سلامت

نحوه شستشوی پوست مختلط

پوست مختلط به نوع پوستی گفته می‌شود که در ناحیه تی، صورت چرب و باقی نواحی صورت پوستی خشک دارد. قطعا شستشوی پوست مختلط نیازمند مراقبت خاصی است که در ادامه مطلب به طور جامع به آن پرداخته ایم، پس با سایت تلنگر همراه باشید.

به گزارش تلنگر؛ انواع پوست از چرب، مختلط و یا خشک نحوه شست و شو خاص مختص به خودشان را دارند. وجود لکه هایی از پوست چرب و خشک که به عنوان “پوست مختلط” نیز شناخته می شود، غیر معمول نیست. پاکسازی پوست مختلط می تواند کمی مشکل باشد زیرا شستشوی پوست مختلط نیاز به استفاده از روش های مختلف در نواحی مختلف صورت شما دارد.

۵ مرحله مهم شستشوی پوست مختلط

پیش از آنکه بخواهید شستشوی پوست مختلط را به شما بگوییم در ابتدا باید از جنس پوست خود آگاهی پیدا کنید.

مرحله ۱؛ شناخت جنس پوست مختلط

 

برای تشخیص  نوع پوست خود باید به ناحیه تی (پیشانی، بینی و چانه شما) نگاه بیاندازید، اگر چرب است و تمایل به ایجاد جوش های سرسیاه دارد و گونه های شما اغلب خشک و پوسته پوسته می شوند، پوست مختلط دارید.

آزمایش بافتی را امتحان کنید. دستمالی را برای چند ثانیه روی تمام صورت خود فشار دهید. اگر هنگام برداشتن آن چربی در امتداد ناحیه T وجود دارد، اما هیچ گونه چربی از گونه های شما وجود ندارد، احتمالاً پوست مختلط دارید.

پوست مختلط اغلب ژنتیکی است، اما بلوغ می تواند بر نوع پوست شما نیز تاثیر بگذارد. اگر در دوران نوجوانی پوست مختلط دارید، ممکن است از آن خارج شوید و نیاز به تغییر روتین تمیز کردن یک روتین شستشوی پوست مختلط خاص خود داشته باشید.

مرحله ۲؛ یک پاک کننده ملایم و محلول در آب انتخاب کنید

یک پاک کننده ملایم و محلول در آب را برای شستشوی پوست مختلط خودانتخاب کنید. پاک‌کننده‌های ژل‌دار و کف‌دار ملایم برای پوست‌های مختلط خوب عمل می‌کنند. به طور معمول، صابون نواری ایده خوبی نیست، زیرا می تواند منافذ را مسدود کند و پوست را خشک کند.

برخی از افراد متوجه می شوند که چند روز اول استفاده از یک محصول جدید باعث می شود پوست آن ها از بین برود. ممکن است مجبور شوید برای چند روز یا حتی چند هفته به آن پایبند باشید تا مشخص کنید محصولی که استفاده می کنید برای شما کار می کند یا خیر.

از پاک کننده های خشن برای شستشوی پوست مختلط استفاده نکنید. دقت کنید،هر چیزی که حاوی سولفات یا الکل باشد چربی های طبیعی را از پوست شما پاک می کند و باعث ایجاد جوش می شود.

مرحله ۳؛ صورت خود را بشویید

شستن پوست مختلط

صورتتان را بشویید. آن را با آب ولرم خیس کنید. از نوک انگشتان خود برای استفاده از پاک کننده استفاده کنید. حوله های شستشو و اسفنج ها می توانند پوست شما را تحریک کنند. با آب ولرم بشویید و با حوله خشک کنید. حوله صورت خود را اغلب عوض کنید، زیرا می تواند باکتری ها را جمع کند، آن باکتری ها را به صورت شما منتقل کند و باعث ایجاد جوش شود.

