سلامت

داروهای بعد از جراحی بینی چیست و چگونه باید آن ها را مصرف کنیم؟

بسیاری از متخصصان استفاده از داروهای بعد از جراحی بینی را فوق العاده مهم تعبیر می‌کنند. زیباجویان در مورد مصرف داروهای مخصوص دوران نقاهت نگرانی دارند و تصور می‌کنند که این داروها می‌تواند عوارض خاصی را به دنبال داشته باشید. در ادامه به طور مفصل داروهای بعد از جراحی بینی و نحوه مصرف آنها را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید بدون نگرانی داروهای مورد نیاز را مصرف کنید و دچار عارضه خاصی نشوید.

توجه داشته باشید که مصرف داروها قبل یا بعد از عمل بینی باید به صورت کامل با هماهنگی پزشک صورت بگیرد؛ چرا که مصرف برخی داروها برای شما ممنوع است و با جراحی شما تداخل ایجاد می‌کند. پس توصیه می‌کنیم با مراجعه به کلینیک زیبایی خانه سفید و به اشتراک گذاشتن اطلاعات دارویی، از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنید.

چه داروهایی برای جراحی بینی تجویز می‌شود؟

جراحی زیبایی بینی نیز مثل هر جراحی دیگری با تهاجم انجام می‌شود و عوارضی در پی دارد. علاوه بر این واکنش بدن نسبت به جراحی در نتایج آن و رضایت یا عدم رضایت زیباجو موثر است. پس پزشک برای حصول نتیجه ایده آل و کاهش عوارض جراحی بینی داروهایی را برای قبل یا بعد از عمل تجویز می‌کند که به فرد کمک می‌کنند با مشکلات خود مقابله کند. همچنین جراح مصرف برخی داروها را برای زیباجو منع می‌کند.

داروهای تجویز شده توسط پزشک اغلب برای بهبود درد، تورم، التهاب، خونریزی و بهبود بخیه‌هاست. همچنین پزشک داروهایی را برای پیشگیری از خطرات، مثل عفونت یا ایجاد آبسه تجویز می‌کند. برخی داروها نیز به بهبود سریع‌تر و تقویت سلامت زیباجویان کمک می‌کند که در جراحی موثر است. مصرف درست این داروها باعث خواهد شد که نتایج مطلوب خود را از جراحی بینی دریافت کنید و با عارضه‌های غیر طبیعی مواجه نشوید.

متخصصان توصیه می‌کنند بعد از مراجعه به مطب پزشک متخصص پلاستیک برای جراحی بینی، از هیچ نسخه دارویی دیگری به جز نسخه این پزشک استفاده نکنید. پزشک شما تمام داروهایی که به آن نیاز دارید را در نسخه‌های خود ذکر می‌کند و شما می‌توانید بدون نگرانی تا اتمام دوره نقاهت خود از این داروها استفاده کنید. اما باید در نظر داشته باشید که تا مدت طولانی باید تحت نظر پزشک باشید.

قبل از جراحی بینی چه داروهایی را نباید مصرف کنیم؟

قبل از اینکه جراحی بینی را انجام دهید، باید تمام سوابق پزشکی و داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک متخصص در میان بگذارید. بسیاری از داروها را می‌توان قبل از عمل بینی استفاده کرد و حتی مصرف برخی از آنها ضروری است؛ در مقابل مصرف برخی داروها خطرناک است و می‌تواند مشکلات غیر قابل جبرانی به وجود آورد. بنابراین پزشک باید بر اساس تخصص خود داروهایی که مصرف می‌کنید را بررسی و تحلیل کند.

بسیاری از داروهایی که ممکن است فکرتان به آنها نرسد، نباید قبل از عمل بینی مصرف شوند. پزشک ممکن است چند ماه عمل بینی را به تقویق بیاندازد تا شما در این مدت مصرف یک داروی خاص را قطع کنید. در برخی موارد ممکن است داروهای آرایشی و بهداشتی یا حتی مکمل‌های غذایی در این دسته قرار بگیرند. مهم‌ترین داروهایی که نباید قبل از عمل مصرف کنید شامل:

آکوتان

آکوتان یک داروی تخصصی پوست است که با هدف رفع جوش و آکنه در پوست‌های چرب مصرف می‌شود. در اغلب موارد پزشک متقاضی عمل بینی را مجبور می‌کند که ۳ ماه قبل از عمل بینی و ۱ سال بعد از آن مصرف آکوتان را قطع کند و از داروی ضد جوش دیگری استفاده کند. ممکن است بپرسید افرادی که زیبایی بینی برایشان مهم است، چطور می‌توانند نسبت به جوش و آکنه صورت بی توجه باشند؟ در پاسخ باید گفت که مصرف این دارو برای جراحی بینی بسیار خطرناک است و قطعاً عارضه‌های خطرناک در پی خواهد داشت.

داروهای هورمونی و شیمی درمانی

انواعی از داروهای هورمونی و شیمی درمانی وجود دارند که مصرف آنها همزمان با جراحی بینی تداخل دارد. افرادی که تحت درمان هورمونی یا شیمی درمانی قرار دارند، باید تمام داروهایی که مصرف می‌کنند را به پزشک نشان دهند. پزشک جراح ممکن است عمل جراحی را برای فرد به تعویق بیاندازد یا حتی ممنوع بداند. البته در برخی موارد این داروها نیز اختلالی در روند جراحی یا بهبود پس از آن ایجاد نمی‌کند و بنابراین منعی ندارد.

