آموزش و پرورش

بهترین راه افزایش تمرکز هنگام مطالعه

افزایش تمرکز هنگام مطالعه برای کسانی که نمی توانند، به خوبی مطالعه کنند و پرش ذهنی دارند، مسئله ای مهم است. چرا که نداشتن تمرکز دقت شما را کاهش می دهد و سرعت یادیگیری را نیز پایین می آورد.

به گزارش تلنگر؛ برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه، راهکارهای زیادی وجود دارد. تمرکز نقش اساسی در خواندن و یادگیری دارد. افرادی که تمرکز بالایی دارند به سرعت هم یاد می گیرند. پس برای بالا بردن افزایش تمرکز خود در ادامه همراه ما باشید.

بهترین راه افزایش تمرکز هنگام مطالعه

وقتی برای مطالعه می نشینید، آیا شما از آن دسته افرادی هستید که کتابی را باز می کنید، سپس گوشی خود را چک می کنید، یک میان وعده می خورید، دوباره گوشی خود را چک می کنید، با یک دوست مطالعه صحبت می کنید و در نهایت شروع به خواندن می کنید، فقط برای اینکه ۱۰ دقیقه کل فرآیند را تکرار کنید. بعد؟

ضربه زدن به کتاب ها یا کتاب های الکترونیکی می تواند سخت باشد، به خصوص زمانی که ذهن شما در ده ها جهت مختلف در حال حرکت است. اما هر چه بیشتر بتوانید روی کار خود تمرکز کنید، زمان بیشتری برای پرداختن به سایر تعهدات خود خواهید داشت. برای دانش آموزان پرمشغله، مدیریت زمان کلیدی است و تمرکز جزء جدایی ناپذیر است.

بنابراین، برای کمک به شما در استفاده حداکثری از زمان مطالعه، در اینجا شش نکته برای بهبود تمرکز وجود دارد:

۱. بهترین محیط را برای کمک به تمرکز شناسایی کنید

محیط تاثیر مستقیم بر افزایش تمرکز هنگام مطالعه دارد. دانستن اینکه کجا می توانید بهترین تمرکز را داشته باشید، برای استفاده بهینه از زمان ضروری است.

اگر لازم است در یک اتاق ساکت پشت میز بنشینید، پس مطمئن شوید که یک فضای مطالعه اختصاصی دارید و به خانواده یا هم اتاقی های خود اطلاع دهید که مزاحم نخواهید شد. برای دیگران، یک قهوه‌خانه ممکن است ارجح باشد، اما به خاطر داشته باشید که مکان‌های عمومی می‌توانند به سرعت شلوغ و پر سر و صدا شوند.

۲. عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

تلاش برای مطالعه با تلویزیون و ده ها تب باز در مرورگر وب، تمرکز بر روی مطالعه شما را دشوار می کند. عوامل حواس پرتی، از جمله تلفن خود را از فضای کاری خود حذف کنید.

۳. برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه فهرستی از کارها بنویسید

معمول است که به همه چیزهایی که برای انجام دادن نیاز دارید نگاه کنید و غرق شوید. تقسیم کردن مطالعه به کارهای کوچکتر مدیریت زمان را آسان تر می کند و حس موفقیت را به شما می دهد. این فرآیند همچنین اهداف شما را ساده‌تر می‌کند، بنابراین گم شدن در حجم کاری سخت‌تر خواهد بود.

۴. زمان مطالعه را برنامه ریزی کنید

به جای تقلا برای رعایت ضرب الاجل ها، در برنامه هفتگی خود زمانی را برای مطالعه اختصاص دهید. در درازمدت، شما عادت خواهید کرد که هر روز در ساعت معینی مطالعه کنید و از استرس های غیرضروری ناشی از جلسات فشرده یا شبانه روزی اجتناب کنید.

۵. میان وعده های سالم انتخاب کنید

میان وعده های سالم

برای ایجاد و افزایش تمرکز هنگام مطالعه به غذا توجه کنید. اجازه ندهید غذا شما را پایین بکشد. تنقلاتی را انتخاب کنید که به شما انرژی می دهد نه آنهایی که شما را بی حال می کند. باز هم، اینجاست که برنامه ریزی زمان مطالعه شما می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر مستقیماً از سر کار به کلاس یا کتابخانه می روید، یک میان وعده سالم تهیه کنید تا به شما کمک کند به جای تکیه بر دستگاه فروش خودکار یا فست فود، پیش بروید.

۶. برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه استراحت کنید

مغز ما قرار نیست ساعت ها بدون هیچ نوع استراحتی مطالعه کند. در عوض، روی یک پروژه برای یک سرعت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای تمرکز کنید، سپس قبل از رفتن به مورد بعدی در لیست، چند دقیقه استراحت کنید.

۷. گوشیتو بذار کنار

مهم ترین راه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه خاموش کردن گوشی همراه است. این می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد که در حین کار تلفن هایمان را نزدیک خود داشته باشیم و مرتب آن را چک کنیم. این ممکن است برای حفظ ارتباط با دوستان، گوش دادن به موسیقی یا پادکست، یا در جریان ماندن از اخبار باشد.

تلفن خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید و اگر می‌توانید آن را در اتاق دیگری نگه دارید، اما اگر به آن نزدیک هستید اجازه ندهید که باعث حواس‌پرتی شود. زمانی که یک محل کار را برنامه ریزی کردید، سعی کنید خود را در یک «حباب کاری» قرار دهید.

