ میلیارد دلار است که ۸۶.۱۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x