آسپرین و وارفارین

مصرف برخی داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین و آسپرین که اغلب برای بیماران قلبی- عروقی توصیه می‌شوند، با جراحی بینی تداخل دارد. بنابراین پزشک توصیه می‌کند حداقل ۱۰ روز قبل از عمل و تا ۳ هفته بعد از عمل این داروها مصرف نشوند. این داروها باعث اختلال در انعقاد خون و در نتیجه قطع نشدن خونریزی می‌شوند.

از خانواده این داروها، داروهایی مثل دیکلوفناک، ناپروکسن، پیروکسیکام و ایبوبروفن ممکن است در ترمیم زخم‌ها مشکل ایجاد کنند بهتر است قبل یا بعد از عمل استفاده نشوند. بنابراین حتی اگر به مسکن نیاز دارید، بهتر است از مصرف این داروها اجتناب کنید.

داروهای بعد از جراحی بینی چیست و چگونه باید آن ها را مصرف کنیم؟

داروهای قبل از جراحی بینی

قبل از عمل جراحی بینی معمولاً پزشک یک نسخه آماده شده را در اختیار شما قرار می‌دهد که داروهای مورد نیاز شخص شما در آن تجویز می‌شود. داروهای زیر برای قبل از جراحی بینی متداول است:

  • قرص زینک+ ویتامین ث برای افزایش سرعت ترمیم بافتی.
  • آمپول ویتامین کا به صورت تزریق عضلانی برای کمک به انعقاد خون.
  • کپسول امپرازول برای کنترل اسیده معده و تحمل بهتر داروهای بیهوشی.
  • قرص آلپروزولام شب قبل عمل یک عدد ( به منظور رفع اضطراب عمل جراحی و خواب مناسب شب قبل از عمل).

توجه داشته باشید که این داروها بعد از جراحی قطع می‌شوند اما پزشک ممکن است به منظور افزایش سرعت بهبود و تحمل بیهوشی، مصرف ویتامین و امپرازول را توصیه کند.

داروهای بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی داروهای متعددی تجویز می‌شوند که فرد را از خطرات احتمالی دور نگه می‌دارند. این داروها متناسب با شرایط ممکن است تفاوت داشته باشند و نباید انتظار داشته باشیم که در تمام زیباجویان از داروهای یکسانی استفاده شود. داروهای متداول بعد از جراحی بینی شامل:

  • آنتی بیوتیک : (کپسول سفالکسین ۵۰۰ هر شش ساعت و قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت) مصرف آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از عفونت شدید و یا رفع عفونت‌های خفیف صورت می‌گیرد و سهل انگاری در مصرف آن باعث عوارض جبران ناپذیری می‌شود که ممکن است نتایج جراحی را خراب کند. بنابراین تا زمانی که پزشک دستور خود را تغییر دهد یا توصیه دیگری داشته باشد باید قرص‌های آنتی بیوتیک را در هر شرایطی مصرف کنید.
  • قرص سرماخوردگی‌ : همچنین ممکن است قرص سرماخوردگی بزرگسالان را به منظور کاهش التهاب و درد بعد از عمل توصیه کند. این قرص منجر به کاهش تورم و گرفتگی بینی نیز می‌شود و خوناب ترشح شده از بینی را کم می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف این دارو ارتباطی به سرماخوردگی ندارد و اگر سرما نخورده‌اید هم مصرف آن را باید ادامه دهید.
  • قرص استامینوفن : در موارد استثنا اگر تحمل درد برای زیباجویان دشوار باشد، پزشک استفاده روزانه دو عدد قرص استامینوفن کدئین را تجویز می‌کند. اما توصیه می‌کنیم بدون دستور پزشک هیچگاه از داروهای مسکن استفاده نکنید؛ چرا که این داروها ممکن است در روند بهبود زخم جراحی اختلال ایجاد کند و در پی آن عوارض دیگری را به وجود آورد.
  • قرص ویتامین ث : معمولاً جراحان متخصص بعد از عمل استفاده از قرص ویتامین ث جوشان را به میزان روزانه یک عدد توصیه می‌کند تا به ترمیم بهتر بینی کمک کند.
  • آمپول دگزامتازون : در افرادی که تورم زیادی دارند و مشکلات زیادی را به خاطر التهاب بینی تجربه می‌کنند، ممکن است آمپول دگزامتازون توصیه شود تا التهاب کاهش یابد.
  • پماد تترا سایکلین : محل بخیه‌های جلوی بینی باید هر شب با استفاده از پماد تترا سایکلین چرب شود تا علاوه بر افزایش سرعت بهبود،‌آثار بخیه باقی نماند.
  • قطره سدیم کلرید : پزشک قطره سدیم کلرید را به منظور شستشو داخل بینی تجویز می‌کند تا هم این ناحیه از آلودگی حفظ شود و هم رطوبت خود را برای ترمیم حفظ کند. استفاده از این قطره روزانه چند بار توصیه می‌شود.
  • ضد آفتاب : یک ضد آفتاب برای دوره بعد از جراحی بینی بسیار ضروری است تا از آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب جلوگیری کند؛ چرا که بعد از جراحی پوست حساسیت بیشتری به نور آفتاب دارد.

منبع : خانه سفید

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x