اگر پوستتان مختلط است می‌توانید دو بار در روز صورتتان را بشویید، یک بار صبح و یک بار در عصر شست و شو کنید. شستشوی پوست مختلط بیش از حد می تواند باعث تحریک شود، بنابراین بیشتر از آن نشویید. حتی برای یک روز از شستن صورت خودداری نکنید. روغن ها در مناطق t شما جمع می شوند و باعث ایجاد جوش می شوند. از داروهای آکنه خود استفاده کنید. اگر مستعد آکنه هستید و داروهای بدون نسخه را انتخاب کرده اید یا پزشکتان برای شما تجویز کرده است، بلافاصله پس از شستن صورت خود آن را بپوشانید. از آن بسیار کم و فقط طبق دستور استفاده کنید.

مرحله ۴؛ لایه برداری پوست

تراشیدن صورت با لایه برداری ملایم می‌تواند شما را از شر سلول های مرده پوست خلاص کند. یک محصول حاوی بتا هیدروکسی اسید (BHA) را امتحان کنید، به خصوص برای قسمت های چرب صورتتان. BHA هم باعث لایه برداری و هم از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه می شود.

برخی  سیستم های مراقبت از پوست چند مرحله ای را برای انواع مختلف پوست ارائه می دهند. این ممکن است با پاک کننده، تونر و لایه بردار ساخته شده برای نوع پوست شما ارائه شود.

مرحله ۵؛ استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده

مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که برای پوست مختلط طراحی شده است. شما می توانید از دو مرطوب کننده مختلف استفاده کنید، اما بسیار آسان است که به طور تصادفی از سد بین منطقه تی و گونه ها عبور کنید. در عوض، یکی را انتخاب کنید که برای هر دو نوع پوست کار می کند. برخی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که مرطوب‌کننده ترکیبی خود را دو بار در روز و فقط یک بار در ناحیه T بر روی نواحی خشک صورت خود بمالید.

به دنبال محصول آکنه ای باشید که می گویند “غیر کومدون زا” است. این بدان معناست که باعث آکنه نمی شود و باید برای هر نوع پوستی مناسب باشد. از مرطوب کننده حاوی SPF استفاده کنید.

نکات مهم برای شستشوی پوست مختلط

داروهای بدون نسخه با ترکیبات فعال مانند بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک باکتری‌های ایجادکننده آکنه را از بین می‌برند. آنها همچنین ممکن است پوست شما را خشک کنند، بنابراین سعی کنید آنها را فقط در مکان هایی که بیشتر مستعد آکنه هستید (احتمالاً نقاط چرب) استفاده کنید.

درمان های پزشکی شامل استفاده از ترتینوئین و آنتی بیوتیک ها است. آنتی بیوتیک ها می توانند پوست شما را به نور خورشید حساس کنند، بنابراین در بیرون از منزل مراقب باشید و از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

تونر را با دقت انتخاب کنید. برخی افراد پس از شستن صورت خود از تونر استفاده می کنند تا ظاهر منافذ بزرگ را به حداقل برسانند. اگر دوست دارید از تونر استفاده کنید، از مصرف مواد محرک مانند الکل، فندق جادوگر، منتول، عطر یا روغن های مرکبات اجتناب کنید.

حفظ سلامت پوست مختلط

روش هایی که برای محافظت از پوست های مختلط توصیه می‌شود به شرح زیر می‌باشند.

تمرین و ورزش

تاثیر ورزش روزانه بر پوست صورت

ورزش ورزش باعث می شود خون شما به شدت در بدن شما پمپاژ کند. خون مواد مغذی را به پوست شما می رساند. افزایش جریان خون همچنین به شستشوی مواد زائد سلولی کمک می کند، که به پوست شما کمک می کند سالم به نظر برسد. ورزش هایی را انجام دهید که باعث پمپاژ خون شما می شود، از جمله:

