خانواده

معرفی کافه لاته و ساده‌ ترین روش تهیه آن

کافه لاته نوشیدنی گرم ترکیب‌شده از قهوه شیر و فوم شیر است که اصالت آن به ایتالیا بازمی‌گردد. طعم لاته برای افرادی که تلخی اسپرسو را دوست ندارند اما همچنان از محصولات شیرین‌کننده استفاده نمی‌کند بسیار مطلوب و دوست‌داشتنی است.

به گزارش تلنگر؛ کافه لاته یا نام اصیل آن در خانه مادری‌اش ایتالیا  caffè e latte است. لاته تلفیقی از هنر و ذوق و حوصله است که طعم مطلوبی در خاطره برجا می‌گذارد. البته هنر لاته آرت را مدیون تلاش‌های آقای دیوید شومر در اواسط سال ۱۹۸۰ در آمریکا هستیم.

آقای لوییجی لوپی نیز تلاش‌هایی مبنی بر ارتقا این هنر انجام داده است. لاته نوعی نوشیدنی قهوه است از ترکیب اسپرسو با شیر بخار داده‌شده تا به مقدار فوم موردنظر برسد. برای تهیهٔ آن قهوهٔ اسپرسو را با شیر داغ یا بخار داده‌شده ترکیب کرده و رویش را با فوم شیر می‌پوشانیم.

ظرفی که برای سرو کافه لاته اختصاص داده می‌شود کاپ فنجان است. لاته در دو حالت گرم و سرد سرو می‌شود که در حالت خنک این نوشیدی را با یخ بانام ایس لاته سفارش می‌دهند.

تاریخچه کافه لاته

تاریخچه لاته آرت مربوط به چند دهه پیش در ایتالیا برای اولین بار ترکیب اسپرسو با شیر به هنر تجسمی تبدیل شد. اما پیشینه آن و جریان اصلی هنر لاته متعلق به کافی‌شاپ‌های ایالات‌متحده است که در بالا نیز به آن اشاره کردیم.

فنجان‌های سرو قهوه لاته تزئین شده با نقش و نگار در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ در ایالات‌متحده محبوب شدند.سپس گسترش آن در سراسر جهان آغاز شد.

در دهه ۲۰۰۰ میلادی نیز هنر لاته تا استرالیا و کشورهای شمال اروپا گسترش یافت. تا امروز که بزرگ‌ترین رونق آن در آسیا رقم خورده است.

وسایل موردنیاز برای تهیه لاته

  • دستگاه اسپرسو ساز
  • پیچر
  • نازل بخار
  • قلم لاته آرت
  • فرنچ پرس

درصورتی‌که بخواهید شیر را به‌صورت دستی فوم دار کنید می‌توانید از فرنچ پرس استفاده کنید.

طرز تهیه کافه لاته

طرز تهیه کافه لاته

اصلی‌ترین وسیله برای ایجاد لاته آرت دستگاه اسپرسو ساز و پیچر است. باریستا با ریخت شیر در پیچر و قرار دادن آن در زیر نازل بخار اسپرسوساز، شیر را فوم دار کرده، کف شیر تولید می‌کند و آن را به روش خاص به قهوه اسپرسو اضافه می‌کند.

دومین وسیله قهوه ساز فرنچ پرس است. با فرنچ پرس هم می‌توانید شیر را فوم دار کنید و با آن لاته آرت زیبایی درست کرد. قلم لاته آرت وسیله‌ای است مختص برای طراحی و ایجاد طرح‌های جدید بر روی فنجان قهوه و دیگر نمی‌توان با آن شیر را فوم دار کرد.

و در انتها شابلون لاته آرت است که کار را تمام می‌کند. هرچند که باریستا نیازی به شابلون ندارد و درواقع این شابلون‌ها برای افراد تازه‌کار هستند اما افرادی که می‌خواهند در خانه لاته درست کنند به این قلم نیاز پیدا می‌کنند.

طرز تهیه آیس لاته

طرز تهیه آیس لاته

به بیانی ساده آیس لاته همان چیزی نزدیک به همان کافه لاته است اما با ترکیب شیر بدون فوم، حرارت ندیده به همراه یخ که به اسپرسو گرم اضافه می‌شود.

آیس لاته ازنظر ترکیبات بسیار نزدیک به کافه لاته معمولی خواهد بود، اما کاملاً مشابه نیستند، این امر به این دلیل است که برخی از مواد تشکیل‌دهنده لاته گرم به‌راحتی در نسخه یخی آن قابل‌استفاده نیست.

