اقتصاد کلان

آقای رئیسی حرف های شما را باور کنیم یا یخچال خالی خانه را؟

در چند وقت گذشته مجموعه های دولتی از کاهش نرخ تورم صحبت کرده اند. اما چرا مردم این کاهش را حس نمی کنند آقای رئیس جمهور؟

به گزارش تلنگر؛ رئیس جمهور می‌گوید برنامه دولت محدود کردن تورم است، وزیر اقتصاد هم می‌گوید روند کاهش تورم آغاز شده و ادامه خواهد داشت. مرکز آمار همچنین تورم خردادماه نسبت به فروردین ماه را ۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵ درصد اعلام کرده است.

اما وقتی مردم خرید می‌کنند و به هزینه‌های زندگی روزمره از جمله غذا، کالا‌های مصرفی، کالا‌های بادوام، خدمات، مراقبت‌های بهداشتی و اجاره نگاه می‌کنند، تصور نمی‌کنند آنچه در تلویزیون دیده‌اند درست باشد، مشاهدات عینی را در نظر می‌گیرند.

این یک واقعیت است که قدرت خرید طبقات متوسط ​​و پایین جامعه که حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در ۵ سال اخیر آسیب جدی دیده است. از آنجایی که تورم ناگهان به بالای ۴۰ درصد رسید. شدت این آسیب بیش از آن چیزی است که برخی مسئولان فکر می‌کنند.

به عنوان مثال قیمت خودروی سمند از ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ به ۶۰۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش یافت. یعنی در عرض ۵ سال ۲۰ برابر شده است. چنین کاهشی در ارزش پول ملی در تاریخ معاصر ایران بی سابقه است. علاوه بر این اتفاق خورنده اقتصادی که قدرت خرید توده‌های مردم را می‌خورد، بی‌نظمی در نظام قیمت‌گذاری و قیمت‌های متعدد برخی کالا‌ها و خدمات مردم را بیشتر آزار می‌دهد.

اما راه حل چیست؟ به نظر حقیر بهترین راه صداقت با مردم است. جناب آقای رئیس جمهور در دوران ریاست بر قوه قضائیه نشان دادند که شجاعت لازم را دارند. بر همین اساس میزان تاثیر مولفه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از جمله تحریم ها و علل آن را که منجر به وضعیت موجود شده اند به طور شفاف بیان کنید. پس از آنکه وضعیت و علل به طور واضح روشن شد. از کارشناسان اقتصادی و سیاسی (احتمالا) درخواست کمک کنید تا راه حلی برای حل مشکلات اقتصادی بیابید.

در این راه لازم است پا را روی پدال ایدئولوژی های فردی و کلی نظام کمی بردارید و روی پدال منافع ملی بگذارید. در این شرایط است که مشکلات کشور حل می شود و مردم آنچه شما می گویید را در یخچال خانه خود می بینند.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x