در فاصله ۱۰ دقیقه ای بین دوره های کاری یا تحصیلی بسازید تا با ایمیل های شخصی، رسانه های اجتماعی و اخبار موجود در تلفن خود آشنا شوید و آن را به آن محدود کنید. هنگامی که این روال جدید به یک عادت تبدیل شود، حفظ آن بسیار آسان تر خواهد شد.

برخی از برنامه های سازمانی شخصی عالی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند زمان خود را بخش بندی، پیگیری و بهینه کنید. یکی از این ها Toggl است، یک ردیاب زمان عالی که به ردیابی زمان شما به صورت دستی یا با تایمرهای یک کلیک، چه برای یک کاربر یا یک گروه کمک می کند.

با استفاده از این برنامه، می‌توانید با همگام‌سازی داده‌ها در دو پلتفرم، زمان‌ها و وظایف را در تلفن همراه یا رایانه خود شروع، متوقف و ثبت کنید.

۸. برای افزایش سطح انرژی خود ورزش کنید

ورزش تاثیر زیادی بر افزایش تمرکز هنگام مطالعه دارد. واقعاً مهم است که بدن خود را ورزش دهید تا ذهن خود را درگیر نگه دارید. ورزش در باشگاه یا مرکز تفریحی در حال حاضر امکان پذیر نیست، اما هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای فعال شدن و حفظ تناسب اندام انجام دهید.

از دوره ورزش روزانه خود در خارج از خانه حداکثر استفاده را ببرید تا کاری را انجام دهید که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. بدوید، پیاده روی سریع داشته باشید یا دوچرخه سواری کنید (مگر اینکه تحت دستور پزشک برعکس باشید).

به کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید فکر کنید، تجهیزات تناسب اندام مفید و نسبتا ارزان برای تمرین در یک فضای کوچک شامل طناب پرش، تشک یوگا یا تمرین، یک نوار مقاومتی، چند وزنه یا زنگ های گنگ است.

یا اگر ترجیح می‌دهید بدون هیچ وسیله‌ای ورزش کنید، می‌توانید پرس آپ، پلانک، اسکات یا دویدن را در فواصل منظم در طول روز انجام دهید. رقصیدن با موسیقی مورد علاقه شما نیز می تواند واقعا مفید باشد (همسایه ها را کر نکنید).

۹. کمی آرامش ذهنی، تمرکز حواس و مدیتیشن را امتحان کنید

همانطور که رومی‌ها می‌گفتند، “ذهن سالم در بدن سالم”. ما اغلب نگران سلامت جسمانی خود هستیم و فراموش می کنیم که سلامت روان به همان اندازه مهم است، در حالی که داشتن یکی بدون دیگری دشوار است. و آرمش ذهنی در افزایش تمرکز هنگام مطالعه مهم است.

اگر تا به حال تکنیک های مدیتیشن یا اسکن بدن را امتحان نکرده اید، اکنون زمان مناسبی است که آن را انجام دهید.

سعی کنید از برنامه HeadSpace برای شروع استفاده کنید، این یک مقدمه عالی برای تکنیک‌های تمرکز حواس است و تمرین‌ها، ویدیوهای هدایت‌شده را ارائه می‌کند تا به شما کمک کند سالم‌تر و شادتر شوید.

برخی افراد دریافتند که نگه داشتن یک دفتر روزانه سپاسگزاری راهی خوب برای تمرکز بر موارد مثبت است. قبل از رفتن به رختخواب، سه چیز را که در طول روز از آنها لذت برده اید و از آنها قدردانی کرده اید، یادداشت کنید.

این نه تنها به شما احساس خوبی می دهد، بلکه شما را در چارچوب ذهنی مناسب برای یک خواب خوب شبانه قرار می دهد. این یکی دیگر از عوامل مهم در به دست آوردن حداکثر سود از زندگی است، چه در قرنطینه یا نه.

۱۰.مغز خود را آموزش دهید تا افزایش تمرکز هنگام مطالعه داشته باشید

انجام انواع خاصی از بازی ها می تواند به شما در تمرکز بهتر کمک کند. تلاش کردن:

  • سودوکو
  • جدول کلمات متقاطع
  • شطرنج
  • پازل
  • جستجوی کلمه یا تقلب
  • بازی های حافظه

۱۱. زمانی را در طبیعت بگذرانید

اگر می خواهید تمرکز خود را به طور طبیعی افزایش دهید، سعی کنید هر روز حتی برای مدت کوتاهی بیرون بروید. ممکن است کمی در پارک قدم بزنید. نشستن در باغ یا حیاط خلوت نیز می تواند کمک کننده باشد. هر محیط طبیعی دارای مزایایی است.

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، گذراندن وقت در طبیعت می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ منبع معتبر شواهدی را نشان می دهد که نشان می دهد گنجاندن گیاهان در فضاهای اداری به افزایش تمرکز و بهره وری و همچنین رضایت در محل کار و کیفیت هوا کمک می کند.

سعی کنید یک یا دو گیاه را به محل کار یا خانه خود اضافه کنید تا فواید مثبت زیادی داشته باشید. اگر شست سبز ندارید، ساکولنت ها برای گیاهان کم نگهداری انتخاب های خوبی دارند.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x