به‌عنوان‌مثال یکی از آشکارترین تفاوت‌ها شیر است، گذشته از سرد بودن، به‌هیچ‌وجه جوشیده و یا حرارت دیده با بخار نیست، در اصل خبری از لاته آرت روی قهوه سرد ما نخواهد بود، این امر به خاطر عدم سازگاریِ فوم و یخ می‌باشد.

در آیس لاته همه عناصر همانند لاته است، اسپرسو و شیر، میزان استفاده از هرکدام به همان نسبت کافه لاته است بااین‌حال نحوه ترکیب آن‌ها متفاوت است و این موضوع باعث ایجاد نوشیدنی کاملاً جدیدی می‌شود.

کافه لاته چه ویژگی هایی دارد؟

وجه تمایز ایس لاته با لاته معمولی در۴ عنوان جمع‌بندی می‌شود که در اینجا به آن می‌پردازیم:

۱. شیر سرد است، یخ‌زده نیست

گذشته از اینکه یخ در نوشیدنی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها نحوه استفاده از شیر است، یا بهتر است بگویم، به‌هیچ‌وجه اقدامی روی شیر انجام نمی‌دهیم.

در یک لاته معمولی شیر جوشیده شده و خنک می‌شود که نتیجه آن دو چیز است :

اول اینکه نوشیدنی ملایم و نسبتاً خامه‌ای به دلیل وجود میکرو فوم و شیر جوشیده شده است.

۲. مقدار کلی شیر به‌اندازه‌ای که دیده می‌شود نیست

عکس یک فنجان کافه لاته در دستان یک دختر

بخش زیادی از آن حباب‌ها و کف شیر است، باریستا با حجم شیر کار می‌کند، درواقع خیلی به وزن شیر توجه نمی‌شود. در آیس لاته این موضوع متفاوت است، شیر جوشیده شده نیست و بنابراین کف و هر نوع حبابی در آن وجود ندارد، به این معنی که حجم شیر تقریباً برابر با وزن آن است بنابراین، ممکن است این نوشیدنی قهوه نسبت به لاته معمولی طعم قهوه کمتری دارد.

برای داشتن طعم تلخ و مزه‌ی قهوهدر کافه لاته می‌توانید میزان قهوه را از تک شات به دبل شات تغیر دهید.

۳. دارای طعم متفاوتی است

رعایت تمام این موارد طعم بسیار متفاوتی ایجاد می‌کند. قهوه خنک شده است، شیر سرد است و یخ در آن دخیل است، این‌ها باعث می‌شود که لاته ما کمتر حالت خامه‌ای و کاراملی پیدا کند.

طعم شیرینی شیر به خاطر سرد بودن آن واضح‌تر است، همچنین مورد دیگری می‌تواند طعم جدیدی به شما بدهد نحوه مخلوط کردن مواد تشکیل‌دهنده است.

اگر قهوه، شیر و یخ را داخل فنجان ریخته و با یک چنگال به‌آرامی مخلوط‌ کنیم نوشیدنی ما دارای طعم دوگانه‌ای می‌شود، در قسمتی از نوشیدنی، طعم شیر غالب و قسمتی دیگر طعم قهوه غالب است.

۴. آیس لاته دارای اندازه بزرگی است

ظرف سرو قهوه برای ایس لاته مورد پراهمیتی است. قسمت مایع این نوشیدنی به‌اندازه معمولی است و چیزی که باعث تغییر می‌شود وجود یخ است که فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و دلیل استفاده از لیوان‌هایی با حجم ۳۰۰ میلی‌لیتر نیز همین است.

شما می‌توانید لاته یخی خود را در منزل درست کنید. این درواقع کمی ساده‌تر از لاته گرم است، چراکه شما نیازی به جوشاندن شیر ندارید.

ابتدا با آماده کردن اسپرسو شروع خواهیم کرد، زیرا این کار قبل از مخلوط کردن با سایر نوشیدنی‌ها باید تا حد ممکن خنک شود، و اینکه در تهیه اسپرسو خیلی به کرما توجه نکنید زیرا درون مخلوط شیر و یخ شما ناپدید می‌شود.

میزان شیر موردنیاز این نوشیدنی را اندازه بگیرید، نسبت توصیه‌شده برای این کار  نسبت ۱ به ۶ ( قهوه به شیر)، اما در صورت تمایل می‌توانید مقدار بیشتری شیر استفاده کنید.

مقدار یخ معمولاً نصف فنجان پر را پر می‌کند و مابقی آن را می‌توانید با نوشیدنی پر می‌کنید. اگر شیکر در منزل دارید قبل از اینکه آن را داخل لیوان بریزید، شیر و اسپرسو به همراه ۳ قطعه یخ را کاملاً در آن مخلوط‌کنید که تا ایس لاته  شما طعم یکدستی داشته باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x