اخبار خودرو

مشخصات فنی لاماری ایما؛ بررسی امکانات و طراحی ظاهری

لاماری برخلاف سایر خودروهای چینی اصلا قیافه‌ای چینی ندارد و از نظر ظاهری در کلاس بالایی قرار دارد. مشخصات فنی لاماری ایما شامل یک موتور میتسوبیشی ۱.۵ لیتری توربو می‌باشد که از نظر کیفیت موتور نسبت به خودروهای کره‌ای امتیاز بهتری نیز دارد.

به گزارش تلنگر؛ لاماری ایما در بازار چین و سایر کشورها با نام دانگ فنگ T5 Evo شناخته می‌شود که در حقیقت نسخه‌ای بهبود یافته از دانگ فنگ T5 اصلی است. دانگ فنگ T5 Evo خودرویی به روز است و در سال ۲۰۲۱ توسط یکی از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ به نام فنگ ژینگ معرفی شده است. همان‌طور که اندکی قبل اشاره کردیم، این خودرو در حقیقت نسخه‌ای تغییر یافته از دانگ فنگ T5 است که این خودرو نیز در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. نکته جالب در خصوص لاماری ایما، عرضه همزمان نسخه اصلی یعنی دانگ فنگ T5 توسط خودروسازی فردا است. این خودرو نیز با برند داخلی یعنی FMC T5 به بازار ایران عرضه می‌شود هرچند برخلاف لاماری ایما، چندان اسپرت نیست و بیشتر یک کراس‌اوور خانوادگی محسوب می‌شود.

مشخصات فنی لاماری ایما

طراحی لاماری ایما

کراس اوور “لاماری ایما” به موتور ۱٫۵ لیتری توربو شارژر GDi مجهز است که این موتور توسط شرکت میتسوبیشی ساخته‌شده است. این خودرو می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید کند و جعبه‌دنده اتوماتیک استفاده‌شده در آن نیز از نوع دو کلاچه ۷ سرعتِ تَر (Wet) توان پیشرانه را به چرخ‌های جلوی منتقل می‌نماید. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، ۶٫۶ لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد رسمی آن ۹٫۵ ثانیه است.

بررسی موتور لاماری ایما

لاماری از سریع‌ترین کراس‌اوورهای بازار محسوب می‌شود. در واقع استخراج ۱۹۵ اسب بخار قدرت از موتور ۱.۵ لیتری و بهره‌مندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر موجب شده است که این خودرو از نظر پیشرانه و قدرت موتور در سطح خودروهای گران‌قیمت و بزرگی مانند فونیکس تیگو ۸  قرار بگیرد.

گیربکس دو کلاچه

لاماری ایما به گیربکس ۷سرعته دوکلاچه تَر مجهز است. این گیربکس‌ها در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی شتابگیری اولیه و یکنواختی دارند، وزن کمتری هم دارند و تعویض دنده در آنها بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. گیربکس دوکلاچه تَر برخلاف دوکلاچه‌های اتوماتیک خشک در ترافیک داغ نمی‌شوند.

امکانات رفاهی در مشخصات فنی لاماری ایما

کابین سرنشینان لاماری ایما

کراس اوور ایمامجهز به استارت دکمه‌ای، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده ۶ حالتِ، دوربین ثبت وقایع، دوربین و حس‌گر پارک عقب، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی، ترمز پارک برقی، اتو هلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی، دسته‌دنده الکتریکی، جلو آمپر دیجیتال و یک پارچه با مالتی مدیا، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک با پاک‌سازی هوای کابین، کروز کنترل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو و… است.