  • در حال دویدن
  • ورزش های تیمی
  • رقصیدن
  • پیاده روی

استرس را از بین ببرید

استرس باعث می شود که غدد چربی در پوست شما چربی اضافی تولید کنند. افرادی که پوست مختلط دارند ممکن است زمانی که استرس دارند متوجه شوند که در قسمت‌های چرب صورت خود آکنه بیشتری دارند و در قسمت‌های خشک صورتشان اگزما تشدید می‌شود. افرادی که تحت استرس هستند، بیشتر از افرادی که استرس ندارند، می‌شورند. برای رهایی از استرس سعی کنید:

  • مدیتیشن یا یوگا
  • ورزش
  • نفس عمیق
  • گوش دادن به موسیقی آرام بخش
  • یوگای خنده

رژیم غذایی برای پوست های مختلط

غذاهایی بخورید که پوست شما را مرطوب می کند. اگر پوست مختلط دارید، ممکن است متوجه شوید که استفاده از مرطوب‌کننده روی صورت‌تان و دوری از منطقه T مشکل است. به جای افزودن یک محصول مرطوب کننده به صورت خود، سعی کنید در رژیم غذایی خود غذاهای زیر را قرار دهید:

  • ماهی سالمون
  • گردو
  • دانه کتان
  • کرفس
  • خیار
  • تخم مرغ
  • کوینو

در تمام فصل سال هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

ضد آفتاب برای پوست های مختلط

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. چه پوست شما چرب باشد، چه خشک یا ترکیبی از هر دو، مهم است که از نور خورشید جلوگیری کنید. هر زمان که قرار است برای مدت طولانی بیرون باشید از کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید.

اگر پوست مختلط دارید ممکن است به دو ضد آفتاب مختلف نیاز داشته باشید. یک ضد آفتاب بدون روغن برای قسمت چرب صورت خود انتخاب کنید. یکی از مواد فعال دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی را برای قسمت های خشک تر صورت خود انتخاب کنید.

کرم ضد آفتاب با پوشش وسیع نور خورشید UVA و UVB را توصیه می کنیم. علاوه بر این، آنها SPF 30 یا بالاتر را توصیه می‌کنیم که یک ضد آفتاب مقاوم در برابر آب پیدا تهیه کنید.

استفاده از دخانیات ممنوع

سیگار نکش سیگار کشیدن پوست شما را از مواد مغذی که برای داشتن ظاهر و احساس سالم نیاز دارد محروم می کند. این می تواند هر گونه مشکلی را که پوست شما قبلاً داشته است تشدید کند. سیگار کشیدن همچنین باعث می‌شود که در صورت زخمی شدن پوست، بهبودی آن سخت شود. علاوه بر این، برخی از انواع آکنه در افراد سیگاری بدتر است.

آرایش را با دقت انتخاب کنید

قسمت های آرایش صورتتان را با دقت انتخاب کنید. اگر می‌خواهید آرایش کنید، باید آن را با دقت انتخاب کنید تا به قسمت‌های چرب و خشک پوستتان آسیبی نرسد و در نهایت برای شستشوی پوست مختلط تان پس از یک روز پر مشغله دچار مشکل نشوید.

فونداسیون کرم به پودر گزینه خوبی است. این نوع فونداسیون به صورت کرم ادامه می یابد اما به صورت بافت مات خشک می شود. اگر می خواهید پوشش بیشتری داشته باشید، پودر پودر را روی کرم پودر خود انتخاب کنید. بسیاری از افرادی که پوست مختلط دارند آرایشی بر پایه مواد معدنی و بدون تالک را ترجیح می دهند. رژگونه سنتی روی پوست های مختلط به خوبی عمل می کند. افرادی که پوست مختلط دارند باید سایه چشم پودری را انتخاب کنند.

یکی از شگردهای شستشوی پوست مختلط این است که در طول روز قسمت های چرب پوست خود را با کاغذهای لکه دار بمالید تا درخشندگی را کنترل کرده و از جوش ها جلوگیری کنید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x