گردشگری

معرفی جنگل ناهار خوران + عکس و مناظر دیدنی

جنگل ناهار خوران، برای کسانی که عاشق طبیعت و جنگل هستند. مکانی بسیار زیبا و دوست داشتنی است. شما اگر عاشق طبیعت گردی هستید حتما به ارتفاعات گرگان سری بزنید تا تجربه ی بی نظیری را به دست بیاورید.

به گزارش تلنگر؛ جنگل ناهار خوران، در واقع درارتفاعات ۴۵۰ تا۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دادرد.  ناهارخوران بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال است که قدمتی حدود ۴۰ میلیون سال دارد. این جنگل جز جذاب ترین مکان برای گردشگران است. این جنگل بومیان مختلفی را در خود جای داده است.

معرفی جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران یا پارک جنگلی ناهارخوران یکی از جاذبه‌ های دیدنی استان گلستان و از مناطق تفریحی گرگان است. این جنگل که جزو جنگل‌های هیرکانی شمال کشور محسوب می‌شود در گذشته نیز به‌عنوان منطقه تفریحی و گردشگاهی شناخته می‌شد. ناهارخوران با داشتن هوای مطبوع و خنک به‌ویژه در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

جنگل ناهارخوران در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر از سطح دریا واقع است و ۳۰۰ هکتار وسعت دارد. در سال ۱۳۳۸ سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بخشی از این جنگل را به‌منظور تبدیل شدن به تفرجگاه در اختیار شهردارى گرگان قرار داد و در حال حاضر نیز ۱۶۸ هکتار از آن به‌عنوان پارک جنگلی تحت مدیریت شهرداری اداره می‌شود.

در نگل ناهار خوران تنها یک رودخانه وجود دارد. که طول این رودخانه ۴۰ کیلومتر است که جز حوضه آبریز قره سو به شمار می رود. این روخانه منبع اصلی برای تامین آب شهر گرگان است. علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز جاری است که معروف‌ترین آن سفید چشمه نام دارد و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می‌شود.

مساحت  ناهارخوران در حدود ۳۰۰ هکتار است و ۱۶۸ هکتار آن توسط شهرداری به امکانات رفاهی مجهز گردید.ناهارخوران بهترین مکان در شهر گرگان است که می‌توان در فصل تابستان و روزهای گرم و بلند آن، به آنجا رفت و در خنکای درختان این جنگل چند ساعتی را لذت برد

پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران

جنگل ناهار خوران پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این جنگل از نوع جنگل‌های خزر و معتدل است. از پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران این جاهای دیدنی گلستان می‌توانم به بلوط، ممرز، افراپلنت، آزاد، گیلاس وحشی، انجیلی، درختچه‌های تمشک، ازگیل، کوله خاس، کاج، سرو، ماگنولیا، بید مجنون، مینا و شمشاد اشاره کنم.

پوشش گیاهی این جنگل به صورت متراکم است. این جنگل از نوع خزری به شمار می رود. فضای سر سبزی که این جنگل دارد فضای بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. این جنگل به صورت طبیعی و زیبا است. در این جنگل همچنین پوشش غیربومی دیده می‌شود.

پوشش جانوری جنگل ناهار خوران

جنگل ناهار خوران پوشش جانوری

با وجود نفوذ انسان‌ها تا عمق جنگل و از میان رفتن بافت طبیعی و زیستگاه‌های آن، هنوز هم گونه‌های جانوری در این منطقه زیست می‌کنند. گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک از جمله این جانوران هستند.

جنگل ناهار خوران در کجا قرار دارد؟

گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران بوده که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و دامنه های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می کنند.

گلستان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران نیز شهر بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ ها، بلوج و قزاق ‌ها هستند.

چگونه می توان به جگل ناهار خوران می توان رفت؟

جنگل ناهار خوران رفتن به این جنگل

شما برای رفتن به این جنگل زیبا و سر سبز می توانید با تور یا ماشین شخصی خود بروید. استان گلستان یکی از استانهای شمالی است. برای رفتن به جنگل ناهارخوران باید به شهر گرگان بروید. وقتی وارد شهر شوید تابلوهای راهنمای ناهارخوران را خواهید دید و به‌راحتی می‌توانید مسیر دسترسی به این جنگل زیبای شمال ایران را پیدا کنید.

اگر قصد دارید با وسیله نقلیه عمومی به ناهارخوران بروید، می‌توانید به میدان کاخ رفته و از آنجا با استفاده از اتوبوس و تاکسی‌هایی که به‌سمت ناهارخوران می‌روند خودتان را به این جنگل سرسبز برسانید.

ناهارخوران با شیبی تند شروع می‌شود و پس از گذر کوتاهی از مسیر، یکنواخت می‌شود و تا پایان، ادامه می‌یابد . این منطقه جنگلی اقلیمی معتدل و نیمه‌ مرطوب دارد و هرچه ارتفاع بیشتر می‌شود، می‌توان خنکی هوا را نسبت به گرگان و حتی پایین دست ناهارخوران احساس کرد.

در گذشته ناهارخوران اینقدر نزدیک گرگان نبود اما با افزایش جمعیت و وسعت گرگان از حدود ۲۰ سال قبل، شهر و ناهارخوران به هم متصل شدند و این منطقه در حال حاضر مسیری برای پیاده‌روی و تفریح مردم است.

امکاناتی که در جنگل ناهار خوران وجود دارد

امکانات رفاهی و تفریحی جنگل ناهار خوران

جنگل ناهارخوران دارای امکانات متنوعی برای گردشگران و مسافران است که از این قرار است:  این امکانت برای شما دوستداران طبیعت بسیار دلچسب و دل انگیز خواهد بود.

  • آبشار مصنوعی: آبشار مصنوعی ناهارخوران ۱۵ متر ارتفاع دارد و دارای ابعاد ۱۲ در ۱۳ است.
  • شهربازی ناهارخوران: جنگل ناهارخوران دارای شهربازی است که در ناحیه پارادایز قرار دارد.
  • تپه باباطاهر: در ناهارخوران تپه‌ای به نام باباطاهر وجود دارد که از بالای آن می‌توانید چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر گرگان را تماشا کنید.
  • تپه نورالشهدا: یادمان شهدای ناهارخوران ۱۶ متر ارتفاع دارد. در طراحی این یادمان از محراب و قالی‌های ترکمن الهام گرفته شده است و جنس آن از بتن است.
  • ایستگاه اتوبوس چتری: این ایستگاه به‌صورت چتر طراحی شده است و فضایی زییا برای عکس گرفتن دارد.
  • سایت ورزشی: این سایت با داشتن وسایل ورزشی مکانی مناسب برای ورزش کردن در دل طبیعت ناهارخوران است.
  • رستوران‌ها و کافه‌ها: در بلوار ناهارخوران رستوران‌ها، کافه‌ها و فست‌فودهای متعددی برای یک شکم‌گردی عالی وجود دارد. یکی از غذاهای بی‌نظیر این منطقه جگر است که توصیه می‌کنیم در سفر به ناهارخوران از امتحان کردن آن غافل نشوید.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x