نقاط مثبت

  • امکانات رفاهی
  • طراحی روز و مدرن
  • موتور میتسوبیشی (۴A95)

نقاط منفی

  • حالت تیپ ترونیک برای گیربکس
  • شتاب کم نسبت به خروجی پیشرانه

بررسی داخل کابین؛ مشخصات فنی لاماری ایما

کابین راننده لاماری ایما

برخلاف ظاهر خارجی اسپرت و ماجراجویانهاین خودرو قدرتمند، کابین سرنشینان آن حس و حال یک خودرو لوکس را به شما القا می‌کند. نمایشگرهای به هم پیوسته بخش بزرگی از داشبورد خودرو را اشغال کرده‌اند که برای نمایش اطلاعات سیستم سرگرمی و مجموعه نشانگرها استفاده می‌شوند. کابین لاماری ایما براساس الگوی طراحی مینیمالیستی طراحی شده است، بنابراین دکمه‌های اندکی را در کابین خواهید دید.

به نظر می‌رسد طراحان دانگ فنگ هنگام خلق فضای داخلی دانگ فنگ T5 Evo نیم نگاهی به محصولات مرسدس بنز داشته‌اند، چرا که سبک کلی کابین این خودرو شبیه به خودروهای جدید مرسدس بنز است و دریچه‌های تهویه نیز به صورت کامل شبیه به دریچه‌های سیستم تهویه مرسدس هستند. فرمان خودرو و اهرم تعویض دنده نیز شکیل، زیبا و مدرن طراحی شده‌اند و فرمان نیز از نوع دی‌کات است. فاصله بین دو محور دانگ فنگ T5 Evo نیز برابر با ۲۷۱۵ میلیمتر است که خبر از فضای داخلی جادار و راحت برای این کراس‌اوور اسپرت و مجلل می‌دهد.

طراحی خارجی لاماری ایمالاماری ایما 1401

نگاهی گذرا به چهره لاماری ایما نشان می‌دهد که با کراس‌اووری جوان پسند و اسپرت مواجه هستیم. استفاده از نوار باریک چراغ‌های LED به یکی از اصول طراحی اخیر چینی‌ها تبدیل شده است که پیش‌تر در کی ام سی K7 (جک X7) و ام وی ام X22 پرو شاهد آن بودیم و اکنون در لاماری ایما نیز این الگوی طراحی مشاهده می‌شود. شباهت‌های بسیاری میان طراحی جلوپنجره لاماری ایما و دیگر کراس‌اوور هموطن اش یعنی کی ام سی K7 مشاهده می‌شود، برای مثال قسمت زیرین جلوپنجره تورفتگی دارد و چراغ‌های روشنایی اصلی در گوشه‌های سپر قرار گرفته‌اند.

با این وجود ظاهر جانبی و عقبی خودرو بیشتر از آن‌که شبیه کراس‌اوورهای چینی باشد، به شاسی‌بلندهای لوکس اروپایی شباهت پیدا کرده است. الگوی طراحی قسمت جانبی به کراس‌اوورهای جگوار شباهت دارد و در نمای عقبی نیز تقلیدی دیگر از طراحی پورشه را می‌بینیم که البته با قیمتی بسیار کمتر از پورشه واقعی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

سخن پایانی

با از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، شرکت آرین موتور، دستش از میتسوبیشی و برند لوکس DS کوتاه شد و نتوانست این محصولات محبوب را به ایران بیاورد. این ماجرا سبب شد تا این شرکت، خط تولید جدیدی را احداث کند تا محصولاتش را به صورت مونتاژی، در کشورمان عرضه کند. به این ترتیب، شرکتی با نام «آرین پارس موتور» تاسیس کرد و ابتدا خودروهای تجاری جک (JAC) شامل کامیونت جک و همچنین ون جک سانری را به تولید رساند. بعد از این خودروها، اولین محصول سواری که آرین پارس، روی آن دست گذاشت، خودرویی متعلق به شرکت دانگ‌فنگ بود که البته در بازار چین، تحت برند فورتینگ (FORTHING) فروخته می‌شود اما در اکثر بازارهای صادراتی، با همان لوگوی معروف DFM بدست خریدارانش می‌رسد. نام این اصلی کراس‌اور، دانگ‌فنگ T5 EVO است ولی برای بازار ایران، شرکت آرین پارس موتور، نامش را ایما (EAMA) گذاشته و آنرا با برند لاماری (LAMARI) به بازار کشورمان معرفی کرده است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x